تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده اش در هر روز نصيحتى عرضه مى كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و اگر ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813404097




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صنايع دستي بروجرد سوغاتي ماندگار براي مسافران نوروزي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ فروردين ۱۳۹۳ (۱۰:۸ق.ظ)
صنايع دستي بروجرد سوغاتي ماندگار براي مسافران نوروزي صنايع دستي به عنوان بخشي از ميراث کهن و نمادي از تاريخ و تمدن و فرهنگ هرقوم و ملتي هميشه مورد توجه مسافران و گردشگران قرار داشته است.
به گزارش خبرگزاري موج، اسناد و مدارک فرهنگي بجاي مانده از گذشته بروجرد بيانگر آن است که بروجرد در زمره شهرهايي بوده که هميشه داد و ستد در آن رونق ويژه اي داشته و توليد صنايع دستي نيز از جمله حرفه هاي پر رونق در اين منطقه سابقه اي ديرينه دارد.
نوآوران و استادان صنايع دستي در بروجرد همواره به موازات آفرينشهاي ذوقي صنعتگران و هنرمندان ديگر شهرهاي کشور از جمله اصفهان در خلق آثار شگفت انگيز گام برداشته اند.
مسگري ، جاجيم بافي، گليم بافي ، صابون پزي ، گيوه دوزي، ماشته بافي، چاقوسازي و صنايع دستي ورشو از پرآوازه ترين توليدات محلي بروجرد بوده که در گذشته از رونق خاصي برخوردار بوده اند.
اين حرفه ها در گذشته به حدي شهرت داشته اند که هم اکنون دربازار قديمي شهرستان بروجرد راسته و بازارچه ها و کوچه هايي به نام اين مشاغل وجود دارد.
ورشو سازي شاخص ترين صنايع دستي بروجرد است که با بيش از دو قرن رونق، نام اين شهرستان را در داخل و خارج کشور مطرح کرده است.
از جمله توليدات ورشويي مي توان به آبخوري، سيني و فنجان ،منقل، آفتابه لگن، سرمه دان، گلاب پاش و سماور اشاره کرد که به استناد برخي متون، کار ساخت اين لوازم خانه از زمان سلجوقيان و صفويان دراين منطقه رواج داشته و در زمان قاجار اين هنر به اوج خود رسيده است.
گليم بافي، جاجيم بافي و ماشته نيز از ديگر صنايع دستي بروجرد بوده که در گذشته مورد استفاده بيشتر خانواده ها و مصارفي چون رختخواب پيچ و زير انداز قرار مي گرفت.
از آنجا که در گذشته حرفه بيشترمردم بروجرد دامداري بوده اين منطقه غناي خاصي در زمينه دارا بودن نخ و پشم ،غني داشته و اين مهم موجب گرايش افراد به سمت اين صنعت و هنر دستي مي شده است.
البته با توسعه زندگي شهر نشيني ، اين صنايع هنوز خريداران خاص خود را دارد و هنوز گليم و جاجيم در ابعاد کوچک زينت بخش ديوارها و طاقچه ها است.
گيوه دوزي و جوراب بافي نيز از ديگر صنايع دستي بروجرد است که نمونه هاي سنتي آنها همچنان در بازار اين شهر ديده مي شود.
مسگري از ديگر حرفه هاي پر رونق بروجرد بوده که امروز نام ˈ راسته مسگرهاˈ در بازار قديمي اين شهر معروفيت اين پيشه را در ذهن تداعي مي کند.
با توجه به پرداختن به اهميت ظروف مسي در پخت و پز و سلامت خانواده، اين ظروف طي چند سال اخير محبوبيت خود را دوباره به دست آورده و علاوه بر مصارف زينتي، يکي از ظروف اصلي در آشپزخانه اغلب شهروندان شده است.
هم اکنون مراکزي در بروجرد وجود دارد که انواع محصولات صنايع دستي را به علاقمندان و مسافران نوروزي عرضه نموده و بيشتر اين کالاها نيز به عنوان وسيله اي براي تزيين منزل مورد استفاده قرار مي گيرند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن