تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815207420




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خانه تکانی باطنی مهمتر از خانه تکانی ظاهری/ با بهار طبیعت دلهایمان را بهاری کنیم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > قم
خانه تکانی باطنی مهمتر از خانه تکانی ظاهری/ با بهار طبیعت دلهایمان را بهاری کنیم
قم - خبرگزاري مهر: تحول طبیعت همراه با بهار است و بخشیدن برخی افرادی که به ما بدی کرده اند هم در این ایام شاید بتواند بهترین تحول را در انسان ایجاد کند تا با اين تحول هواي زندگی نیز بهاری شود.



به گزارش خبرنگار مهر، بهار بعد از پشت سر گذاشتن فصل ها دوباره  پا به عرصه عالم گذاشت و دوباره هوای زندگی ها را بهاری كرد اما واقعیت این است که آیا ما به همان اندازه که به خانه تکانی ظاهر و خرید لباس و نو و زدودن گرد و غبار از خانه هایمان فکر می کنیم به یاد دلهایمان نیز هستیم؟ آیا دلهایمان را نیز از کدورت و گردوغبار  پاک می کنیم تا خانه تکانی های ظاهریمان به دلمان بنشیند و آیا به دنبال از بین بردن کدورت ها و فشردن دست دوستی به سمت کسانی که به علت های مختلف از آنها دور شده ایم هستیم؟ شاید این کسانی که امروز به علت کدورت و دلگیری و گردو غباری که از آنها بر روی دلمان نشسته باشد از نزدیکترین افراد ما باشند و حتی اگر نباشند نیز نباید فراموش کرد که بهار را باید با معنویت وارد دلهایمان کنیم شاید که سالهای آینده ما یا خیلی از افراد در بین ما نباشند. عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در گفتگو با مهر، با اشاره به خانه تکانی که در این ایام صورت می گیرد گفت: خانه تکانی بیرونی و ظاهری موجب تمیزی و پاکیزگی خانه می شود اما تا زمانی که دلهایمان با کدورت همراه باشد خانه تکانی ظاهری نیز چندان لذت بخش نخواهد بود. حجت الاسلام محسن غرویان با تاکید بر اینکه لذت امری باطنی است بیان داشت: اگر دل انسان خوش باشد خانه نیز یک جایگاه بانشاط و شاداب خواهد بود و اگر دل آدمی خوش نباشد در خانه نیز شادی و مسرتی احساس نمی شود. وی با تاکید بر اینکه در معارف دینی نیز بر زدودن کدورت ها از دل تاکید شده است ادامه داد: تنها در این هنگام است که ثروت و مبلمان و فرش و قالی می تواند انسان را تا حدی خوشحال کند. شادي حقيقي با بخشيدن ديگران ايجاد مي شود عضو هئیت علمی جامعه المصطفی العالمیه بیان داشت: اگر افراد با لباس زیبا به خانه یکدیگر بروند اما از یکدیگر ناراحتی به دل داشته باشند شادی و نشاط حقیقی را احساس نخواهند کرد.

وی در ادامه با اشاره به لزوم ایجاد صلح و آشتی در ایام نوروز بین افرادی که با یکدیگر کدورت دارند عنوان کرد: این مراسم ها حتی باعث اشک هایی می شود که از روی خوشحالی است و این ایام بهترین روزها برای دور ریختن کدورت ها است. غرویان بیان کرد: خانه تکانی را از باطن و قلبمان آغاز کنیم تا خانه تکانی ظاهری نیز برایمان خوشحالی به بار آورد. وی در ادامه با تاکید براینکه به نظر من همه انسان ها واقعا خوبی را درک کرده و می فهمند بیان کرد: حتی اگر چندین بار به کسی خوبی شده و وی در پاسخ بدی کرده است حتی این فرد هم در باطن  و تنهایی خود معنای خوبی را درک می کند و قلب وی این خوبی را می فهمد و بالاخره روزی می رسد که وی نیز چاره ای جز خوبی کردن ندارد و اگر هم این فرد همچنان به بدی خود ادامه داد باید در مقابلش حالت خنثی داشت و دیگر کاری به کار وی نداشته باشیم نه اینکه به دنبال بدی کردن باشیم. در مقابل خوبي ديگران انتظار تشكر نداشته باشيم وی در عین حال تاکید کرد: افراد نباید در مقابل خوبی که انجام داده اند منتظر دریافت تشکر باشند زیرا همین انتظار و عدم دریافت تشکر نیز خود موجب ایجاد کدورت می شود.  در ادامه معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه بهار طبیعت و زنده شدن دوباره طبیعت دارای درس ها و نکته های فراوان اخلاقی است گفت:‌ رویش طبیعت می تواند رویشی دوباره را در زندگی فردی و اجتماعی ما ایجاد کند.

حجت الاسلام علی کمساری ادامه داد: دعایی که در لحظه تحویل سال خوانده می شود نیز دربردارنده این است که ما از خداوند می خواهیم که حالمان را به بهترین ها  تغییر دهد که این بدان معنا است که بتوانیم خانه دل را تکانی بدهیم و کینه و کدورت ها را از بین ببریم و در آن محبت و معنویت را جایگزین کنیم. وی ادامه داد: همانطور که اقدام به خانه تکانی برای بهار میکنیم و هفت سین را که هر کدام از سین هایش به معنای روشنی و رویش است را بر سر سفره میگذاریم در بعد اخلاقی و معنویت نیز باید رخت معنویت بر دل بپوشانیم و گرد و غبار را از گوشه های دلمان پاک کنیم. معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه گردو غبار دل مانع شفافیت دل می شود گفت: ‌باید دلها را نیز پاک کرده و سرشار از محبت و عشق به خدا و خلق خدا کنیم و از خداوند بخواهیم که دعای تحویل سال را در طول سال در حقمان مستجاب کند. بدي را نبايد با بدي پاسخ داد وی نیز ضمن تاکید بر اینکه بدی را نباید با بدی جواب داد و نباید در این زمینه تحت تاثیر حرفهای دیگران قرار گرفت گفت: گاهی افراد در این زمینه اقدام به تحریک دیگران می کنند که باید با فردی که بدی کرده برخورد کنید ولی این مساله باید مد نظر باشد که بر اساس دستور های دینی بدی را نباید با بدی جواب داد. در هر حال بايد بدانيم و درك كنيم دلهایمان هنگامی با  حول حالنا عجین می شود که عشق به خداوند و خلق خدا را در دلهایمان راه بدهیم و بپذیریم که بدی را نباید با بدی پاسخ داد گرچه فراموش کردن برخی از بدی ها بسیار سخت است.


۱۳۹۳/۱/۲ - ۰۹:۵۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن