تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تكميل روزه به پرداخت زكاة يعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پيامبر (صلى الله عليه و آل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804433150




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واردات بالغ بر 5042728 میلیون قطعه ماهیان زینتی


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: در 9 ماهه اول سال92؛
واردات بالغ بر 5042728 میلیون قطعه ماهیان زینتی
مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان سازمان دامپزشکی کشور گفت: در 9 ماهه اول سال 1392میزان واردات ماهیان زینتی بالغ بر 5042728 میلیون قطعه و میزان صادرات آن از کشور در همین بازده زمانی بالغ بر 319639 قطعه بوده است.


كاظم عبدي در گفتگوي اختصاصي  با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران در مورد تاريخچه زندگي ماهيان زينتي اظهار داشت: ماهی قرمز یا حوض یکی از زیباترین و اولین ماهیانی است که به دست بشر اهلی شده ، این ماهی جزو خانواده کپور ماهیان بوده و قدمت آن به بیش از 1600 سال قبل و به چین می‌رسد.
 
وي افزود: اين نوع ماهيان در زمان امپراطوری تانگ اصلاح نژاد و در زمان امپراطوری سانگ در استخر پرورش داده شد.
 
عبدي ادامه داد: در سال 1502 این ماهی زیبا به ژاپن سپس به اروپا، آمریکای شمالی و تمامی نقاط دنیا معرفی شد و هم‌اکنون دارای بیش از یک صد واریته مختلف زیبا از این ماهی وجود دارد.
 
وي اضافه كرد: این ماهی را برای افزایش برکت زندگی و تولید به مزارع برنج وارد می‌کردند، اروپایی‌ها آن را تا سالها به عنوان یک کادوی گران قیمت به سران کشورها به مقامات داده و تا قرن هفدهم آن را نمادی از ثروت می‌دانستند و به عنوان کادوی عروسی به همسران خود تقدیم می‌نمودند.

به گفته عبدي  ایرانیان نیز به دلیل رنگ زیبای قرمز آن (نماد ایرانیان) آن را به عنوان نماد شادی، سرزندگی  و برکت در زندگی وارد سفره‌های هفت سین خود کردند. 

*اهمیت ماهیان زینتی  
 
مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: ماهیان زینتی به ماهیان زیبا و رنگارنگی گفته می‌شودکه ارزش آنها به دلیل زیبایی اشکال و رنگ‌های خیره‌کننده آنها است.
 
عبدي اظهار داشت: این ماهیان به دو دسته ماهیان زینتی آب شیرین و آب شور تقسیم می‌شوند؛ در ماهیان زینتی آب شیرین 98 درصد ماهیان به صورت مصنوعی تکثیر و پرورش یافته و تنها دو درصد آنها از منابع صید می‌شوند در حالی که در ماهیان آب شور این روند معکوس بوده و 90 درصد آنها از منابع وحشی صید می‌شود.
 
وي افزود: بر اساس گزارشات فائو در سال 2004 بیش از 180 کشور در جهان در امر صادرات و واردات این ماهیان فعالیت داشته و ارزش مبادلات جهانی آنها بیش از 244.411 میلیون دلار است.
عبدي ادامه داد: همچنين  کل جابه‌جایی آنها نیز در دنیا بیش از 34 میلیون تن و ارزش تجارت جهانی این ماهیان حدود 15میلیارد دلار است.  
 
وي افزود: این ماهیان اولین بار در سال 1340 وارد ایران شدند و بنا به دلایل مختلف به سرعت روند تکثیر و پرورش آنها گسترش یافت.  
عبدي با بيان اينكه این ماهیان در بين خانواده‌ها به دلیل زیبایی خو دایجاد نشاط و شادابی کرده وباعث آرامش روحی و روانی در افراد جامعه می‌شود، گفت:  15 دقیقه تماشای آکواریوم باعث ایجاد آرامش  روانی به مدت 48 ساعت می‌شود.
 
به گفته وي تکثیر و پرورش ماهیان اشتغال‌زایی بالایی داشته و هر 50 هزار قطعه آنهامی‌تواندتا 15 نفر اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند.
 
عبدي اضافه كرد: هم‌اکنون در کشور بیش از 650 مرکز تکثیر و مزرعه پرورش ماهیان زینتی دارای پروانه و مجوز فعالیت وجود دارد.
 
وي ادامه داد: در کشور در سال 1390، حدود 132 میلیون قطعه ماهی زینتی تولید شد که قسمت عمده آن مربوط به تولیدات ماهی شب عید است.
 
عبدي افزود: میزان واردات ماهیان زینتی در نه ماهه اول سال 1392 بالغ بر 5042728 میلیون قطعه و میزان صادرات آن از کشور در همین بازده زمانی بالغ بر  319639 قطعه بوده است.
 
عملکرد دفتر بهداشت آبزیان سازمان دامپزشکی در 9 ماهه ابتدای سال جاری در زمینه آبزیان زینتی:

به گفته وي عملکرد دفتر بهداشت آبزیان سازمان دامپزشکی در 9 ماهه ابتدای سال جاری در زمینه آبزیان زینتی به شرح زير است:
 
تعداد مراکز تکثیر ومزارع فعال: 682
تعداد بازدید: 1249  
تعداد نمونه آب اخذ شده: 414  
تعداد آزمایشات آب انجام شده: 1270  
تعداد نمونه زنده اخذ شده: 2156  
تعداد آزمایشات تشخیصی انجام شده: 6259  
تعداد آزمایشات تشخیصی ویروسی: 46  
تعداد آزمایشات تشخیصی میکروبی: 1688  
تعداد آزمایشات تشخیصی انگلی: 2824  
تعداد آزمایشات تشخیصی قارچی: 1417  
 
مخاطرات بهداشتی ماهی قرمز:
 
مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان سازمان دامپزشکی کشور گفت: بر اساس موارد فوق سازمان دامپزشکی کشور به عنوان متولی بهداشت آب از جمله آبزیان در کشور در صورت رعایت ضوابط بهداشتی و رفاه حال این حیوانات موافق عرضه ماهیان قرمز در ایام عید نوروز است.
 
عبدي اظهار داشت : متأسفانه هر ساله با نزدیک شدن ایام نوروز افرادی غیرمرتبط با مراجع ذیصلاح ضمن ارائه اطلاعات ناصحیح اقدام به ایجاد تشویش اذهان عمومی کرده و در این بین رسانه‌های جمعی نیز به جای اطلاع رسانی صحیح از طریق مراجع ذیصلاح بهداشتی (سازمان دامپزشکی کشور) و تولیدی (سازمان شیلات ایران) به این امر دامن می‌زدند و با ذکر آلوده بودن این ماهیان زیبا به بیماری‌هایی نظیر پسوریازیس، سالمونلا، سل ماهی و ... باعث وارد شدن خسارات متعدد به پرورش‌دهندگان ماهیان زینتی می‌شوند. 

عبدي ادامه داد: در حالی که براساس اطلاع رسانی‌های سازمان دامپزشکی، ماهیان قرمز تولیدی در مراکز تکثیر و پرورش ماهیان زینتی کشور تحت نظارت و پایش مستمر بوده و تاکنون بیماری‌های خطرناکی که بتواند از این حیوانات خونسرد به انسان (بعنوان موجود خونگرم) منتقل شود گزارش نشده و در صورت رعایت مسائل بهداشتی در برخورد با این حیوانات مخاطره‌ای سلامت انسان را تهدید نخواهد کرد.

وي افزود: بیماری پسوریازیس انسانی یک بیماری پوستی خودایمنی مرتبط با سیستم ایمنی بدن بوده که عواملی از قبیل وراثت، روحی مانند استرس، صدمات فیزیکی به پوست، داروها و نور آفتاب باعث تشدید آن می شوند و هیچ ارتباطی با ماهی ندارد. حتی مصرف روغن ماهی بعنوان یکی از راه‌های کنترل این بیماری شناسایی شده است. 

وي تصريح كرد: هیچ بیماری ویروسی قابل انتقال بین ماهیان و انسان بدلیل ماهیت خونسرد بودن ماهیان تا کنون گزارش نشده و در صورت رعایت مسائل بهداشتی مخاطرات ناشی از سایر بیماری‌های باکتریایی، انگلی و قارچی نیز از بین رفته یا کاهش می یابد .   

عبدي ادامه داد: سازمان دامپزشکی برای حفظ و صیانت از سرمایه‌های عظیم آبزیان، ارتقای سلامت و بهداشت آن‌ها و مقابله با بیماری‌های مشترک انسان و آبزیان دستورالعمل کنترل بهداشتی مراکز تکثیر و پرورش ماهی قرمز را تهیه و به همه استان‌های کشور ارسال کرده است.  
وي اضافه كرد: بر این اساس کارشناسان دامپزشکی آبزیان استان‌ها از تمامی مراکز تکثیر و پرورش ماهی قرمز در کشور نمونه‌برداری ویروسی، باکتریایی، انگلی و قارچی کرده که در صورت ردیابی هرگونه آلودگی بسته به ماهیت بیماری اقدام به قرنطینه، کنترل، پیشگیری، درمان یا معدوم سازی واحدهای آلوده کرده می‌کند. 

وي افزود:  همکاری با شهرداری‌ها برای ساماندهی و عرضه ماهی قرمز در میادین میوه و تره بار براساس ضوابط بهداشتی سازمان، افزایش نظارت‌ها بر اماکن عرضه مجاز آبزیان، صدور گواهی بهداشتی و حمل برای مراکز مجاز تکثیر و پرورش ماهی قرمز و آموزش و اطلاع رسانی عمومی از طریق نصب پلاکاردها، تهیه بروشور و صدور اطلاعیه‌های بهداشتی از دیگر اقدامات سازمان دامپزشکی در این زمینه است.

عبدي افزود : توصیه می‌شود مردم ماهی قرمز را از مراکز معتبر و تحت نظارت و کنترل شهرداری و دامپزشکی تهیه و از خرید ماهی از فروشندگانی که ماهی‌ها را به صورت متراکم و در محل و در شرایط نامناسب بهداشتی و زیستی (از جمله شرایط نامناسب اکسیژنی و دمایی آب) نگهداری می‌دارند، خودداری کنند. 

مدیر کل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی با بیان اینکه ماهی قرمز باید دارای ظاهر و تحرک مناسب و شنای متعادل باشد، تصریح کرد: مردم باید از خرید ماهیان قرمزی که دارای علائم و نشانه‌هایی مانند باله‌های تاخورده و جمع شده، لکه‌های پنبه در اطراف دهان یا سطح بدن، زخم یا لکه‌های سفید متمایل به خاکستری یا قرمز روی سطح بدن، لبه باله‌هایی خورده و سائیده شده، چشم‌های بیرون زده به صورت یکطرفه یا دوطرفه و پولک‌های ریخته هستند، خودداری کنند. 

عبدی درباره چگونگی نگهداری از این ماهیان زینتی در ایام نوروز گفت: برای نگهداری طولانی مدت ماهیان قرمز در خانه و سفره‌های هفت سین مقدار آب مورد نیاز هر قطعه ماهی حداقل یک لیتر در نظر گرفته شود و آب تنگ ماهیان یک تا دو بار در هفته تعویض و از قراردادن شن و ماسه‌های رنگی و تیز برای تزئین آکواریوم‌ها و تنگ‌های ماهیان خودداری شود. 

وی ادامه داد: استفاده از دستکش به ویژه برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی، شستشوی کامل دست‌ها با آب و صابون بعد از هر بار دست زدن به آب یا ماهیان زینتی، جلوگیری از دست زدن کودکان به ماهیان، آموزش بهداشت فردی به آن‌ها و عدم دستمالی چشم، صورت و دهان بعد از کار با آکواریوم، نگهداری مناسب غذاهای ماهیان آکواریومی در جاهای خنک و تاریک و خشک در ظروف کاملاً در بسته و رعایت تاریخ مصرف برای این مواد غذایی، تغذیه ماهی قرمز با غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات از جمله توصیه‌هایی بهداشتی در زمینه چگونگی نگهداری ماهیان قرمز است. 

مدیر کل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی اظهارکرد: غذای ماهیان بهتر است در سطح آب شناور بماند و غذا دهی بایستی یک یا حداکثر دو بار در روز و به مدت یک تا دو دقیقه مصرف شود.  

عبدی با اشاره به رعایت دوره ای حداقل دو هفته‌ای قرنطینه برای ماهیان جدید در یک آکواریوم جداگانه و جداسازی تمامی موارد اختلال و بیماری از سایر ماهیان طی دوره زمانی برای آن‌ها گفت: در صورت بروز هر نوع علائم و ناراحتی در ماهیان آکواریومی به دامپزشک و در صورت بروز هر نوع علائم و ناراحتی‌های پوستی در انسان به پزشک مراجعه شود. 

وی افزود: آب مورد استفاده باید بهداشتی باشد و برای استفاده آب‌های شرب شبکه آبرسانی شهری باید آن را کلرزدایی کرد یا برای تعادل گازها و خروج کلر قبل از مصرف حداقل به مدت 48 ساعت در ظروفی دهان‌گشاد نگهداری و ذخیره شود. 

مدیر کل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی با بیان اینکه باید از قرار دادن آکواریوم‌ها یا تنگ‌های ماهی جلوی نور مستقیم آفتاب، کنار شومینه‌ها یا داخل آشپزخانه خودداری کرد، گفت: در صورت عزیمت به مسافرت یا ترک منزل، ماهیان را دراماکن محصور مجاز مشخص شده برای این منظور رهاسازی کرده و یا آن را به اقوام یا آکواریوم دارها تحویل داد. 


انتهای پیام/
 
 







تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن