محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826912213
نگارگری ایرانی
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نگارگری ایرانی نگارگری ایرانی که به اشتباه مینیاتور نیز خوانده میشود شامل آثاری از دورههای مختلف تاریخ اسلامی ایران است که بیشتر به صورت مصورسازی کتب ادبی (ورقه و گلشاه، کلیله و دمنه، سمک عیار، و ...)، علمی و فنی (التریاق، الادویه المفرده، الاغانی، و...)، تاریخی (جامع التواریخ، و...)، و همچنین، برخی کتب مذهبی، همچون، خاوران نامه میباشد.پیشینهاولین آثاری که بتوان نام نقاشی بر آنها نهاد، در غار دوشه لرستان و با حدود هشت تا دههزار سال قدمت به دست آمده٬ و در دوره تاریخی آنچه را که بتوان نقاشی نامید در دیوارنگاریهای اشکانی و ساسانی میتوان دید. با ورود اسلام به ایران، این کشور تا مدتها به دست امویان و عباسیان اداره شد، و از آن پس، با روی کار آمدن سلسلههای ایرانی سامانیان، غزنویان، و آل بویه استقلال از دست رفتهٔ ایرانیان تا حدودی به آنها بازگشت.از این پس، زمینه برای احیای هنر و فرهنگ ایرانی فراهم شد و هنر ایرانی در خدمت اسلام درآمد. عمدهٔ آثار به دستآمده در این دوران شامل مصور سازی کتب میباشد و کمتر شامل نقاشی دیواری کاخهاست.همچنین، عنوان میشود که مسلمین در حین ترجمهٔ آثار یونانی و بیزانسی تصاویر این کتب را نیز کپی برداری کردهاند.مکاتببه منظور درک و توضیح بهتر تأثیر و تأثرات نگارگری ایرانی آن را در دورههای مختلف حکومتی سلسلههای ایرانی و یا پایتختهای همین حکومتها، همچون مکتب سلجوقی، عباسی، شیراز، یا برای مثال، هرات دستهبندی میکنند.• نکته: باید توجه داشت که همپوشانیها در تاریخهایی که در پس این بخش خواهد آمد، با توجه به پراکندگی حکومتها و پایتختهای ایشان در قلمروی فرهنگ و هنر ایرانی و نه قلمروی سیاسی آن قابل توجیه است. مکتب بغداد
نگاره دو دینار از کتاب مقامات حریری - عربی - بغداد - ۱۲۳۷ میلادیکه آن را مکتب عباسی نیز نامیدهاند را برخلاف مکاتب دیگر مکاتب نگارگری نمیتوان مکتبی ایرانی نامید چراکه از یک سو زیر تأثیر هنر بیزانس و از سویی دیگر در استیلای هنر ایرانی (ساسانی) است. از این روی این مکتب را مکتب بین المللی نیز گفتهاند.پیشینهبا روی کار آمدن عباسیان (۶۵۶-۱۳۳ه.ق)، بغداد به عنوان اولین مرکز مصورسازی کتب در دنیای اسلام مطرح شد و با مصورسازی کتبی که بیشتر جنبه علمی و فنی و کمتر جنبه ادبی داشتند کار خود را پی گرفت.فرم شناسینگارههای این مکتب ساده و زیباست. البسه از پرداخت قابل توجهی به خصوص در چین و شکن جامهها برخوردار است و همچنین استفاده از نقوش اناری، بالهای فرشته گون و شیوههای بازنمایی حیوانات وام گرفته شده از هنر ساسانی است و در بیشینه این نگارهها شاخه و برگی به نشانه طبیعت به چشم میخورد.از خصوصیات دیگر این نگارهها میتوان به پسزمینههای ساده که یا بدون رنگ رها شده و یا به طور اجمالی رنگ آمیزی شدهاند گویی که نگارهها در فضا رهایند، رنگها در نگاره اصلی اندک هستند ولی با هماهنگیای چشم نواز به کار رفتهاند.کتب مکتب بغداد• الادویه المفرده (در زمینه مواد طبی) • معرفه الحیل الهندسیه (۷۱۵ ه.ق) • فی معرفه الخیال الهندسیه (هندسه و ریاضیات) • خواص عقاقیر • کلیله و دمنه (مصور شده به سال ۱۲۰۰م/ترجمه نصرالله منشی از سانسکریت به عربی و عبدالله مقفع روزبه ترجمه به فارسی) • مقامات حریری (مصور شده به سال ۱۲۳۷م/نوشته یحیی بن واسطی همدانی) • البیطره (مصور شده به سال ۶۰۵ ه.ق/در زمینه دامپزشکی) مکتب سلجوقیاز قرن چهارم (ه.ق) سبکی در نگارگری ایران ظهور مییابد که آن را سبک سلجوقی مینامند. این سبک اولین مکتب ایرانی در زمینه نگارگری است. در این دوره دوباره تصویر سازی کتاب ارژنگ مانی رونق مییابد.فرم شناسیاز منظر دیداری (بصری) در این مکتب هم چنان ترکیب بندیهای ساده هم چون مکتب عباسی حفظ شده ولی تأثیراتی که از نقاشی عهد ساسانی (و پیش از اسلام) و سلایق شرق دور (چین) بر این مکتب حاکم شده وجه عمده تمایز آن با مکتب عباسی است.در بسیاری از پیکرهها هالهای دور سر وجود دارد که به دلیل جدا کردن پیکره از پس زمینه استفاده شده، سرها بزرگتر از بدن هستند و بر بازوها عموماً بازوبندی به چشم میخورد.کتب مکتب سلجوقی• ورقه و گلشاه (این کتاب شامل ۷۰ صفحه نگاره است و تنها کتابی است که مشخصا مربوط به مکتب سلجوقی است - قرن پنجم) • سمک عیار • الاغانی (در زمینه موسیقی و تالیف ابوالفرج اصفهانی) • مفید الخاص (ذکریای رازی) • خواص الاشجار (ذکریای رازی) • شاهنامه توپقاپوسرای (اشاره به نام موزهای در ترکیه) • شاهنامه کاما (محفوظ در موسسه شرق شناسی کاما در روسیه) سفالهای منقوش مکتب سلجوقیبه علت تحریم استفاده از فلزات گرانبها در دوره اسلامی، ساخت ظروف سفالی رونق یافت. نقشهای سفالها عمدتاً ویژگیهای نگارههای این عهد را بازتاب میدهند و در مورد خطوط از خط کوفی بر سفالینهها سود بردهاند.
شاهنامهٔ دموت - صحنهٔ زاری و مویه برای مرگ اسکندر - قرن هفتم هجری - تأثیر از هنر بیزانس در توجه به نمایش دقیق چین و چروک پارچهها - محفوظ در نگارخانه فری واشگنتن آمریکامکتب تبریزیکی از مکاتب نگارگری ایران بهنام «مکتب تبریز» در شهر تبریز، در دورهٔ ایلخانان، جلایریان، ترکمانان قراقوینلو و آققوینلو و صفویان شکل گرفت.۱ نمونههایی از آثار مکتب نگارگری تبریز از قرن چهاردهم میلادی:مکتب تبریز ۱اولین مکتب نگارگری ایرانی در تبریز پایه ریزی شده است، که به همین دلیل آن را مکتب تبریز ۱ نامیدهاند.• در دوران صفوی و بازگشت تختگاه به تبریز مکتب دیگری در نگارگری با نام تبریز ۲ شکل میگیرد. همچنین برای اولین بار در تاریخ ایران مصور سازی کتب به شکل کارگاهی و در مجموعهای به نام ربع رشیدی که به همت خواجه رشد الدین فضل الله بنا شده بود به انجام میرسید.فرم شناسیپایان جنگ (حملات مغولان به ایران) زمینه را برای تبادلات فرهنگی فراهم کرد، از این رو بیشترین تأثیر از هنر شرق دور در این دوره به چشم میخورد، نگارههای این مکتب در شکل هاشورزنی متأثر از مکتب تانگ در چین و در شکل پرداخت موضوع مشابه نقاشیهای دوره یوآن چین است و همچنین مولفههای هنری بیزانس در اندازهای کم رنگ تر در این نگارهها به چشم میخورد.کتب مکتب تبریز ۱• منافع الحیوانات نوشته ابن بختیشوع به سال ۶۹۵ ه.ق (این کتاب به تشریح ویژگیهای حیوانات و جلوههای طبیعت پرداخته) • جامع التواریخ رشیدی نوشته خواجه رشیدالدین فضل الله به سال ۷۱۴ه.ق (تاریخی) • شاهنامه فردوسی (معروف به شاهنامه دموت یا ابوسعیدی) به سال ۷۳۷-۷۳۱ ه.ق مکتب شیراز(سده ۸)در سدهٔ هشتم (ه.ق) و همزمان با حکومت ایلخانان مغول در ایران، شیراز که به واسطهٔ هوشیاری حکمرانانش از حملات مغولان در امان مانده بود، محیطی امن برای ادامه سبک کهن نگارگری ایرانی بدون تأثیراتی که به واسطهٔ این تهاجمات بر نگارگری ایرانی چیره شده بود ایجاد کرد و نوآوریهایی چند به آن افزود.همین شیوه ۲ قرن بعد و در مکتب اولیهٔ هرات به گونهٔ مسلط در نگارگری ایرانی تبدیل شد.کتب مکتب شیراز(سده ۸)• مونس الاحرار • شاهنامه قوام الدین حسن وزیر (۷۴۱ه.ق) مکتب جلایریمکتب جلایری یا تبریز-بغداد (که به واسطه حضور حکومت در دو مرکز به این نام خوانده شده)، سبکی در نگارگری ایرانی است که پس از فروافتادن حکومت ایلخانان در ۷۳۶ه.ق و در دوران حکومت جلایریها (۷۵۷-۷۴۰ ه.ق) در این رشته هنری رایج گردید،کتاب آرایی در دربار جلاریان خصوصا در دربار آخرین پادشاه جلایری (سلطان احمد جلایری) رونق ویژه و سبکی خاص یافت.فرم شناسیخصوصیات دیداری در این مکتب با حذف عناصر چینی و بیزانسی به سمت تصویر کردن دنیای شاعرانه، خیالی، و آرمانی نقاش میرود. از دیگر خصوصیات، میتوان به استفاده از طیف گسترده رنگی و به کارگیری و نمایش بدیع و کامل معماری در نگارهها اشاره کرد.از این دوران به بعد، در کتب نگارهها نقشی مهمتر یافتند و دیگر در کنار نوشتار یا مکمل نوشتار به شمار نمیرفتند بلکه صفحهای کامل به آنها اختصاص مییافت.کتب مکتب جلایری• دیوان خواجوی کرمانی (اثر جنید بغدادی به سال ۷۹۷ه.ق) • عجایب المخلوقات (زکریای قزوینی به سال ۷۹۰ه.ق) • کلیله و دمنه (نصرالله منشی به سال ۷۷۵-۷۶۰ه.ق) • خسرو و شیرین (به سال ۸۱۰-۸۰۶ه.ق) مکتب شیراز(سده ۹)
خاوران نامه مربوط به مکتب شیراز سدهٔ ۹ (تیموری) - سرهای شعلهگون مشخصهٔ اصلی نگارههای این کتاب استدر دوران تیموریان (سده۹ ه.ق) و حضور اسکندر سلطان و ابراهیم سلطان در شیراز زمینه برای بروز دوباره ویژگیهای دیداری مکتب شیراز(سده۸) فراهم شد.فرم شناسیقرینه سازی در نگارههای این مکتب به طور قابل ملاحظهای دیده میشود و همچنی تضاد رنگی عناصر نگاره و پس زمینه آن،استفاده از ابرهای پیچان و سادگی در ترکیب بندیها از مهمترین ویژگیهای دیداری این مکتب است.کتب مکتب شیراز(سده ۹)• منتخبات اسکندر سلطان (۸۱۳ه.ق) • شاهنامه ابراهیم سلطان (۸۳۷ه.ق) • خاوران نامه (۸۸۳ه.ق) مکتب هراتپس از مرگ تیمور (سلسله تمیوریان) فرزندش شاهرخ به سلطنت رسید و از آن پس هرات به پایتختی برگزیده شد، به واسطه توجه و حمایت بیدریغ شاهرخ و ولیعهدش بایسنقر میرزا تهیه کتب مصور این بار در هرات و در کتابخانه بایسنقر میزا رونق گرفت و پس از چندی ویژگیهای خاص خود را یافت.فرم شناسیترکیب بندی متفارن و عموماً دایرهوار از خصوصیت اصلی این مکتب است. سود جستن از رنگهای غنی و شفاف، تزیینات فراوان، و حذف کامل عناصر چینی وبازتاب عناصر ایرانی مکتب شیراز مکتبی کاملاً ایرانی پدید آورد.کتب مکتب هرات• شاهنامه فردوسی (شاهنامه بایسنقری) • شاهنامه محمد جوکی (فرزند شاهرخ) • کلیله و دمنه (کلیله و دمنه بایسنقری) • معراج نامه • همای و همایون • گلستان سعدی • بوستان سعدی • خمسه نظامی کمالالدین بهزاد (هرات ۲)
خمسه نظامی (ساختن کاخ خورنق) اثر کمال الدین بهزاد از مکتب هرات به سال ۸۹۹ه.ق محفوظ در موزه بریتانیا، توجه به صحنههای روزمره زندگی مشهود است حرکت در این نگاره به صورت دو دایره در هم پیچیده است که یادآور عدد 2 در انگلیسی است. همچنین، واقعگرایی موجود در اثر نسبت به دوران گذشته چشمگیر است.فعالیت کارگاههای نگارگری پس از مرگ شاهرخ و بایسنقر میرزا تا اندازهای رنگ رکود گرفت و این رکود تا هنگام به قدرت رسیدن سلطان حسین بایقرا (آخرین شاه تیموری از ۹۱۲-۸۷۳ه.ق) ادامه یافت و هنرمندان بزرگی را پروراند،همچون: محمد سیاه قلم، روح الله میرک و از همه مهمتر کمالالدین بهزاد که بسیاری او را تابناکترین چهره نگارگری میدانند.فرم شناسی آثار بهزادبهزاد ضمن ادامه دستاوردهای مکتب هرات اول، و ویژگیهایی را به آثارش افزود که تا پیش از این دوران بیسابقهاست.وی برای اولین بار سعی در نمایش و طراحی دقیق پیکره انسانی کرد، موضوعات روزمره را در آثارش به تصویر کشید، اولین نمونههای تک پیکره (فیگور) را پدید آورد و همچنین نخستین رقعهها (نمونه نگاره جدا از کتاب مثل یک پرتره) را در نگارگری نقش زد.منبع:fa.wikipedia.org
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5511]
صفحات پیشنهادی
لوسی اسمیت در همایش نگارگری ایرانی
لوسی اسمیت در همایش نگارگری ایرانی-هموطن-مورخ و منتقد سرشناس انگلیسی و نویسنده بیش از 10 اثر در زمینه هنرهای معاصر برای شرکت در همایش بینالمللی نگارگری ...
لوسی اسمیت در همایش نگارگری ایرانی-هموطن-مورخ و منتقد سرشناس انگلیسی و نویسنده بیش از 10 اثر در زمینه هنرهای معاصر برای شرکت در همایش بینالمللی نگارگری ...
استاد نگارگري: نگارگري ايران اصيل است و ريشه هندي و چيني ...
استاد نگارگري: نگارگري ايران اصيل است و ريشه هندي و چيني ندارد-به گزارش ايرنا، علي اصغر تجويدي افزود:با مطالعه دقيق برروي ريشه هاي هنر نگارگري ايران، اين ...
استاد نگارگري: نگارگري ايران اصيل است و ريشه هندي و چيني ندارد-به گزارش ايرنا، علي اصغر تجويدي افزود:با مطالعه دقيق برروي ريشه هاي هنر نگارگري ايران، اين ...
بررسی مکاتب نگارگری ایران
بررسی مکاتب نگارگری ایران-در سده هشتم(ه.ق) و همزمان با حکومت ایلخانان مغول در ایران،شیراز که به واسطه هوشیاری حکمرانانش از حملات مغولان در امان مانده بود،محیطی امن ...
بررسی مکاتب نگارگری ایران-در سده هشتم(ه.ق) و همزمان با حکومت ایلخانان مغول در ایران،شیراز که به واسطه هوشیاری حکمرانانش از حملات مغولان در امان مانده بود،محیطی امن ...
نگارگری ایرانی
نگارگری ایرانی که پیشینهی آن به نقاشی مانویان در دورهی ساسانیان در ایران میرسد، ... نگارگری ایرانی صحنهی تجلی موضوعاتی گوناگون و متنوع است که هنرمند ایرانی ...
نگارگری ایرانی که پیشینهی آن به نقاشی مانویان در دورهی ساسانیان در ایران میرسد، ... نگارگری ایرانی صحنهی تجلی موضوعاتی گوناگون و متنوع است که هنرمند ایرانی ...
((( پوستر همایش نگارگری ایرانی و گرافیک بومی ))) -
( پوستر همایش نگارگری ایرانی و گرافیک بومی ))) --((( پوستر همایش نگارگری ایرانی و گرافیک بومی ))) miladgraphic 20 بهمن 1386, 00:59سلام فکر کنم خیلی ...
( پوستر همایش نگارگری ایرانی و گرافیک بومی ))) --((( پوستر همایش نگارگری ایرانی و گرافیک بومی ))) miladgraphic 20 بهمن 1386, 00:59سلام فکر کنم خیلی ...
دوسالانه نگارگري ايران بين المللي مي شود
دوسالانه نگارگري ايران بين المللي مي شود-گروه فرهنگ: محمود شالويي، مدير کل دفتر امور هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد در مراسم اختتاميه هفتمين دوسالانه نگارگري از بين ...
دوسالانه نگارگري ايران بين المللي مي شود-گروه فرهنگ: محمود شالويي، مدير کل دفتر امور هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد در مراسم اختتاميه هفتمين دوسالانه نگارگري از بين ...
((( پوستر همایش نگارگری ایرانی و گرافیک بومی ))) -
( پوستر همایش نگارگری ایرانی و گرافیک بومی ))) --((( پوستر همایش نگارگری ایرانی و گرافیک بومی ))) miladgraphic 20 بهمن 1386, 01:07سلام فکر کنم خیلی ...
( پوستر همایش نگارگری ایرانی و گرافیک بومی ))) --((( پوستر همایش نگارگری ایرانی و گرافیک بومی ))) miladgraphic 20 بهمن 1386, 01:07سلام فکر کنم خیلی ...
فرهنگستان هنر درگذشت پيشكسوت نگارگري ايران را تسليت ...
فرهنگستان هنر درگذشت پيشكسوت نگارگري ايران را تسليت گفت-فرهنگستان هنر درگذشت پيشكسوت نگارگري ايران را تسليت گفت خبرگزاري دانشجويان ايران ...
فرهنگستان هنر درگذشت پيشكسوت نگارگري ايران را تسليت گفت-فرهنگستان هنر درگذشت پيشكسوت نگارگري ايران را تسليت گفت خبرگزاري دانشجويان ايران ...
نگارگری ایرانی
نگارگری ایرانی نگارگری ایرانی که به اشتباه مینیاتور نیز خوانده میشود شامل آثاری از دورههای مختلف تاریخ اسلامی ایران است که بیشتر به صورت مصورسازی کتب ...
نگارگری ایرانی نگارگری ایرانی که به اشتباه مینیاتور نیز خوانده میشود شامل آثاری از دورههای مختلف تاریخ اسلامی ایران است که بیشتر به صورت مصورسازی کتب ...
«نگارگري فراموش شده ايران»
«نگارگري فراموش شده ايران»-خبرگزاري فارس: مجيد مهرگان درباره «نگارگري فراموش شده ايران» فردا 25 آذرماه در مجموعه آسمان سخنراني ميكند. به گزارش خبرگزاري ...
«نگارگري فراموش شده ايران»-خبرگزاري فارس: مجيد مهرگان درباره «نگارگري فراموش شده ايران» فردا 25 آذرماه در مجموعه آسمان سخنراني ميكند. به گزارش خبرگزاري ...
-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها