تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): كسى كه خود را پيشواى مردم قرار داده، بايد پيش از آموزش ديگران، خود را آموزش دهد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805569746




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهرستان نیر با جاذبه های طبیعی و تاریخی مسافران را به خود فرا می خواند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

شهرستان نیر با جاذبه های طبیعی و تاریخی مسافران را به خود فرا می خواند نیر، اردبیل - ایرنا- در 34 کیلومتری غرب اردبیل، شهرستانی نیر واقع است که مهر طبیعت آن را پس از شهرستان سرعین در رتبه دوم شهرستانهای برخوردار از چشمه های آبهای معدنی این استان قرار داده است.


به گزارش خبرنگار ایرنا ، واقع شدن در دامنه کوه سبلان موجب شده از 75 دهنه چشمه آبگرم جوشان در استان اردبیل ، 13 چشمه در شهرستان نیر واقع شود .
بوشلی، بولاغلار، قینرجه، ایلانجیق، حمام دره سی، دیبسیز گلی، تجرق، دیمان، داش آلتی، الله اکبر، قره بلاغ، سقز چی و چشمه حمام قره شیران مجموعه کم نظیر چشمه های معدنی این شهرستان به شمار می روند.
درمان امراض پوستی، روماتیسم، دردهای مفصلی، بیماری های تنفسی، بیماری های دستگاه گوارش و بیماری های حرکتی از جمله ویژگی های این آبگرمهای معدنی هستند.
با وجود اینکه شهرستان نیر مجموعه قابل توجهی از چشمه های آبهای معدنی را در بطن خود گرد آورده است، اما غفلت از این امکان موجب شده تنها تعداد اندکی از چشمه های این منطقه قابل استفاده برای مراجعان باشد که می توان از آن جمله به مجموعه آبدرمانی قینرجه اشاره کرد.
این چشمه در چهار کیلومتری شهر نیر و بالا تر از چشمه بوشلی یا همان برجلو در کنار جاده نیر - سراب واقع شده است. آبدهی آن چهار لیتر در ثانیه و دمای آب 65 درجه سانتیگراد است.
املاح آهن، سیلیس و مواد رادیو اکتیو موجود در آب این چشمه برای درمان بیماری های حرکتی، بیماری های پوستی و زنان مفید است.
مجموعه قینرجه نیر دارای سالن دوش، سالن رختکن، بوفه، مدیریت، سرویسهای بهداشتی، زمین والیبال و فوتبال ساحلی و حمام آفتاب است.در صورت تامین اعتبار لازم آبدرمانیهای زنانه و مردانه در کنار این مجموعه اجرا خواهد شد.
طرح جامع دهکده توریستی ˈسبلانˈ یا ˈمنطقه نمونه گردشگری برجلو(بوشلی )ˈ در راه اصلی نیر – سراب و در فاصله 10 کیلومتری شهرستان نیر در 110 هکتار در سال جاری با سرمایه گذاری بخش خصوصی مطالعات تفصیلی خود را آغازکرده و فاز اول آن در ماههای آتی به بهره برداری می رسد.
این طرح در راستای احیای پتانسیل های گردشگری شهرستان نیر و با هدف توسعه صنعت توریسم در این شهرستان از جمله پروژه هایی است که به عقیده کارشناسان می تواند گردشگری این شهرستان را متحول کند.
علاوه بر این دو چشمه آبگرم ، در حال حاضر امکان استفاده محدود از سایر چشمه های آبگرم این شهرستان نیز موجود است که از آن جمله می توان به چشمه سقزچی با دمای 39 درجه سانتی گراد در یک کیلومتری روستای سقزچی و چشمه دیبسیز گلی با دمای 30 درجه سانتی گراد در چهار کیلومتری شهرستان نیر و در نزدیکی چشمه سقزچی اشاره کرد.
شهرستان نیر علاوه بر گنجینه آبهای معدنی به دلیل سابقه باستانی و تاریخی و ویژگی های اقلیمی زمینه های گردشگری دیگری را نیز دارد.
سد یامچی در پنج کیلومتری نیر، مجموعه بولاغلار در سه کیلومتری، غار فرهاد در 17 کیلومتری، دژ و پناهگاه زیر زمینی گلستان در 12 کیلومتری، استخر و دژ تاریخی بوینی یوغون، کاروانسرای سنگی صائین،قرمز کورپی، بقعه کورائیم و آتشکده های باستانی از دیگر مناظر دیدنی این شهرستان است
در این میان منطقه نمونه گردشگری ˈبولاغلارˈ شهرستان نیر با چشمه های بهشتی و طبیعت چشم نواز خود بیش از دئیگر جاذبه های طبیعی مورد توجه گردشگران می باشد.
چشمه سار بولاغلار در فاصله 500 متری محدوده شهر نیر و در شمال غرب نیر قرار گرفته و با مجموعه ای از چشمه های متعدد جوشان با دبی بالا در یک محدوده نسبتا وسیع قرار گرفته و پنج دهنه چشمه از این مجموعه از آبدهی فراوانی برخوردار هستند.
آب تمام چشمه ها در مسیر کوتاهی به یکدیگر پیوسته و از طریق نیرچای (رودخانه آغلاغان) که از شهر نیر می گذرد به بالخلوچای می پیوندد.
نزدیکی به جاده ارتباطی نیر به سراب ، وجود مناظر طبیعی و فضای سبز و بکر ، رویش پوشش گیاهی خاص اطراف چشمه ها (بولاغ اوتی) و جنبه درمانی آن ، آب سرد زلال معدنی با اکسیژن فراوان ، پرورش ماهیان سرد آبی بویژه قزل آلای رنگین کمان و همجواری با رودخانه آغلان شرایط و پتانسل ارزشمندی برای این منطقه ایجاد کرده است که در صورت ایجاد برخی زیر ساخت ها و امکانات گردشگری می تواند به توسعه شهرستان کمک کند.
سرمایه گذاری در این منطقه و بهره گیری مناسب از قابلیت های محیطی تحول عظیمی در وضعیت اقتصادی و اجتماعی شهرستان نیر ایجاد خواهد کرد.
منطقه نمونه گردشگری بولاغلار نیر در سال 85 با مصوبه به عنوان منطقه نمونه گردشگری با درجه ملی مورد تصویب دولت قرار گرفت.
گزارش : شهرام اصالت نیری
7116/530
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن