تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ کس کامل نمی شود مگر هر که را خدا دوست دارد دوست داشته باشد و آن که را خدا دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820524256




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مقام آمریکایی:گفت و گوهای دوجانبه عنصر مهمی در پیشبرد مذاکرات است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مقام آمریکایی:گفت و گوهای دوجانبه عنصر مهمی در پیشبرد مذاکرات است وین - ایرنا - یک مقام ارشد دولت آمریکا، مذاکرات وین 2 را فشرده،سنگین اما در عین حال مثبت و مفید خواند و گفت: مذاکرات دو جانبه هیات های دو کشور عنصر مهمی در پیشبرد روند مذاکرات است و ما نسبت به گذشته بیشتر همدیگر را درک می کنیم.


به گزارش ایرنا، این مقام آمریکایی در پایان مذاکرات هسته ای دو روزه در وین در اظهاراتی خاطرنشان کرد:مذاکرات وین 2 کاملا محتوایی بود و بیشتر بر موضوعات کلیدی مورد نظر طرفین معطوف شد.
وی افزود: این مرحله از مذاکرات بسیار حرفه ای،محترمانه و در عین حال فشرده بود و هیات آمریکایی نیز نشان داد که دولت این کشور عمیقا متعهد به ادامه مذاکرات است و مسئله هسته ای ایران بالاترین اولویت برای رییس جمهور اوباما و دولت او است.
این مقام ارشد آمریکایی ادامه داد: ما در زمینه های مهمی که در آن پیشرفت داشته ایم را شناسایی کرده ایم و درمورد موضوعاتی هم که هنوز دیدگاه ها با هم فاصله دارد برای از بین بردن این فاصله ها به تلاش خود ادامه خواهیم داد.
وی در ادامه به اهمیت برگزاری نشست های دو جانبه ایران و آمریکا در حاشیه مذاکرات رسمی اشاره کرد و گفت:این دفعه نشست دو جانبه ما 80 دقیقه طول کشید اما خوب و سازنده بود.
این مقام مذاکره کننده آمریکایی افزود:البته برگزاری این نشست های دو جانبه دیگر عادی شده و باید بگویم که عنصر مهمی در پیشبرد روند مذاکرات است.
وی با اشاره به اینکه نشست بعدی کارشناسان سوم تا پنجم آوریل در وین برگزار خواهد شد،گفت: من به جرات می توانم بگویم که تماس ها و رایزنی های فنی و کارشناسی تقریبا هرروز انجام میشود و ما بسیار مصمم ،سخت کوش و متعهد هستیم به اینکه به هدف اصلی خود در مدت 6 ماه تعیین شده برسیم .
وی با بیان اینکه همه موضوعات مطرح شده در مذاکرات همه به هم ارتباط دارند، گفت: در رابطه با موضوع غنی سازی برای کاهش فاصله موجود در دیدگاهها کار سختی داریم زیرا هم ایرانی ها به خوبی واقف هستند که ما چه می خواهیم هم در مقابل ما به خوبی از خواست آنها باخبریم.
این مقام دولت آمریکا افزود: در رابطه با تاسیسات اراک نیز ما یکسری ایده را در مذاکرات مطرح کرده ایم و طرف ایرانی از نگرانی ما درمورد اراک با خبراست.
وی در رابطه با مسئله سانتریفیوژها و همچنین موضوع لغو تحریم ها نیز از بیان جزئیات مذاکرات خودداری کرد و گفت: ما هنوز در مرحله اولیه مذاکرات در این زمینه هستیم و درمورد لغو و یا تعلیق هر نوع تحریم اتفاق نظر داریم که بایستی این اقدام مرحله به مرحله و درپاسخ به اقدامات مشخص از سوی ایران انجام شود .
این مقام آمریکایی درمورد اخبار منتشر شده در رابطه با تحویل دو راکتور از سوی روسیه به ایران،گفت: در روزنامه ها حدس و گمانه زنی های زیادی میشود که یکی از اهداف آن تحت الشعاع قرار دادن مذاکرات است البته این کار از سوی کسانی انجام می شود که در مذاکرات نیز حضور ندارند ولی آنچه مهم است اینکه ما در نهایت چگونه به توافق دست یابیم ، در رابطه با معامله شرکت روسی نیز به نظرم هنوز چنین توافقی صورت نگرفته است.
این مذاکره کننده آمریکایی بار دیگر گفت:برای دستیابی به توافق نهایی باید اطمینان حاصل کنیم که ایران بدنبال دستیابی به سلاح اتمی نیست و اینکه برنامه هسته ای این کشور صرفا مسالمت آمیز است.
وی با بیان اینکه مذاکرات وین 2 بسیار حرفه ای بوده است گفت:طرفین گفت و گوها با تمرکز بالایی طرح دیدگاه ها را انجام دادند و همه متعهد هستند که در مذاکرات آتی نیز همین روش را ادامه دهند.
این مقام آمریکایی در پاسخ به این سوال که رهبر ایران به هیات مذاکره کننده این کشور اختیار کامل داده است،گفت: ما قدردان رهبر عالی ایران هستیم که چنین فتوایی را درمورد سلاح هسته ای صادر کرده است و از ایشان تشکر می کنیم که درچارچوب نظام سیاسی ایران حرفی زده شده که از اهمیت بالایی برخوردار است و به این نظرات احترام می گذاریم اما با این وجود ایرانی ها باید به جامعه بین المللی اطمینان دهند که دنبال سلاح های هسته ای نیستند و برنامه انها صرفا ماهیت صلح آمیز دارد.
وی افزود: ما بدنبال اقدامات مشخص از سوی تهران هستیم که بایستی تایید شده و روشن باشد و ما در این زمینه اقدامات و فعالیت های خود را ادامه می دهیم.
این مقام ارشد آمریکایی درمورد مطرح شدن بحث برنامه موشکی ایران درمذاکرات هسته ای نیزگفت:این موضوعی است که باید در چارچوب قطعنامه 1929 سازمان ملل مورد بررسی قرار گیرد.
وی درپاسخ به این سوال که در چه مرحله ای از پیشرفت مذاکرات قرار داریم،گفت: ما به هر حال آنجایی هستیم که تا الان قادر بودیم پیشرفت داشته باشیم و برای رسیدن به این مرحله توافق موقتی ژنو بسیار مهم بوده است.
این مذاکره کننده آمریکایی ادامه داد: ما هنوز نیازمند زمان هستیم که همدیگر را درک کرده و مذاکرات عمیقی داشته باشیم و البته موانع محتوایی زیادی داریم و باید توجه داشته باشیم که هرکدام از ما از یک فرهنک متفاوت هستیم .
وی تاکید کرد:آنچه می توان با قاطعیت به آن اشاره کرد این است که ما نسبت به گذشته بیشتر همدیگر را درک می کنیم.
این مقام آمریکایی همچنین تاکید کرد:گروه 1+5 برغم داشتن اختلاف نظرها در مذاکرات هسته ای بسیار منسجم و هماهنگ هستند.
وی همچنین در پایان سخنان خود عید نوروز را به دولت و مردم ایران تبریک گفت و افزود: نوروز که با تولد خانم اشتون همزمان است از اهمیت زیادی برای ایرانیان برخوردار است.
اروپام** 2051** 1701
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن