تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بار خدايا! حسن و حسين را دوست بدار و دوستداران آن دو را نيز دوست بدار.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816221964




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تروریسم هسته یی دغدغه ی جهانی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

برگزاری سومین نشست بین المللی امنیت هسته یی با شعار «رویارویی با تروریسم هسته یی» تروریسم هسته یی دغدغه ی جهانی تهران-ایرنا-سومین نشست بین المللی امنیت هسته یی در حالی امروز دوشنبه چهارم فروردین در شهر لاهه ی هلند برگزار می شود که موضوع دهشت افکنی (تروریسم) هسته یی در کانون بحث ها و رایزنی شرکت کنندگان در این نشست قرار دارد.


در این نشست دو روزه، نمایندگان 53 کشور و سازمان بین المللی از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی، پلیس اینترپل، سازمان ملل متحد و اتحادیه ی اروپا شرکت می کنند.
در نشست لاهه که با شعار «رویارویی با تروریسم هسته یی» برگزار می شود، سه راهکار مورد بررسی قرار می گیرد: کاهش میزان مواد خطرآفرین هسته یی در جهان، افزایش امنیت تمام مواد هسته یی و منابع رادیواکتیو و ارتقای همکاری های بین المللی.
نشست های پیشین امنیت هسته یی سال های 1388 و 1390 در واشنگتن و سئول پایتخت های آمریکا و کره ی جنوبی برگزار شد.
موضوع تحولات اوکراین و پیوستن شبه جزیره ی کریمه به روسیه پس از برگزاری همه پرسی عمومی، بر نشست امسال سایه انداخته است؛ چرا که یکی از خبرهای نگران کننده همزمان با بالا گرفتن ناآرامی های داخلی اوکراین، به خطر افتادن امنیت نیروگاه های هسته یی این کشور است.
از سوی دیگر، تنش های تازه میان روسیه و غرب سبب شده است «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه، به فرستادن وزیر امور خارجه ی خود به نشست لاهه بسنده کند. البته قرار است وزیران امورخارجه ی روسیه و آمریکا دیداری نیز با یکدیگر داشته باشند.

***کمک ایران به روند امنیت و شفافیت هسته یی در جهان
زیر تاثیر این رویدادها، موضوع فعالیت های هسته یی جمهوری اسلامی ایران از دستور کار امسال این نشست خارج شده است؛ آن هم پس از آنکه سند توافق موسوم به «برنامه ی اقدام مشترک» در سوم آذرماه 1392 بین ایران و گروه 1+5 شامل انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان امضا شد.
پس از آنکه برای نخستین بار اوایل مهرماه 1392 نشست وزیران امورخارجه ی هفت کشور برای رسیدن به توافق درباره ی ادامه ی فعالیت های صلح آمیز هسته یی ایران و رفع برخی نگرانی ها و جوسازی های صورت گرفته در این زمینه برگزار شد، سه هفته ی بعد، تهران نقشه ی راه دو مرحله یی خود شامل اهداف مشترک و طراحی گام های اجرایی (گام های نخست، آخر و میانی) را ارایه کرد؛ در حالی که صدور بیانیه ی مشترک هفت کشور در آن نشست و تعیین زمان و مکان گفت و گوهای بعدی طی دوره ی 10 ساله برگزاری نشست های گوناگون بی سابقه بود و از تلاش های جدی برای دگرگونی رویکردها خبر می داد.
گفت و گوی مذاکره کنندگان اصلی بر سر نقشه ی راه آنچنان پیش رفت که حتی هجدهم آبان ماه مقام های بلندپایه هفت کشور را به ژنو سوییس کشاند.
از آن سو، تهران ششم آبان ماه طرحی تازه را نیز برای تدوین «مدالیته» همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی به وین اتریش برده بود که پس از پایان دوازدهمین دور نشست ها در این زمینه (از سال 1391) بیانیه ی مشترکی صادر شد تا گفت و گوهای سیاسی و فنی- حقوقی همپای هم پیش روند.
بیستم آبان ماه نیز «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس، به تهران آمد و سند سه ماهه ی موسوم به «چارچوبی برای همکاری» را در موضوع های زیر امضا کرد: دسترسی مدیریت شده به معدن گچین بندرعباس و کارخانه ی تولید آب سنگین اراک، ارایه ی اطلاعات راکتورهای تحقیقاتی جدید و 16 سایت شناسایی شده برای ساخت نیروگاه و همچنین شفاف سازی درباره تاسیسات غنی سازی اضافی و فناوری غنی سازی لیزری.
همکاری های تهران و آژانس، بخشی از توافق سوم آذرماه جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 را نیز که اجرای آن از سی ام دی ماه آغاز شد، در بر می گیرد؛ از این رو پس از تایید همکاری ها و اقدام های تهران از سوی آژانس، بیانیه ی دوم برای همکاری در هفت موضوع تازه در بیستم بهمن ماه امضا شد.
همه ی اینها در شرایطی است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان رییس دوره یی جنبش غیرمتعهدها که با داشتن حدود 120 کشور عضو، بزرگ ترین فراکسیون مجمع عمومی سازمان ملل را تشکیل می دهد، برای خلع سلاح جهانی سند راهبردی پیشنهاد داده است.
همچنین ایران افزون بر تاکید مقام های بلندپایه سیاسی- مذهبی خود بر پرهیز از هر گونه سلاح هسته ای، پیاده سازی خواسته ی مصوب کشورهای جهان را در نشست بازنگری معاهده ی منع گسترش سلاح های هسته یی (NPT) در سال 1389 خورشیدی در مورد ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه، پیگیری می کند.
در خاورمیانه تنها دارنده ی سلاح هسته یی و کشتار جمعی، رژیم صهیونیستی است. این رژیم با داشتن بیش از 200 کلاهک هسته یی هیچ یک از قوانین و مقررات بین المللی را نپذیرفته است و حتی به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که سه سال پیش به تل آویو رفته بود، اجازه ی بازدید از تاسیسات هسته یی خود را نداد.

***رژیم صهیونیستی نماد تروریسم هسته یی
به هر روی، در شرایطی که تهران با آغوشی گشاده برای رفع تمام نگرانی ها و شفافیت هرچه بیشتر در فعالیت های هسته یی خود پا پیش گذاشته است، رژیم صهیونیستی با افزایش فشار بر برخی کشورهای گفت و گو کننده و برای منحرف کردن گفت و گوها از مسیر سازنده ی خود، خود را به آب و آتش می زند.
مقام های این رژیم همانند «یووال اشتاینیتز» وزیر اطلاعات و امور راهبردی (استراتژیک)، بارها به بمباران تاسیسات هسته یی عراق و دست داشتن در تخریب سایت هسته یی سوریه در سال های گذشته اعتراف کرده اند.
همچنین بیست و نهم اسفندماه 1392 پایگاه لبنانی «النشره» خبر داد ژنرال «بنی گانتس» رییس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف کرد «اسراییل طی سال های گذشته در عملیات های خرابکارانه که در ایران رخ داده، نقش داشته است». وی ادعا کرد «همچنین ما دهها عملیات محرمانه و سری در ایران انجام داده ایم که بخشی از آن هفته گذشته رخ داد.»
اشاره ی او به اقدام های خرابکارانه ی نافرجام در سایت های هسته یی ایران مانند کارخانه ی آب سنگین اراک است.
به نوشته ی النشره، «هدف از اینگونه عملیات ها کند کردن برنامه ی اتمی ایران از راه ترورهای منظم، کلاهبرداری تجاری و حملات الکترونیکی بوده است»؛ امری که بارها با اعتراض تهران و نیز خواست آن از آژانس بین المللی انرژی اتمی به ویژه دبیرخانه ی آن برای محرمانه نگه داشتن اطلاعات هسته یی ایران روبرو شده است.
به هر روی، نام رژیم اشغالگر قدس در حالی در فهرست اعضای نشست بین المللی امنیت هسته یی دیده می شود که به نوشته ی بیست و نهم اسفندماه روزنامه ی صهیونیستی هاآرتص، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم، دستور داد دستکم 89/2 میلیارد دلار به منظور آماده سازی برای حمله ی احتمالی به تاسیسات هسته یی ایران به ارتش اختصاص یابد.
در چنین فضایی به نظر می رسد شرکت کنندگان در نشست هایی از جمله امنیت هسته یی، باید نوک تیز انتقادهای خود را به سوی رژیم صهیونیستی بچرخانند؛ رژیمی که در هفت دهه ی گذشته، لحظه یی از آتش افکنی و جنگ افروزی در منطقه دست نکشیده و با اقدام های خرابکارانه در تاسیسات هسته یی کشورهایی مانند ایران، آشکارا تروریسم هسته یی را به نمایش گذاشته است.
*از: مریم مسعود (گروه تحقیق و تفسیر خبر)
تحقیق**1961**2054
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن