تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):زيارت امام حسين عليه السلام را رها نكن و دوستان خود را هم به آن سفارش كن، كه در ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821224919




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نانهای محلی مازندران؛ سوغاتی نوروزی روستاییان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > مازندران مهر گزارش می دهد؛
نانهای محلی مازندران؛ سوغاتی نوروزی روستاییان
ساری - خبرگزاری مهر: عطر نان محلی تازه در گذر از روستاههای ییلاقی و کوهستانی مازندران به مشام می رسد و زینت بخش سفره های مسافران شده است.



به گزارش خبرنگار مهر، کماج، تتک، پنجی کش از جمله نانها یمحلی مناطق مختلف مازندران است که پخت آن در روستاهای ییلاقی و کوهستان همچنان ادامه دارد. همواره در ایام نوروز، زنان روستایی مازندران با پخت نانهای سنتی و محلی، سفره های عید را می آرایند و از مهمانان نوروزی پذیرایی می کنند و یا به عنوان سوغات به مسافران هدیه می دهند. اگر در نوروز سفری به روستایی کوهستانی از جمله بخش کجور داشته باشید، بانوانی را مشاهده می کنید که به پخت نان های سنتی مشغول هستند. " فضه" بانوی سالخورده کجوری که صبح یک روز بهاری به پخت نان محلی مشغول است، به خبرنگار مهر می گوید: برای پخت نان محلی، از آرد، شیر، روغن، کنجد، آب پنیر و تخم مرغ استفاده می کنیم. وی افزود: در روز عید، با پختن نان محلی کوچک که به آن " تتک" می گویم، سفره ها را زینت می دهیم و همچنین آن را به عنوان سوغات به مسافرانی که مراجعه می کنند، می دهیم. وی با اشاره به اینکه پخت نان محلی همانند گذشته رواج ندارد، بیان داشت: کم شدن سهمیه آردو برچیده شدن تنورهای سنتی باعث شده تا بانوان کمتر رغبت به پختن نان محلی داشته باشند ولی در ایام نوروز و مناسبتهای خاص مانند عروسی، همچنان رسم پخت نان محلی انجام می شود.

وی ادامه داد: تنورهای سنتی شبیه به گودال هستند که با هیزم اقدام به روشن کردن آن می کنند و پس از آنکه هیزم تبدیل به زغال شد، کار پخت نان شروع می شود و معمولا پخت هر قرص نان بیش از 10 دقیقه طول می کشد. این بانوی مازندرانی یادآور شد: در ایام عید که فرزندانم از دیگر مناطق به روستا سفر می کنند همواره تقاضا دارند تا نان محلی پخت کنم . پخت نانهای محلی ار کارهای روزمره زنان روستا در نوروز به شمار می رود. یک مسافر مشهدی که در مسیر کوهستانی کجور مشغول به خرید نان محلی بود، نیز به خبرنگار مهر می گوید: عطر و طعم نان محلی سبب شد تا برای خرید نان اطراق کنیم.

حسن زاده بیان داشت: نانهای محلی مازندران از جمله سوغاتهایی برای مسافران است و این نانها را بدون چاشنی های غذایی دیگر می توان استفاده کرد و به عنوان یک مکمل غذایی به شمار می رود. وی یادآور شد: می توان با ایجاد غرفه های کوچی در طول مسیرهای گردشگران و پخت نانهای محلی خانگی، از این راه درامد کسب کرد و به رونق اقتصادی خانوار کمک کرد. به گزارش مهر، نان های محلی از منابع اصلی الگوی غذایی روزانه ساکنان روستایی به شمار می رود و در باورهای بومی مردم ، رد شدن از روی تکه نان یا له کردن آن گناه محسوب می شود زیرا که نان، بعنوان برکت و با ارزش ترین نعمت الهی مورد احترام قرار دارد. محمد حبیبی کارشناس تغذیه در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: در اعتقادات و باورهای بومی مذهبی مردم مازندران، نان نماد رزق و بخشندگی خداوند است؛ بر این اساس اگر کسی در منطقه در مصرف نان، اسراف بیش از حد کند و یا از روی نان رد شود، کفران نعمت و بی احترامی به نعمات الهی محسوب می شود.

وی بیان داشت: مردم این دیار معتقدند که بر سر سفره هفت سین نوروزی باید نان محلی گذاشته شود زیرا که نان باعث وسعت رزق و ایجاد برکت فراوان می شود. در گذشته های دور، نان محلی در خانه ها و در تنوره های هیزمی یا «تنیرسر» توسط زنان بومی پخت می شد، زنان  با الهام از استعداد و ذوق و هنر خانگی خود انواع نانهای محلی و خوش طعم را برای مصرف خانواده و یا به مناسبتهای مختلف از جمله نوروز، عروسی و عزا می پختند. وی بیان داشت: «تندور، تندیر یا تنیر» همان تنور خانگی در کجور است که با گل مخصوص و پشم بز ساخته می شود. برای پخت و پز نانهای محلی، زنان همسایه به یاری همدیگر می شتافتند که این امر می تواند نشانگر فرهنگ یاوری و تعاون در بین مردمان این سامان باشد. وی افزود: در گذشته های دور به دلیل وجود صمیمیت و ارتباط نزدیک، سعی می کردند از یک بار گرم کردن تنور، چند خانوار برای پخت و پز نان محلی استفاده کافی ببرند. از آنجا که شکر نعمتهای الهی موجب فزونی نعمتهای پروردگار به بندگان می شود و معمولا خانواده ها پس از اتمام پخت نان در کنار تنور، چند تکه کوچک از کل نانها را جدا نموده، و در اطراف مکان پخت نان رها باقی می گذارند تا پرندگان ویا سایر موجودات هم از این سفره پر برکت بهره ای ببرند تا علاوه بر ابراز شکر الهی؛ دیگر  مخلوقات هم در این رزق سهیم گردند.

به گزارش مهر، علاوه بر نان محلی، آغوزمسما ، ترشی ترشو ، دوپتی ، اسپناساک، آش کد ، دو آش ـ ترش آش، نازخاتون، اسفناج مرجی، کهن انار، قلیه، خورشت آلو از جمله غذاهای سنتی مازندرانیهاست.


۱۳۹۳/۱/۴ - ۱۴:۲۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 465]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن