تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى مردى به همسر خود نگاه كند و همسرش به او نگاه كند خداوند بديده رحمت به آنان نگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821087115




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نجات حیات در گرو اعمال مدیریت صحیح آب


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

به مناسبت روز جهانی آب / نجات حیات در گرو اعمال مدیریت صحیح آب کرج-ایرنا- آب و هوا عناصر اصلی حیات هستند، زندگی موجودات اعم از انسان ، جانوران و گیاهان به وفورو سلامت این دوعنصر بستگی دارد لیکن به رغم اهمیت آنها، برخورد غیرمتعارف بشر با عناصر حیاتبخش، زمین را به سوی ممات می کشاند.


به گزارش ایرنا، امروز دوم فروردین ماهˈ روز جهانی آب ˈ نامگذاری شده، روزی که انتظار می رود پیام آن به درستی از سوی انسانهای مسوول و مردم عادی درک شود و درک و فهم این نامگذاری تنها در حد معنا و مفهوم نماند.
احساس مسوولیت در قبال مدیریت آب برای ما ایرانی که در ناحیه خشک و نیمه خشک زمین قرار داریم باید متفاوت از بسیاری از ملت ها باشد زیرا بی برنامگی و غفلت از این مایع هستی بخش خسارات جبران ناپذیری برایمان خواهد داشت.
کمبود آب درایران یکی ازعوامل محدود کننده اصلی توسعه فعالیتهای اقتصادی در دهه های
گذشته و آینده به شمار می رود، لیکن هنوز استفاده مطلوب از آب به شکل یک فرهنگ جایگاه خاص خود را پیدا نکرده است.
در نگرش جدید جهانی، آب کالایی اقتصادی- اجتماعی و نیاز اولیه انسان تلقی می شود و
با توجه به رشد جمعیت، گسترش صنعت و بالا رفتن سطح بهداشت و رفاه عمومی، سرانه منابع تجدید شونده رو به کاهش است.
برای آگاه سازی مردم درباره اهمیت آب این مایه حیات برای اولین بار در سال 1992 در کنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل در ریو، پیشنهاد نامگذاری روزی به نام ˈروز جهانی آبˈ مطرح شد.
به اعتقاد اعضای این کنفرانس، روز جهانی آب ˈروز توجه عموم مردم به مسایل حیاتی آب ˈ است و بر همین اساس سازمان ملل متحد دهه 2005 تا 2015 میلادی را ˈ دهه بین المللی آب ˈ با عنوان ˈ آب برای زندگی ˈ نامیده است.
تاکنون شعارهای مختلفی برای روز جهانی آب طی سالها اخیر مطرح شده و امسال نیز شعار ˈآب و انرژیˈ برای این روز تعیین شده است.
با توجه به اینکه روز جهانی آب در دوم فروردین ماه هر سال در ایران مصادف با ایام تعطیلات نوروز است و امکان بهره گیری زیادی از آن برای آگاه سازی مردم درباره آب وجود ندارد لیکن ما باید در تمام سال تلاشمان را به آموزش و فرهنگ سازی دراین بخش معطوف کنیم.
با مراجعه به تاریخ ، ایرانیان در گذشته روز سیزدهم اسفندماه هر سال را که ˈنوروز آبهاˈ نام داشته به کنار چشمه ها و رودها رفته و با برگزاری آیینی خاص، عطر و گلاب در آبها می افشاندند و بر همین اساس همه ساله روز سیزدهم اسفندماه درایران به عنوان روز ملی آب نامگذاری شده است.
همانطور که اشاره شد، کشور ما درمنطقه خشک ونیمه خشک زمین واقع شده ومیزان بارش سالانه ایران کمتر از یک /سوم میانگین جهانی است .
از دیگر سو با افزایش جمعیت ، نیازهای آبی ما هم بیشتر می شود که برنامه ریزان در سطح خرد و کلان ، بایستی مدیریت عرضه و تقاضای آب به شکل خاصی ساماندهی کنند.
آنطور که درآمارها آمده، میانگین بارندگی سالانه کشور حدود 250 میلی متر است که باید به تناسب این بارندگی ها ˈمدیریت آب ˈ اعمال شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز می گوید: مدیریت آب در کشور باید همه سو نگر باشد ، از آب کشاورزی تا آب آشامیدنی و صنعتی همه منابع را باید مدیریت کرد.
ˈغلامرضا رضایی فرˈ افزود: در مناطقی مانند استان البرز که ساکنان آن از دیرباز با آب وهوای ییلاقی و رودها وچشمه های متعدد زندگی کرده و در ذهن و حافظه تاریخی خود منطقه ای پر آب را ترسیم می کنند، توجه کمتری به رعایت شیوه های درست مصرف آب می شود.
وی ادامه داد: اما امروز ما نیز شاهد کاهش بارندگی ها در این منطقه و پایین آمدن سطح سفره های زیر زمینی هستیم، بنابراین نمی توان مدیریت مصرف را فقط در مناطق خشک کشور اعمال کرد بلکه این امر باید به تمام مناطق ایران تسری یابد.
وی با بیان اینکه استفاده غیراصولی از منابع آبی کشور، زندگی نسلهای آینده را به خطر می اندازد، گفت: موضوع مدیریت آب در چند بخش باید مد نظر قرار گیرد.
این مسوول اظهار کرد: آموزش و فرهنگ سازی از خانه تا مدرسه و مراکز علمی و اداری باید فراگیر شود ودر کنارآن برداشت از منابع آب کشاورزی ، شرب و صنعتی باید بر مدار فناوری و شبکه های مدرن آب باشد.
وی خاطر نشان کرد: آموزش در مدارس، کانونهای فرهنگی، فرهنگسراها ومهدهای کودک بطور مستمر می تواند اثر گذاری بیشتری برذهن و رفتار افراد داشته باشد.
یک کارشناس و پژوهشگر مسایل آب می گوید: متخصصان و مشاوران صنعت آب باید با نگاه ملی به مساله بحران آب ورود کنند و کشور را در بحران آب یاری نمایند.
ˈسحر اسکندریˈ افزود: بحران آب ، یک مشکل اساسی و استراتژیک است و با انجام مطالعات به هم پیوسته در مناطق مختلف کشور، باید تقاضا را مدیریت و تمام پروژه ها متناسب با تقاضا اجرا شود.
وی ادامه داد: مسوولان و متخصصان آب که از پیامدهای بحران آب آگاه تر هستند، باید مشکلات و مسایل کالای آب را بطور شفاف اطلاع رسانی کنند.
این کارشناس، کاهش حجم بارندگی ها، اضافه برداشت از آب های زیرزمینی و رعایت نکردن الگوی مصرف را از عمده موارد کم آبی در کشور عنوان کرد.
به هر حال نمی توان به سادگی از کنار موضوع آب گذشت به ویژه آنکه کشورما بیش از 20 سال است که با کاهش بارندگی ها مواجه بوده و بسیاری از منابع آب سطحی کشور خشک شده است.
ازسوی دیگر خشک شدن منابع آب سطحی و برداشت بی رویه از منابع زیر زمینی مشکلات دیگری به بار آورده که همه موارد باید با نگاه کارشناسی مدیریت شود.
در طول سالهای کم بارشی علاوه بر خشک شدن رودخانه ها ، ما شاهد به خطر افتادن حیات جانوری و گیاهی در کشورمان هستیم که انتظار می رود با سرمایه گذاری و برنامه ریزی دولت و مشارکت مردم بتوان بحران کم آبی را پشت سرگذاشت.
فراموش نکنیم که کاهش سطح نزولات آسمانی دریاچه ارومیه ، زاینده رود و بسیاری از تالاب های کشورمان را با خشکی مواجه کرده و زنگ خطر را برای حیات انسانی ، گیاهی و جانوری ایران به صدا درآورده است.
گزارش از :سیده فرناز مرتضوی
691/7411
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن