تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816392132




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جنوب آفریقا متاثر از مثلث مرگ ماندلا، شورشیان و انتخابات پرحاشیه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سال 92 جنوب آفریقا متاثر از مثلث مرگ ماندلا، شورشیان و انتخابات پرحاشیه تهران- ایرنا- درگذشت رهبر مبارزه با دوره نژادپرستی (آپارتاید)، در آذرماه سال 92 چنان تاثیر فرامنطقه و بین المللی بر جای گذاشت که دیگر رخدادهای مهم جنوب قاره سیاه مانند انتخابات پر سر و صدای ماداگاسکار و سربرآوردن دوباره شورشیان «رنامو» در موزامبیک را در حاشیه قرار داد.


«ماندلا درگذشت»؛ این، خبری کوتاه بود از پایان افسانه بلندی که رهبر مبارزه با دوره نژادپرستی (آپارتاید) در سایه سالها تلاش خود ساخته بود. چهاردهم آذرماه 1392«نلسون رولیهلاهلا ماندلا» که 2 دوره نیز رییس جمهوری آفریقای جنوبی بود، پس از مدتها تحمل بیماری جان سپرد و بسیاری از رهبران جهان برای احترام به سال ها مبارزه او با نمادهای نژادپرستی به این کشور رفتند.
گرچه کشورهای منطقه جنوب آفریقا مانند ماداگاسکار، زیمبابوه و موزامبیک با فراز و نشیب های سیاسی و امنیتی دست به گریبان بودند و حتی دولت آفریقای جنوبی نیز به عنوان بزرگ ترین اقتصاد این قاره با ادامه رکود اقتصادی و تظاهرات کارگری دست و پنجه نرم می کرد، اما بی تردید یکی از مهمترین رویدادهای جهانی در سال 1392، مرگ اسطوره آزادیخواهی و مبارزه با نژادپرستی بود.
** آفریقای جنوبی؛ در سوگ ماندلا و چشم انتظار انتخابات
«جاکوب زوما» رییس جمهوری آفریقای جنوبی که مراسم پرهزینه خاکسپاری ماندلا را برگزار کرد، در میانه اعتراض های کارگری و نارضایتی های عمومی با درگیری های حزبی- سیاسی و اتهام هایی مبنی بر فساد مالی نیز روبرو شد.
البته زورآزمایی اتحادیه های گوناگون کارگری این کشور با هم برای بالا بردن وزن و جایگاه خود، چهره ای دیگر به اعتراض های کارگری داد که گرچه در آغاز برای افزایش مزایا و درآمد بود اما به دلیل نقش کلیدی آفریقای جنوبی در استخراج فلزات گرانبها بر بازارهای جهانی تاثیرهای زیادی گذاشت. همچنین برخورد بین گروه های کارگری تیغ اعتراض ها را کندتر کرده است و به تضعیف جایگاه نهادهای صنفی مربوط می انجامد. دولت نیز هنوز نتوانسته است راهی برای پایان دادن به مشکلات این بخش بیابد.
همچنین ناآرامی های اجتماعی در شهرهای کوچک و مناطق حاشیه ای برای دولت مرکزی که تا فروردین ماه 1393 باید خود را برای انتخابات مجلس ملی آماده سازد، گران تمام شده است. مهمترین نقش مجلس ملی در تعیین رییس جمهوری کشور روشن می شود.
** موگابه؛ قدیمی ترین رهبر قاره آفریقا
دوم اسفندماه «رابرت موگابه» که 33 سال رییس جمهوری زیمبابوه بوده است، 90 سالگی خود را جشن گرفت.
با وجود تمام شایعه ها درباره ابتلای او به بیماری سرطان، مردم زیمبابوه در سال 1391 بار دیگر به موگابه رای دادند تا سکان مدیریت این کشور برای پنج سال در اختیار او باشد.
مخالفان موگابه که دولت را به دستکاری در نتایج انتخابات ریاست جمهوری متهم می کنند طی سال 1392 چندین بار شایعه مرگ او را بر سر زبان ها انداختند. با این همه، گفته های سه ماه پیش رییس جمهوری زیمبابوه خطاب به اعضای حزب حاکم «زانو-پی اف» درباره اینکه باید به فکر تعیین یک جانشین برای او باشند، از آغاز دوران تازه ای برای این کشور خبر می دهد؛ زیرا وی بر لزوم تشکیل یک کنگره حزبی و انتخاب رییس جمهوری آتی به دست مردم تاکید کرده بود.
از سوی دیگر، تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه کارخانه های دولتی این کشور و سفرهای خارجی رییس جمهوری و ده ها مقام دیگر که به بهانه ناآرامی های انتخابات سال 1379 وضع شده است، همچنان ادامه دارد و یکی از مهمترین وظایف جانشین موگابه- هر فردی که باشد- گرد همین موضوع می چرخد.
** موزامبیک و سر برآوردن دوباره شورشیان
20 سال پس از جنگ های داخلی، بار دیگر شورشیان «رنامو» در موزامبیک قد کشیدند و یورش های مرگباری به مردم شهرهای گوناگون به ویژه «ماپوتو» پایتخت، داشتند. شورشیان رنامو مدعی بخش زیادی از ثروت های زیرزمینی از جمله نفت و شیل های نفتی هستند و ناآرامی های ناشی از اقدام های آنان، بسیاری از سرمایه گذاران را از کشور فراری داده است.
اقدام های «آرماندو گبوزا» رییس جمهوری موزامبیک، برای جلوگیری از خروج سرمایه و دعوت از همه احزاب و گروه ها به شرکت در گفت و گوهای وحدت همچنان به جایی نرسیده است به گونه ای که به گزارش هفدهم اسفندماه خبرگزاری روسی «راشاتودی»، 6 هزار نفر از مردم موزامبیک از مناطق مرکزی این کشور آواره شدند.
پیش از این قرارداد صلحی در سال 1371 بین دولت و رنامو امضا شد و به 16 سال جنگ داخلی پایان داد اما به نظر می رسد ناآرامی های کنونی مهر پایان بر این قرارداد زده است تا فقر در کشوری که بیش از 250 تریلیون مترمکعب ذخیره گازی دارد، بیش از گذشته بیداد کند.
** ماداگاسکار؛ انتخابات پر سر و صدای ریاست جمهوری
«آندره راجولینا» رییس جمهوری موقت ماداگاسکار که بدون برگزاری انتخابات چهار سال قدرت را در دست داشته، در حالی آماده تحویل آن به «هری راجائو ناریمامپیا نینا» وزیر دارایی دولت انتقالی و رییس جمهوری برگزیده مردم در انتخابات بیست و نهم آذرماه است، که شاید از این پس در جایگاه نخست وزیر ظاهر شود؛ امری که به روشنی به مذاق مخالفان خوش نمی آید.
همچنین حزب «ماپار» به رهبری راجولینا نیز در انتخابات همزمان برای برگزیدن 151 نماینده، بیشترین سهم را در مجلس از آن خود کرد. بر پایه قانون اساسی، مجلس نخست وزیر را برمی گزیند.
این، در حالی است که «ژان لوییس رابینسون» نامزد شکست خورده انتخابات که از سوی «مارک راوالومانانا» رییس جمهوری پیشین پشتیبانی می شد، اعلام کرده است گرچه هنوز به نتایج اعتراض دارد اما مخالفان را برای مشورت دادن به دولت متحد سازماندهی می کند.
پنجم بهمن ماه یک نارنجک نزدیک ورزشگاه محل برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری منفجر شد و نشان داد کشمکش های سیاسی پنج ساله راجولینا و راوالومانانا بر سر قدرت بر خلاف توافقنامه 1387 «ماپوتو» و در ادامه خشونت های دوران مبارزه های انتخاباتی پایان نیافته است.
به هر روی، به نظر می رسد همچنان روزهایی همراه با درگیری سیاسی و ناآرامی برای کشور فقیری که بر پایه آمارهای سازمان ملل متحد از هر 10 نفر مردم آن، 9 نفر با درآمد کمتر از یک و نیم یورو در روز زندگی می کنند، دور از ذهن نباشد.
** درگیری های سیاسی؛ سنگ بنای رکود اقتصادی
درگیری های سیاسی- حزبی که به ناآرامی های اجتماعی و حتی جنگ های داخلی کشیده شده اند، سدی ساخته اند در برابر رشد اقتصادی کشورهای جنوب آفریقا که از قضا، قوی ترین و مستعدترین زمینه ها را در عرصه های منابع طبیعی و معدنی و حتی گردشگری دارند.
به نظر می رسد این کشورها همانگونه که خود نیز متوجه شده اند در برخی از زمینه ها مانند ناآرامی های سیاسی و کشمکش ها با گروه های مخالف می توانند تعامل و اقدام هایی مشترک را در دستور کار قرار دهند که نمونه آن را در تصمیم های جامعه توسعه جنوب آفریقا (ساداک) برای حل و فصل مشکلات داخلی اعضا با درگیری های منطقه ای و نیز هم افزایی های اقتصادی و فنی می بینیم.
به هر روی، فراز و نشیب های سیاسی این کشورها گرچه اوضاع داخلی و منطقه ای را با تنش هایی همراه می سازد اما در برخی موارد مانند اعتصاب کارگری در آفریقای جنوبی و به دلیل اتکای بازارهای جهانی بر تولیدهای معدنی آن کشور، تاثیرهایی در سطح بین المللی نیز خواهیم دید.
از مریم مسعود- گروه تحقیق و تفسیر خبر
تحقیق**1961**1358
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن