محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852786108
نظر نوۀ امام خمینی درباره تسخیر سفارت آمریکا
واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: نظر نوۀ امام خمینی درباره تسخیر سفارت آمریکا
کد خبر: ۳۸۸۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰ - 24 March 2014
سید علی خمینی، کوچکترین فرزند سید احمد خمینی معتقد است: «انسان نباید در نمادها بماند، باید به شخصیت افراد هم توجه کرد؛ در واقع ماندن در یک شخص دردسرهایی هم دارد. تا کی بگوییم امام فقیه بود؟ تا کی بگوییم از امام این عکسها باقی مانده است؟ تا کی بگوییم امام در ۱۲ بهمن ۵۷ به ایران آمد و در سال ۶۸ از دنیا رفت؟»
بخشهایی از گفتوگوی نوۀ بنیانگذار جمهوری اسلامی با ویژهنامه نوروزی روزنامه «اعتماد» را در ادامه میخوانید:
* ما در دنیای متفاوتی زندگی میکنم که لحظه به لحظه در حال تغییر است اما اینکه شیعه مانده و پویایی خود را حفظ کرده به علت همین اجتهاد است. ما نباید در اجتهاد بر حرف گذشتگان بسنده کنیم و در گذشته بمانیم. در طرف دیگر میبینیم بدون توجه به منابع اصیل که حضرت امام به فقه جواهری تعبیر میکنند، مسیر غلطی طی میشود که حالا اقتضای دنیا این است، پس ما هم به این سمت برویم و هر چه امروز دستاورد بشری است کامل قبول کنیم. این هم غلط است. ما باید با منابع اصیل خودمان اینها را بررسی کنیم. بحث اجتهاد در اندیشه امام از یک نیاز نشأت گرفته است. این نیاز مبتنی بر این مساله بود که میخواست بداند در مقابل اجتهاد مطرح شده در اندیشه امام چه چیزی قرار دارد؟ در مقابل اجتهاد مطرح شده در اندیشه امام، انحصار فهم و انحصار تفهیم وجود داشت. انحصار فهم یعنی اینکه تنها یک مطلب فهمیده شود، انحصار تفهیم هم یعنی اینکه تنها یک مطلب و یک فهم آموزش داده و القا شود. ما میتوانستیم بعد از امام بگوییم که دوران امام تمام شده و امروز جدای از گذشته است. بعضی این حرف را زدند که دوران امام تمام شده و امروز دوران جدیدی است که نسبت به قبل منقطع است. در حالی که رهبری از ابتدا تا امروز بر این اندیشه ایستادهاند که راه ما همان راه امام و اصول ما بر همان اصولی استوار است که امام بر آن معتقد بودند؛ لذا اندیشه امام متن مقدس نظام جمهوری اسلامی است. از امام خط و متن و صحبتهای بسیاری وجود دارد که شاکله اصلی اندیشه امام را به خوبی نشان میدهند.
* بعضی به مؤسسه تنظیم و نشر انتقاد دارند که چرا شما مثلا در مورد شورای نگهبان یک قرائت رسمی از سخنان امام نمیدهید. در صورتی که این همان انحصار فهم و انحصار تفهیم است. یعنی اگر صحبت از اجتهاد در اندیشه امام کنیم، به این معنا نیست که فقط بنده بیایم و حرف بزنم. این انحصار است. وقتی میگوییم اجتهاد در اندیشه امام، در حقیقت فهمهای مختلف از سخن امام را به رسمیت شناختهایم. اجتهاد در اندیشه امام یعنی اینکه بنده علی خمینی وقتی فهمی دارم و بر آن استوار هستم، فهم بزرگان دیگری را که طور دیگری میفهمند به رسمیت بشناسم.
* برخی رای مردم را عامل مشروعیت نظام میدانند و برخی آن را در مقبولیت نظام دخیل میدانند؛ لذا ما با طرز تلقیهای مختلف در اندیشه امام روبهرو هستیم. البته بعضی فکر میکنند که اجتهاد در اندیشه امام یعنی ما باید بیاییم و خودمان اجتهاد کنیم. اما مساله فقط اینگونه نیست. اختلافاتی که امروزه بین جناحهای چپ و راست وجود دارد که هنوز هم خود را مقید به خط اصیل امام میدانند، به این معناست که اجتهاد وجود دارد. در زمینه مشروعیت نظام، جایگاه شورای نگهبان، رابطه قوا با یکدیگر و رابطه رهبری با قوا و همچنین حدود اختیارات ولی فقیه هم اجتهادهای مختلفی وجود دارد.
* بحث اجتهاد در اندیشه امام به معنای رسمیت دادن به فهمهای مختلف است. بحث اجتهاد در اندیشه امام فقط این نیست که بروید و اجتهاد کنید. چون کسی به حرف ما گوش نمیدهد که بگوییم برو و اجتهاد کن. بنیان اصلی بحث اجتهاد در اندیشه امام این است که وقتی کسی به فهم مشخصی از حرف امام میرسد، اگر اصول مهم اندیشه امام را نیز مد نظر داشته باشد حرفش قابل احترام است. یعنی بنده بپذیرم فرد دیگری اگر حرفهای امام را کنار هم قرار میدهد و با یک اصول مشخص قدم بر میدارد و توانسته است یک نظام اندیشهای برای امام پیش خود درست کند، او هم خارج از اندیشه امام نیست. البته این به معنای باز بودن اجتهاد تبرعی و دلبخواهی و جدای از متون اصلی نیست و ما این حرفها را اساسا اجتهاد نمیدانیم بلکه سوءاستفاده از محبوبیت امام و متن بودن اندیشه او در نظام اسلامی میدانیم و اساسا طرح اجتهاد در اندیشه امام که زمانی توسط حاج حسن آقا مطرح شد به معنای جواز تفسیر به رای و برداشت غیرمتسانخ با اصول اندیشه امام نیست.
* ما باید بین حوزه اندیشه و حوزه عمل فاصله قرار دهیم. بنده به شدت معتقدم که به لحاظ فلسفی در حوزه عمل، وقتی پارادایمها عوض میشود ـ به تعبیر ویتگنشتاین وقتی بازیهای زبانی تغییر میکند و دنیا عوض میشود ـ داوری بسیار دشوار میشود اگر نگوییم غیرممکن میشود. به عنوان مثال به درست یا نادرست بودن تسخیر لانه جاسوسی توجه کنیم. اکثریت مطلق مردم انقلابی و حتی عقلای قوم در آن ایام اصلا آن کار را اشتباه نمیدانستند. اما الان از نظر برخی در جامعه آن کار اشتباه بوده است. بنابراین باید بدانیم که معنای کار اشتباه چیست؟ چرا کار اشتباه بوده است؟ آیا مراد فقط نتیجه است؟ نتیجه ممکن است درستی امور را تغییر دهد. به عنوان مثال، شما در یک خانه چهار طبقه در طبقه دوم آن هستید. میگویند سونامی میآید و خانه از بین خواهد رفت. راهها همه بسته شدهاند؛ لذا شما باید به پایین بپرید و میدانید که اگر بپرید پایتان میشکند. اما اگر بمانید، زنده نخواهید ماند. اگر شما دو نفر باشید و شما به پایین بپرید و دیگری بماند، اما سونامی هم نیاید، پای شما میشکند اما نفر دوم سالم میماند. حالا سوال این است که کدام یک از شما کار درست انجام داده است؟ قطعا کار شما که پایت شکسته درستتر است. بنابراین کار درست را نمیتوان بعد از گذشت سالهای طولانی و با یکسری دادههای ناقص و صرفا با نظر به نتیجه مورد داوری قرار داد؛ لذا باید ببینیم که نگاه آن روز جامعه و اکثریت عقلا، به مساله چه بوده است.
* بنده روی مطالبی دست گذاشتم که امروز دفاع کردن از آن بسیار مشکل است و به جوان امروزی نمیتوانید بگویید که کار درستی بوده است یا خیر. اما بر فرض محال اگر دانشجویان که به سفارت ریختند، فردای آن روز در جاهای مختلف به سفارت آمریکا میریختند و تغییرات گستردهای به نام بهار غربی و بهار آمریکایی شکل میگرفت، آیا آن موقع هم میتوانستیم بگوییم که کار ما درست بوده یا غلط؟ قطعا در آن زمان همه میگفتند بزرگترین اتفاق رخ داده است. ببینید یک نفر در تونس خودسوزی کرد و نامش در تاریخ ماندگار شد. آیا کار او درست بوده یا کار شخصی که مثلا در هلند خود را سوزاند و هیچ نتیجهای هم نگرفت؟
* بنابراین بنده معتقدم که ما از حیث داوری در مقام عمل دستمان خالی است و نمیتوانیم همه آنچه در نتیجه تاثیر داشته است را ببینیم. در عین حال باید بدانیم که عمل درست یعنی چه؟ آیا از حیث فلسفی از عمل درست تعریفی داریم؟ به شدت معتقدم که با دید نتیجهگرا یا به تعبیر بهتر غایتانگارانه نمیتوان سراغ داوری پیرامون درست یا غلط بودن عملی رفت که دهها فاکتور دیگر در به ثمر نشستنش موثر بوده است.
* بحث بنده این است، متنی که در زمان خود کاربرد و معنا داشته است، امروز هم همان معنا را دارد، اما صحبت بر سر داوری است. ما میتوانیم نسبت به حوادث گذشته داوری کنیم، اما به شرطی که تمام عوامل موثر را بدانیم. اگر در مساله لانه جاسوسی اطلاعات دقیقی وجود داشت که صدها بمب از جمله بمب اتم در آنجا قرار دارد، شک نکنید که وظیفه عقلایی حکومت است که برود داخل سفارت و آن را بگیرد. یا به طور ملموستر بگویم وقتی حکومت و مردم نگاه میکنند که آمریکا شاه را به کشور خود میبرد و از طرف دیگر در ذهن خود مرور میکنند که همین آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد دخالت اصلی را داشت، این وحشت کاملا طبیعی است که نکند خدای نکرده طرح جدیدی داشته باشند و باز دهها سال رفتن نظام شاهنشاهی را به عقب بیندازند. ببینید مثلا آمریکا معتقد بود که در عراق سلاح کشتار جمعی وجود دارد و به آنجا حمله کرد و سلاح کشتار جمعی نیافت. یک نفر از سردمداران آمریکا هم به نشانه شرمندگی سرش را پایین نیاورد، زیرا گفتند که ما بنا بر اطلاعاتمان حمله کردیم. بنده کاری ندارم که واقعیت امر چه بود. اما همان آمریکاییها بعد از اثبات کذب ادعا باز هم میخواهند ما را قانع کنند؛ لذا میگویند که ما طبق اطلاعاتمان رفتیم و سربلند هستیم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]
صفحات پیشنهادی
نظر شورای نگهبان درباره اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)
چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳ ۲۵ شورای نگهبان نظر خود را در مورد اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی ره اعلام کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی ره مصوب جلسه مورخ بیستم آذرماه یکهزار و سیصد و نود و دو هیأت وزیرانشست «درآمدي بر نظريه جمهوري اسلامی» برگزار مي شود/ معرفي و نقد كتاب سي گفتار پيرامون امام خميني، انقلاب و جمه
دین و اندیشه نشست درآمدي بر نظريه جمهوري اسلامی برگزار مي شود معرفي و نقد كتاب سي گفتار پيرامون امام خميني انقلاب و جمهوري اسلامي نشست انديشه اي با موضوع درآمدي بر نظريه جمهوري اسلامي به همراه معرفي و نقد كتاب سي گفتار پيرامون امام خميني انقلاب و جمهوري اسلامي با حضور کارشنظر عراقچی درباره اظهاراتاخیرآمریکاییها
نظر عراقچی درباره اظهاراتاخیرآمریکاییها عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد هستهای ایران با 1 5 در حاشیه سی و پنجمین همایش افق رسانه درباره اظهارات اخیر آمریکاییها که مخالف روح توافق ژنو است افزود همانطور که بارها عرض کردم و همه هم میدانند توافقنامه ژنو به دشمنیها به خصوصاظهار نظرهای رئیس دیوان عدالت در سالی که گذشت/۱ اجرای قانون جدید دیوان عدالت اداری/ تعامل با دولت بجای تقابل/
اظهار نظرهای رئیس دیوان عدالت در سالی که گذشت ۱اجرای قانون جدید دیوان عدالت اداری تعامل با دولت بجای تقابل مسئولان مراقب گفتار خود باشند ضرورت معرفی امام خمینی ره از سوی رسانههارئیس دیوان عدالت اداری در سالی که گذشت در خصوص اجرای قانون جدید دیوان عدالت اداری برگزاری انتخابامدفن یکی از اولیا الله دردانشگاه امام صادق/ ناطق و ضرغامی به شریعتمداری چه گفتند؟/ وقتی حداد عادل در قم از فتن
اخبار ویژه مدفن یکی از اولیا الله دردانشگاه امام صادق ناطق و ضرغامی به شریعتمداری چه گفتند وقتی حداد عادل در قم از فتنه اکبر گفت نظر آیت الله مهدوی درباره جوانگرایی در خبرگان و خبرنگاران در جریان پیگیریهای خبری به زمزمه هایی برمیخورند که ميهمانکردن مخاطبان به این شسخنگوی وزارت خارجه آمریکا: با نظر اسراییل درباره ایران موافق نیستیم
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با نظر اسراییل درباره ایران موافق نیستیم سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد با اظهارات نخستوزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه ایران قابل اعتماد نبوده و بنابراین مذاکرات هستهای به شکست خواهد انجامید مخالف است آفتاب جین ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکمدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی: چاپ دوم کتاب «منطق و شناختشناسی از نظر علامه
مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی چاپ دوم کتاب منطق و شناختشناسی از نظر علامه مصباحیزدی منتشر میشودمدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی از انتشار چاپ دوم کتاب منطق و شناختشناسی از نظر علامه مصباحیزدی به ضمیمه روششناسی علوم در آهاشمی: امام به درخواستم درباره آمریکا عمل نکردند
نبض سیاست هاشمی امام به درخواستم درباره آمریکا عمل نکردند آیتالله هاشمیرفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتوگو با روزنامه آرمان به نامهای که در دهه 60 برای امام خمینی ره نوشته است اشاره کرد و گفت به امام نوشتم مساله آمریکا را در حیات خودتان حل کنید و این بعد از شماعدالت جهانی در اندیشة امام خمینی(ره) و نظریة انتقادی روابط بینالملل
عدالت جهانی در اندیشة امام خمینی ره و نظریة انتقادی روابط بینالمللنظریهپردازان انتقادی معتقدند مدرنیته نتوانسته انسان را بهرهایی برساند بلکه برعکس او را اسیر حصارهای عصر خرد و روشنگری کرد که جلوههایی از آن در استالینیسم و نازیسم نمود یافته است بخش دوم و پایانی مفهوم عدالنظر یک اسقف آمریکایی درباره فتوای رهبر انقلاب مبنی بر حرمت سلاح های کشتار جمعی
نظر یک اسقف آمریکایی درباره فتوای رهبر انقلاب مبنی بر حرمت سلاح های کشتار جمعی خبرگزاری رسا ـ یک اسقف آمریکایی با تاکید بر این که ما به فتوای رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره حرمت تولید و بکارگیری سلاح های هسته ای بسیار علاقه مندیم گفت می خواهیم پیام این فتوا را برای ملت خود ببرحمایت امام خمینی از مجری زن زمان شاه!
حمایت امام خمینی از مجری زن زمان شاه احمد آقا با من تماس گرفتند و گفتند که شیفت کاری خانم مریم ریاضی چه زمانی است گفتم برای چه میخواهید گفت حضرت امام میخواهند بدانند به گزارش جام نیوز به نقل از پایگاه اطلاعرسانی آیتالله هاشمی رفسنجانی رئیس صداوسیمای جمهوتحویل 160 هزار واحد مسکونی مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی
مشهد تحویل 160 هزار واحد مسکونی مددجویان کمیته امداد امام خمینی ره خراسان رضوی مدیر کل دفتر تأمین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد امام خمینی ره کشور گفت یکصد و 60 هزار واحد مسکونی از سال 85 تا کنون در اختیار مددجویان زیر پوشش این نهاد قرار گرفته است به گزارشاظهارات جدید وزیرخارجه آمریکا درباره تحریم ها
اظهارات جدید وزیرخارجه آمریکا درباره تحریم ها وزیر امور خارجه آمریکا دیروز گفت تحریمهای آمریکا علیه ایران به قوت خود باقی است و واشنگتن این پیام واضح را به دیگر کشورها ارسال کرده است که ایران برای تجارت آزاد نیست خبرگزاری تسنیم وزیر امور خارجه آمریکا دیروز گفت تحریمهاعضو هیئت علمی دانشگاه امام خمینی قزوین: بیان عرفان به زبان امروزی علت پذیرش اشعار سهراب سپهری است
عضو هیئت علمی دانشگاه امام خمینی قزوین بیان عرفان به زبان امروزی علت پذیرش اشعار سهراب سپهری استعضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین بیان عرفان به زبان امروزی را علت پذیرش اشعار سهراب سپهری از سوی مخاطبان دانست به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین سیدعلی قاسمزاده در نشبازسازي و احياي موزه علياكبر صنعتي در ميدان امام خميني(ره)
بازسازي و احياي موزه علياكبر صنعتي در ميدان امام خميني ره مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران از بازسازي و احياي موزه علي اكبر صنعتي با همكاري چند نهاد ديگر خبر داد به گزارش جوان به نقل از روابط عمومي سازمان زيباسازي شهر تهران دكتر كامياب با بيان اينكه جامعه هنري و خاامام جمعه قرچک تاکید کرد لزوم آگاهی مردم درباره انحرافات وهابیت
امام جمعه قرچک تاکید کردلزوم آگاهی مردم درباره انحرافات وهابیتامام جمعه قرچک از حضور استاد عصام العماد در این شهرستان خبر داد و بر لزوم آگاهی در مورد انحرافات وهابیت تاکید کرد حجتالاسلام والمسلمین حجتالله اسماعیلی در گفتوگو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران از حضور استاد عصاظهار نظر وزیر ارشاد درباره انصراف هنرمندان از یارانه
یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲ ۴۰ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت فراخوان انصراف از یارانه برای هنرمندان و فرهیختگان به منظور احترام به مردم طراحی شده است تا کسانی که نیازی به دریافت یارانه ندارند آن را در اختیار قشر نیازمند قرار بدهند به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانش-
گوناگون
پربازدیدترینها