تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا به تو پناه مى برم از اين كه باطل را بر حق ترجيح دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804716002




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ˈگفت و گوهای اجتماعیˈ نشست شورایعالی کار امسال مهم تر از موضوع ˈتعیین دستمزدˈ بود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ˈگفت و گوهای اجتماعیˈ نشست شورایعالی کار امسال مهم تر از موضوع ˈتعیین دستمزدˈ بود تهران - ایرنا - گفت و گوهای اجتماعی صورت گرفته در چهار نشست شورایعالی کار در خصوص تعیین دستمزد سال 93 که در نهایت منجر به افزایش 25 درصدی حقوق کارگران شد را باید به فال نیک گرفت و امیدوار بود که این مهم به همه ارکان جامعه تسری یابد.


تجربه نشست های متعدد شورای عالی کار که با بحث و گفت و گوهای طولانی در نهایت منجر به رشد 25 درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال آینده شد را می توان از منظر دیگری مورد مداقه قرار داد.
طی چهار نشست، اعضای شورای عالی کار با یکدیگر گفت و گو کردند. جامعه ایران که در سالهای گذشته از نبود گفت و گو و تعامل رنج بسیاری برده می تواند با این شیوه که در کشورهای توسعه یافته همواره تعیین کننده است و تصمیم سازی ها براساس آن انجام می شود، بهره گیری کند.
احمد میدری معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چندی پیش نشستی را با حضور نهادهای غیردولتی(ان.جی.اوها) فعال در زمینه های مختلف اجتماعی، برگزار کرد.
حضور سازمانهای مردم نهاد در کشور آنچنان اهمیت دارد که دولت می تواند بخشی از وظایف خود را به آنها واگذار کند. تجربه هند نشان می دهد حضور سازمانهای مردم نهاد حتی توانسته بیماری ایدز را در این کشور کنترل کند.
تلاشهایی از این دست، می تواند منجر به ˈشنیدنˈ شود به طوری که بتوانیم در شرایطی که راه گفت و گو و تعامل به نظر بسته می رسد را دوباره جان تازه ای بخشیم.
جامعه ایران در سایه دولت تدبیر و امید می تواند تجربه گفتمان را دوباره بازسازی کند. راه گفت و گو همواره باز است و با روی کارآمدن دولت جدید باید این شیوه رفتاری باب شود.
کارگر و کارفرما باید به حرف یکدیگر گوش دهند زیرا هر کدام دارای مشکلات خاص خود هستند. کارگران از سختی معیشت شکایت دارند و کارفرمایان از مشکلات تولید و دولت که در این میان نقش میانجی را می خواهد، برعهده گیرد باید طوری رفتار کند که همواره دو گروه اجتماعی را در میز مذاکره حفظ کند.
گفت و گوهایی که در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در دولت تدبیر و امید شکل گرفته باید تداوم یابد و این امر در جامعه ایران نهادینه شود.
بی تردید، باید از گفتمانی که گروههای اجتماعی را در مقابل یکدیگر قرار می دهد، بپرهیزیم و آحاد جامعه خود را در رفع مشکلات و معضلات جامعه ایرانی سهیم بدانند.
متاسفانه خوب ˈگوش کردنˈ سالهاست که در عرصه اجتماعی جای خود را به سخنرانی های یکسویه داده و هر کس حرف خود را می زند، بدون آنکه گوش کند که دیگری چه می گوید. شاید بسیاری از دیدگاههای گروههای اجتماعی به یکدیگر نزدیک باشد اما از آنجا که ما به حرف هم گوش نمی دهیم، نمی دانیم دیگری چه می گوید.
به هرحال تعیین دستمزد در سالهای اخیر به دلیل شرایط نامتعارف اقتصادی نتوانسته کارگران کشور را راضی کند زیرا دستمزد کارگران در هیچ سالی به گونه ای نبوده که ناتوانی قدرت خرید آنان را جبران کند.
دشوار است کارگران بلحاظ دریافت حداقل دستمزد نتوانند میوه مورد نیاز، شیرینی، آجیل، شیر، گوشت، پنیر، کره و کالاهای متنوع دیگری که هر روز در رسانه ملی به انحاء مختلف در معرض دید عموم قرار می گیرد را برای فرزندان خود خریداری کنند.
آیا می توان در برابر کارگری که نمی تواند هزینه های درمانی خود و خانواده اش را تامین کند، بی تفاوت بود؟
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همواره بر افزایش پوشش تامین اجتماعی تاکید دارد و معتقد است که این پوشش باید گسترش یابد و بتواند عموم مردم را زیر چتر حمایت خود بگیرد.
پوشش تامین اجتماعی در سایه کار و تولید تحقق می یابد. جامعه ای که بیکاری آن به حداقل برسد و چرخ های کارخانه های آن بچرخد، می تواند تولید ثروت کند زیرا با تولید ثروت علاوه بر گسترش رفاه، فقر و تنگدستی نیز کاهش می یابد.
می توان دیدگاه نتایج نشست شورای عالی کار را فقط به تعیین دستمزد تقلیل داد و در خصوص کمی و یا مناسب بودن این میزان که با رفاه خانواده بیگانه است، قلم زد اما آنچه در برگزاری این نشست ها اهمیت دارد و باید به گونه ای دیگر مورد بررسی قرار گیرد، گفت و گوهای اجتماعی است که امسال در شرایط بهتری نسبت به سالهای گذشته انجام شد.
راه اندازی سایت گفت و گوی اجتماعی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گامی ارزشمند است که امید می رود پس از دولت تدبیر و امید هم به کار خود ادامه دهد.
بی تردید، جامعه ای راه تحول را در پیش می گیرد که بتواند صحبت و گوش کند و تصمیم جمعی بگیرد. شورای عالی کار نشستی است برای تصمیم گیری در خصوص ارکان جامعه کار در کشور. باز شدن راه گفت و گوهای اجتماعی می تواند در حل بسیاری از مسائل موثر باشد.
باید بیاموزیم که تنها از راه گفت و گو است که می توان به حل مسائل و معضلات همت کرد بنابراین چگونگی نشست شورایعالی کار در سال جاری مهمتر از تصمیم نهایی بود که در خصوص افزایش 25درصدی دستمزد کارگران برای سال 93 گرفته شد.
اقتصام(5)9123**1558
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن