تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فتوا دهندگان بزرگانِ دانشمندان‏اند و فقيهان پيشوايانى كه از آنان بر اداى پيمان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816387861




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دیپلماسی فرهنگی نوروز - محمود رییسی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

دیپلماسی فرهنگی نوروز - محمود رییسی شهرکرد-ایرنا- نوروز یکی از الگوهای مهم فرهنگی پذیرفته شده در جهان است که اکنون می توان آن را به عنوان یک ظرفیت فرهنگی مشترک در بین کشورهای حوزه نوروز قلمداد کرد.


در جهان متکثر امروز ،مانایی نوروز و فرهنگ های نوروزی نشانه ظرفیت بالای انسانی و معنوی این جشن تاریخی است که در آن سبک زندگی مردم براساس احترام به ارزشهای معنوی تعریف شده است.
اشتراکات فرهنگی مهمترین مولفه نوروز محسوب می شود و می توان آن را به سایر حوزه های جغرافیایی نیز تسری داد.
بخش فرهنگ در عرصه بین الملل و سیاست خارجی نقش غیر قابل انکاری دارد چه این که ، یک اثر سینمایی یا یک تئاتر یا موسیقی می تواند،فرهنگ و هنر یک کشور را در معرض معرفی شدن به سایر فرهنگ ها قرار دهد.
ˈدیپلماسی فرهنگی نوروز ˈ نیز با محوریت فرهنگ های ماندگار و فرهنگ معنوی و غیر ملموس در حوزه سیاست خارجی و بین الملل تاثیر گذار است و اینک به عنوان یک فرهنگ بین المللی از سوی جامعه جهانی مورد احترام قرار گرفته است.
بر همین اساس چند سالی است که کشورهای مختلف،نوروز را به عنوان یک جشن بزرگ بین المللی پذیرفته اند و نقش دیپلماسی فرهنگی آن را نیز ارج می دهند.
در سازمان ملل متحد نیز آیین نوروز یا آغاز سال نو شمسی و فروردین ، همه ساله به عنوان تاریخی ترین جشن بشری گرامی داشته می شود.
وجود پیشینه تاریخی جشن نوروز،گواه روشنی برای دیپلماسی نوروز در همه اعصار تاریخ در جهان بوده است.
به دلیل ویژگی منحصر به فرد جشن نوروز،بسیاری از کشورها خواستار فراگیر شدن این جشن شدند که در نهایت، سال 2010 از سوی سازمان ملل متحد به عنوان سال جهانی نوروز نامگذاری شد و جشن نوروز به عنوان باستانی ترین جشن جهان در مجمع عمومی این سازمان به ثبت رسید.
با تصویب سازمان ملل متحد، همه کشورهای عضو این سازمان باید در تقویم های رسمی شان روز21 مارس را به عنوان نوروز ثبت کنند و برای حفظ و توسعه فرهنگ و سنت های آن تلاش کنند.
پیشتر از این نیز سازمان آموزشی،علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد( یونسکو ) جشن نوروز را در فهرست میراث فرهنگی معنوی و شفاهی بر قرار داده بود.
نوروز و جشنهای نوروزی از دیرباز نزد ایرانیان پاک بوده و آغاز کشت و فصل آغاز کار و در زمان ایران باستان، بیش از 70 جشن و عید برپا می شده و نوروز تطهیر باطن و ظاهر انسانها از گذشته تا به امروز ماندگار باقی ماند.
نوروز به عنوان یک جشن ایرانی،جشن ربانی و خرد ورزی و عدالت ورزی و مهرگستری ایرانیان بوده و بخشایشگری زمین، سرآغاز آفرینش و آغاز فصل کار و تلاش و دید بازدید و گذشت و مهربانی مهمترین ویژگی نوروز است، که در بسیاری از دیوان شعر نیز به آن اشاره شده است.
اسلام نیز به عنوان یک نظام جامع دینی و سیاسی بر رعایت حقوق بشر و احترام به همه افراد و ملت ها تاکید کرده است.
شواهد و قرائن تاریخی بدست آمده از ایران باستان نشان می دهد که ایران بنیانگذار نظام دیپلماسی فرهنگی در جهان بوده است.
در دروازه ملل تخت جمشید نیز ، نوروز جشن ملت ها بود و این جشن به عنوان یک جشن معنوی از سوی ملل همسو با ایران گرامی داشته می شد.
اینک جشن نوروز در بیش از 10 کشور جهان و 11حوزه فرهنگی نوروز ، به صورت رسمی و در 40 کشور جهان به صورت نیمه رسمی به عنوان جشن بزرگ مردم شناخته می شود و این جشن به عنوان یکی از جشن های نوع دوستی و انسان دوستی ایرانیان از دوران کهن تاکنون در جهان شناخته شده است.
رییس جمهوری اسلامی ایران نیز در نخستین سفر خارجی خود در سال93 برای شرکت در جشن جهانی نوروز روز پنجشنبه عازم افغانستان شد.
جشن جهانی نوروز تاکنون به میزبانی تهران پایتخت جمهوری اسلامی ایران و در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شده است.
رییس جمهوری اسلامی ایران صبح روز پنجشنبه پیش ازعزیمت به افغانستان برای شرکت در جشن جهانی نوروز گفت امروز کشورهای منطقه بسیار به فرهنگ نوروز یعنی آشتی، صلح، تعامل و دوستی نیاز دارند.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی پیش از عزیمت به افغانستان برای شرکت در جشن جهانی نوروز در فرودگاه مهرآباد تهران و در جمع خبرنگاران ایرنا و واحد مرکزی خبر افزود: نیاز است بسیاری از دولت ها در شرایط فعلی خانه تکانی کنند و شرایط نوینی را برای ملت های خود به وجود آورند.
رییس جمهوری گفت : سران و مسوولان هشت کشور امسال در کابل برای احیای سنت دیرینه مورد احترام کل مردم این منطقه یعنی نوروز اجتماع می کنند.
7359
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن