تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819441796




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آذربایجان غربی در سالی که گذشت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آذربایجان غربی در سالی که گذشت ارومیه - ایرنا - آذربایجان غربی در سال 92 که آخرین روز آن در حال سپری شدن است حوادث تلخ و شیرینی را پشت سر گذاشت.


مسوولان رده بالای آذربایجان غربی، سال 92 را سالی با اتفاقات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، علمی، ورزشی، اقتصادی ویژه برای این استان عنوان می کنند.
برگزاری انتخابات، تغییر دولت و به تبع آن تغییرات در مدیریتهای عالی استان را باید از مهمترین وقایع سال 92 عنوان کرد.
سال 92 سالی که دقایقی بعد از تحویل آن، رهبر معظم انقلاب اسلامی با درایت خاص شان، آن را سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامیدند و دستیابی به این حماسه از نخستین روزهای سال در تفکر مردم و مسئولان شکل گرفت که تجلی خود را در انتخابات 24 خرداد نشان داد.
** جوش و تحرک انتخاباتی در آذربایجان غربی
مردم آذربایجان غربی در 24 خرداد ماه سال 92 بر سر صندوقهای رای رفتند و نامزد مورد نظر خود در انتخابات ریاست جمهوری به همراه 15 نامزد مورد نظر شورای اسلامی شهر را انتخاب کردند که نتیجه این حضور پرشور، تحقق حماسه سیاسی و لبیک به منویات مقام معظم رهبری در حضور حداکثری بود.
مردم آذربایجان غربی با مشارکت خوب 2/67 درصدی و رای بیش از یک میلیون و 407 هزار نفری در این انتخابات، به شعار حماسه سیاسی لبیک گفتند.
با اعلام نتیجه آرای مردم در آذربایجان غربی در انتخابات 24 خرداد، این استان یکی از استانهای پیشرو در رای دادن به رییس جمهوری منتخب ملت شد و 64 درصد رای دهندگان به دکتر حسن روحانی رای دادند.
در انتخابات شورای اسلامی شهر ارومیه نیز 15 نفر اعضای اصلی انتخاب شدند و تمامی اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستاهای آذربایجان غربی برگزیده شدند تا شاهد شروع دوره جدید از فعالیت شوراهای اسلامی در شهرها و روستاهای استان باشیم.
** انتخاب و معرفی استاندار دولت تدبیر و امید
با وجود آرامش موقت پس از انتخابات و پیش از مراسم تنفیذ و تحلیف رییس جمهوری منتخب ملت ایران، با برگزاری این دو مراسم، گمانه زنی های محفلی و رسانه ای برای انتخاب استاندار آذربایجان غربی آشکارتر شد و نامهای مختلفی از مدیران پیشین و مجرب، اساتید دانشگاه، مسئولان برخی دستگاههای اجرایی، نمایندگان مجلس و حتی برخی فعالان سیاسی بر سر زبانها افتاد.
با وجود این گمانه زنی ها، دولت و دولتمردان تدبیر و امید، بدون توجه به فضاسازی های رسانه ای به کار خود برای تعیین مدیریت عالی استان ادامه دادند تا اینکه قربانعلی سعادت که نزدیک به هفت سال در کسوت استانداری آذربایجان غربی بود با تصویب هیات دولت، بار دیگر حکم خود را از وزیر کشور دریافت کرد تا سکان مدیریت استان را به دست گیرد.
نهم آذرماه سال 92 روز خاصی برای آذربایجان غربی بود چرا که قربانعلی سعادت که پایگاه مردمی خاصی نیز در ارومیه و استان داشت، به همراه سید کاظم میرولد معاون سیاسی وزیر کشور وارد ارومیه شد تا معارفه شود.
در این روز وحید جلال زاده پس از 49 ماه، سکان مدیریت استانداری آذربایجان غربی را به قربانعلی سعادت سپرد.
** حکم رهبر انقلاب و معارفه حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی به عنوان نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه
سال 92، علاوه بر تودیع و معارفه استاندار آذربایجان غربی، آیین تودیع و معارفه دیگری را نیز پشت سر گذاشت و آن تودیع حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلامرضا حسنی از سمت نمایندگی ولی فقیه در آذربایجان غربی و امامت جمعه ارومیه و معارفه سید مهدی قریشی به این سمت با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.
در این آیین که در 27 دی ماه سال 92 همزمان در استانداری آذربایجان غربی و مصلای ارومیه برگزار شد، غلامرضا حسنی که 35 سال امامت جمعه ارومیه و نمایندگی ولی فقیه در استان را بر عهده داشت، جای خود را به حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی که از اساتید دانشگاه بود، داد.
متن حکم رهبر معظم انقلاب در خصوص انتصاب حجت الاسلام سید مهدی قریشی به عنوان نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه توسط حجت الاسلام والمسلمین گلپایگانی رییس دفتر رهبری در 27 دی ماه قرائت شد.
حجت الاسلام غلامرضا حسنی مجاهد نستوه آذربایجان و دارای نشان شجاعت بود که خدمات شایسته ای را برای مقابله با ضد انقلاب و منافقان در منطقه آذربایجان در کارنامه خود دارد.
در آیین تودیع و معارفه نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه، از تمبر یادبود شیخ غلامرضا حسنی رونمایی شد.
این آیین تودیع و معارفه، که در مراسم نماز جمعه برگزار شد ویژگی دیگری نیز داشت و آن حضور پرشور مردم در نماز جمعه ارومیه بود که آن را به یکی از پرشورترین نمازهای جمعه ارومیه تبدیل کرده بود.
** سفر رییس قوه قضاییه به آذربایجان غربی
آیت الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه در نخستین سفر خود به آذربایجان غربی، در هفدهم مهرماه سال 92 وارد فرودگاه ارومیه شد و مورد استقبال مدیران و مسئولان دستگاههای اجرایی و قضایی استان قرار گرفت.
حضور دو روزه رییس قوه قضاییه پس از سالها در این استان، زمینه ساز تحولات بسیار مناسب در حوزه قضایی استان بود که از جمله آنها می توان به تصویب اختصاص تعدادی از شعب و عده ای از قضات با ابلاغ ویژه به منظور رسیدگی به پرونده هایی که بررسی شده و به اجرای احکام آمده است، تعمیر و تجهیز ساختمان ها و مراکز مربوط به دادگستری و سازمان های تابعه استان، اختصاص بودجه به منظور احداث آزمایشگاه های مورد نیاز در اداره کل پزشکی قانونی استان، جذب تعدادی دادیار به منظور تقویت نیروی انسانی محاکم استان، تامین منازل سازمانی مناسب به منظور اسکان قضات و کارکنان فاقد مسکن، اختصاص بودجه به صندوق رفاه دادگستری استان به منظور اعطای وام قرض الحسنه به قضات و کارمندان دادگستری استان، احداث مجتمع رفاهی ویژه کارکنان و قضات و خانواده های آنان، تجهیز و تقویت امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مربوط به سیستم های رایانه ای دادگستری شهرستان های استان اشاره کرد.
** آذربایجان غربی یکی از استانهای مقصد وزرای تدبیر و امید
علاوه بر سفر چهارم هیات دولت دهم در اردیبهشت ماه سال 92 که چند روزی آذربایجان غربی را در کانون توجهات رسانه ای کشور قرار داد، دولت یازدهم با تغییر رویکرد سفرهای دولتی به استانها، سفر هدفمند و برنامه ریزی شده وزرا را در دستور کار خود قرار داد تا بتواند تاثیرگذاری بیشتری بر کاهش مشکلات و معضلات استانها داشته باشد.
در نخستین روزهای کاری دولت تدبیر و امید، قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راس هیاتی بلندپایه از این وزارت به آذربایجان غربی سفر کرد تا نخستین وزیر دولت تدبیر و امید باشد که به آذربایجان غربی سفر می کند.
در این سفر که همزمان با جشنواره فرهنگی دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کشور به میزبانی ارومیه بود، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی علاوه بر سخنرانی در این جشنواره، دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی را افتتاح کرد.
دیدار با خیرین عرصه سلامت آذربایجان غربی و رونمایی از نخستین اطلس بیماری های نادر جهان در استان از دیگر برنامه های وزیر بهداشت در آذربایجان غربی بود.
وزیر نیرو با همراهی رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در سال 92 میهمان آذربایجان غربی بودند تا با توجه به دستور ویژه رییس جمهوری دولت تدبیر و امید، از نزدیک با وضعیت دریاچه ارومیه آشنا شده و وضعیت آن را رصد کنند.
حمید چیت چیان وزیر نیرو و معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست، در واپسین روزهای تابستان 92 وارد ارومیه شدند و در بدو ورود به فرودگاه ارومیه با تاکید بر توجه ویژه دولت تدبیر و امید به احیای دریاچه ارومیه، قولهایی را برای رسیدگی به این دریاچه دادند.
** اهتمام بین المللی برای احیای دریاچه ارومیه
تشدید خشکسالی و افزایش روند خشک شدن دریاچه ارومیه را شاید بتوان از تلخ ترین رخدادهای سال های اخیر آذربایجان غربی قلمداد کرد.
بحران دریاچه ارومیه تقریبا در تمام طول سال 92، به مهمترین موضوع در استان آذربایجان غربی تبدیل شده بود و بسیاری از اخبار رسانه های استانی و حتی کشوری به این امر اختصاص داشت.
یکی از مهمترین ویژگی های اخبار دریاچه ارومیه در سال 92، حضور متخصصان، کارشناسان و صاحبنظران بین المللی حوزه های مرتبط با دریاچه ارومیه در چندین مرتبه در ارومیه بود.
این امر با راهبری دولت تدبیر و امید و مدیریت استان، به خوبی در سال 92 اتفاق افتاد.
حضور کارشناسانی از آژانس همکاری های بین المللی ژاپن موسوم به جایکا در راستای بررسی علل و عوامل خشکی دریاچه ارومیه و راهکارهای موثر در نجات آن، برگزاری نخستین کنگره بین المللی علوم زمین با محوریت دریاچه ارومیه با حضور 50 نفر از متخصصان برجسته داخلی و خارجی و ارائه 170 مقاله منتخب در قالب پوستر و سخنرانی، برگزاری جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه با حضور معاون اول رئیس جمهوری و استانداران آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی در تهران، سفر وزیر نیرو و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به استان و بازدید میدانی از دریاچه ارومیه و سفر اعضای برنامه عمران سازمان ملل متحد موسوم به UNDP به ارومیه برای بازدید از این دریاچه، مهمترین برنامه هایی بود که موجب شد موضوع دریاچه ارومیه از موضوعی استانی و منطقه ای به موضوعی کشوری و حتی بین المللی تبدیل و زمینه احیای آن فراهم شود.
** آذربایجان غربی کانون اخبار برترین های قرآنی کشور در سال 92
سال 92 در حوزه قرآنی و فرهنگی، سالی پربار برای آذربایجان غربی بود.
کسب رتبه برتر بخش قرائت مسابقات بین المللی قرآن کریم تهران توسط وحید وکیلی قاری برتر قرآنی آذربایجان غربی، انتخاب آیت الله سیدعلی اکبر قرشی و وحید وکیلی به عنوان چهره های برتر قرآنی کشور و کسب رتبه دوم کشوری و انتخاب حامد ولی زاده قاری قرآن ارومیه ای برای حضور در مسابقات بین المللی قرآن کریم مالزی از جمله خبرهای خوش قرآنی سال 92 برای آذربایجان غربی بود.
یکی دیگر از مهمترین برنامه های فرهنگی سال 92 در آذربایجان غربی، برگزاری نخستین کنگره ملی امام صادق (ع) به ابتکار اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و میزبانی شهرستان خوی بود که استقبال بسیار خوبی نیز از آن صورت گرفت.
حضور چهره های مذهبی و قرآنی صاحب نظر همچون آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک، شیخ حسین انصاریان از فقها و وعاظ بنام کشوری وجهه بسیار درخشانی به این همایش ملی داده بود.
** تغییرات مدیریتی در آذربایجان غربی
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و همچنین انتصاب قربانعلی سعادت به سمت استاندار آذربایجان غربی، خبرهای انتصاب مدیران جدید به خبرهای معمول و روزمره تبدیل شد و در کنار آن، شایعات بسیاری نیز در خصوص دیگر تغییرات مدیریتی به گوش رسید.
از مهمترین انتصاب های صورت گرفته در دولت تدبیر و امید در آذربایجان غربی می توان به تغییر چهار معاون استاندار اشاره کرد.
انتصاب هادی بهادری، تقی کهوریان، نادر صفرزاده و علیرضا رادفر به ترتیب به معاونت های امور عمرانی، برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع انسانی و همچنین سیاسی امنیتی از جمله انتصاب هایی بود که هفته ها پیش از آن نیز زمزمه هایی در این خصوص به گوش می رسید.
علاوه بر آن، مدیران کل امور شهری، امور روستایی، حوزه استاندار، هماهنگی امور اقتصادی، دفتر فنی، برنامه ریزی و بودجه، دفتر آمار و اطلاعات و امور امنیتی و انتظامی نیز با حکم استاندار آذربایجان غربی تغییر یافتند و به ترتیب علی داداش زاده، عین الله شریف پور، قربان احمدی، غلامرضا بابایی، علی اسلام نور، ناصر حضرتی پر، ابوالفتح پناهی، مرتضی آزادی به این سمت ها انتصاب شدند.
در خارج از استانداری آذربایجان غربی نیز انتصاب های مختلف و آیین های تودیع و معارفه برگزار شد که مهمترین آنها تغییر دو رییس دانشگاه ارومیه و علوم پزشکی بود.
با این انتصاب ها، رحیم حب نقی جانشین حسن صدقی در سمت ریاست دانشگاه ارومیه و جواد آقازاده جانشین کوروش ساکی در سمت ریاست دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی شدند.
البته در ابتدای امسال نیز رییس دانشگاه آزاد ارومیه تغییر کرده بود و سهراب رسولی جانشین فرامرز فتح نژاد شده بود.
انتصاب کاظم محمدی اقدم در سمت مدیرعامل جدید آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی، کیومرث دانشجو در سمت مدیرعاملی شرکت آب منطقه ای، فریدون سید مصطفوی در مدیرکلی آموزش و پرورش، سرهنگ مصطفی رضوی در سمت مدیر کلی بنیاد حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس، علی جلیلی در اداره کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی، مجتبی رحمانی رضاییه در اداره کل حمل و نقل و پایانه ها و احمد دهقان در اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی از جمله دیگر تغییرات مدیریتی استان در سال 92 بود.
علاوه بر انتصاب ها، اتفاقات خبری دیگری نیز در استان در سال 92 واقع شد که از جمله آنها می توان به افتتاح رسمی منطقه آزاد ماکو، افتتاح بخش دوم راه آهن مراغه - ارومیه به طول 40 کیلومتر، برگزاری کنگره بین المللی ارتقای سلامت زنان با حضور 83 استاد مختلف داخلی و خارجی و ارائه بیش از 1300 مقاله و افتتاح شش تقاطع غیرهمسطح در ارومیه توسط شهرداری ارومیه و بازگشایی امتداد خیابان امام (ره) اشاره کرد.
از نظر امنیتی نیز آذربایجان غربی سال موفقیت آمیزی در مبارزه با قاچاق کالا، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، حفاظت از مرزها را پشت سرگذاشت.
مسوولان سیاسی و فرماندهان انتظامی آذربایجان غربی اجرای طرح انسداد مرزی و تلاش مرزداران استان را در بالا بردن امنیت اجتماعی از عوامل مهم ایجاد آرامش در این استان عنوان می کنند.
سال 92، سالی پر از موفقیت برای ورزش آذربایجان غربی نیز بود به طوری که در این سال ورزش دوستان شاهد کسب مقام سومی تیم والیبال شهرداری ارومیه در لیک برتر کشور و کسب مقام قهرمانی والیبال ساحلی کشور و راهیابی تیم والیبال ساحلی ارومیه به مسابقات آسیایی بودند.
به این فهرست باید درخشش ووشوکار سلماسی و کسب مقام اولی جهان را نیز اضافه کرد.
گزارش از : سیده فاطمه سجادی
8137/581
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن