تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تلخى حق را تحمل كن، و مبادا كه فريب شيرينى باطل را بخورى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805537922




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ظرفیت های گردشگری سلامت مازندران ، آبگرم و چشمه های آب معدنی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ظرفیت های گردشگری سلامت مازندران ، آبگرم و چشمه های آب معدنی ساری-ایرنا- تغییر شیوه زندگی از حالت سنتی به مدرن و ماشینی در شهرهای بزرگ و در پی آن بروز برخی بیماری های ناشی از کم تحرکی و خوردن غذاهای نامناسب باعث شد تا گردشگری سلامت در دنیا رونق خاصی بیابد و مازندران با برخورداری از توانایی هایی همچون ،آبگرم و چشمه های آب معدنی و مناطق جنگلی و کوهستانی می تواند در زمینه جاذبه های گردشگری سلامت حرف های زیادی داشته باشد .


کارشناسان ،گردشگری سلامت را نوعی گردشگری حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی افراد عنوان می کنند و می گویند: تغییرات در ارزشهاو همچنین مسن تر شدن جمعیت عوامل اصلی ظهور گردشگری سلامت است.
گسترش گردشگری سلامت روز به روز مورد توجه بیشتر کشورهای جهان قرار می گیرد و مازندران نیز به عنوان یک استان برخوردار از جاذبه های طبیعی کوه، دریا و دشت توانمندی های بالقوه ای در گردشگری سلامت دارد.
مازندران به دلیل شیب تند سلسله جبال البرز که سر چشمه رودهای فراوانی است، آبشارهای کوچک و بزرگ متعددی دارد که از نواحی مختلف آن سرازیر می شوند.
به طورکلی آبشارهای مازندران به دلیل شرایط طبیعی هم در کوهستان وجود دارند و هم در بیشه ها و جنگل ها و در برخی نواحی نیز ترکیبی از مجموعه کوهستان و جنگل است.
از آنجایی که این آبشارها در ارتفاعات و دامنه های بلند البرز قرار گرفته اند اقلیمی مساعد و هوایی دلپذیر به ویژه در فصول بهار و تابستان دارند و از مکان های مناسبی برای اتراق و چادر زدن برخوردارند .
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری مازندران در این زمینه می گوید :توسعه زیر ساخت ها برای گردشگری سلامت و درمان پزشکی در استان اندک است و گردشگری سلامت به صورت سنتی انجام می شود.
ˈˈ حسین باقری ˈ به وجود چشمه ها و آب گرم های طبیعی استان اشاره کرد و فزود: در هفت سال اخیر حدود 100میلیارد ریال در این مناطق سرمایه گذاری شده است.
وی به آوجود آبگرم شهرهای رامسر، لاویج نور، لاریجان ،آب اسک و رینه لاریجان اشاره کرد و افزود: در این مناطق اماکن اقامتی و استخر ها و حوضچه های مخصوص ساخته شده است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران خاطر نشان کرد: ماسه درمانی، لجن درمانی و ییلاقات خوش آب و هوا از مناطق نمونه گردشگری سلامت مازندران است که به صورت سنتی مورد استقبال و استفاده گردشگران قرار می گیرد.
باقری به وجود چندین سرمایه گذار در حوزه گردشگری سلامت در مازندران اشاره کرد و بیان داشت: طبیعت گردی با هدف استفاده از آب و هوای سالم و آرامش روحی و روانی در تمامی نقاط استان وجود دارد که با ایجاد زیر ساخت ها می توان این صنعت را شکوفا کرد.
وی به فواید آب های گرم معدنی و گوگردی برای درمان دردهای استخوانی و پوستی مازندران اشاره کرد و بیان داشت: زمینه برای توسعه استفاده از مواهب طبیعی با هدف درمان پزشکی وجود دارد.
باقری گفت: در حال حاضر عمده سفر ها به مازندران با هدف استفاده از مواهب طبیعی و به نوعی گردشگری سلامت انجام می شود.

*آبگرم آب اسک مازندران
روستای آب اسک در هشت کیلومتری آمل به تهران در محور هراز در بخش لاریجان قرار دارد که آب های معدنی گرم با مواد گوگردی در همه نقاط این روستا جاری است و به صورت سنتی گردشگران بی شماری به ویژه در فصل تابستان برای استفاده از آب معدنی و هوای مطبوع کوهستانی به این منطقه مسافرت می کنند.
آب این چشمه برای درمان بیماری های پوستی از قبیل اگزما و زخم های کهنه توصیه می شود.

*آبگرم لاریجان آمل
در مسیر آمل به تهران در منطقه گزنک مرکز بخش لاریجان و در ادامه قله دماوند، روستای ییلاقی و خوش آب و هوای آب گرم قرار دارد که آب های گرم و معدنی این روستا با حرارتی در حدود 62 درجه سرشار از مواد گوگردی بوده و به همین دلیل برای درمان انواع بیماری های پوستی، دردهای استخوان، مفاصل و روماتیسم مفید است.

*آبگرم لاویج
آبگرم لاویج در 25 کیلومتری جنوب چمستان از توابع شهرستان نور در روستای ییلاقی لاویج در میان دره های جنگلی البرز قرار دارد.
فواید آبگرم لاویج در درمان دردهای استخوان، مفاصل و بیماری های پوستی سبب شده تا در تمام فصول سال مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی باشد.
آبشار شاهان دشت

* چشمه آب معدنی سورت مازندران
آن دسته از مسافران و گردشگران که به دنبال طبیعت بکر اعم از جنگل ،کوه و چشمه های زلال و متنوع هستند ،بهتر است سری به بخش ˈ چهاردانگه ˈ شهرستان ساری بزنند ، جایی که که نه از شرجی هوا خبری است و نه گرمای طاقت فرسای تابستان.
چهاردانگه جایی است که در آنجا کوه و جنگل به هم می رسند و بکر بودن طبیعت بیش از همه در چشمه های آب سرد و گرمی که از دل کوه بیرون می زنند و در حاشیه جنگل آرام می گیرد، جلوه گری می کند.
چشمه هایˈ سورت ˈکه محلی ها از آن به عنوانˈ بادابˈ یاد می کنند برای این که آبش گازدار و درمان کننده بعضی از بیمارها است ، یکی از صدها چشمه ای است که در منطقه چهاردانگه ساری گردشگران را فرا می خواند. سورت نیز به معنی شدت اثر است.
چشمه پر آب دارای آب بسیار شور و دارای استخری با قطر حدود 15 متر و عمق زیاد است که بطور عمده در تابستان برای آب تنی استفاده می شود و برای درمان دردهای کمر و پا، امراض پوستی، روماتیسم و مخصوصا سردرد میگرنی سودمند است.
این چشمه ها در روستای سورت در دهستانˈ پشت کوهˈ و حدفاصل روستاهایˈ اروست وˈˈمال خواستˈ واقع است.
این چشمه ها از شمال به ارتفاعات و تپه های پوشیده از جنگل هایی با درختان سوزنی برگ می رسد، از جنوب مشرف به دره های پایین دست و از شرق در مجاورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته ای و درختچه ها واقع هستند.
چشمه های باداب سورت در سال 1387به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران بعد از کوه دماوند ثبت شد و به این گونه در جایگاهی بالاتر از اثر طبیعی ˈ سرو ابرکوه ˈ به عنوان سومین اثر طبیعی ملی ایران جای گرفت.
چشمه های باداب سورت بعد از چشمهˈ پامو کالهˈ ترکیه به عنوان دومین چشمه آب شور جهان ثبت جهانی نیز شده است.
باداب سورت شامل دو چشمه با آب های کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است.
همچنین این چشمه به علت شور بودن در فصل زمستان یخ نمی زند.
چشمه دوم که در بالادست و شمال غربی چشمه اول واقع است ، ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی است و در اطراف چشمه کمی رسوب آهن به چشم می خورد.
جریان آب های رسوبی و معدنی این چشمه ها طی سال ها، در شیب پایین دست کوهستانی خود صدها طبقه و ده ها حوضچه بسیار زیبا به رنگ های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه های مختلف پدید آورده است.
این طبقات و حوضچه ها در واقع جاذبه اصلی و ویژگی منحصر به فرد چشمه های باداب سورت است.
زیبایی این طبقات و محل ویژه قرارگیری چشمه در دامنه کوهستان و چشم اندازهای اطراف بویژه در غروب تحسین برانگیز است.
چشمه باداب سورت از نوع ژئوپارک محسوب می شود و همزمان با آخرین چین خوردگی البرز در پلیوستوسن و پلیوسن (دوران چهارم زمین شناسی) شکل گرفت.
دیدن چشمه و حوضچه های باداب سورت بویژه در فصل بهار خستگی را از جان گردشگران بیرون می کند و چشمان کنجکاو و حقیقت جو در کنکاش مناظر طبیعی جنگلی و کوهستانی پیرامون تا دوردست ها مبهوت و خیره می ماند.
خیال انگیزترین صحنه های منطقه به هنگام طلوع و غروب خورشید است که تلالو نور خورشید در حوضچه ها و انعکاس نور آنها همراه با سایه روشن طبیعت اطراف جلوه های تحسین بر انگیز از موهبت خداوندی را به جلوه گری می گذارد که این چشم اندازهای چشم نواز هیچگاه از روح و ذهن فراموش نمی شود و بارها و بارها طبیعت دوستان را به تماشای خود فرا می خواند.
این چشمه ها در ارتفاع 1840متری از سطح دریا واقع شده اند و در ایران بی نظیر هستند و تا جایی که می دانیم در کشورهای ترکیه، آمریکا و نیوزلند چشمه هایی شبیه باداب سورت وجود دارد.
*چشمه های آب معدنی رامسر
رامسر به عنوان عروس شهرهای ایران علاوه بر اینکه از در یک نگاه کوه ، جنگل و شت و دریا را در خود دارد در درون خود با برخورداری از چشمه های آب معدنی با خواص درمانی گردشگری سلامت را نیز پوشش داده است.
آب های معدنی رامسر علاوه بر خواص درمانی که دارند در اطراف خود طبیعت زیبا و دیدنی را هم برای گردشگران و طبیعت دوستان به همراه دارند.
میزان دمای بزرگ ترین آب گرم معدنی رامسر که به شماره یک معروف است 42درجه سانتیگراد است که بهترین حد تحمل بدن است.
گردشگرانی که ازاین منطقه بازدید کرده اند علاوه بر توصیف چشمه های آبگرم معدنی رامسر میزان حرارت آنرا معین کردند.
خواص چشمه های آبگرم معدنی رامسر به دلیل داشتن آبهای گوگردی است که برای درمان بیماری های جلدی رماتیسم و دردهای عصبی و عضلانی بسیار سودمند است و در رفع عوارضی که پس از تب بروز می کند از آن چشمه ها استفاده می شود.
مازندران با داشتن جاذبه های طبیعی علاوه بر آرامش روحی و روانی با داشتن چشمه های آب معدنی از نظر پزشکی درمانی به صورت سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.ک/4
2585 /402
سید رضا هاشمی کرویی
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن