تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، بى شرم، كودن، چاپلوس و بدبخت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821221200




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

باید درآمد ناخالص ملی از دریا برای سرعت گرفتن توسعه در کشور افزایش یابد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رییس پژوهشگاه اقیانوس شناسی: باید درآمد ناخالص ملی از دریا برای سرعت گرفتن توسعه در کشور افزایش یابد تهران- ایرنا- رییس پژوهشگاه اقیانوس شناسی در گفت وگو با ایرنا ضمن برشمردن مهمترین اقدامات این سازمان در سال 92 تاکید کرد: با توجه به وجود منابع آبی گسترده در کشور، مسوولان باید برای توسعه باید درآمد ناخالص ملی از دریا را افزایش دهند.


وحید چگینی در نخستین گفت وگوی سال جدید با خبرنگار ایرنا؛ ازایجاد نخستن مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی غرب آسیا در ایران، درخواست 3دانشگاه خارجی برای همکاری با پژوهشگاه اقیانوس شناسی، رایزنی برای ایجاد پایگاه در جنوبگان و تبدیل شدن موسسه ملی اقیانوس شناسی به پژوهشگاه، به عنوان برخی از مهمترین اقدامات این مرکز در سال گذشته یاد کرد.
به گفته چگینی، از آنجا که ایران در شمال و جنوب در محاصره آب قرار دارد ، مطالعات بیشتری باید انجام شود و نگاه مسولان برای سرعت گرفتن توسعه در کشور باید از مناطق بری به بحری سوق داده شود. بخش زیادی از درآمد کشورها از دریاها و اقیانوس هاست اما در کشور ما درآمد ناخالص ملی از دریا در کشورصرفا 2 درصد است که بررسی ها نشان می دهد این میزان باید حداقل به 10 درصد افزایش یابد.
مشروح این گفت وگو به شرح ذیل است:
*** ایجاد نخستین مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی غرب آسیا در ایران
رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با اشاره به راه اندازی نخستین مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی منطقه غرب آسیا در این پژوهشگاه گفت: پیشنهاد راه اندازی این مرکز از سوی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با هدف ارتقای علوم و پژوهش های اقیانوس شناسی در کشور در سال 2010 میلادی به کمیسیون ملی یونسکو ( سازمان آموزشی ، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد ) در ایران ارایه شد.
وی توسعه اقتصادی در منطقه ، مدیریت محیط زیست دریایی ، مدیریت اقیانوسی و سواحل ، توسعه پژوهش و آموزش در زمینه اقیانوس شناسی ، تغییر اقلیم ، بهره برداری از صنایع اقیانوسی ، فعالیت های بین المللی ، تبادل فناوری و دانش روز اقیانوس شناسی با کشورهای منطقه و ظرفیت سازی در منطقه را از جمله مهمترین اهداف راه اندازی مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی غرب آسیا اعلام کرد.
این مسوول زیست محیطی کشور گفت: بعد از ارایه گزارش مثبت نماینده کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو و مکاتبه با سایر مدیران یونسکو پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در بیست و هفتمین نشست عمومی کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
چگینی افزود: اخذ موافقت نامه کشورهای عضو کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی بر عهده پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گذاشته شد که این پژوهشگاه توانست موافقت کتبی 9 کشور همچون ژاپن ، پاکستان ، لبنان ، عراق ، سری لانکا ، قزاقستان ، افغانستان ، ونزوئلا و نیکاراگوئه و شبکه علمی فناوری اقیانوس شناسی کشورهای اسلامی را دریافت و به کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی ارایه کند.
به گفته وی علاوه بر کشورهایی که به صورت کتبی موافقت خود را اعلام کردند 17 کشور دیگر از جمله تایلند، تونس، ونزوئلا ، استرالیا ، اکوادور ، الجزایر ، کوبا ، مصر ، کویت ، انگلستان ، مالزی ، تانزانیا ، آفریقای جنوبی ، هند ، فرانسه ، هاییتی و نیجریه نیز به صورت شفاهی حمایت خود را از راه اندازی این مرکز اعلام کردند.
چگینی خاطرنشان کرد: سرانجام راه اندازی نخستین مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی منطقه غرب آسیا در تیرماه امسال در یونسکو تصویب شد. محدوده فعالیت این مرکز غرب آسیاست و با راه اندازی آن ایران کشور پیشتاز در منطقه برای فعالیت های اقیانوس شناسی در خلیج فارس و دریای عمان خواهد شد.
به گفته وی اکنون کشورهایی مانند هند و روسیه نیز پیشنهاد راه اندازی چنین مرکزی را در کشور خود داده اند ولی هنوز راه اندازی این مرکز در این کشورها مورد موافقت یونسکو قرار نگرفته است.
*** درخواست سه دانشگاه خارجی برای مطالعات تحقیقات گشت اقیانوس شناسی
چگینی گفت: گشت تحقیقاتی اقیانوس شناسی در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز از آبان ماه 91 به مدت یک سال انجام شد که در این گشت 32 نمونه مغزه از رسوبات کف خلیج فارس ، دریای عمان و تنگه هرمز جمع آوری شد .
وی افزود : جمع آوری این نمونه ها بسیار مورد توجه محققان دانشگاه های داخلی و خارجی قرار گرفته است و این محققان از دو دانشگاه در آلمان و یک دانشگاه در فرانسه برای تحقیق و پژوهش در مورد این دستاوردهای اقیانوسی تقاضای همکاری با محققان پژوهشگاه را ارایه کرده اند.
وی اظهار داشت: پژوهشگاه اقیانوس شناسی در حال بررسی این درخواست های همکاری است اما تاکنون این مغزه ها به هیچ کشوری فرستاده نشده است. البته باید گفت که متاسفانه امکان بررسی این مغزه ها در کشور وجود ندارد و به ناچار باید آنها را به کشورهای خارجی ارسال کنیم اما هنوز در این زمینه اقدام نشده است.
چگینی گفت: در طول گشت تحقیقاتی محققان برای اولین بار اطلاعات فیزیک و شیمی دریایی مربوط به 5 نقطه در تنگه هرمز را به دست آوردند، با استفاده از این اطلاعات می توان جریان های باد ، جزر و مد و اختلاف چگالی آب را با دقت بالا مدلسازی کرد .
چگینی ادامه داد: همچنین در این گشت تحقیقاتی تغییرات فیزیک آب دریا شامل دما و عمق از راه نمونه گیری در 180 ایستگاه انجام شد که بر این اساس می توان میزان شوری و چگالی آب را اندازه گیری کرد.همچنین اطلاعات هواشناسی در چند ایستگاه به دست آمد که با استفاده از این اطلاعات می توان بروز پدیده های دریایی را پیش بینی کرد.
وی گفت: دراین گشت تحقیقاتی نمونه های جدید برای اولین بار در آن های خلیج فارس کشف شد که فرشته دریایی ، فیل دریایی ، پروانه پلانگتونی دریایی ، حشره دریایی نوستونی و عنکبوت دریایی برخی از این گونه ها هستند.
چگینی اظهار داشت: حدود 600 میلیون تومان برای این گشت تحقیقاتی هزینه شده و برای تکمیل کردن آن به 400 میلیون تومان اعتبار دیگر نیاز است. امیدوارم اعتبارات مورد نیاز این گشت تحقیقاتی تامین شود تا این گشت در سال آینده هم ادامه یابد.
وی افزود: کرایه اجاره کشتی که برای گشت تحقیقاتی پرداخت می شود روزانه 3 میلیون تومان است و با احتساب هزینه کرد برای سوخت و خوراک سالانه محققان و کارگران کشتی این هزینه ها به یک میلیارد تومان می رسد.
*** اجرای طرح جامع اقیانوس شناسی خلیج فارس
چگینی به بخش دیگری از فعالیت های پژوهشگاه اقیانوس شناسی در سال 92 اشاره کرد و گفت: در حال اجرای طرح جامع اقیانوس شناسی خلیج فارس هستیم که بر اساس آن تمام اطلاعات فیزیک، شیمی، زمین شناسی و زیست شناسی خلیج فارس در قالب یک کتاب جمع آوری می شود.
چگینی ادامه داد: در وب سنجی که انجام شد آمار مقالات خلیج فارس از سال 1992 تا 2013 مورد بررسی قرار گرفت که بر این اساس ایران از نظر تولید مقالات علمی مقام اول را کسب کرده است به عبارتی 38 درصد مقالات علمی مربوط به خلیج فارس مختص ایران است و در مورد دریای عمان نیز ایران 65 درصد تولیدات علمی را به خود اختصاص داده است.
همچنین بانک اطلاعاتی کتابخانه ای برای دریای خزر و خلیج فارس تهیه شد که تمام مقالات تهیه شده در زمینه این دو پهنه آبی در آن گنجانده شده است.
*** ساخت زیردریایی
چگینی همچنین در مورد ساخت زیر دریایی مطالعاتی در کشور گفت: اگر 12 میلیارد تومان اعتبار تعیین شده برای این کار تامین شود این زیر دریایی در مدت 3 تا 4 سال ساخته می شود.
وی افزود : در مطالعات اولیه مقرر شد که این زیردریایی در مرحله اول تا عمق 2 هزار متر ، مرحله دوم تا عمق 4 هزار متر و مرحله سوم تا عمق بیش از 7 هزار متر به اعماق دریا رود.
*** ادامه ساخت کشتی تحقیقاتی
چگینی ساخت کشتی تحقیقاتی را یکی از دیگر از ضرورت های توسعه در حوزه دریا در کشور دانست و گفت: ساخت این کشتی تاکنون 76 درصد پیشرفت داشته و منتظر تامین اعتبار 9 میلیارد تومانی برای کامل شدن بدنه هستیم. این اعتبار باید از سوی معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری در اختیار سازمان صنایع دریایی قرار گیرد ، همچنین قرار است 6 میلیارد تومان دیگر برای خرید تجهیزاتی مانند سونار و اسکن سونار این کشتی تامین شود.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که این اعتبارات تامین شود کشتی در خرداد ماه 93 برای انجام آزمایش های نهایی به آب انداخته می شود و در بهمن ماه همان سال به طور کامل به بهره برداری می رسد.
چگینی گفت: پیشنهاد اعتبارات اولیه برای ساخت این کشتی تحقیقاتی 10 میلیارد تومان بود اما به دلیل افزایش قیمت دلار و ارز این اعتبار به میزان 15 میلیارد تومان افزایش یافت و به 25 میلیارد تومان رسید که باید از سوی معاونت های علمی و فناوری و نظارت و راهبردی ریاست جمهوری تامین شود.
*** ایجا مرکز ملی تحقیقاتی جنوبگان
چگینی تقویت نهادهای ملی تحقیقاتی در حوزه آب را یکی از اصول مهم پیشرفت در این حوزه معرفی کرد و گفت: 4 سال گذشته ایجاد اولین پایگاه دایمی ایران در قطب جنوب از سوی موسسه ملی اقیانوس شناسی وقت مطرح و به وزارت علوم تحقیقات و فناوری ارایه شد که بعد از بررسی در کمیسیون عتف مورد موافقت قرار گرفت.
وی افزود: اکنون منتظر امضای وزیر علوم تحقیقات و فناوری هستیم که بعد از آن از طریق وزیر علوم به دولت ارایه می شود.
چگینی تاکید کرد: حضور ایران در قطب جنوب ضروری است زیرا قوانین جهانی ثابت نیست و ممکن است بعد از مدتی تغییر کند و راه برای حضور کشورها از جمله ایران در قطب جنوب محدود شود.
وی گفت: قطب جنوب منطقه وسیعی است که دارای معادن و کانی های فراوان، نفت و گاز است، هرچند اکنون بهره برداری از آنها ممنوع است اما ممکن است در آینده برای کشورهایی که در آنجا حضور دارند آزاد شود بنابراین حضور ایران در این منطقه و استفاده از این معادن ضروری است.
وی با بیان اینکه اکنون فقط امکان انجام کارهای تحقیقاتی در قطب جنوب وجود دارد افزود: می توان در مباحث ماهواره، فیزیک و شیمی دریا، زمین شناسی دریا، زیست شناسی دریا، نجوم، تحقیقات پزشکی و اقیانوس شناسی و تربیت فضا نورد در قطب جنوب کارهای تحقیقاتی انجام داد.
چگینی ادامه داد: بر این اساس قرار است در6 مرحله و در مدت 5 سال کار تاسیس اولین پایگاه دایمی ایران در قطب جنوب با هزینه ای حدود 300 میلیارد تومان انجام شود که برای رسیدن به این منظور مرکز ملی تحقیقات جنوبگان با تصویب وزارت علوم تحقیقات و فناوری در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی راه اندازی شد.
وی گفت: حتی با برخی کشورها که اکنون در قطب جنوب پایگاه دارند مذاکره کردیم تا زمان راه اندازی پایگاه جمهوری اسلامی ایران در جنوبگان، با آنها همکاری کنیم که در حال بررسی است، البته استرالیا از ایران دعوت کرد تا درمذاکره ای با این هدف شرکت کند.
چگینی افزود: برای حضور مشترک در قطب جنوب می توانیم با کشورهای امریکای جنوبی، روسیه، هند، پاکستان، برزیل، آرژانتین و فرانسه نیز وارد مذاکره شویم، حتی با مالزی هم که به تازگی پایگاه خود را در جنوبگان راه اندازی کرده می توانیم دراین باره مذاکره کنیم.
وی در خاتمه با طرح این موضوع که تمامی مسوولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به بحث دریا و اقیانوس توجه بیشتری داشته باشند، از اینکه در کشور این دوبخش مورد توجه و همت لازم قرار نگرفته و بعضا با بی مهری نیز مواجه شده است، انتقاد کرد.
علمی ( 5 ) **9014**1599
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن