تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چه آسان است مرگى كه در راه رسيدن به عزّت و احياى حق باشد، مرگ عزتمندانه جز زندگى جاو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815333737




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لاله واژگون، هدیه زیبای الهی بر دامن پرچین عروس زاگرس


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

لاله واژگون، هدیه زیبای الهی بر دامن پرچین عروس زاگرس ایلام-ایرنا- سرش را شرمگین با سیمای سرخ گونه رو به زمین گرفته و زیبایی اش را بیش از پیش به رخ خاک می کشد، این تصویری از یک لاله واژگون در کوهستان های ایلام است؛ زیبا، با وقار و چشم نواز.


ایلام سرزمین زیبا و محسور کننده طلوع آفتاب، سرزمین با شکوه عروس زاگرس با بلوط و بنه های تناور و کوه های سر به فلک کشیده اش، دیار آفتاب و مهتاب، خطه ای به عظمت مردانگی و غیرت ایل های مرزدارش سرشار از شکوه و زیبایی و جذبه است؛
به هر کجایش که بنگری زیباترین و ناب ترین خلقت های الهی را مشاهده خواهی کرد.
دامن پرچین دشت هایش که مملو از بابونه، آلاله و سوسن و سنبل است تا کوه های به هم پیوسته و دره های زیبایش که پوشیده از درختان و جنگل های زیباست؛ جلوه ای بی نظیر از شکوه ایزدی را به رخ گردشگران و طبعیت دوستان می نمایاند.
گل هایی زیبا با گل برگ های رنگین و لطیف و باطراوت سرخ و نقره فام جای جای دشت ها و کوه های ایلام را دیدنی و شگفت انگیز کرده و طراوت و زیبایی خاصی به آن بخشیده است.
گل هدیه ای الهی است، بی شک مردم مهربان و سخت کوش این دیار، مردمانی از جنس آیینه و صداقت اند که لاله های زیبای واژگون این گوهر نایاب الهی در سرزمین آنان مهمان شده تا به پاس سخت کوشی و تلاش، مظهر استقامت و تجلی شکوه ایلامیان باشد.
شرایط سخت رویش این گل های زیبا، یادآور زندگی مردمانی است که در هر شرایطی با کمبود امکانات و مشکلات زیاد باز سرشار از طراوت و زندگی اند.
لاله های واژگون را از این رو واژگون می نامند که آلاله های سرخ و زیبایش به صورت وارونه در میان غلافی از برگ های سبز و باریک قرار گرفته و سربزیری و وارونگی اش نه تنها از زیبایی آن نکاسته بلکه وقار و جبروت خاصی به این گل زیبا داده است.
امروزه تصاویر لاله های واژگون در ایلام به سبب نماد زیبایی و شکوهش بر قاب های قشنگ، زینت بخش دیوار بسیاری از سازمان ها و نهادهای مردمی است که مراجعان زیادی دارند، تا همه آنها را ببینند و از طبع لطیف و زییایی خیره کننده اش لذت برند.
بسیاری از کالاهای تولیدی ایلام برای معرفی فرهنگ و زیبایی خاص استان از شکل و عکس این گل زیبا استفاده کرده و لاله های واژگون به صورت نماد بر روی بسته بندی های زیبای آنان نقش خاطره در اذهان دیگران برجای گذاشته است.
پیچیدگی آفرینش لاله های واژگون به حدی است که تاکنون کمتر هنرمند چیره دست و توانایی در قالب گل های چینی و مصنوعی توانسته است مشابه آن را بسازد تا تزیین کننده گلدان های زیبا و تجلی بخش هر خانه ای شود.
شاید از این رو لاله های واژگون را مظهر استقامت می نامند که کمتر گلی توان رویش در شرایط سخت و ارتفاع یک هزار و 500 متر از سطح دریا را دارد.
معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: لاله های واژگون در کوه های زاگرس رویش دارند و استان های چون ایلام، چهارمحال و بختیاری، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و کرمانشاه رویشگاه های این گل زیبا هستند.
ˈˈعبدالسلام پیریˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: لاله های واژگون بسیار زیبا و حیرات انگیزند و در رنگ های سرخ، صورتی و زرد به چشم می خورند.
وی ادامه داد: کوه های بلند شمال شهر ایلام مانند، مانشت،گچان، دالاهو و قلارنگ از جمله مناطق محل رویش این گل زیبا است و گونه دیگر آن در غار زینگان واقع در منطقه صالح آباد نیز رشد و نمو می کند.
وی افزود: این گل زیبا به صورت چهار یا پنج لاله واژگونه در غلافی با پنج یا شش برگ سبز در انتهای غلاف قرار دارد که زیبایی گل را دوچندان می کند.
پیری گفت: لاله واژگون از راه پیاز تولید می شود و کندن بی رویه آن باعث به خطر افتادن و انقراض آن می شود.
معاون منابع طبیعی ایلام ادامه داد: گل لاله واژگون خواص درمانی نیز دارد و از قدیم در درمان برخی بیماری ها از آن استفاده شده است.
وی از تفرج کنندگان و گردشگران نوروزی خواست از کندن این گل در دامنه کوه ها خودداری کنند زیرا شرایط آب و هوایی رویش آن تنها مختص مناطق سرد کوهستانی است.
استان ایلام در باختری ترین نقطه جغرافیایی کشور با کوه های سرسبز و پوشیده از درختان بلوط، پسته و بادام کوهی دارای 670 هزار هکتار عرصه جنگلی است.
این استان به عنوان مهد ˈتمدن ایلام باستانˈ و داشتن جاذبه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و گردشگری از لحاظ دیرینه شناسی قدیمی ترین منطقه کشور است. ک/4
7177/565
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن