تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ واعـظـى مـؤثرتر از نصيحت نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815260384




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نوروزی دیگر با میلیونها زائر عاشق در سرزمین خورشید هشتم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نوروزی دیگر با میلیونها زائر عاشق در سرزمین خورشید هشتم مشهد – ایرنا - مشهدالرضا در آستانه تولد دوباره طبیعت که هوا از شمیم نسیم بهاری معطر است، همچون نوروزهای پیشین، چشم به راه میلیونها زائری است که هم به زیارت ثامن الحجج (ع) دل بسته اند و هم شوق گفتن ˈلبیکˈ به فرمایشات حکیمانه رهبر معظم انقلاب دارند.


به گزارش ایرنا، در نوروز هر سال مشهد مملو از جمعیت می شود، زائرانی که از گوشه و کنار کشور بار سفر می بندند، سختی راه را به جان می خرند تا در هنگامه حلول سال نو چشم به روی گنبد طلای حضرت رضا (ع) باز کرده و شفاعت آن حضرت را برای داشتن سالی خوش و خرم طلب نمایند.
هنگام تحویل سال نو، فضای حرم قدسی آکنده از عطر گلها و شمیم دلنواز عنبر، مشک و عود است، در و دیوار صحن ها و رواق های بارگاه منور رضوی می درخشند و همه خیابانهای اطراف حرم با قالی های رنگارنگ مفروش می شوند تا زائران بهترین لحظات را در کنار امام رئوف بگذرانند.
در آخرین دقایق پایانی سال، صفوف به هم پیوسته زائران و مجاوران در حرم رضوی و خیابانهای اطراف آن، صحنه ای زیبا از عشق و دلدادگی ملتی ولایتمدار را به نمایش می گذارد، با آغاز سال نو، نقاره های قدسی به صدا درمی آیند، همگان رو به مضجع شریف امام مهربانی می ایستند و دست ها را برای زمزمه دعای تحویل سال به آسمان بلند می کنند.
بجز حرم قدسی که شوق زیارت را در وجود هر مسلمانی برمی انگیزد، شرکت در سخنرانی رهبر معظم انقلاب در جوار بارگاه منور رضوی که به اقتضای موقعیت و شرایط کشور خط مشی برنامه های سال جدید را برای ایرانیان مشخص می کنند، طعم این سفر معنوی را به کام زائران شیرین تر می کند.
برکت وجود امام رضا (ع) در خطه زرخیز خراسان زبانزد خاص و عام است و شاهد این مدعا را همین بس که با حضور میلیونها زائر و دلباخته حرم آن حضرت برای حضور در لحظه تحویل سال در مشهد نه کمبودی از آب و نان هست و نه کمبودی از لطف و مرحمت و رافت آن حضرت که گویی در حرم و خیابانهای اطراف آن، جا برای آنان که از راه دور دل را رهسپار حرم کرده اند هم هست.
در نوروز هر سال آنچه بیش از همه در بین مردم مشهد مقدس و خراسان رضوی به چشم می خورد خانه تکانی شهر و آماده سازی دیار خورشید هشتم برای پذیرایی از زائران است و همه دست اندرکاران مدیریت شهری به سهم خود در میزبانی از زائران انجام وظیفه می کنند.
مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی جهان، هرساله میزبان میلیونها زائر داخلی و خارجی است که با وجود مضجع پاک حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) مشتاقان و ارادتمندان زیادی را جذب می کند.
در گذشته نه چندان دور نیز رسم بر آن بود که مجاوران حضرت، به گرمی و در قالب دسته های مذهبی به استقبال زائران رفته و با خواندن اشعاری خاص و پذیرایی از زائران، در ثواب زیارت شریک می شدند و به این ترتیب بود که راه های اصلی کاروان رو، کاروان سراها و آب انبارها نیز در نقاط محوری خراسان پدید آمد.
امروزه نیز با هماهنگی سازمان های مربوطه نظیر شهرداری، آستان قدس رضوی، سازمان گردشگری و غیره میزبانی درخوری از زائران در حد توان انجام می شود، به ویژه در روزهای عید و تعطیلات که زیارت، حال و هوای دیگری دارد و مشتاقان، خود را هر چند با فرصتی کم به مشهدالرضا(ع) می رسانند.
پیش بینی مسوولان خراسان رضوی در نوروز 93 حضور بیش از شش میلیون زائر داخلی و خارجی حرم مطهر امام رضا (ع) است و در حد بضاعت خود و به پشتوانه خوان برکت و نعمت آن حضرت، از همه امکانات برای پذیرایی شایسته و در شان زائران بهره گرفته اند.
استاندار خراسان رضوی از آمادگی کامل جهت میزبانی مسافران نوروزی خبر داد و گفت: مشهد مقدس، همه ساله میزبان تعداد قابل توجهی زائر از اقصی نقاط کشور و جهان است و از این منظر این شهر ویترین کشور در زمان تحویل سال جدید محسوب می شود.
ˈعلیرضا رشیدیانˈ بیان کرد: کلیه دستگاههای خدمت رسان و ستاد هماهنگی خدمات سفر استان برنامه ریزی ها و آماده سازی های لازم را انجام داده اند و از همه نظر مشهدالرضا (ع) و خطه خراسان آمادگی ورود و پذیرایی از میهمانان را دارد.
رشیدیان حضور رهبر معظم انقلاب را در روز اول فرورین در مشهد فرصت مغتنمی دانست و گفت: تجمع کم نظیر مردم برای استماع فرمایشات معظم له از جمله مواردی است که وظیفه ما را در ارایه خدمت به زائران و مجاوران سنگین تر می کند.
وی سفر مقام معظم رهبری را به مشهد به بهاری در بهار تشبیه کرد و افزود: برنامه ریزی برای تسهیل در تردد زوار به حرم مطهر و امکان بیشتر فیض حضور در بارگاه منور رضوی و همچنین روان سازی ترافیک در مسیرهای منتهی به حرم، ضروری است.
رشیدیان با اشاره به تمهیدات اتخاذ شده از سوی شهرداری مشهد، خدمات صورت گرفته با این حجم و کیفیت را مطلوب ارزیابی و بر استمرار آن در طول سال تاکید کرد.
وی بیان کرد: استفاده از ظرفیت و استعداد جوانان در حوزه زیبا سازی و خدمات شهری به شناسایی استعدادها، نوآوری و خلاقیت در ارایه خدمت منجر خواهد شد که باید از آن بهره لازم را ببریم.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به تقارن نوروز 93 با ایام فاطمیه افزود: باید در ارایه خدمات به زائران و مجاوران به این نکته نیز توجه شود.
رشیدیان با بیان اینکه تمام اقدامات در حوزه های مختلف باید در راستای ارتقای میزان رضایتمندی زائران و مجاوران باشد، اظهار داشت: ملاک و معیار مقبولیت فعالیت های انجام شده رضایت مردم به عنوان ولی نعمتان اصلی مسوولان است.

*ستاد استقبال از بهار شهرداری مشهد

شهردار مشهد گفت: ستاد استقبال از بهار این نهاد نیز مانند سالهای اخیر با زیبا سازی و گل آرایی شهر و حفظ نظافت آماده استقبال از زائران و مسافران است.
ˈسید صولت مرتضویˈ افزود: شهرداری مشهد امسال با کاشت 9 میلیون بوته گل در نقاط مختلف سطح شهر 20 درصد افزایش نسبت به سال گذشته دارد به گونه ای که نصب 158 المان گل، 4293 باکس گل و حدود 1650 مترمربع گل در کف و در سطح شهر مشهد از برنامه های ویژه نوروز 93 در مشهد است.
وی بیان کرد: با توجه به نظرسنجی سال گذشته از زائران و مجاوران که مهمترین مشکل مطرح شده را ترافیک شهر عنوان کرده بودند، امسال حدود شش هزار جای پارک موقت از سوی شهرداری مشهد در شهر ایجاد می شود، همچنین طرح زوج و فرد از 25 اسفند در محدوده حرم مطهر اجرا شده است.
او اظهار داشت: امسال 100 دستگاه خودرو ˈ ون ˈ در اطراف حرم و 400 دستگاه تاکسی، بیش از 75 دستگاه اتوبوس برای انتقال زائران و 35 دستگاه وانت نیز در پایانه های مسافربری به ناوگان افزوده می شود.
وی افزود: همچنین هزار و 500 دستگاه تاکسی و شبکه های بی سیم در خطوط اطراف حرم در نوروز فعالیت می کنند، در این روزها 200 بازرس و ناظر به صورت شبانه روزی بر ناوگان تاکسی رانی نظارت می کنند، همچنین 10 خط موقت تاکسی برای مناطق تفریحی و گردشگری در نظر گرفته شده است.
وی اظهار داشت: در روزهای عادی سرویس دهی قطار شهری مشهد از ساعت شش صبح تا 21:30 می باشد که برای رفاه حال زائرین و مجاورین و تسهیل در عزیمت به حرم مطهر رضوی در شب سال تحویل و روز اول فرودین ماه این خدمت رسانی تا ساعت 23 ادامه می یابد.
او افزود: در روزهای تعطیل عادی، زمان انتظار مسافر برای سوار شدن به قطار 10 دقیقه است که این زمان در اول فروردین با توجه به سخنرانی مقام معظم رهبری در حرم رضوی و همچنین در ایام پیک به پنج دقیقه کاهش می یابد.
شهردار مشهد گفت: رنگ جداول سطح شهر مشهد امسال از سیاه و سفید یا سیاه و زرد به سفید و سبز تغییر می کند.
وی با بیان اینکه المان های شهر بهشت دیدنی تر شدند، افزود: حدود 84 المان فرهنگی، 100 هزار متر پارچه الوان، 4200 مترمربع نقاشی دیواری از دیگر اقدامات ستاد استقبال از نوروز 93 است که امسال آنها را در مشهد مشاهده خواهید کرد.
او بیان کرد: رفت و روب و جمع آوری زباله در نوروز در اطراف حرم مطهر رضوی به صورت سه شیفت انجام می شود، همچنین در ایام نوروز خودروهای آتش نشانی در 42 نقطه شهر مستقر می شوند.
وی گفت: هزار و 400 چشمه سرویس بهداشتی سیار با اولویت هسته اصلی شهر در نوروز 93 نصب و راه اندازی می شود لذا مشهد در حوزه نصب سرویس های بهداشتی در مقایسه با نوروز گذشته 45 درصد رشد خواهد داشت.
وی تجهیز 220 سقاخانه نیز در سطح شهر مشهد، 26 پایگاه اطلاع رسانی در شهر به صورت 24 ساعته برای خدمت رسانی به مسافران، استقرار سه پایگاه از استقبال از زائر در مبادی ورودی شهر (جاده قوچان، جاده نیشابور و جاده کلات) خدمات رسانی ارگان هایی مانند هتل ها و مسافرخانه ها در این پایگاه ها را از دیگر اقدامات شهرداری برای نوروز 93 برشمرد.
او اظهار داشت: در نوروز 93 علاوه بر هتل ها و مسافرخانه ها و نیز خانه های شخصی مجوز دار برای اسکان زائران، کمپ هایی در نظر گرفته شده است.
وی افزود: نوروز امسال کمپ غدیر با گنجایش هزار چادر اقامت، 180 کلبه و آلاچیق و امکانات تفریحی رفاهی در نوروز 93 میزبان زائران و مجاوران است.
وی بیان کرد: بوستان وحدت، پردیس، بسیج، مجتمع فرهنگی صادقیه، مجموعه شهید خورشیدی و سالن های بحران در مناطق مختلف شهرداری مشهد جهت اسکان زائران و مسافران نوروزی آماده شده اند.
او افزود: به همت شهرداری تعدادی از پایگاه های سطح شهر از قبیل سوله های بحران، حسینیه ها و غیره نیز برای اسکان زائران آماده شده است تا در صورت سرد شدن هوا، زائران به این مکان ها منتقل شوند.
وی با اشاره به اینکه 30 درصد مساحت پایانه مسافربری مشهد را فضای سبز تشکیل می دهد، عنوان کرد: سال گذشته در بازه زمانی 25 اسفند تا 15 فروردین تعداد یک میلیون و 700 هزار نفر از خدمات پایانه های مسافربری مشهد بهره مند شده اند که این تعداد در سال جاری با افزایش 10 درصدی مواجه خواهد بود.
وی با اشاره به آمادگی پایانه های مسافربری مشهد برای جابه جایی مسافران نوروزی، گفت: امکان اسکان 400 نفر مسافر در پایانه های مسافربری مشهد مهیا شده و امکان افزایش این تعداد به یک هزار نفر در شرایط بحرانی میسر می باشد.
شهردار مشهد گفت: طبق نظرسنجی نوروز گذشته از زائران و مجاوران از سوی شهرداری مشهد، میزان رضایتمندی زائران از فعالیت های انجام شده در حوزه زیبا سازی شهر 85 درصد، میزان رضایتمندی شهروندان در حوزه اسکان83 درصد و در حوزه حمل و نقل 62 درصد بود.

*آمادگی بخش حمل و نقل خراسان رضوی برای استقبال از مسافران نوروزی

مدیر کل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی گفت: از 24 اسفند ماه سال 1391 تا 13 فروردین ماه امسال 66 هزار و 200 دستگاه اتوبوس از شهرهای مختلف این استان و 37 هزار دستگاه اتوبوس مسافربری از مبدا مشهد به مقاصد مختلف اعزام شدند.
ˈامید رضا شهرکی ثانویˈ افزود: در این مدت نزدیک به یک میلیون و 100 هزار مسافر از طریق ناوگان اتوبوس جاده ای از مبدا مشهد جابه جا شدند که درصد اندکی از آنها بلیت خود را به صورت پیش فروش تهیه کرده بودند.
وی با بیان اینکه طرح پیش فروش بلیت های نوروزی به صورت اینترنتی، از طریق دفاتر فروش شرکت های مسافربری، دفاتر پستی و پیشخوان دولت و دفاتر آژانس های مسافرتی از 11 اسفند ماه آغاز شده است، اظهار داشت: پیش فروش بلیت نوروزی تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 23 درصد افزایش داشته است.
وی با اشاره به افزایش 20 درصدی نرخ بلیت های نوروزی گفت: این اقدام برای جبران یک سر خالی تردد اتوبوس های جاده ای، تسهیل خدمات رسانی به مسافران، ایجاد رغبت در ناوگان حمل و نقل جاده ای برای تردد در مسیر مشهد و صرفه اقتصادی آنان انجام شده است.
شهرکی ثانوی افزود: امسال دو رویکرد اصلی ما در خدمات دهی به مسافران نوروزی ایمنی سفر و تکریم زائر و مسافر است.
دبیر کمیته ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی خراسان رضوی با اشاره به رویکرد ایمنی سفر، گفت: در این ارتباط سیستم های حمل و نقل هوشمند جاده ای ˈITSˈ، تجهیزات و امکانات مورد نیاز در اعمال مدیریت محورهای ارتباطی و بزرگترین مرکز مدیریت راه های کشور در استان خراسان رضوی ایجاد و گسترش یافته است.
وی اظهار داشت: همچنین برای مدیریت بهتر محورهای ارتباطی این استان، تصاویر راه های استان های همجوار در اختیار گرفته شده و 46 دوربین نظارت تصویری در طول جاده های استان فعال شده است.
وی گفت: 16 دستگاه دوربین کنترل سرعت نیز با هماهنگی های نیروی انتظامی و پلیس راه در دو محور مشهد به قوچان و مشهد به تربت حیدریه راه اندازی می شود و دروبین های نیروی انتظامی در مسیر مشهد - تهران نیز برای ایام نوروز فعال خواهد شد.
مدیر کل راه آهن خراسان رضوی از برنامه ریزی برای جابه جایی حدود یک میلیون مسافر طی ایام نوروز از طریق راه آهن در مسیر مشهد خبر داد.
ˈمحمد هادی ضیایی مهرˈ با بیان اینکه از 25 اسفند ماه سیر قطارهای نوروزی در محور استان آغاز شده است ، گفت : این طرح تا 15 فروردین ماه ادامه دارد و بطور متوسط حدود 50 درصد سفرهای ریلی کشور در این ایام در مسیر خراسان رضوی است.
وی ظرفیت روزانه ایجاد شده برای جابه جایی مسافران نوروزی در محور خراسان رضوی و مشهد الرضا (ع) را 48 هزار و 500 نفر بصورت رفت و برگشت عنوان کرد.
وی اظهار داشت : این تعداد مسافر روزانه با 87 رام قطار در این محور جابه جا می شوند که نسبت به سال قبل در همین زمان رشد هفت درصدی دارد.
وی ادامه داد: هم اینک ایستگاه ها و قطارهای مسافری به منظور افزایش کیفیت ارایه خدمات به مسافران نوروزی آماده سازی شده اند.
وی افزود: همچنین به منظور افزایش کنترل و بازرسی ها ،دفتر پاسخگویی به شکایات مسافران در سالن ایستگاه مشهد ایجاد شده که در کنار نرم افزار و سامانه پاسخگویی به شکایات مراجعان و مسافران فعال است.
ضیایی مهر، پیش بینی و استقرار کشیک های ارشد و نیز کشیک مدیران در اداره کل بصورت شبانه روزی و اعزام بازرس در قطارهای مسافری و راه اندازی سامانه اطلاع رسانی و پاسخگویی لحظه ای به پیشنهادات و انتقادات مسافران از طریق شماره 5149-021را از دیگر اقدامات در این راستا عنوان کرد.

*فراهم شدن تسهیلات نوروزی در محورهای ارتباطی

فرمانده انتظامی خراسان رضوی گفت : 300 گشت محسوس و نامحسوس پلیس راه برای ارایه خدمات به زائران و مسافران در محورهای استان فعالیت دارند.
سردار ˈبهمن امیری مقدمˈ افزود: گفت:علاوه بر این تعداد گشتهای امداد و نجات سایر دستگاههای اجرایی نظیر هلال احمر، راه و شهرسازی، راهداری، امداد خودرو، بیمه و فوریتهای پزشکی نیز در محورهای ارتباطی این استان خدمات لازم به زائرین و مسافرین نوروزی ارایه می دهند.
وی اظهارداشت: امسال با تعامل بسیار خوب بین نهادهای خدماتی، انتظامی و امدادی و تشکیل گروههای ویژه برای جلوگیری از مخاطرات احتمالی در محورهای ارتباطی، گامهای خوبی برداشته شده است.
فرمانده انتظامی خراسان رضوی گفت: در تمام خودروهای گشت پلیس راه برچسب های حاوی کد مخصوص نصب شده که مردم می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف، کد وسیله نقلیه مربوطه را از طریق سامانه 110120 به اطلاع پلیس برسانند.
مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز گفت: طرح امداد و خدمات نوروزی 93 در استان آغاز شده است .
ˈمحمدرضا اخوان عبداللهیانˈ افزود: در قالب آن تلاش می کنیم تا با تمام توان و جلب همکاری بیش از پیش پلیس راه، اورژانس و هلال احمر و اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان، با کنترل وضعیت ایمنی و ترافیک محورهای برون شهری و خدمات رسانی 24 ساعته موجبات ثبت خاطراتی خوش از سفرهای نوروزی به استان خراسان رضوی را در ذهن میلیون ها مسافر نوروزی فراهم سازیم.
وی با اشاره به استقرار تعداد 10 ایستگاه ثابت خدمات رسانی در حاشیه محورهای پرتردد استان اظهار داشت: در طرح نوروزی آتی 33 باب راهدارخانه فعال، 242 دستگاه ماشین آلات راهداری و 432 نفر راهدار برای خدمات رسانی بدون عیب و نقص به مسافران سازماندهی شده اند.
وی ادامه داد: تعداد 35 گشت راهداری نیز بصورت مستمر و روزانه در طول محورهای استان مشغول نظارت بر وضعیت محورها خواهند بود تا در مواقع لزوم به اجرای عملیات راهداری فوری مبادرت ورزند ضمن اینکه عملکرد این مجموعه نیز توسط چهار اکیپ ستادی مورد نظارت و ارزیابی قرار خواهد گرفت.
رییس شورای هماهنگی راه و شهرسازی خراسان رضوی با تاکید بر نقش آموزش در پیشگیری از سوانح جاده ای و اصلاح فرهنگ ترافیکی گفت: اقدامات مدیریت راهداری در فرهنگ سازی و آموزش کاربران جاده ای از پررنگ ترین نقاط طرح نوروزی 93 است.

* امداد و نجات نوروزی

یکی از طرح های ملی که در خراسان رضوی به واسطه حضور میلیونها زائر و مسافر هر سال با قوت بیشتر و رنگ و بوی دیگری برگزار می شود، طرح ملی امداد و نجات نوروزی است.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در این رابطه با اشاره به آغاز اجرای این طرح از 26 اسفند ماه و مدت اجرای 20 روزه آن گفت: با اجرای این طرح 38 پایگاه امداد و نجات در محورهای این استان و نقاط حادثه خیر مستقر شده اند.
دکتر ˈمجتبی احمدیˈ اظهار داشت: این تعداد پایگاه شامل 22 پایگاه ثابت، 14 پایگاه موقت و دو پایگاه سیار می باشند که در مدت اجرای این طرح دو هزار و 725 نفر روز معادل 750 نیروی امدادی به مسافران و حادثه دیدگان حوادث احتمالی خدمات امداد و نجات ارایه می دهند، همچنین علاوه بر این یک فروند بالگرد امدادی به صورت آماده باش ، خدمات امدادی را ارایه خواهد داد.
وی اظهار داشت: در اجرای این طرح ارایه کمک های اولیه، جستجو و نجات، انتقال مصدومان و اسکان و تغذیه اضطراری از جمله وظایف نیروهای هلال احمر است.
وی افزود: امسال برای نخستین بار در کنار استقرار پایگاه های امداد و نجات در محورهای استان، طرح دوستدار کودک نیز در این پایگاهها اجرا می شود تا فضای شاد و با نشاطی برای کودکان و محلی برای استراحت مسافران فراهم شود و از خستگی رانندگان و بروز حوادث جاده ای نیز پیشگیری گردد.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: یکی دیگر از طرح هایی که از سوی هلال احمر اجرا می شود طرح ملی راهنمایی مسافران نوروزی است در قالب آن 33 پست راهنمایی در این استان مستقر شده است.
وی اظهار داشت: از این تعداد هشت پست راهنمایی به صورت 24 ساعته و شبانه روزی اقدام به راهنمایی و ارایه خدمات به مسافران می کنند.
احمدی افزود: این طرح امسال با رویکرد ایمنی و سلامت برگزار می شود و در کنار راهنمایی و معرفی مناطق گردشگری و پر جاذبه، رویکرد ایمنی و سلامت نیز مورد توجه جدی قرار می گیرد در این راستا در تمام پست های راهنمایی کنترل فشار خون، تعیین سطح قند خون و سایر خدمات اولیه پزشکی به مسافران ارایه می شود.
وی گفت: در اجرای این طرح یک هزار و 326 نفر روز نیروهای جوان عضو هلال احمر همکاری دارند.
دبیر کمیته هماهنگی خدمات سفر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: 100 درصد اورژانس های بیمارستان های دولتی در مشهد و دیگر شهرستان های خراسان رضوی در ایام تعطیلات نوروزی فعال است.
دکتر ˈمرتضیˈ احتشام فر افزود: از 43 بیمارستان مستقر در استان خراسان رضوی، 31 بیمارستان در مشهد فعال است و 12 بیمارستان از این تعداد دانشگاهی و در بخش دولتی خدمات دهی می کنند.
وی اظهار داشت: در این ایام 555 پزشک متخصص در مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت مقیم و آنکال فعال خواهند بود.
احتشام فر از فعالیت 130 درمانگاه شبانه روزی، 32 مرکز آزمایشگاهی، پنج کلینیک دندانپزشکی،22 داروخانه، 18 مرکز دیالیز و دو مرکز تصویربرداری در مشهد و دیگر شهرستان های خراسان رضوی در این ایام خبر داد.
وی ادامه داد: در ایام تعطیلات نوروزی 18 مرکز بهداشتی و درمانی در شهرستان های خراسان رضوی و پنج مرکز در مشهد خدماتی نظیر واکسیناسیون، مراقبت های مادر و کودک، حیوان گزیدگی، هاری و سالک را ارایه می دهند.
احتشام فر گفت: در این ایام 108 تیم بهداشت محیط با حضور 354 نیرو بر فعالیت کلیه مراکز عرضه و توزیع مواد غذایی و مراکز اقامتی شهری و بین راهی به صورت شبانه روزی نظارت دارند، سامانه 1490 برای پاسخگوی به شکایات و تماس های مردم در این ایام فعال است.
وی همچنین از فعالیت پنج پایگاه بهداشتی مراقبت مرزی به طور شبانه روزی در ایام تعطیلات نوروزی امسال خبر داد و افزود: این پایگاهها در فرودگاه مشهد، مرز دوغارون، باجگیران، سرخس و لطف آباد فعال هستند.
وی ادامه داد: در ایام تعطیلات نوروزی سال گذشته حدود 42 هزار مسافر ورودی و بیش از 44 هزار مسافر خروجی در این پایگاههای بهداشتی معاینه و مراقبت شدند.
وی گفت: در این ایام 790 مورد اتفاق اعم از تصادفات، سوانح و حوادث مختلف بهداشتی و درمانی در مشهد و دیگر شهرستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد رخ داده است.
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به منظور رفاه حال هرچه بیشتر مسافران و نیز تامین امنیت و ارایه خدمات امدادی به موقع به آنان طرح امداد نوروزی ویژه دانشگاه علوم پزشکی با استقرار 170 پایگاه اورژانس 115 در سطح شهرها و جاده های مواصلاتی استان مستقر شده است.
دکتر ˈرضا وفایی نژادˈ بیان کرد: طرح ویژه امداد نوروزی به زائران و مسافران مشهد مقدس و خراسان رضوی از 26 اسفندماه آغاز شده و تا 15 فروردین ماه سال جدید ادامه دارد.
وی اظهار داشت: از کل تعداد پایگاههای اورژانس که در این ایام در خراسان رضوی خدمات می دهند، 97 پایگاه جاده ای و 73 پایگاه شهری است.
وی گفت: در ایام تعطیلات نوروزی 173 آمبولانس و پنج دستگاه اتوبوس آمبولانس در خراسان رضوی آماده خدمات رسانی هستند.
وفایی نژاد تعداد پایگاههای اورژانس 115 شهرستان مشهد را 53 پایگاه عنوان کرد و افزود: از این تعداد 39 پایگاه جاده ای و 14 پایگاه شهری فعال می باشند.
وی گفت: در ایام تعطیلات نوروزی امسال یک هزار نیروی عملیاتی در پایگاههای اورژانس 115 خراسان رضوی فعالیت دارند.

*آمادگی اصناف برای ارایه خدمات نوروزی و تامین مایحتاج مردم

عضو هیات رییسه اتاق اصناف تولیدی و خدمات فنی مشهد از ارایه خدمت 200 واحد صنفی در رسته های مختلف مورد نیاز به صورت کشیک در ایام تعطیلات نوروزی خبر داد.
ˈقاسم علی اسلامیˈ گفت: کشیک های نوروزی با توجه به نیاز مردم به صنوف و رسته های مختلف شغلی برنامه ریزی شده اند.
وی افزود: لیست واحدهای کشیک بصورت دفترچه در دست چاپ است تا در ورودی های شهر در اختیار زائران و مسافران قرار گیرد.
وی از جمله صنوف کشیک را اتوسرویس ها، خدمات خودرویی ، برق اتومبیل ، باتری سازی ، قفل و کلید سازان ، خشکشویی ها ، نانوایی ها، آهنگری ، گلگیرسازی ، نقاشی اتومبیل ، آرایشگران مردانه و مانند آن عنوان کرد.
وی اظهار داشت: این واحدها از روز 29 اسفندماه تا پنجم فروردین ماه فعال هستند و به مردم خدمات لازم را ارایه می کنند.
اسلامی افزود : 14 گروه از مجموع بازرسان اتاق اصناف نیز و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت بر نحوه خدمات دهی و عملکرد و قیمت های واحدهای صنفی فعال طی این ایام نظارت کاملی دارند و با تخلفات به طور جدی برخورد می شود.
رییس اتحادیه صنف نانوایان مشهد نیز با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده در جهت میزبانی از مسافران و زائران نوروزی گفت: در طول تعطیلات نوروزی 200 واحد نانوایی در این شهر به صورت ویژه تا نیمه شب خدمات دهی می کنند.
ˈابراهیم خلیلیˈ بیان کرد: این واحدها بر اساس برنامه ریزی انجام شده در نقاط مختلف شهر تا نیمه شب نسبت به پخت و تامین نان شهروندان و زائران اقدام می کنند.
وی اظهار داشت: همچنین در اطراف حرم مطهر رضوی 54 واحد نانوایی طی ایام مزبور فعال خواهند بود که برخی از این واحدها تا نیمه شب و تعدادی هم بصورت 24 ساعته پخت و عرضه نان مورد نیاز زائران و مجاوران را بر عهده خواهند داشت.
وی گفت: بر اساس هماهنگی انجام شده با فرمانداری مشهد و اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان خراسان رضوی، آرد مورد نیاز نانوایان تامین شده و متصدیان واحدهای مزبور نسبت به تجهیز و اصلاح نقاط ضعف واحدها اقدام کرده اند.
وی ادامه داد: به منظور اطلاع رسانی مناسب به زائران، آدرس و مشخصات 54 واحد نانوایی اطراف حرم مطهر رضوی بر روی پوسترهایی چاپ و در نانوایی های این محدوده در معرض دید قرار گرفته است.
خلیلی گفت: علاوه بر آن اطلاعات نانوایی های مزبور در قالب بنرهایی در توقفگاههای ورودی حرم مطهر رضوی نصب می شود.
وی با بیان اینکه در مشهد دو هزار و 850 نانوایی وجود دارد، افزود: علاوه بر نانوایی های کشیک ، برخی از نانوایی های دیگر این شهر نیز تقاضای افزایش ساعت کار داشته اند که نسبت به تامین آرد آنان اقدام شده است.
وی اظهار داشت: طی تعطیلات نوروزی 15 بازرس اتحادیه در کنار گروههای سازمان صنعت ، معدن و تجارت و سایر دستگاه های ذیربط بر عملکرد این واحدها نظارت کامل خواهند داشت و با متخلفان برخورد خواهند کرد.

*فراهم شدن امکانات لازم برای 15 میلیون تشرف به حرم مطهر رضوی در ایام نوروز

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی از فراهم شدن امکانات لازم برای پذیرایی از 15 میلیون تشرف زائر و مجاور در نوروز 93 طی 20 روز به حرم مطهر رضوی خبر داد.
ˈمحمود ممتازˈ گفت: با توجه به طولانی شدن ایام تعطیلات نوروز 93 و همزمانی دهه فاطمیه با این روزها، پیش بینی برای تشرف زائر در حرم رضوی در مقایسه با نوروز 92 به میزان 11 میلیون نفر بیشتر خواهد بود.
وی بیان کرد: به منظور پذیرایی مطلوب از زائران نوروزی در حرم مطهر رضوی، ستاد نوروزی در معاونت اماکن متبرکه و امور زائران بارگاه منور رضوی تشکیل شده و 16 کمیته در این ستاد مشغول فعالیت هستند.
او اظهار داشت: برای ایام نوروز 30 هزار نیروی انسانی به منظور پذیرایی از زائران و تنظیف اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی سازماندهی شده اند که به میزان 900 هزار ساعت – نفر در این ایام خدمات رسانی خواهند داشت.
وی با اشاره به برنامه های حرم رضوی در نوروز 93 به منظور خدمات رسانی به زائران ،گفت: مراسم باشکوه تحویل سال نو در جوار بارگاه رضوی با حضور بیش از دو میلیون نفر زائر و مجاور در اماکن متبرکه و خیابان های منتهی به آن برگزار می شود.
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی اظهار داشت: برگزاری مراسم باشکوه و عظیم سخنرانی مقام معظم رهبری در اول فروردین ماه، برگزاری باشکوه نخستین جمعه سال 1393 در اول فروردین ماه، مراسم سوگواری به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) و مراسم دعای کمیل، ندبه و توسل از برنامه های ویژه حرم در نوروز می باشد.
ممتاز افزود: سه وضعیت برای خدمات رسانی به زائران در ایام نوروز در نظر گرفته شده که شامل وضعیت خاص (حلول سال نو و مراسم سخنرانی مقام معظم رهبری)، وضعیت ویژه (از صبح روز 28 اسفند ماه تا پنجم فروردین ماه) و وضعیت فوق العاده (در دو مقطع 25 تا 27 اسفند ماه و شش تا 12 فروردین ماه) به تناسب حضور زائران گرامی تعریف شده است.
وی تعویض کتب، نونمایی فرش ها، گل آرایی، غبارروبی، نورافشانی، خدمات رسانی دارالشفا با 25 مرکز فوریت های پزشکی و 15 دستگاه آمبولانس، تنظیف 250 هزار مترمربع صحن و 60 هزار مترمربع رواق، پذیرایی از زائران در مهمانسرای حضرت، ارتقای خدمات کفشداری و ارتقای سطح ارایه خدمات صندلی چرخدار، تحویل چادر، ارایه خدمات امانات را از دیگر برنامه های این معاونت برای پذیرایی از زائران از 27 اسفند تا 15 فروردین ماه 1393 برشمرد.
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: به دلیل طولانی بودن سفر زائران نوروزی و همزمانی ایام شهادت حضرت فاطمه (س) خدمات رسانی به زائران بسیار مشکل است اما سعی شده از این فرصت حداکثر استفاده برای ارتقای معنویت زائران بهره گرفته شود.

*آمادگی بقاع متبرکه خراسان رضوی برای پذیرایی از زائران در قالب طرح آرامش بهاری – فاطمی

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی از برگزاری طرح ملی آرامش بهاری - فاطمی ویژه ایام نوروز در 126 بقعه متبرکه و مقبره امامزاده ها در این استان خبر داد.
حجت الاسلام ˈحجت گنابادی نژادˈ گفت: گستره جغرافیایی استان خراسان رضوی با محوریت مضجع شریف و پاک حضرت امام هشتم (ع) و وجود بابرکت 250 بقعه متبرکه، نوروز هر سال میزبان میلیونها مجاور و زائر از جهان اسلام است.
وی افزود: مقبره امامزادگان و بقاع متبرکه در خراسان رضوی مانند ستارگانی گرد خورشید تابناک هشتمین امام شیعیان هستند که زائران از آنها کسب فیض معنوی می برند تا با قلبی آرام به سوی موطن خود رهسپار شوند.
وی بیان کرد: در این راستا، ویژه برنامه طرح آرامش بهاری که امسال با توجه به همزمانی سالگرد شهادت حضرت فاطمه (س) به طرح بهاری - فاطمی تبدیل شده است، برای استفاده حداکثری از حضور مردم در بقاع متبرکه اجرا می شود.
او با اشاره به دغدغه رهبر معظم انقلاب در زمینه ترویج سبک زندگی اسلامی در کشور گفت: با توجه به جایگاه امامزادگان در نزد مردم و آدابی از قبیل نذورات، دعا و توسل که از روزگاران دیرین تاکنون در جامعه رواج داشته است، می توان با اجرای طرح آرامش بهاری - فاطمی و پررنگ تر کردن جایگاه بقاع متبرکه به ترویج سبک زندگی اسلامی کمک کرد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: در طرح آرامش بهاری - فاطمی استان که در 15 روز ابتدای سال در 126 بقعه متبرکه برگزار می شود، 51 سخنران و 115 روحانی بومی اعزامی از قم و مشهد فعالیت دارند.
گنابادی نژاد اظهار داشت: در این طرح خیمه های معرفت شامل غرفه های گفتمان دینی، پرسش و پاسخ، مشاوره کودکان و ایستگاه همه واقف باشیم، با حضور روحانیون در 21 بقعه متبرکه خراسان رضوی برگزار می شود.
وی بیان کرد: در طرح آرامش بهاری - فاطمی خراسان رضوی، 56 بقعه به غرفه توزیع کتاب و محصولات فرهنگی و 110 بقعه به نمایشگاه آرامش بهاری اختصاص داشته و 92 بقعه برنامه ویژه تحویل سال برگزار می کنند.
وی گفت: برنامه ویژه تحویل سال در بقاع متبرکه مزبور، شامل عطرافشانی قبور امامزادگان، پهن کردن سفره هفت سین، پخش پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب، قرائت قرآن، سخنرانی، مناجات خوانی، قرائت سوره آل یاسین و دعای تحویل سال است.
وی برگزاری مسابقه فرهنگی، اقامه نماز جماعت، توزیع محصولات فرهنگی، سخنرانی سخنرانان ویژه کشوری، برپایی 38 ایستگاه صلواتی را از دیگر برنامه های طرح آرامش بهاری - فاطمی در بقاع متبرکه خراسان رضوی برشمرد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: در ایام نوروز، 42 بقعه متبرکه در استان ساماندهی شده اند تا روزانه زمینه اسکان شش هزار و 855 زائر را فراهم کنند.
گنابادی نژاد اظهار داشت: اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد نیز حسینیه هایی را در سطح شهر ساماندهی کرده تا در صورت نیاز زائران از آنها برای اسکان استفاده نمایند.
وی تهیه 20 هزار نقشه از بقاع متبرکه خراسان رضوی برای توزیع در بین زائران، تهیه کتابچه آرامش بهاری ویژه زائران، توزیع و نصب دو هزار پوستر و هزار و 500 بنر راهنمای راه و بقاع متبرکه در سطح استان را از دیگر اقدامات این نهاد برای نوروز 1393 عنوان کرد.

*آغوش باز مناطق گردشگری، جاذبه های تاریخی و موزه های خراسان رضوی برای زائران نوروزی

دبیر ستاد هماهنگی سفر استان خراسان رضوی گفت: فعالیت این ستاد در قالب 12 کمیته ویژه در بخش های مختلف به مسافران و گردشگران خدمت رسانی همه جانبه به مسافران از یک ماه پیش در استان آغاز شده است
ˈعلی اکبر لباف خانیکیˈ اظهار داشت: ستاد هماهنگی خدمات سفر در قالب 12 معاونت به ریاست استاندار خراسان رضوی تشکیل شده است که آخرین ظرفیت این استان برای میزبانی از مسافران نوروزی 243 هزار و 400 نفر شب می باشد.
وی اظهار داشت: در مجموع 969 واحد اقامتی رسمی شامل هتل، هتل آپارتمان و مهمانپذیر در این استان با ظرفیت حدود 81 هزار نفر میزبانی مسافران را بر عهده دارند.
وی گفت: در کنار واحدهای دائمی و رسمی، سایر واحدهایی که صرفا در ایام خاص از ظرفیت آنها برای اقامت استفاده می شود مانند مدارس، حسینیه ها، منازل شخصی و زائر سراها نیز با حدود یک هزار و 500 واحد و ظرفیت 132 هزار و 500 نفر شب در مشهد برای خدمات دهی به مسافران نوروزی آماده سازی شده اند.
وی گفت: علاوه بر این اماکنی که در مواقع بحرانی و اضطراری مورد استفاده قرار می گیرند مانند سالن های ورزشی، خوابگاه های دانشجویی و بقاع متبرکه نیز در مجموع با 102 واحد و ظرفیت 30 هزار نفر ما را در اسکان و اقامت مسافران یاری می دهند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: ورود مسافر به این استان در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 13 درصد افزایش داشته و پیش بینی می کنیم در تعطیلات فروردین ماه سال آینده نیز میزبان پنج میلیون مسافر باشیم.
وی اظهار داشت: استان خراسان رضوی دارای یک هزار و 495 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی، 33 منطقه نمونه گردشگری، 44 موزه و دهها اثر و جاذبه طبیعی گردشگری است.
ودر آخر کلام اینکه همه آماده اند تا با تمام توان مقدم رهبر فرزانه را به خطه خورشید گرامی داشته و میزبانان خوبی برای زائران امام مهربانی ها باشند.
/ 7496/ 7505/ 2713/ 7487/ 7490/659
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن