تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده اش در هر روز نصيحتى عرضه مى كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و اگر ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

آمار وبسایت

refresh

جذابیت و امنیت سیستان و بلوچستان از زبان گردشگران نوروزی

واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

جذابیت و امنیت سیستان و بلوچستان از زبان گردشگران نوروزی زاهدان- ایرنا- حضور هزاران مسافر و گردشگر در سراسر سیستان و بلوچستان و لذت بردن از مواهب طبیعی، فرهنگی و تاریخی آن نشان از امنیت و آرامش این خطه از میهن اسلامی دارد.

سرزمین اساطیری سیستان و بلوچستان مهد شاهنامه، رستم و سهراب و اسفندیار، دیار دلاورمردان و شیرزنان بلوچ و سیستانی از هیرمند در شمال تا چابهار در جنوب این استان مامن زیباییهای طبیعی و جذابیتهای گردشگری است که در کمتر جایی نظیر آن دیده می شود.

طبیعت زیبا، بکر و دیدنی، آثار متعدد باستانی، تاریخی، فرهنگی و اماکن تفریحی و از همه مهمتر مردمی مهربان، خونگرم و میهمان نواز همه ساله به ویژه در ایام نوروز هزاران نفر از هموطنان را جذب سیستان و بلوچستان می کند.

یک گردشگر اصفهانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی می گوید: سیستان و بلوچستان از بسیاری استانهای کشور امنتر است اما نمی دانم چرا برخی آن را ناامن جلوه می دهند.

ˈسیدابراهیم رجاییˈ در تشریح تجربه خود از سفر نوروز 93 به سیستان و بلوچستان افزود: اوایل اسفند گذشته تصمیم گرفتم نوروز امسال را به این استان سفر کنیم اما وقتی موضوع را به خانواده و برخی اقوام گفتم تعجب کردند و گفتند چرا سیستان و بلوچستان؟

وی ادامه داد: این افراد مدعی بودند که مسوولان همین استان خودشان هر از مدتی با رسانه ها مصاحبه می کنند و از درگیری و قتل حرف می زنند و هر فیلم و سریالی که از قاچاق و شرارت تهیه می شود یک بخش آن به زاهدان و سیستان و بلوچستان ربط داده می شود.

این هموطن اصفهانی گفت: دو روز پیش از آغاز سال نو به اتفاق همسر، فرزندانم و سه خانواده از اقوام با چهار دستگاه خودرو شخصی سفر نوروزی را از اصفهان به سمت کرمان و سپس بم و از آنجا به ایرانشهر و چابهار آغاز کردیم.

وی افزود: هنگام ورود به سیستان و بلوچستان قدری دلهره داشتم اما وقتی بدون هیچ مشکلی به چابهار رسیدیم و با شهر و مردم و آرامش آن آشنا شدیم خیالمان راحت شد. چند روزی را در چابهار از منطقه آزاد، ساحل و بندر و سایر اماکن دیدنی آن لذت بردیم لذا تصمیم گرفتیم بقیه تعطیلات را از تمامی شهرستانهای این استان تا شهرسوخته و سیستان دیدن کنیم.

یکی دیگر از همراهان این مسافر اصفهانی نیز گفت: در چابهار یکی از اهالی بومی پیشنهاد کرد از مسیر سرباز به ایرانشهر و زاهدان برویم که ما نیز همین مسیر را انتخاب کردیم.

ˈاحسان حسامیˈ افزود: مناظر طبیعی، باغهای موز، نخلستانها و رودخانه جاری سرباز بی نظیر بود. در محلی مناسب توقف کرده و تصمیم گرفتیم دقایقی را از این طبیعت زیبا استفاده کنیم. بچه ها سرگرم بازی شدند و خانمها بساط چای را آماده می کردند که دو نفر از اهالی محل به ما نزدیک شدند و وقتی فهمیدند برای نخستین بار به این منطقه سفر کرده ایم ما را به سیاه چادر خود دعوت کردند.

وی بیان کرد: شنیده بودم که مردم سیستان و بلوچستان میهمان نواز هستند اما به چشم ندیده بودم تا اینکه دیروز با چند خانواده بومی آشنا شدیم. پذیرایی، رفتار و برخوردشان چنان مجذوبمان کرد که به دعوت آنها شب را نیز در سیاه چادرها سپری کردیم.

حسامی ادامه داد: سفر امسال ما به سیستان و بلوچستان هیچگاه فراموشمان نخواهد شد زیرا لذت هم سفره شدن با چند خانواده بومی و آرامش و امنیتی که احساس کردیم تمام ذهنیت های منفی از این خطه زیبا را زدود.

رجایی نیز اظهار داشت: تصمیم داریم یکی دو ورز را در زاهدان بمانیم و پس از آن به سیستان که گفته می شود بهشت باستانشناسان است سفر کنیم و چند روز باقی مانده از تعطیلات را از شهر سوخته، کوه خواجه، دهانه غلامان و چاه نیمه ها دیدن کنیم.

وی از مسوولان و رسانه های خواست کوچکترین حادثه و اتفاقی را در سیستان و بلوچستان بزرگ جلوه ندهند زیرا استانی که این همه نعمت و زیبایی و امنیت دارد حیف است که ناامن جلوه داده شود.

او اضافه کرد: در مسیر رفت و برگشت به چابهار صدها خودرو با خانواده ها را مشاهده کردیم که بدون هیچ نگرانی به سفر خود ادامه می دهند اگر ناامنی است چرا برای هیچ خانواده ای اتفاقی نیفتاده است.

پدر خانواده دیگری که در بوستان شادی زاهدان اطراق کرده بودند نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بر خلاف برخی شنیده های بی اساس، سیستان و بلوچستان از امنیت بسیار خوبی برخوردار است.

ˈحسین محمدیانˈ افزود: سه روز در زابل بودیم و از بیشتر آثار تاریخی و باستانی آن از جمله شهرسوخته دیدن کردیم و از سفر به این منطقه و مصاحبت با مردم مهربان و خونگرم آن لذت بردیم.

وی گفت: قرار است امروز به سمت چابهار حرکت کنیم و آنچه در این چند روز مشاهده کردیم امنیت و آرامش بود.

حضور هزاران مسافر و گردشگر در سراسر سیستان و بلوچستان و گشت و گذار در شهرها و روستاهای آن حاصل تلاش شبانه روزی دستگاههای عضو ستاد سفرهای نوروزی است.

به گفته ˈعلیرضا نخعیˈ مدیرکل اداره آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نوروز امسال تاکنون بیش از 19 هزار نفر در اماکن و مدارس آماده شده از سوی این اداره برای اسکان مسافران فرهنگی اقامت گزیده ند.

معاون اداره بنادر و دریانوردی چابهار نیز گفت: بیش از 18 هزار مسافر نوروزی از اسکله های شهید بهشتی، شهید کلانتری و تاسیسات بندری چابهار دیدن کردند که از این تعداد افزون بر هفت هزار نفر با 232 فروند قایق تفریحی از سفر نوروزی اشان لذت بردند.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان نیز گفت: بر اساس آمار اعلام شده از سوی اداره کل حمل و نقل تا چهارم فروردین ماه جاری افزون بر 500 هزار دستگاه خودرو در جاده های این استان رفت و آمد کرده اند.

ˈملک محمد سنجرانیˈ به خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت 400 هزار نفر از اماکن تاریخی، موزه ها و مراکز طبیعی سیستان و بلوچستان دیدن کرده اند.

وی ادامه داد: امسال علاوه بر مسافران و گردشگران داخلی افزون بر 10 هزار تبعه خارجی از پاکستان و افغانستان نیز وارد سیستان و بلوچستان شدند.

او بیان کرد: با توجه به امنیت و آرامش حاکم بر سیستان و بلوچستان شمار سفرهای نوروزی در مقایسه با پارسال افزایش خوبی داشته است.ک/4

653

پربازدیدترینها
طراحی وب>

صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید