تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در مسجد سهله دو ركعت نماز بخواند، خداوند، دو سال بر عمر او مى‏افزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804775978




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

باقت تاریخی ابرکوه میزبان مسافران نوروزی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

باقت تاریخی ابرکوه میزبان مسافران نوروزی است یزد- ایرنا - جاذبه های گردشگری و بافت تاریخی ابرکوه همچون نگینی در دل کویر با چشم اندازهای زیبا و دیدنی، میزبان گردشگران و میهمانان نوروزی است.


به گزارش خبرنگار ایرنا ، ابرکوه یکی از شهرهای تاریخی استان یزد می باشد که در فاصلة140کیلومتری غرب یزد و در مسیراصلی یزد شیراز قراردارد و فاصلة این شهر تا شیراز 300 کیلومتر و تا اصفهان280 کیلومتر ست.
این شهر کهن و تاریخی با بیش از400 اثر تاریخی که( 119)اثر آن به ثبت آثار ملی ایران رسیده است و سه اثر تاریخی آن هم شامل گنبد عالی ، طاووس الحرمین و مناره نظامیه، مسجد جامع ابرکوه بعنوان نخسین بناهای تاریخی استان یزد درفهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است .
ابرکوه از نظرتاریخی منطقه ای که هم اکنون به نام ابرقو شهرت یافته در روزگاران قدیم مسیرراهی بود که شرق وغرب را به یکدیگر متصل می نمود بنام راه ابریشم معروف است .
ابرکوه ، استانهای خراسان، سیستان وبلوچستان، کرمان و هرمزگان را به استانهای فارس، بوشهر، کهکیلویه و بویراحمد، اصفهان، خوزستان و همچنین منطقه غرب کشور متصل میکند.
این شهرستان دارای بافت تاریخی با وسعت 148 هکتار است و گنجینه ای از معماری سنتی کویری کشورمان بخود گرفته است .
هم اکنون بیش از30 مسجد تاریخی درسطح شهرستان شناسائی شده است و از این تعداد 17مسجد به ثبت آثار ملی ایران رسیده است که ازمهمترین آنها مسجد جامع ابرکوه، مسجد جامع مهرآباد، مسجد جامع هک، مسجد جامع مریم آباد اشاره کرد.
مسجد جامع ابرکوه بامحراب گچبری بسیارعالی به صورت چهار ایوان وحیاطی مستطیل شکل و دارای دهلیزها، شبستانها و متعلقات دیگر است و قسمتهایی از این مسجد مربوط به قبل ازاسلام و قسمتهایی هم مربوط به دوره سلجوقی وحکمرانی مغول است که با شمارة 197 درتاریخ 9/5/1312 درفهرست آثارملی توسط آندره گدار در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مسجد بیرون منزلگاه علی بن موسی الرضا(ع) است که در مسیر حرکت امام رضا (ع) از مدینه به مرو (مشهد مقدس ) در 17 آبان ماه سال 195 هجری شمسی برابر با هشتم ربیع الاخر سال 201 هجری قمری می باشد .
گنبد عالی ابرکوه یکی از مستحکم ترین و زیباترین بنای قرن پنجم است که از بناهای سنگی دوره دیلمیان ویکی ازنفایس هنر معماری ایران می باشد و بر کوهی مشرف بر جاده ابرکوه به بخش بهمن با ارتفای 22 متر و ضخامت دیوار 2 متر ساخته شده است و این بنا آرامگاه امیرعمید الدین شمس الدوله دیلمی و مادرش از طایفه هزاراسب بوده که بدستور فرزندش فیروزان در سال 448 هـ ساخته شده است .
گنبد سنگی هگ ابرکوه به عنوان یکی از جاذبه های مهم گردشگری که با مصالح سنگ نیمه تراش و گچ بنا شده و دارای چهار در ورودی و چهار ضلعی که مربوط به قرن هشتم هجری است و تماماˈ از سنگ سفید ساخته شده است .
یخچالهای ابرکوه هم از آثار تاریخی است که به شکل مخروطی بنا شده است که در گذشته محل انبار یخ برای تامین فصل تابستان بوده اند که با ارتفاع حدود 20 متر است و سطح آن گودتر از سطح زمین است.
آرامگاه عزیزالدین نسفی یکی دیگر ازبناهای تاریخی ، فرهنگی ابرکوه است که دردوره سلجوقیان درقرن پنجم وششم هجری بنا شده است .
عزیزالدین نسفی در نسف خوارزم بدنیا آمد سپس به بخارا رفت و در ادامه به خراسان اصفهان و فارس عزیمت نمود و دست آخر در ابرکوه سکونت گزید و به تدریس و تالیف پرداخت و مقصد القصی ، زبده الحقایق ، بیان التنزیل ، منازل السائرین ، اصول و فروع ، کشف الحقائق و انسان کامل از تالیفات وی می باشد که به نوشته خودش کتاب انسان کامل را در دوران تدریس در مسجد جامع ابرکوه به رشته تحریر در آورده است.
خانه آقازاده ابرکوه نمادی از هنرمعماری اسلامی و سنتی ایران زمین است که در بافت قدیم دروازه میدان واقع گردیده و از نظرمعماری و بکارگیری عناصر معماری سنتی ایران درخور توجه است این بنا با 851مترمربع مساحتی بصورت حیاط مرکزی بوده و عمارت در سه جبهه به منظور استفاده در فصول مختلف سال استقرارپیدا کرده است و بادگیر دوطبقه وکلاه فرنگی آن با ارتفاع 18متر و مساحت 18مترمربع که در نوع خود بی نظیر است و در دهانه این بادگیر 19عدد دریچه تنظیم هوا وجود دارد که با بادگیر دومی هماهنگی و ارتباط دارد و درکنار آن یک کلاه فرنگی با تزئینات مقرنس کاری بسیار زیبا وجود دارد و بادگیر و کلاه فرنگی به ترتیب حکم خنک کردن(کولر) ونور رسانی(نورگیر) فضای زیرین و تالارخانه را انجام می دهند.
خانه سالاری ، خانه قدیمی صولت ازجمله بیوت ارزشمند تاریخی است و قدمت این خانه ها مربوط به دوران قاجاریه برمی گردد و در حال حاضر این خانه که موزه مردم شناسی است که در آن صدها اشیاء بسیار نفیس و با ارزش مردم شناسی جمع آوری شده است.
درشهرستان ابرکوه بیش از 50 قلعه ( ارگ ) تاریخی وجود دارد که زندگی در بعضی از این قلعه ها هنوز ادامه دارد و قلعه های شهرسب ، رباط ، تیزک ، فیروزآباد ، احمد آباد ، بابک ، حسن خان ، سردار ، رئیس آباد قلعه های معروف این شهرستان هستند .
درخت سرو 4500 ساله ابرکوه یکی از اثر طبیعی جهان و بزرگترین موجود زنده روی زمین است که همچنان شاداب است که دانشمندان و کارشناسان داخلی و خارجی از این درخت بعنوان کهنسالترین درخت جهان یاد می کنند و می پیشتر الکساندر روف دانشمند روسی عمر آن را به چهار تا چهار هزار وپانصد سال تخمین زده بود.ک4
7539/1968
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن