تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياد خدا عقل را آرامش مى دهد، دل را روشن مى كند و رحمت او را فرود مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816374928




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نرم نرمک می رسد اینک بهار/ خانه تکانی عید رسمی زیبا برای استقبال از بهار


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > قزوین مهر گزارش می دهد:
نرم نرمک می رسد اینک بهار/ خانه تکانی عید رسمی زیبا برای استقبال از بهار
قزوین- خبرگزاری مهر: در آستانه بهار مردم استان قزوین هم همانند سایر هموطنان در آئینی دیرین با خانه تکانی و رفت و روب منازل و محلات برای استقبال از بهار آماده می شوند. آئینی که اگر با خانه تکانی در روح و رفتارمان هم عجین شود موجب تحول در زندگی خواهد شد.



به گزارش خبرنگار مهر، همه ساله در آستانه عید نوروز مردم مناطق مختلف کشورمان در رسمی زیبا و سنتی با خانه تکانی خود را برای استقبال از بهار آماده می کنند.

شنیده بودیم که بزرگتر ها همیشه می گفتند زمستان که از 60 روز گذشت زمین نفس می کشد و اینک در حالی که به روزهای واپسین اسفندماه نزدیک می شویم، کم کم صدای نفس های پروطراوت زمین را می شنویم که خود را برای در آغوش کشیدن بهاری دیگر آماده می کند.

انگار همه جای این شهر آکنده از بوی بهار و عطر تازگی شده و آسمان بشارت آغازی دیگر می دهد؛گویی این نشاط و سرسبزی، ارمغان مادر سپید موی زمستان است که بر صبوران خویش عرضه می دارد.

دل ها در انتظار خانه تکانی بهاری

همزمان با نزدیک شدن به پایان سال، موجی از نشاط و حرکت سطح شهر را فراگرفته و اغلب خانواده ها در تکاپوی آماده کردن خود برای استقبال از بهار طبیعت هستند.

این روزها از هر کوچه و محله ای که عبور کنیم چند فرش رنگارنگ شسته شده روی دیوارها خودنمایی می کند، عده ای مشغول پاک کردن درب و شیشه منازل هستند و عده ای نیز گرد و غبار را از سر و روی خانه ها می رانند و گویی بی صبرانه انتظار میهمان مبارک و خوش قدمی هستند.

یک کارشناس روان شناسی با اشاره به این که نوروز و زیبایی های فصل بهار فرصت خوبی است تا نگرشمان را نسبت به زندگی تغییر دهیم، در این باره به خبرنگار مهر گفت: اگر بخواهیم آیین های نوروز را تنها به خرید و تجمل گرایی و نو کردن ظاهر محدود کنیم نمی توانیم از شکوه بهار لذت ببریم و تنها با مادیاتی که ظاهری خوش آب و رنگ دارند، خود را سرگرم می کنیم.
 
شهربانو جهان؛ با بیان این که محبت، توجه به یکدیگر، لذت بردن از بهانه های کوچک و تکریم کانون خانواده از اصلی ترین مولفه هایی است که نوروز سعی بر احیای آن دارد تصریح کرد: لذت بردن از زندگی همیشه با داشتن گران بهاترین چیزها محقق نمی شود، بلکه هنر استفاده از کوچکترین ها برای خلق بهترین لحظات روزهای نوروز را خاطره انگیز می کند.

وی در این باره به ضرورت خانه تکانی دل و اندیشه اشاره کرده و می افزاید: پسندیده است در روزهایی که عطر بهار همه اطرافمان را پر کرده و همه ظواهر را برای ورود به سال تغییر می دهیم، در کنار پاکسازی منازل و اطرافمان از آلودگی ها، فکر خود را از اندیشه های منفی، نگرانی، حسد، غرور و کبر تطهیر کنیم و با صمیمت و آرامش نوروز را پشت سر بگذاریم و سالی جدید را آغاز کنیم.

نوروز؛ موسم قوت گرفتن بازارها

بازارهای قزوین نیز به رسم هر سال میزبان حضور مردمی هستند که آیین نو شدن را به سان همیشه پاس داشته و سعی دارند در حد توان و رغبت خود، از روزهای زیبای بهاری استقبال کنند.
 
پیرمردی که مشغول خرید یک هفت سین کوچک از یک دستفروش است به خبرنگار مهر می گوید: سال هاست که فرزندانم روز اول عید میهمان من هستند و تمام دلخوشی من هم همین است که چند روز مانده به عید خانه را آماده حضور عزیزانم کنم تا در کنار هم و دور سفره ای ساده سال نو را آغاز کنیم.
 
کربلایی حسن  رنجبر ادامه می دهد: این روزها دیگر حس لباس خریدن و  توان خانه تکانی ندارم اما خوب به خاطر می آورم زمانی که جوان تر بودم، از یک ماه قبل همه اعضای خانواده را به بازار می بردم و برایشان خرید می کردم.

کمی که جلوتر می رویم به قسمت شلوغ تر بازار می رسیم، این جا نفس های گرم نوروز با شدت بیش تری احساس می شود و مردم با اشتیاق به دنبال چشیدن طعم لذت و تازگی هستند.

اگر بخواهیم با رویکردی دیگر به وقایع و آداب رو رسوم نوروز و شیوه رفتاری مردم در این روزها بنگریم، آن چه که گاهی این روزها دلمان را کمی آزرده می کند، ناتوانی برخی خانواده ها به منظور تهیه ملزومات مورد نیاز خود و در مقابل اسراف و زیاده روی خانواده های متمول است، این تناقض نه چندان زیبا که به میان می آید، زیبایی های نوروز نیزدر سایه شرمندگی برخی خانواده ها کمرنگ می شود.

یکی از هم استانی ها که در بازار سرپوشیده قزوین مشغول خرید لباس برای فرزندانش است، به خبرنگار مهر گفت: قیمت لباس نسبت به سال های گذشته افزایش سرسام آوری داشته و خانواده های متوسط نمی توانند همه نیاز خانواده خود را برآورده کنند.

معصومه شمسی با اشاره به این که حقوق و عیدی یک خانواده کارگری در مجموع حدود یک الی یک و نیم میلیون تومان است، اضافه می کند: این در حالی است که در روزهای نوروزی ضمن آن که خرج های ثابت نظیر کرایه، هزینه خوراک، آب و برق و دزمان به قوت خود باقی است، می بایست هزینه زیادی صرف پوشاک و وسایل پذیرایی از میهمانان شود و چنین شرایطی به طور قطع بر خانواده ها و به ویژه سرپرست خانوار، فشار مضاعفی وارد می کند.

شهروند دیگری نیز ضمن ابراز نارضایتی از ورود بیش از حد تجمل و چشم و هم چشمی به خرید های نوروزی، به خبرنگار ما می گوید: متاسفانه مردم با وجود گرانی ها هنوز هم بی دلیل و حتی بدون آن که به کالایی نیاز داشته باشند، در خرید افراط می کنند و با این عطش خود زمینه را برای کم شدن کالاها و گران فروشی و احتکار برخی سودجویان فراهم می کنند.
 
نظارت و کنترل ویژه بر بازار شب عید

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز با اشاره به این که در این ایام طرح های نظارتی و کنترلی ویژه ای بر وضعیت بازار و عرصه مصولات شب عید به عمل می آید، به خبرنگار مهر گفت: این طرح به منظور ایجاد شرایط متعادل در بازار و تنظیم قیمت ها، از 15 اسفند ماه فعالیت خود را آغاز کرده و تا پایان نیمه اول فروردین سال آتی ادامه دارد.

علی اکبر کبیری؛ با بیان این که نهادهای دیگر نظیر تعزیرات، دانشگاه علوم پزشکی، اصناف و دیگر دستگاه ها در جهت اجرای موفق این طرح تلاش می کنند، اضافه کرد: در این طرح با تخلفاتی نظیر گران فروشی، کم فروشی و احتکار به صورت جدی برخورد خواهد شد و مردم عزیز نیز می توانند شکایات خود را از طریق ساامانه 124 ثبت و پیگیری کنند. وی همچنین از فعالیت 360 بازرس افتخاری، 20 بازرس رسمی، خودروهای گشت سیار و همچنین نظارت اتحادیه ها بر وضع بازار خبر داد.

این روزها با همه زیباییش عجیب بوی افراط می دهد، انگار یادمان رفته که این هیاهوها برای رسیدن به چیست و آنقدر در ابزارها گم شده ایم که هدف فراموشمان شده است.

موسم بهار، فرصت دوباره ای است تا با خودمان آشتی کنیم و بدانیم اگر چه لباس نو، هفت سین مجلل و خانه تمیز نوروزمان را زیباتر می کند، اما ارزش شیرینی این ضیافت، به نگاهی است که به نوروز داریم لذا شایسته است، در هر منصب و جایگاهی که هستیم سعی کنیم نوروز امسال را برای خود و دیگران متفاوت تر رقم بزنیم.

اگر از مسئولان اداری و مدیریتی شهرهستیم، سعی کنیم با مدیریت بهینه شرایط را برای تسهیل زندگی شهروندان مهیا کنیم،اگر از جامعه کسبه و تجار هستیم همزمان با گردگیری های نوروزی،احتکار و گران فروشی و بی انصافی را از کسب و کار خود بزداییم و اگر از قشر مرفه و پردرآمد برخواسته ایم با نگاهی بلند نظرانه سال نو را برای همه عید کنیم.

با تحویل سال خوب است در رفتار و اعمالمان هم تجدید نظر و آنها را نو کنیم و در عید آینده با تحول در خود آینده ای بهتر ر ا برای خود، خانواده و کشورمان رقم بزنیم. گزارش: شیما شاهین فر


۱۳۹۲/۱۲/۲۵ - ۰۷:۴۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن