تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 18 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810059247




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روند رو به رشد بحران دریاچه ارومیه/راهکارهایی که بی نتیجه ماند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > آذربایجان غربی مهر گزارش می دهد:
روند رو به رشد بحران دریاچه ارومیه/راهکارهایی که بی نتیجه ماند
ارومیه – خبرگزاری مهر: در حالی که کمتر از دو روز به پایان سالجاری باقی مانده است هشدارها در خصوص بحران دریاچه ارومیه و روند رو به رشد آن به همراه تهدید طوفان شن و نمک توسط مسئولان داخلی و خارجی قوت گرفت.



به گزارش خبرنگار مهر، وضعیت فعلی پارک ملی دریاچه ارومیه به همراه این هشدارهای جدی نشان می دهد تاکنون اقدامات دولت و مسئولان برای نجات دریاچه بی نتیجه بوده و امروز بر روند این بحران روز به روز افزوده می شود. آهنگ بحران خشک شدن دریاچه ارومیه از 17 سال گذشته آغاز شده و هم اکنون تنها 15 درصد از وسعت دومین دریاچه شور جهان باقی مانده است سطح آب دریاچه ارومیه هم به ۶۵. ۱۲۷۰ سانتیمتر از سطح آبهای آزاد رسیده که این روند بسیار نامطلوبی در این زمینه است. بروز بادهای شدید طوفان های نمکی در سواحل دریاچه ،عوارض بسیار ناگوارآن برای ساکنان منطقه در استانهای آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی به همراه تهدید جدی زیست بوم دریاچه ارومیه دغدغه هایی است که سالهاست مسئولان محلی،ملی و حتی بین المللی را نیز به دریاچه کشانده است. در این راستا 22 نفر از اعضای برنامه عمران سازمان ملل یو ان دی پی روز دوشنبه هفته جاری به همراه کارشناسان نجات بخشی دریاچه ارومیه از تهران و نیز مسئولان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی برای بررسی های میدانی و بررسی میزان بحران دریاچه ارومیه و اثرات آن بر منطقه از سواحل دریاچه ارومیه و تالابهای اقماری آن بازدید کردند. در این بازدیدها که در یک هوای همراه با باد شدید و بارش های پراکنده باران همراه بود اعضای تیم ابتدا از سواحل جنوبی دریاچه در جاده رشکان بازدید کردند که طوفان شن و نمکهای بپاخاسته بر اثر وزش باد موجود در این ناحیه باعث شگفتی حاضران شد.

بعد از سواحل دریاچه ارومیه تیم یو ان دی پی از سد مخزنی حسنلو بازدید کرده و از نزدیک بخش خشک شده تالاب حسنلو را مورد بررسی قرار دادند. بازدید از تالاب آق قلعه و تالاب دورگه سنگی نیز از دیگر بازدیدهای تیم یاد شده بود که قبل از رسیدن تیم ان دی پی به محل، تشکلها و جوامع محلی که از ساعتها قبل در این مکان حضور یافته بودند با استقبال از تیم به ارائه گزارشی از فعالیتهای خود در احیای تالابهای اقماری حوزه دریاچه ارومیه پرداختند. بازدید از منطقه پارک ملی دریاچه ارومیه نیز از دیگر برنامه های تیم ان دی پی بود که در این بازدید حاضران پس از مشاهده وضعیت پارک ملی و بررسی وضعیت جزایر دریاچه ارومیه عازم جاده شهید کلانتری برای بازدید از بخش دیگر دریاچه شدند تا از نزدیک شاهد تاثیرات خشکسالی بر این قسمت از دریاچه ارومیه و پیامدهای آن بر این منطقه و نیز برداشت نمک از دریاچه در آذربایجان شرقی باشند. هدف دیگر این تیم از حضور در ارومیه جمع بندی نظرات کارشناسی و نهایی دست اندرکاران داخلی و کارشناسان خارجی در رابطه با دریاچه ارومیه است که در اردیبهشت ماه تقدیم رییس جمهوری می شود. این تیم را کارشناسانی از استرالیا، اسپانیا، سوییس، انگلستان، و هلند همراهی می کنند.  اعضای یو ان دی پی برنامه عمران سازمان ملل دوشنبه شب در نشست نهایی خود در بررسی آخرین نتایج در مورد نجات دریاچه ارومیه بر احیای بخشی (فاز کوچکی از دریاچه) یا بخشی از آن در ابتدای کار تاکید کردند.

احیای دریاچه ارومیه نیازمند همکاریهای بین المللی است  مایک موزر مشاور ارشد بین المللی طرح حفاظت از تالابهای ایران نیز در این نشست گفت: به جای کاربرد و نامگذاری محدود کردن دریاچه بهتر است کوچک کردن دریاچه یا واژه احیای بخشی از دریاچه را به کار برد. وی با بیان اینکه باید کاری مانند کانال کشی انجام داد تا آب رودخانه ها کاملا به بدنه اصلی دریاچه برسد اظهارداشت: این مشکلی است که باید با اراده و توسط خود ایرانیان حل شود و جوامع و کارشناسان بین المللی نیز با انتقال دانش و تجربه و کمک های مالی در کنار مردم ایران هستند. وی اضافه کرد: موضوع اقلیم و استفاده از آب به شکل بی رویه در داخل این حوضه آبخیز و خارج از ظرفیت، مهمترین مشکل این زیست بوم جهانی است و نیازمندیم تا تمهیداتی اندیشیده شود تا مصارف کشاورزی با ظرفیت های موجود همخوانی داشته باشد. این کارشناس انگلیسی گفت: نه تنها کشاورزان باید در این رابطه کار کنند که کل مردم آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی نیز در این زمینه باید صرفه جویی کرده و نسبت به این کار رغبت داشته باشند. وی با اشاره به نقش تشکلهای غیردولتی در این راستا گفت: نقش تشکلها بسیار پر رنگ و مهم است و باید یک حرکت در ابعاد بزرگ در این زمینه صورت بگیرد. این کارشناس بین المللی ادامه داد: برای صرفه جویی در مصرف آب باید جلب مشارکتهای مردمی و آموزش کشاورزان با کمک تشکلها صورت بگیرد چون تا مردم نخواهند کاری محقق نمی شود. مشاور ارشد جایکا در این نشست گفت: با توجه به اینکه بخش وسیعی از دریاچه خشک شده است تدابیر ما نیز باید گسترده باشد. ناگاتا کنجی افزود: حفظ دریاچه ارومیه باید اولویت اول طرحها و برنامه ها بوده و با توجه به نوسانات بسیار آب، باید موثرترین راهکار را یافت. وی گفت: پروژه سفید رود که در ارتباط با تغییر الگوی کشت اجرا شد، طرح موفقی بود که می توانیم این طرح را به استان های آبریز حوضه دریاچه ارومیه نیز تعمیم دهیم. ناگاتا افزود: صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه می تواند نقش بسیار مهمی در نجات دریاچه داشته باشد و ضرورت دارد این راهکار در دیگر مناطقی که مشکل کم آبی دارند رعایت شود.

منتظر اجرایی شدن راهکارها در خصوص احیای دریاچه ارمیه هستیم مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: هرچه زمان از دست می دهیم دامنه تاثیرات منفی دریاچه بیشتر می شود و ما نیازمند یک مهندسی معکوس در حوضه دریاچه ارومیه هستیم. حسن عباس نژاد اعلام کرد: مشاوره های بسیار برای نجات بخشی دریاچه ارومیه ارائه شده و ما نیز هم اکنون راهکارها را در دست داریم و منتظریم تا به مرحله اجرایی برسند. وی ادامه داد: داشتن یک مجری خوب و کاردان می تواند بهتر از چندین مشاوره باشد و مشاوران بین المللی و حضورشان در ارومیه باید بتواند به عنوان یک گام مهم در پیشرفت در نجات بخشی به دریاچه ارومیه باشد. تیم 22 نفره ان دی پی درصددند تا یک جمع بندی از کلیه راهکارهای پیشنهادی بررسی شده را ارائه کنند تا از بین این راهکارها آنهایی که اولویت دارند برای ارائه به رییس جمهوری در اردیبهشت ماه تهیه و تنظیم شوند. طرح مسایل مطرح در باره تالابهای اقماری دریاچه ارومیه به عنوان یک زیست بوم ارزشمند بین المللی در سطح جهانی و لزوم پیگیری و رفع چالش ها از طریق مبادی و سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل، راهبرد سازمان محیط زیست کشور است.


۱۳۹۲/۱۲/۲۷ - ۱۰:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن