واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: آموزش فلش-8(بخش 4) _nilofar_ 08 خرداد 1386, 07:57هفته ۴ در ادامه آموزش فلش، این هفته را با آموزش متن و ویژگیهای آن آغاز میکنیم. Text (متن) کلید میانبر: T فلش انواع امکانات برای طرّاحی یک انیمشن را در اختیار کاربر قرار میدهد که یکی از این امکانات که از ملزومات هم بشمار میرود متن است. در فلش متون نیز مانند بقیه اشکال یک شی در نظر گرفته میشوند . متون در فلش به 3 دسته مجزا از هم تقسیم میشوند: Static (ثابت): در این نوع از متن هیچگونه تغییری هنگام نمایش انیمشن بوجود نمی آید و متن شما ثابت خواهد بود. این ثابت به آن معنی نیست که متن شما قادر به حرکت نیست، منظور این است که متن شما قابلیت تغییر را ندارد. Dynamic (متغیر): بر خلاف متون static، این نوع متن قابلیت تغییر رو دارا هستند، که این تغییر توسط ActionScript با توجه به متغیری که به متن نسبت میدهیم اعمال میشود. تفاوت دیگر این نوع متن با متون Static این است که میتوان کدهای HTML را به متغیری که برای متن تعریف کردیم نسبت دهیم و یک صفحه HTML ساده در فلش داشته باشیم. Input (ورودی): این نوع متن تمامی خواص متون Dynamic را داراست با این تفاوت که کاربر قادر به تغییر متن در حال نمایش خواهد بود. از این نوع متن برای گرفتن ورودی از کاربر استفاده میشود مانند یک فرم که از کاربر میخواهیم آن را پر کند. روش کار با Text: اگر وسیله Text در پانل ابزار در حالت انتخاب باشد : Static: هر وقت در stage کلیک کنید یک کادر باز میشود که در کنج بالا سمت راست آن یک دایره است. این دایره نشان دهنده آن است که کادری که متن شما رو در بر میگیرد از نظر عرضی متناسب با متن شما بصورت خودکار بزرگ و کوچک میشود و ارتفاع کادر هم با دکمه Enter قابل افزایش است. با پایین نگه داشتن دکمه چپ ماوس روی یکی از کنج ها میتوانید عرض کادر رو تغییر دهید، امّا بعد از یک بار تغییر دادن، دایره کنج بالا سمت راست به یک مربع تبدیل میشود و خاصیت بزرگ و کوچک کردن خودکار خود را از دست میدهد، همچنین عرض کادر شما ثابت خواهد شد و متن شما بدون نیاز به دکمه Enter به خط بعد میرود، اما شما امکان تنظیم ارتفاع کادر با ماوس را ندارید. ترفند: برای باز گشت به حالت تنظیم اندازه عرض کادر بصورت خودکار و تبدیل مربع بالا سمت راست کادر به دایره کافیست که روی مربع دبل کلیک کنید. Dynamic: با کلیک روی stage یک کادر ظاهر میشود که در کنج پایین سمت راست یک مربع توخالی دارد و وسط چهار ضلع خود نیز چهار مربع کوچک دارد. بر خلاف حالت Static شما امکان تغییر دادن ارتفاع کادر را نیز دارا هستید. توجه داشته باشید که کاربر فقط میتواند به اندازه کادر موجود از متن شما را ببیند، یعنی اگر یک کادر کوچک انتخاب کنید و بعد به متغیر مربوط به Dynamic Text یک متن طولانی نسبت دهید، کاربر قادر به مشاهده تمامی آن نخواهد بود و فقط بخشی از آن که در کادر جا میشود را خواهد دید. در Input Text نیز روش مانند حالت Dynamic است و میتوان به همان صورت اندازه کادر را تنظیم کرد. ویژگیهای Text در Properties Panel: Letter Spacing (فاصله بین حروف): برای تنظیم بین حروف استفاده میشود که در حالت عادی باید روی صفر تنظیم باشد و اگر به سمت منفی برویم حروف در هم رفته میشوند و با افزایش مقدار آن با مقادیر مثبت حروف از هم فاصله میگیرند. Character Position: برای تعیین نوع یک حرف به کار میرود که به 3 دسته تقسیم میشود. حالت Normal برای متون عادی، Superscript برای گذاشتن توان و Subscript برای گذاشتن اندیس. Auto Kern: با تیک زدن در کادر این قسمت شما به فلش اجازه میدهید که به صورت خودکار فاصله بین حروف را تنظیم کند. البته فلش همیشه به درستی این کار را انجام نخواهد داد. این گزینه بیشتر برای تنظیم فاصله بین دو حرف کاربرد دارد که یکی از آن حروف درای فضای خالی است. مانند فصله بین T و a در بعضی از فونتها. URL Link: اگر این قسمت را خالی رها کنید ، متن شما بصورت یک متن معمولی نمایش داده خواهد شد، اما اگر در این قسمت یک آدرس اینترنتی بنوسید متن شما تبدیل به یک لینک میشود و میتوان روی آن کلیک کرد. Render text as HTML: اگر این گزینه را تیک بزنید (برای Static text غیر فعال است) متن شما به عنوان کد HTML تلقی میشود. توجه داشته باشید که فلش قابلیت شناسایی تمامی کد های HTML را ندارد. Variable: نام متغیری که قرار است به متن ما نسبت داده شود را در این قسمت مینویسیم. به این ترتیب که در Dynamic text هر مقداری که در متغیر ذخیره شده باشد، توسط متن ما نمایش داده خواهد شد. و در Input text هر متنی که توسط کاربر وارد شود، در متغیری که اسمش را در بخش مربوطه نوشه ایم ، ذخیره میشود و بعد قابل نمایش مجدد خواهد بود. بعضی از خواص گفته شده بین تمامی انواع Text مشترک هستند و بعضی هم فقط مخصوص متون Static و یا فقط متون Dynamic هستند. usof_808 27 تير 1387, 10:51سلام توي فلشي كه ساختم وقتي كه ctrl+f7 رو ميزنم و flv pleyback رو انتخاب مي كنم روي صفحه يك چار چوب ميياد و نه control داره و نه صفحه و وقتي اجراش ميكنم پخش نميشه لطفا كمكم كنيد Ramtin666 28 تير 1387, 20:28با درود فراوان امیدوارم همچنان به این عمل ÷سندیده ادامه دهید.......................................... ........................................... soratak 28 تير 1387, 23:41هفته ۴ در ادامه آموزش فلش، این هفته را با آموزش متن و ویژگیهای آن آغاز میکنیم. Text (متن) کلید میانبر: T فلش انواع امکانات برای طرّاحی یک انیمشن را در اختیار کاربر قرار میدهد که یکی از این امکانات که از ملزومات هم بشمار میرود متن است. در فلش متون نیز مانند بقیه اشکال یک شی در نظر گرفته میشوند . متون در فلش به 3 دسته مجزا از هم تقسیم میشوند: Static (ثابت): در این نوع از متن هیچگونه تغییری هنگام نمایش انیمشن بوجود نمی آید و متن شما ثابت خواهد بود. این ثابت به آن معنی نیست که متن شما قادر به حرکت نیست، منظور این است که متن شما قابلیت تغییر را ندارد. Dynamic (متغیر): بر خلاف متون static، این نوع متن قابلیت تغییر رو دارا هستند، که این تغییر توسط actionscript با توجه به متغیری که به متن نسبت میدهیم اعمال میشود. تفاوت دیگر این نوع متن با متون static این است که میتوان کدهای html را به متغیری که برای متن تعریف کردیم نسبت دهیم و یک صفحه html ساده در فلش داشته باشیم. Input (ورودی): این نوع متن تمامی خواص متون dynamic را داراست با این تفاوت که کاربر قادر به تغییر متن در حال نمایش خواهد بود. از این نوع متن برای گرفتن ورودی از کاربر استفاده میشود مانند یک فرم که از کاربر میخواهیم آن را پر کند. روش کار با text: اگر وسیله text در پانل ابزار در حالت انتخاب باشد : Static: هر وقت در stage کلیک کنید یک کادر باز میشود که در کنج بالا سمت راست آن یک دایره است. این دایره نشان دهنده آن است که کادری که متن شما رو در بر میگیرد از نظر عرضی متناسب با متن شما بصورت خودکار بزرگ و کوچک میشود و ارتفاع کادر هم با دکمه enter قابل افزایش است. با پایین نگه داشتن دکمه چپ ماوس روی یکی از کنج ها میتوانید عرض کادر رو تغییر دهید، امّا بعد از یک بار تغییر دادن، دایره کنج بالا سمت راست به یک مربع تبدیل میشود و خاصیت بزرگ و کوچک کردن خودکار خود را از دست میدهد، همچنین عرض کادر شما ثابت خواهد شد و متن شما بدون نیاز به دکمه enter به خط بعد میرود، اما شما امکان تنظیم ارتفاع کادر با ماوس را ندارید. ترفند: برای باز گشت به حالت تنظیم اندازه عرض کادر بصورت خودکار و تبدیل مربع بالا سمت راست کادر به دایره کافیست که روی مربع دبل کلیک کنید. Dynamic: با کلیک روی stage یک کادر ظاهر میشود که در کنج پایین سمت راست یک مربع توخالی دارد و وسط چهار ضلع خود نیز چهار مربع کوچک دارد. بر خلاف حالت static شما امکان تغییر دادن ارتفاع کادر را نیز دارا هستید. توجه داشته باشید که کاربر فقط میتواند به اندازه کادر موجود از متن شما را ببیند، یعنی اگر یک کادر کوچک انتخاب کنید و بعد به متغیر مربوط به dynamic text یک متن طولانی نسبت دهید، کاربر قادر به مشاهده تمامی آن نخواهد بود و فقط بخشی از آن که در کادر جا میشود را خواهد دید. در input text نیز روش مانند حالت dynamic است و میتوان به همان صورت اندازه کادر را تنظیم کرد. ویژگیهای text در properties panel: Letter spacing (فاصله بین حروف): برای تنظیم بین حروف استفاده میشود که در حالت عادی باید روی صفر تنظیم باشد و اگر به سمت منفی برویم حروف در هم رفته میشوند و با افزایش مقدار آن با مقادیر مثبت حروف از هم فاصله میگیرند. Character position: برای تعیین نوع یک حرف به کار میرود که به 3 دسته تقسیم میشود. حالت normal برای متون عادی، superscript برای گذاشتن توان و subscript برای گذاشتن اندیس. Auto kern: با تیک زدن در کادر این قسمت شما به فلش اجازه میدهید که به صورت خودکار فاصله بین حروف را تنظیم کند. البته فلش همیشه به درستی این کار را انجام نخواهد داد. این گزینه بیشتر برای تنظیم فاصله بین دو حرف کاربرد دارد که یکی از آن حروف درای فضای خالی است. مانند فصله بین t و a در بعضی از فونتها. Url link: اگر این قسمت را خالی رها کنید ، متن شما بصورت یک متن معمولی نمایش داده خواهد شد، اما اگر در این قسمت یک آدرس اینترنتی بنوسید متن شما تبدیل به یک لینک میشود و میتوان روی آن کلیک کرد. Render text as html: اگر این گزینه را تیک بزنید (برای static text غیر فعال است) متن شما به عنوان کد html تلقی میشود. توجه داشته باشید که فلش قابلیت شناسایی تمامی کد های html را ندارد. Variable: نام متغیری که قرار است به متن ما نسبت داده شود را در این قسمت مینویسیم. به این ترتیب که در dynamic text هر مقداری که در متغیر ذخیره شده باشد، توسط متن ما نمایش داده خواهد شد. و در input text هر متنی که توسط کاربر وارد شود، در متغیری که اسمش را در بخش مربوطه نوشه ایم ، ذخیره میشود و بعد قابل نمایش مجدد خواهد بود. بعضی از خواص گفته شده بین تمامی انواع text مشترک هستند و بعضی هم فقط مخصوص متون static و یا فقط متون dynamic هستند. :):):) سلام میشه روی برنامه نشون بدی ممنونم عزیزم:-?:-?:-? mafton 31 تير 1387, 11:59سلام تو مطالبتون یه چیزی دیدم که ازش اطلاع ندارم ولی خیلی جالب هست گفتید تو dynamic میشه کد html نوشت وصفحه html باز کرد؟؟؟ ترو خدا یه توضیح بدید و یه مثال بزارید فقط یه خرده عجله کنید:eek:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 564]