تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در مسجد سهله دو ركعت نماز بخواند، خداوند، دو سال بر عمر او مى‏افزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804736819




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رازهای انتخاب عدد هفت برای سفره هفت سين


واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: رازهای انتخاب عدد هفت برای سفره هفت سين
 ساعاتي پيش از آن که سال نو آغاز شود، ايرانيان سفره اي مي گسترانند و بر اين خوان پر شکوه علاوه بر آينه و کتاب آسماني و تنگ ماهي و تخم مرغ، هفت نماد جاودانه مي نهند که هر يک با حرف سين آغاز مي شود.
مهر: امروزه نقطه آغازين سال نو در بين بيشتر اقوام ايراني بر سر سفره هفت سين است. پس شناخت ريشه و ابعاد نماد گرايانه واژگان"سفره"، "هفت"و"سين"خالي از لطف نيست و براي بقاي آگاهانه آن الزامي مي نمايد.

عده اي معتقدند چيدن سفره هفت سين آن قدر که امروز رواج دارد، در گذشته ها رواج نداشته و از سنت هاي آيين نوروز نبوده است و شايد به اين علت است که در کتب تاريخي و ادبي کهن اشاره اي به هفت سين نشده است و با رجوع به فرهنگ ها به نظر مي رسد پيش از قا آني نمي توان به شاعري اشاره کرد که هفت سين را در شعر خود آورده باشد.

سين ساغر بس بود اي ترک ما را روز عيد

گو نباشد هفت سين رندان درد آشام را

ابوريحان بيروني سفره هفت رقمي را از زمان جم مي داند. چون جمشيد بر اهريمن که راه خير و برکت، بارش باران سبز شدن گياهان و نعمت هاي فراوان را بسته بود،پيروز شد و دوباره خير و برکت،نعمت باران و سبز شدن گياهان شروع شد،به همين جهت مردم گفتند"روزنو" يعني روزنوين و دوري تازه. پس هر کس از راه تبرک و يادمان در اين روز در ظرفي جو کاشت،پس اين رسم در ايران پايدار ماند که براي روز نوروز مردم در هفت ظرف هفت نوع از غلات را مي کاشتند و سبز مي کردند و از رويش و نمو اين غلات،خوبي و بدي محصول و کشت و کار را در سالي که در پيش داشتند.حدس مي زدند.

در اين ميان آنچه حائز اهميت است،اين است که اگر چه سفره محدود به ترکيب لغوي"هفت سين"در همه جا رايج نيست،اما اصل گسترش سفره از سفره عقد در آيين عروسي تا سفره شب چله و جشن مهرگان در سرزمين ما وجود داشته و گستردن اين سفره براي فراهم آوردن بستري بوده است که متناسب با زمان گستراندن آن سفره بهترين چيزها در آن گرد آوري شوند.

شايد قديمي ترين نشان از اين سفره، دوازده يا هفت ستوني بوده است که جمشيد بر روي آن حبوبات مختلف را کاشت و ميزان رشد بيشتر دانه هر يک از ستون ها فالي خير بر رويش آن دانه در روزگار آينده شد. اما آنچه در تمام اين سفره گستردن ها حائز اهميت است تجلي رفتار جامعه اي است بر پايه اقتصاد کشاورزي در منطقه اي که از نظر جغرافيايي بسيار نا پايدار است و حال نکوي روزگار خود را در قفاي اين تفال ها گونه هاي نکو مي دانستند.

اين سفره گستردن ها در منطقه اي کم آب که تغيير نزولات جوي در تعيين رفاه زندگي مردم نقش به سزايي دارد مي تواند بهانه اي براي فال نيک زدن و آرزوي خوشبختي باشد،در اين ميان سفره هفت سين سفره اي است که در آن مجموعه اي نمادين از بهترين هداياي ايزدي گرد آمده هدايايي که هر کدام به گونه اي نمونه اي از تمام مطلوبات خرده فرهنگ هاي ايران از کويرهاي خشک تا کوه هاي سر به فلک کشيده است و با اعتقاد بر اين که در شروع سال،هر کس به هر کاري مشغول باشد تا آخر سال نو به آن کار مشغول و گرفتار است؛پس با نگاه به بهترين چيزها در سر اين سفره شکر گزار و خواهان دوام آن ها تا سال بعد هستيم.

در تقدس عدد هفت و نماد اين شماره بر سر سفره هفت سين سخن بسيار است حضور اسرار آميزاين عدد در قبل و بعد از اسلام در فرهنگ ايران و حتي غير ايران جلوه اي خاص دارد.

در فرهنگ اسلامي از هفت طبقه آسمان و هفت مرحله سلوک عرفا،ايام هفته و هفت طواف دور خانه خدا گرفته تا هفت عضو بر زمين نهاده به هنگام نماز و هفت گاو چاق و هفت گاو لاغر که هفت سال فراواني و هفت سال خشکي را خبر دادند.در فرهنگ قبل از اسلام هفت فرشته اهورايي و هفت دريا در ايران نمونه هاي بسياري ديگر از اين دست جلوه هايي از تجلي اسرارآميز اين عدد مي باشد.

چرا هفت؟و چراسين؟در پاسخ بايد گفت نزد بيشتر ملل،عدد هفت برگزيده و مقدس است.در سفره نوروزي انتخاب اين عدد بسيار قابل توجه است.ايرانيان باستان اين عدد را با هفت مي شاسند، يا هفت جاودانه مقدس ارتباط مي دادند. در نجوم عدد هفت،خانه آرزوهاست و رسيدن به اميدها را در خانه هفت نويد مي دهند. علامه مجلسي مي فرمايد؛ آسمان هفت طبقه و زمين هفت طبقه است و هفت ملکه يا فرشته، موکل بر آنند و اگر موقع تحويل سال،هفت آيه از قرآن مجيد را که با حرف سين شروع مي شود بخوانند آنان را ازآفات زميني و آسماني محفوظ مي دارند، اين موارد ناشناخته و شگفتي زا که براي گشودن راز و رمز آن بايد به لغت، سنن، عرف و تعبيرهاي عاميانه مراجعه کرد و به نيروي تعقل و تخيل رازهاي آن را باز شناخت،مواردي است که غالبا محققان شکل ظاهري آن را ديده اند و از درون آن نا آگاه بوده اند.

علت ماندگاري و توان و شکيب اين آداب و رسوم همان رازهاي دروني آنهاست که به تاريخ و فرهنگ و خوي و عادات مردم ايران زمين پيوند دارد؛مردماني که به شادي و نشاط و سعادت و فلاح علاقه مند بوده اند و براي اين پايداري اين نشاط،خردمندانه ايام را با جشني توام با خرد سپري مي کرده اند.



پنج شنبه, 29 اسفند 1392 ساعت 12:20





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن