تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):سه چیز است که هر کس آن را مراعات کند ، پشمیان نگردد : 1 - اجتناب از عجله ، 2 - مشورت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814667315




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک کارشناس: اوباما در پی دلجویی از نخبگان سعودی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

یک کارشناس: اوباما در پی دلجویی از نخبگان سعودی است تهران - ایرنا - حسین آرین با عنوان کارشناس مسایل نظامی دریادداشتی نوشت: پیام های رییس جمهوری آمریکا به رهبران عربستان سعودی و رویکرد او درقبال ایران وسوریه کاملا روشن است وبه همین جهت انتظار می رود سفر اوباما به عربستان، جز تشویق و تایید نخبگان سعودی نتواند انتظارات عربستان را برآورده کند.


به گزارش ایرنا، وی دراین یادداشت که پایگاه اینترنتی رادیو فردا منتشر کرد، با اشاره به این مطلب افزود: این هفته همه چشم ها به عربستان سعودی دوخته شده است، کشوری که باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا، روزجمعه هشتم فروردین به آن سفر خواهدکرد تا با ملک عبدالله دیدار وگفت وگو کند.
درماه های پایانی سال گذشته میلادی روابط ریاض وواشنگتن به سردی گرایید و درپاییز همان سال عربستان سعودی درحرکتی که تعجب ناظران سیاسی را در پی داشت، از کرسی خود در شورای امنیت سازمان ملل انصراف داد وعلت آن را کوتاهی این شورا در رسیدگی به بحران سوریه قلمداد کرد.
اما پیام واقعی این انصراف، ناخشنودی عربستان ازواشنگتن درقبال مساله هسته ای ایران، بحران سوریه، کاهش کمک های نظامی به مصر ومساله اسرائیل وفلسطین بود؛ مقام های سعودی بر این باورند که دولت اوباما، عربستان را ازمعادلات منطقه ای کنار گذاشته وبه خواسته های ریاض وقعی نمی نهد.
قطع نظر ازاین برداشت، واقعیت این است که عربستان هم پیمان وشریک بی دردسری برای واشنگتن نیست وبا دلار های هنگفت نفتی حامی برخی ازخطرناک ترین گروه های افراطی اسلامگرا است وسیستم حکومتی وقوانین حاکم برعربستان ترکیبی است ازمدرنیسم و آنچه که در قرون وسطی رایج بود.
درآستانه سفر اوباما به ریاض، 52 نماینده کنگره آمریکا وشماری از سازمان های غیر دولتی این کشور در نامه ای از وی خواسته اند که درملاقات هایش با ملک عبدالله و دیگر مقام های سعودی، به نقض سیستماتیک حقوق بشر درعربستان نیز بپردازد وآن را به یکی از سازه های روابط دو کشورتبدیل کند.
اوباما کوشش خواهد کرد تا پادشاه عربستان ودیگر مقام های سعودی را قانع کند که آمریکا با وجود خروج نیرو هایش ازافغانستان، حضور خود را درخاورمیانه وخلیج فارس حفظ خواهد کرد و حمایت اش از کشور های دوست وهم پیمان ادامه خواهد داشت.
آرین با اشاره به اینکه تردید نخبگان سعودی به سیاست آمریکا درقبال عربستان و خروج آن از منطقه بیش ازهرچیز به سه موضوع ارتباط دارد، افزود: یکی ازاین موضوعات حرکت آمریکا به سوی خودکفایی نفت وگاز است؛ سال گذشته آمریکا با افزایش تولید نفت وگاز شیل از نظر تولید انرژی ازعربستان پیشی گرفت وبا اینکه تولید نفت وگاز آمریکا هنوز نمی تواند نیاز های داخلی اش را مرتفع کند ولی مقام های سعودی براین باورند که برای آمریکا، منطقه خاورمیانه و خلیج فارس اهمیت استراتژیک گذشته را ندارد و درحال حاضر منطقه آسیا- اقیانوسیه در مرکز توجه آمریکا قرار گرفته است.
وی ازموضوع سوریه به عنوان موضوع دوم یاد کرد وادامه داد: آمریکا برغم عبور بشار اسد ازخط قرمز اوباما،واکنش جانانه ای درمورد رژیم سوریه نشان نداده واکنون بشاراسد به پیروزی نظامی علیه مخالفان رژیم چشم دوخته است.
او اضافه کرد: رویکرد اوباما برای حل مساله هسته ای ایران ازطریق گفت و گو نیزاز نگرانی های عمده عربستان سعودی است؛ ازدیدگاه ریاض، جمهوری اسلامی با نفوذ گسترده اش درسوریه، عراق وحزب الله لبنان توام با ادامه برنامه هسته ای می رود که به یک ابر قدرت منطقه ای شیعه تبدیل شود وحتی موجودیت عربستان را نیز زیر سوال ببرد.
ایرانم**1021**536
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن