تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد كه بدترين بدها، علماى بدند و بهترين خوبان علماى خوبند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815317466




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مناطق سرسبز استان زنجان آغوش خود را بر روی علاقه مندان طبیعت بازکرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مناطق سرسبز استان زنجان آغوش خود را بر روی علاقه مندان طبیعت بازکرد زنجان - همزمان باسیزدهمین روز از بهارطبیعت، مناطق خوش آب و هوا و سرسبز استان زنجان آغوش خود را بر روی گردشگران و علاقه مندان طبیعت، بازکرد.


به گزارش ایرنا، 13 فروردین آیین سیزده بدر نقطه ی پایانی نوروز و روز پیوند با طبیعت و زیبایی های بهار است، مردم براساس سنت دیرینه می کوشند در سیزدهمین روز از بهار طبیعت، به دامن دشت ها ، کوهها ، باغ ها و اماکن تفریحی پناه ببرند تا آخرین روز از تعطیلات سال جدید را در کنار یکدیگر سپری کنند.
یکی از سنت های دیرینه ی ایرانیان، سبزکردن دانه های گندم و برخی حبوبات در آستانه سال جدید و انداختن آن در روز سیزدهم نوروز و بهار طبیعت به آبهای روان است.
برخی از مردم معتقد هستند با خروج از خانه و همنشینی با طبیعت، نحسی روز 13 و امکان رخداد اتفاقات ناگوار را از خود دور می کنند.
سیزده فروردین، با نوروز پیوند ناگسستنی دارد و باآن عجین شده ودر متون دیرینه ایرانیان، هیچگاه از 13 و نحس بودن آن نام برده نشده است و این تفکر و دیدگاه به مرور زمان و در طول تاریخ در اذهان مردم جای گرفته است.
بنابر برخی روایات تاریخی، روز سیزده یا تیرروز از تیرگان جشن آب پاشان است و اعتقاد به نحسی آن بعدها به وجود آمده است.
سیزده بدر برای کودکان و نوجوانان ایرانی روز خاصی است و آنان از اینکه خانواده هایشان توانسته اند در یک روز بهاری در کنارهم باشند خوشحال می شوند.
13 فروردین ماه روز انس با طبیعت است و از دیرباز مردم ایران در این روز نمادین، احترام عمیق خود را برای حفظ محیط زیست نشان می دهند.
در استان زنجان نیز آداب و آیین های خاص این روز جای خودرا حفظ کرده است و مردم با خروج از منازل و پناه بردن به دامن طبیعت، اقدام به پخت غذاهای مخصوص کرده و مشغول سرگرمی های محلی و دسته جمعی می شوند.
کشتی گرفتن، گره زدن سبزده ها توسط اعضای خانواده ها بخصوص دختران و پسران جوان و دم بخت، پریدن از روی آب و آتش، ازجمله برنامه های خاص این روز است.
برخی از مردم زنجان برگزاری آیین 13 فروردین ماه سیزده بدر را اقدامی در جهت قدرشناسی از نعمت های خداوندی می دانند و تماشای زنده شدن طبیعت را نشانی از قیامت و معاد قلمداد می کنند.
مردم این خطه از میهن اسلامی نیز علاقه دارند سیزدهمین روز از فصل بهار را به صورت دستجمعی و همراه اقوام و آشنایان خود، در دامن طبیعت سپری کنند.
بسیاری از مردم این استان معتقدند که حضور در دامان طبیعت در 13 فروردین، دلها را شاد، زندگی را سرسبز و حوادث ناگوار احتمالی را دور می کند.
به همین خاطر از چند روز قبل برای سپری کردن این روز که سیزده بدر نامیده می شود، تدارک دیده و سعی می کنند در این روز سفره های خود را رنگین تر کرده و لحظات سیزدهمین روز سال نو را به خوبی و خوشی در دامان طبیعت باشند.
طبخ آش با تره های نورسته، سبزی و ماهی پلو و خوردن میوه ، شیرینی جات و آجیل در روز سیزده بدر از دیگر عادات مرسوم مردم این استان بشمار می رود.
در این روز بازار رانندگان وسایط نقلیه عمومی، مغازه های خشکبار و سبزی فروشی گرمتر و صفوف اتومبیلها درجایگاههای عرضه فرآورده های سوختی طولانی تر و جنب و جوش خاصی بین مردم ایجاد می شود.
دادن صدقه، یاری نیازمندان، سرکشی به سرای سالمندان و عیادت از بیماران بستری در بیمارستان ها، از دیگر عاداتی هستند که اغلب مردم استان زنجان در روزهای عید، جشن و تعطیلی به آن می پردازند.
مردم این استان درحالی سیزدهمین روز بهار امسال را پشت سر می گذارند که هنوز بخاری ها و وسایل گرم کننده ی منازل روشن است و مردم همچنان از لباسهای پاییزی و زمستانی استفاده می کنند.
522
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن