تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوش‏گمانى، مايه آسايش قلب و سلامت دين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805708176




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امامزادگان قطب ارزشمند گردشگری مذهبی در استان زنجان/مساجد نمادهای باشکوه معماری ایرانی و اسلامی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > زنجان مهر گزارش می دهد/
امامزادگان قطب ارزشمند گردشگری مذهبی در استان زنجان/مساجد نمادهای باشکوه معماری ایرانی و اسلامی
زنجان - خبرگزاری مهر: گردشگری مذهبی یکی از رایج ترین اشکال گردشگری در سراسر جهان است که سابقه آن به قرون و اعصار گذشته مرتبط می گردد و بطور کلی شامل سفرها و بازدیدهایی می شود که اصلی ترین هدف از آنها تجربه ای مذهبی است.



به گزارش خبرنگار مهر، جاذبه های مذهبی، زیارتگاهها و اماکن مقدس هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود جذب می کنند، تأسیسات اقامتی و پذیرایی این نوع از گردشگری مانند مسافرخانه ها و زائرسراها با توجه به بافت اجتماعی – فرهنگی و عقیدتی گردشگران و جامعه میزبان دارای ویژگی های خاص خود است که در هر کشوری از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و نکته قابل توجه در این زمینه این است که گردشگری مذهبی تنها شکل از اشکال گردشگری است که بر موانع آب و هوایی غلبه می کند. استان زنجان در کنار اماکن تاریخی و گردشگری دارای اماکن و مزیت های مهم در زمینه گردشگری مذهبی است که این امر در استان زنجان فراموش شده و یا کمتر به آن اهمیت داده شده است.

امامزاده سيد ابراهيم(ع)

بقعه امامزاده سيد ابراهيم ، يكي از بقاع معتبر شهر زنجان است این آرامگاه مباركة در داخل شهر زنجان در قبرستان متروكه واقع در منتهي اليه سمت شرقي شهر قديم ، مشرف به ديوار حصار شهر قرار گرفته كه امروزه قسمتي از قبرستان مزبور به دبستان ، دبيرستان و قسمتي ديگر به خيابان صدرجهان تبديل شده است . علماي فن درشجره نامة آن حضرت اختلاف نظردارند.جمعي ايشان  را ابراهيم بن موسي بن جعفر(ع ) دانسته اند و جمعي ديگر همانند ابوالفرج اصفهاني و ابونصر بخاري در سر الانساب ايشان را ابراهيم بن محمد بن عبداله بن الحسن بن العباس بن علي ( ع ) ذكر کرده اند  


بناي امامزاده ابتدا به سبك چهار طاقي بوده كه گنبد زيبايي آن را پوشش مي داده است . در سال 1340 ه . ش اين مجموعه تخريب و مجددا منطبق بر بناي قديمي نو سازي گرديده است . گنبد ،از نوع تك پوششي بوده كه با واسطه چهار گوشواره بر جرزها استوار گشته و حد فاصل گوشواره ها و گنبد ، هشت نورگير تعبيه شده است .

تزيينات گنبد از داخل مقرنس و گره سازي بوده و سوره ي جمعه به خط زيباي ثلث و به قلم استاد جواد مير محمد رضايي زنجاني بر آن نوشته شده است . در نماي بيروني نيز آيات قرآني به خط ثلث زنجيري نوشته شده است . ضريح حرم كه در اصفهان ساخته شده در سال 1358 ه . ق نصب گرديده است . قديمي ترين قسمت اين بقعه ، سر در ورودي سمت شمالي و مناره هاي واقع در طرفين آن است . اين سر در به سال 1341 ه . ش توسط معمار ابراهيم سلطاني ساخته شده و بالاي مناره ها ، آيه ي 55 سوره ي احزاب به خط زيباي ثلث به قلم استاد اخيرالذكر رقم گرديده است

امامزاده ابراهيم ( سلطانيه )

اين آرامگاه در سجاس ، در پنج فرسخي غرب سلطانيه واقع و بنايي ساده و كوچك است . پوشش گنبد آن به كمك چهار ترنبه انجام گرفته كه بر روي يكي از آنها و بر حاشيه ي پا كار گنبد نشانه هايي از تزئينات گياهي مشابه آثار دوران سلجوقي به جاي مانده است . در اين بقعه صندوق چوبي منبتي قرار دارد كه با توجه به وضع ساخت آن و كتيبه ه روي صندوق ، مكرر مورد مرمت قرار گرفته است . وجود چند قطعه چوب منبت كاري شده ي بسيار نفيس در داخل بقعه كه از زيبايي و ظرافت خاصي بهره مند است ، مويد اين امر است كه صندوق اوليه بقعه دست كم به حدود قرن ششم هجري مربوط مي شده است .

امامزاده حیدر (گیلوان)

در 700 متر سمت شمالی روستای گیلوان در داخل باغات انجیر و انار ، قبرستان وسیعی وجود دارد که در وسط این قبرستان بقعه ای موسوم به امام زاده حیدر قرار گرفته است . شجره نامه این امام زاده بدرستی معلوم نیست اما احتمال دارد که ایشان از سادات علویان بوده باشد.

این آرامگاه در اثر زلزله اخیر تخریب و از حیزّ انتفاع ساقط گردیده است . اما آنچه که باقی مانده گویای این حقیقت است که تارپود این آرامگاه با استفاده از سنگ لاشه ساخته شده و دارای پلان 12 .جهی بوده باشد . با عنایت به پلان آرامگاه احتمال دارد که گنبد این آرامگاه از نوع گنبد های مخروطی بوده است . بنا مستلزم بازسازی و احیاء است و به جهت تخریب شدن بنا تهیه نقشه امکان پذیر نگردید

امام زاده عبدالله (صومعه بر)

روستاي صومعه بر در شمال غربي گيلوان از بخش طارم عليا قرار گرفته و از آن حدود پنج كيلومتر فاصله دارد . در قلب اين روستا بقعه امام زاده عبدالله قرار دارد . شجره صاحب بقعه به اعتقاد روستائيان محلي به امام موسي الكاظم (ع) مي رسد . بناي اين بقعه در زلزله اخير طارم تخريب گرديده و از حيز انتفاع ساقط شده است و تهيه پلان اصلي مستلزم پي گردهاي باستانشناسانه مي باشد . اما آنچه كه از ظاهر اين محوطه قابل تشخيص است ، اين بقعه از دو واحد كم حجم تشكيل يافته ، حجم نخست بعنوان ايوان يا هشتي بوده و هر ضلع 3 متر قابل اندازه گيري است . سقف هر دو فضا با توجه به گوشواره هاي باقيماده بدون شك گنبدي شكل بوده است ، قوس گوشواره هاي مزبور از نوع قوسهاي سه مركزي ( پنج او هفت كند ) و كل بنا با استفاده از لاشه سنگ رودخانه اي و ملات ساروج ساخته شده است . داخل بنا با اندودي از گچ پوشانيده شده ودر نما هيچگونه تزئيناتي باقي نمانده است .  

به گفته رو ستائيان محلي ، اين امام زاده در فسمت جلو (جبهه جنوبي ) محوطه به طول 5.4 متر و به عرض 5.3 متر داشته است . از نظر تاريخي هيچگونه عنصر قابل اطمينان براي تعيين قدمت وجود ندارد . اما نوع قوسهاي گوشوارهها ، ملات و سبك كلي كار اين بنا را حداقل در رديف بناهاي دوره صفويه مي توان طبقه بندي کرد .

امام زاده محمد باقر – کله سیران طارم

روستای کله سیران یکی از دورترین روستاهای بخش طارم علیا بوده و در مرکز این روستا امام زاده محمد باقر قرار گرفته است این روستا از گیلوان 55 کیلومتر فاصله داشته و در ساحل راست رودخانه قزل اوزن است .
به استناد شجره نامه خطی که بر روی کاغذ معمولی و با خط ثلث نوشته شده و مورّخ به سنه 1384 هجری قمری است صاحب بقعه را « شاهزاده سید محمد باقر بن موسی بن جعفر علیهما السلام » معرفی نموده است امام زاده محمد ماهوری

امامزاده محمد ماهوری در محلی به نام امامزاده محمد باقر ماهوری مشهور بوده و طبق تحقیقاتی که بعمل آمد هیچ نوع نسب نامه برای مشارالیه پیدا نشده است فقط با تحقیق بسیار مشخص شد نوشته ای در امامزاده بوده که سالها قبل تحویل آقای جواد منتظری نامی شده که فعلا" ساکن زنجان و امام نماز مسجد اسلامیه در امجدیه است با مراجعه به مشارالیه چون به سختی بیمار و بستری بودند نتوانستند اطلاعات بیشتری در اختیار قرار دهند طبق اظهار اهالی محل نسب ایشان به امام محمد باقر علیه السلام می زسد این بنا مربوط به قرن 7 هجری بوده که با چند قطعه سنگ قبری که بدست آمده در زمان صفویه مورد مرمت قرار گرفته است .بقعه امام محمد ماهوری در 140 کیلومتری از روستای شیت در طارم علیا از توابع چورزق واقع شده و برای رسیدن به این بنا می بایست از چورزق به طرف روستای شیت حدود ده کیلومتر طی طریق کرد .

امام زاده يحيي صائين قلعه

شهر صائين قلعه در 25 كيلومتري سمت غربي شهر ابهر قرار گرفته و از مناطق آباد و پر جمعيت آن شهرستان محسوب مي شود. در قلب قسمت مسكوني اين شهرك بقعه موسوم به امامزاده يحيي ( ع ) قرار گرفته است . محققين شرح الانساب كنيه صا حب بقعه را به امام موسي الكاظم ( ع ) رسانيده و وي را از اولاد و احفاد آن حضرت دانسته اند . اين بنا از نظر عناصر تزئيناتي ضعيف و كل آرايش منحصر به رديف كاشي در پاطاق گنبد است . در وسط اين شبستان قبر امام زاده قرار گرفته و بر روي آن يك واحد ضريح چوبي نصب شده است.

مقبره امام زاده اسماعيل شناط

شناط نام ناحيه اي است در شمال شهر ابهر كه اين بناي آرامگاهي را در خود جاي داده است . براساس اسناد و متون تاريخي ازجمله كتاب شرح الانساب نسبت امامزاده اسماعيل بايستي با 9 واسطه به نخستين پيشواي شيعيان جهان باز گردد .و به روایت دیگر بر اساس نوشته ي تذكره نويسان ، نسب اين امامزاده به امام حسن ( ع ) مي رسد

شكل و پلان معماري اين مقبره كه مطابق با الگوي متعارف مقابر دورة صفوي ساخته شده و داراي تزئيناتي در سطوح داخلي و خارجي است از جمله تزئينات مقرنس گچي از نوع معلق در نماي بيروني فضاهاي چهارگانة وروديها و طاقنماهاي تزئيني مزين به خط بنايي يا معقلي در حد فاصل هر يك از اين بخشها ست همچنين گنبد اين بناي مذهبي كه از نوع دو پوشي مي باشد در نماي خارجي داراي تزئينات كاشيكاري با طرحهاي معقلي كلوك بندان حصير باف مربع زيبا است كه طرح و نقش صليب شكسته يا مالت بر ساق يا گلوي گنبد قابل توجه است.

 نقش صليب شكسته در تاريخ هنر فلات ايران داراي جايگاه و اهميت فوق العاده اي است و قدمت آن به هزاره هاي دوم و سوم ق.م همزمان با ورود اقوام آريايي باز ميگردد . همانطور كه ذكر گرديده شيوة معماري مقبرة امام زاده اسماعيل به گونه اي است. امامزاده عبدالخير اين بناي آرامگاهي در غرب روستاي قروه از توابع شهرستان ابهر در مسير تاكستان به ابهر قرارگرفته است. طرح خارجي بنا عبارت است از يك هشت ضلعي منظم كه طول آن 5.5 متر مي باشد ، درنماي هر دو ضلع طاقنماهايي با قوس جناغي وجود داشته كه در تعميرات بعدي بنا از ميان رفته اند ، در حال حاضر در نماي شرقي يك ايوان مانندو در نماهاي جنوبي و غربي وروديهاي با قوس هلالي قرار دارد ، همچنين گنبد دو پوش بزرگي به ارتفاع 6 متر بر فراز بنا قرار دارد كه در گذشته داراي تزئينات كاشي بوده است . بقاياي كاشيهاي باريك قيروزه اي بر روي پايه هاي خارجي اين مقبره روشنگر آن است كه بنا در اصل داراي نما سازي تزئيني از آجر و كاشي بوده است.ارتفاع اين بنا حدوداً 12 متر مي باشد كه در نماي داخلي فضاي چهار ضلعي يا چليپايي با سه ورودي تشكيل ميدهد . همچنين براي اعمال پوشش اول گنبد تزئينات زيباي كاربندي بر روي پوشش گچي وجود دارد . مقبرة امام زاده عبد الخير در مجموع با بناي مولانا حسن كاشي واقع در سلطانيه قابل مقايسه است و از آثار دوران صفوي به شمار ميرود. اين بنا به شماره ي 979 به ثبت رسيده است.

  امامزاده كهريز سلطانيه این بناي آرامگاهي در يك كيلومتري غرب محوطه تاريخي سلطانيه قرار دارد و به دليل مجاورت با قنات (كهريز) به امامزاده كهريز معروف شده است ، اين بنا را كه اهالي امامزاده قاسم و امامزاده عبدا... نيز ميگويند ، داراي سبك معماري و متعارف مقبره سازي دوره صفويه است.
گوشه سازي براي اجراي اين گنبد دو جداره به زيباترين شكلي اجرا شده ، همچنين نماي داخلي بنا كه داراي پوشش گچكاري ش اي است به همراه محرابي در سمت جنوبي ، نورگيرهاي قرينه بر روي بدنه گنبد جلوه خاصي به اين اثر بخشيده است . سنگ قبر اين آرامگاه كه اكنون در گنبد سلطانيه نگهداري مي گردد داراي تكنيك و شيوه تزئيني بسيار پركاري است كه بر غناي هنري و تاريخي اين بنا بيش از پيش مي افزايد.
اين بنا به شماره 2372 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است امام زاده يعقوب صائين قلعه دومين امامزاده معتبر صائين قلعه امام زاده يعقوب مي باشد . اين بقعه در سه كيلومتري سمت جنوبي شهر در بالاي يك تپة طبيعي قرار گرفته است . در رابطه با شجره نامة آن حضرت اختلاف نظر وجود دارد كه از احفاد و نوادگان حضرت امام جعفر صادق(ع) دانسته اند . مجموعه امام زاده يعقوب به جهت توجه و عنايت مردمي از رونق زياد برخوردار است و هجوم زائرين موجبات گسترش فضاهاي عمومي ، زائرسرا ، كشتارگاه و بالاخره آشپزخانه در اين مجموعه است . این امامزاده بر روی دماغه ی کوهی در بالای قریه ی خانقاه ،در فا صله ی دو کیلومتری جاده –ی اصلی زنجان – بیجار و 49 کیلو متری زنجان واقع و بنایی مستطیل شکل به ابعاد 60.10 ×50.7 متر است که در جلوی آن راهروی مسقفی با تیرهای چوبی معمولی ساخته اند 0فضای زیرگنبد ، هشت ضلعی به قطر 70.4 متر است ودر جلوی آن اتاقی به طول 50. 5 و عرض 50.2 متر قرار گرفته است0ساختمان امامزاده از خشت بر روی پی سنگی بنا شده است مسجد جامع زنجان (مسجد سيد)  مسجد و مدرسهٔ جامع زنجان معروف به مسجد سيد، در قلب بافت تاريخى و قديمى شهر قرار گرفته است. اين مسجد از ضلع غربى با بازار قيصريه، از ضلع شرقى از راه کوچهٔ‌ مسجد سيد و از جبههٔ‌ شمالى با خيابان امام و سبزه‌ميدان در ارتباط است. بزرگترين و زيباترين مسجد شهر زنجان در بافت بازار قديم (بازار بالا) در راسته قيصريه قرار گرفته است، اين مسجد اولين و بزرگترين مسجد و مدرسه شهر بوده، همچنين تنها مسجدي است كه در ميان مساجد شهر زنجان به سبك چهار ايواني ساخته شده و كليه قوانين و قرار دادهاي مفروض در معماري مساجد سنتي در ايران با تاثير پذيري از سليقه ها و امانات محلي در خود جاي داده است. اين بناي مذهبي توسط عبدالله ميرزا ملقب به دارا پسر يازدهم فتحعلي شاه قاجار ساخته شده كه به سال 1324 هجري قمري در سن 13 سالگي به حكومت زنجان منسوب شد و ميرزا محمد تقي علي آبادي كه از منشيان خاص شاه بود به وزارت وي اختصاص يافت و به زنجان روانه گرديد.

اين مسجد داراي اسامي متعددي مي باشد كه تعدد اين اسامي و دلائل اطلاق آنها مي تواند در خور توجه و اهميت باشد بدين ترتيب كه اين اثر تاريخي بدليل پويايي و جامعيت، وسعت فضا و اجراي صحيح و زيباي اصول معماري و تزئيني همواره از سوي مردم و حكومت هاي وقت بعنوان مسجد جامع شهر ساخته شده. دومين نام مي تواند ملهم و متاثر از نام باني آن باشد، از اين رو اين مسجد را در كتب و اسناد تاريخي بنام سازنده آن مسجد دارا يا مسجد عبدا... ميرزا مي نامند. مسجد خانم زنجان مسجد خانم زنجان از بناهای دوره قاجار می‌باشد که در محله قدیمی فخیم‌الدوله شهر زنجان قرار دارد. این مسجد فاقد گنبد بوده و دارای ۲ مناره بسیار زیبا است که در سال ۱۳۲۳ هجری قمری و به درخواست یکی از زنان مقتدر ایران به نام جمیله خانم دختر حسین قلی خان نظام‌العداله (ذوالفقاری) و توسط استاد اسماعیل ساخته شد.

  بنای مسجد مشتمل بر سردر ورودی با دو مناره کوتاه، صحن، شبستان تابستانی و زمستانی، حجره‌های متعدد جهت سکونت طلّاب علوم دینی و تزئینات کاشی‌کاری و گچ‌بری است. مناره‌های قطور و کوتاه با تزئینات آجر و کاشی و محراب زیبا با تزئینات پرکار کاشی معقلی در صحن شبستان ستون‌دار، از ویژگی‌های خاص این بنا می‌باشد. تزئینات روی ایوان‌ها و مناره‌ها به سبک دوره قاجار و بیشتر با استفاده از رنگ‌های زرد، سیاه، فیروزه‌ای و سفید انجام شده است. اخیراً بر روی این بنای مهم تاریخی مرمت‌ها و تعمیراتی صورت گرفته است. به موجب وقفنامه این مسجد که در ۲۲ ماه محرم سال ۱۳۲۶ هجری قمری تنظیم گردید، این بانوی مجلله که قبل از اتمام و انجام ساخت بنا وفات نمود، دختر خود به نام قمرتاج خانم را به عنوان نخستین متولی آن برگزید. مسجد جامع قروه زنجان یکی از شاهکارهای دوره سلجوقی یکی از دوران های درخشان هنر در ایران متعلق به دوران سلجوقی است که این مسجد از نظر معماری، به آن دوران منتسب می شود. این مسجد از تلفیق حیاط چهار ایوانی و تالار مربع گنبددار (چهار طاقی)، به بوجود آمده است به گونه ای که حیاط مرکزی و چهار ایوان اطراف آن به گونه ای معماری مذهبی ایران در آن دوران را معرفی می کند.

مسجد جامع قروه، یکی از بناهای تاریخی رو‌‏‏ستای قروه در کیلومتر ۱۵ جاده ترانزیتی ابهرـتاکستان است. این مسجد که به مسجد جمعه نیز معروف می‌باشد از آثار دوران سلجوقی (قرن پنجم هجری قمری) است که همانند مساجد دوران سلجوقی به سبک چهار ایوانی ساخته شده است و گنبد زیبای آن بر چهار فیلپوش استوار است. فضای اصلی مسجد، صحن گنبدداری است که دو شبستان را در غرب و شرق خود جای داده است.

تزئینات برجای مانده در این بنا شامل کتیبه‌ای به خط ثلث مزین به نگاره‌های گیاهی (سنه۵۸۵ ه.ق.) در پای فیلپوشها و کتیبه به خط نسخ بر فراز محراب (سنه۴۱۳ ه.ق.) همراه با ترنجهای درهم بافته شده گچی و سطوح زیبا با طرحهای آجرچینی، این مسجد دوره سلجوقی را تبدیل یه یکی از شاهکارهای هنری قرون میانی اسلامی ساخته‌است  



با عنایت به تحقیقات انجام یافته می‌توان اظهار داشت بنای مسجد جامع با استفاده از مصالح بنای قدیمی، به جای بنای قبلی در تاریخ ۴۱۳ ه.ق. احداث گردیده‌است بنا از سه قسمت اصلی گنبد خانه و شبستان در اضلاع شرقی و غربی تشکیل یافته‌است که بعد از گذشت زمان و بر اثر عوامل طبیعی و غیر طبیعی تخریب گردید، و مجددا" در تاریخ ۵۷۵ ه.ق. مورد مرمت و باسازی قرار می‌گیرد.
 
 




















۱۳۹۳/۱/۱۲ - ۱۱:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن