تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814800675




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مجموعه گنجعلیخان نگین درخشان آثار تاریخی کرمان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مجموعه گنجعلیخان نگین درخشان آثار تاریخی کرمان کرمان - ایرنا - میدان، ضرابخانه، حمام، آب انبار، مسجد، مدرسه، کاروانسرا و بازار مجموعه گنجعلیخان که یادگار ارزشمند معماری دوره صفوی است، همچون نگینی درخشان بر تارک آثار گردشگری و تاریخی شهر کرمان می درخشد.


به گزارش ایرنا، مجموعه گنجعلیخان همانند نگینی درخشان و گنجینه ای ارزشمند با قدمتی بیش از 400 سال در دل دیار کریمان می درخشد و با ظرافت های بی کرانش یادآور خلاقیت و اوج هنر هنرمندانی گمنام و چیره دست است.
این مجموعه به دستور گنجعلیخان حاکم کرمان و به دست توانای استاد سلطان محمد معمار یزدی در سال 1005 تا 1029 هجری قمری ساخته شده است.
میدان گنجعلیخان محوطه ای به طول 50 و عرض 100 متر است که سه طرف آن را بازار احاطه کرده و در طرف دیگر آن واحدهای تجاری واقع شده است.
ضرابخانه در شمال، حمام در جنوب، مدرسه و مسجد در شرق و آب انبار در غرب این میدان قرار گرفته است.
ضرابخانه گنجعلیخان، بنایی با گنبدی بزرگ و فضای داخلی هشت ضلعی که شامل چهار ایوان و سه اتاق در گوشه هاست، این بنا در گذشته محل ضرب سکه های رایج بوده و در حال حاضر به گنجینه دایمی سکه تبدیل شده است.
تاریخ بنای مدرسه یا کاروانسرا، مطابق کتیبه سر در آن سال 1007 هجری قمری ذکر شده است.
این بنا حدود 725 متر مربع مساحت دارد و در دو طبقه ساخته شده است.
کاشیکاری نمای داخلی و بیرونی مدرسه گنجعلیخان از نوع معرق و معقلی و تزئینات دیگر آن کاربندی، مقرنس ساده و منقوش، نقاشی و گچبری است.
آب انبار مجموعه گنجعلیخان، توسط پلکانی سنگی به پایین راه دارد.
منبع آب انبار به طول 19/5، عرض 10 و ارتفاع 9 متر با ظرفیت دو هزار متر مکعب آب در قدیم قادر به تامین آب مصرفی بخشی از شهر کرمان بوده است.
سقف آن با دو ستون در وسط و نیم ستون هایی در اطراف پوشیده شده و سر در آن دارای مقرنس زیبای منقوش و کتیبه های سنگی حکاکی شده به خط نستعلیق ˈعلیرضا عباسیˈ است.
مسجد گنجعلیخان در شمال شرقی این میدان و همجوار با مدرسه واقع شده است.
این مسجد گنجینه ای از تزئینات معماری اسلامی دوره صفوی نظیر کاشیکاری، خطاطی، مقرنس کاری، کاربندی، حجاری و نقاشی های بسیار زیباست.
بازار گنجعلیخان نیز نشانی از میراث اقتصادی گذشتگان چهارصد سال قبل به همراه دارد.
بوی عطر زیره و ادویه مخصوص کرمان در سراسر این بازار پراکنده شده و سوغاتی هایی نظیر پسته، حنا، کتیرا و قاووت بهترین ره توشه مسافران از این بازار است.
حمام گنجعلیخان با هزار متر مربع زیربنا که در گذشته محل استحمام و طهارت مردم این دیار بوده است نیز اکنون به گنجینه مردم شناسی تبدیل شده است. این حمام تا نیم قرن پیش کارکرد اصلی خود را حفظ کرده بود.
با عبور از زیر سردر اصلی حمام و راهرویی غیر مستقیم که مانع از اشراف به درون حمام و حفظ گرمای آن می شود، فضای بزرگ سربینه (رختکن) نمایان می شود که از یک فضای میانی وسیع و غرفه های کوچکتر در گرداگرد آن تشکیل شده است.
گرمخانه، خزینه حمام و بخش مخصوص استحمام بزرگان از دیگر بخش های این حمام محسوب می شود و گرمای این حمام بوسیله تون تامین می شده است.
اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در سال های اخیر علاوه بر حفظ بناهای ارزشمند یاد شده، اقدام به مرمت و بازسازی بناهای آسیب دیده از عوامل فرسایشی در این گنجینه ارزشمند کرده است.ک/4
7433/8154/2624
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن