تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خشمش را برطرف سازد، خداوند كيفرش را از او بردارد و هر كس زبانش را نگه دار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821111825




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایرانی با سبقه اسلامی و تمدن ایرانی شایسته نیست مقلد غرب باشد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ایرانی با سبقه اسلامی و تمدن ایرانی شایسته نیست مقلد غرب باشد مشهد – ایرنا – عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: ایران و ایرانی با سبقه اسلامی و تمدن غنی ایرانی شایسته نیست در رفتارها، پوشش و سبک زندگی مقلد غرب باشد.


به گزارش ایرنا، ˈعلی غلامیˈ در سلسله نشست های ˈحیات طبیهˈ با موضوع سبک زندگی اسلامی در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، افزود: غرب سالهاست که به بن بست ایدئولوژی رسیده و قادر به پاسخگویی نیازهای جدید نیست لذا فرقه های متعدد با رفتارها و پوشش مضحک در جامعه غربی ظهور پیدا کرده اند.
وی بیان کرد: انقلاب اسلامی قوی ترین ایدئولوژی را در جهان مطرح کرد و امروز به پشتوانه همین ایدئولوژی در پی ترویج سبک زندگی اسلامی برای پاسخگویی به همه نیازهای امروز بشر هستیم.
عضو کمیته علوم انسانی بنیاد نخبگان با اشاره به سابقه طرح موضوع سبک زندگی اسلامی در کشور، گفت: به زعم بسیاری از افراد، آغاز طرح موضوع سبک زندگی به سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالی و سخنرانی ایشان در جمع جوانان باز می گردد.
غلامی افزود: این در حالی است که طرح موضوع سبک زندگی بویژه سبک زندگی اسلامی به اواخر سالهای جنگ و ابتدای رهبری آیت الله خامنه ای مربوط به سالهای 70 و 71 در قالب اظهار واژه هایی از جمله ˈشبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی و ...ˈ باز می گردد.
وی اظهار داشت: در چند سال اخیر رهبر معظم انقلاب با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور، سبک زندگی را صریحا در جمع مردم بیان کردند که انتخاب ایشان برای اظهار این موضوع از بین اقشار مختلف جامعه، جوانان به عنوان گروه متاثر بر افکار نسل قبل و بعد از انقلاب بوده است.
وی با بیان اینکه متاسفانه جامعه امروز ایران به آفت هیجان زدگی مبتلا شده است، افزود: با نامگذاری سالها از سوی رهبر معظم انقلاب و مطرح شدن موضوعات خاص از سوی ایشان مانند ˈسبک زندگیˈ بلافاصله هجمه بروشورها، سخنرانی ها و کتابها و نشریات و غیره را شاهد هستیم که پس از مدتی باعث لوث شدن موضوع شده و پس از مدتی دیگر هیچ بحث یا ارائه مطلب کارشناسی شده ای درباره آن انجام نمی گیرد.
وی گفت: به عنوان مثال آیت الله خامنه ای که در یکی از این سالها، خطی مشی سالانه مدیران را برای یک سال آینده در اول فروردین ماه مشخص کردند اما بلافاصله بعد از سخنرانی ایشان، کتابی با نام شعار سالانه ایشان منتشر شد و تا 16 فروردین ماه به چاپ بیستم رسید.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) بیان کرد: موضوع سبک زندگی نیز مانند شعارهای سالانه رهبری لوث شده و تاکنون لابه لای بحث ها و مطالبی که به هیچ وجه پایه و بنیان کارشناسی و سیستماتیک ندارند، مطرح شده است.
غلامی افزود: اکنون نخبگان و دانشمندان بسیاری در کشور وجود دارند که می توانند در ارایه مطالب و شکل گیری مباحث کارشناسی درباره سبک زندگی نقش تاثیرگذاری بر جامعه داشته باشند که متاسفانه طی سالهای اخیر فعالیت این افراد بسیار کمرنگ بوده است.
وی با بیان اینکه در سالهای اخیر رهبر معظم انقلاب سخنرانی های بسیار مهمی ایراد فرمودند که همه آنها در بین جوانان مطرح شده است، افزود: ˈعدم رضایتشان از جریان هسته ای دولت اصلاحاتˈ در بین جوانان تبریزی، ˈپارلمانیسمˈ در بین جوانان کرمانشاهی و ˈسبک زندگیˈ در بین جوانان بجنوردی از محورهای سخنرانی ایشان می باشد که نشان می دهد در بحث سبک زندگی نیز علمدار و گروه پیشرو جوانان باید باشند.
این مولف آثار اجتماعی و سیاسی متعدد در کشور به تشریح موضوع سبک زندگی با محورهای ˈچرایی، چیستی و چگونگیˈ آن از منظر رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: به فرموده رهبری، یکی از لوازم پیشرفت کشور ، مهیا شدن سبک زندگی برای این پیشرفت و توسعه می باشد.
غلامی افزود: لازمه پیشرفت کشور از دیدگاه حضرت آیت الله خامنه ای، داشتن هدف مشخص برای تعیین سبک زندگی است که در تعیین این سبک گزاره های ایمانی مهم هستند.
وی بیان کرد: برای تحقق سبک زندگی سه مولفه ˈشناخت، گرایش و رفتارˈ حایز اهمیت است و سبک زندگی در واقع ˈمجموعه ای از گزاره های معنادار رفتاری تابع گرایش و شناختˈ تعریف می شود.
وی اظهار داشت: لازمه داشتن سبک زندگی، مومن بودن نیست اما اگر مومن باشیم آن موقع سبک زندگی اسلامی خواهیم داشت.
او با اشاره به تاریخچه رخنه سبک زندگی غربی در کشور گفت: این اتفاق به صورت ناآگاهانه از طریق شاهان قاجاریه در کشور رخ داد که در زمان پهلوی اول با هدف تضعیف اسلامیت گسترش یافت و در زمان پهلوی دوم با فرهنگ مردم ایران درآمیخت اما با وقوع انقلاب اسلامی، سبک زندگی ایرانیان به شدت اسلامی شد.
وی بیان کرد: هشت سال جنگ تحمیلی و تاثیر غالب فضای معنویت بر خانواده های ایرانی باعث شد که سبک زندگی ایرانیان به شدت با معنویت توام شود اما این مساله اقتضای فضا و فاقد هر گونه کار زیربنایی برای آن بود.
غلامی ادامه داد: پس از اتمام جنگ متاسفانه دولتمردان و نخبگان هیچ کار موثری برای پیاده سازی زندگی اسلامی در کشور انجام ندادند و سبک زندگی ایرانی – اسلامی تبیین نشد و بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب ˈبزرگترین گناه ما عدم تبیین مبانی اسلام و انقلاب پس از جنگ در کشورˈ بود.
وی اضافه کرد: نه تنها برای تبیین سبک زندگی اسلامی – ایرانی کار موثری انجام نشد بلکه میل به آن نیز در جامعه بوجود نیامد و در مقابل میل به مصرف گرایی، مادی گرایی، اشرافیت مدیریتی در بین مسوولان در جامعه ترویج یافت.
این کارشناس مسائل سیاسی – اجتماعی درباره چرایی سبک زندگی از منظر رهبر معظم انقلاب گفت: آیت الله خامنه ای بر پیشروی به سوی تمدن سازی نوین اسلامی تاکید می کنند لذا بر این اساس در جنگ نرم ایران اسلامی با غرب تنها ابزار ما، سبک زندگی است.
غلامی افزود: در جنگ نرم، غربی ها با تمام وجود در حال مبارزه هستند تا سبک زندگی آمریکایی را در دنیا ترویج دهند زیرا گسترش این سبک وابستگی های فرهنگی و در نهایت سیاسی و اقتصادی به آمریکا را برای کشورها بویژه ایران در پی خواهد داشت.
وی بیان کرد: از سوی دیگر ایران اسلامی مدعی است که دین اسلام خاتم و اکمل است و توانایی پاسخگویی به همه تعاملات، ارتباطات و نیازهای امروز و جدید مردم دنیا را دارد و در این زمینه منحصر به فرد است لذا لازمه تمدن سازی نوین اسلامی مطرح شده از سوی رهبری، ارائه تمدنی برای پاسخگویی به همه نیازهای بشر است که مسوولیت آن بر عهده نخبگان می باشد.
وی در تشریح چگونگی محقق ساختن سبک زندگی از منظر رهبر معظم انقلاب گفت: حضرت آقا دو مساله را برای رسیدن به این هدف مطرح می کنند که شامل ˈچه کارهایی را باید انجام دهیمˈ و در مقابل ˈچه کارهایی را نباید انجام دهیمˈ می شود.
وی افزود: از دیدگاه آیت الله خامنه ای، از غرب نباید تقلید شود اما باید از نقاط قوت آن و آنچه محصول عقل بشر و مفید است در چارچوب مبانی اسلام و انقلاب استفاده گردد.
وی بیان کرد: از دیدگاه ایشان برای تمدن سازی نوین اسلامی باید چهار مولفه ˈتعیین غایت و بندگی خدا، جامعیت، توازن و حداکثری دیدنˈ در مباحث رعایت شود.
وی ادامه داد: غایت به معنای تنها بندگی خدا کردن و هدف را رضای او قرار دادن در همه کارها؛ جامعیت به معنای تنظیم حیطه روابط انسانی شامل (ارتباط با خود، خدا، دیگران و طبیعت) براساس غایت؛ توازن به معنای نداشتن افراط و تفریط در کارها؛ حداکثری دیدن نیز انجام واجب ترین کارها از بین واجبات می باشد.
7489/659
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن