تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما حق ندارد از هيچ يك از يارانم چيزى به من بگويد؛ زيرا دوست دارم در حال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819198776




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نوروز؛ میراث مشترک ملت‌های آسیای مرکزی، افغانستان و شبه‌قاره/4 «گلستان» عشق‏آباد در آستانه عید «نوروز»+تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نوروز؛ میراث مشترک ملت‌های آسیای مرکزی، افغانستان و شبه‌قاره/4
«گلستان» عشق‏آباد در آستانه عید «نوروز»+تصاویر
بازار «گلستان» یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین بازارهای شهر «عشق‏آباد» است که این روزها با توجه به نزدیک شدن به عید نوروز، حال و هوای خاصی پیدا کرده ‏است.

خبرگزاری فارس: «گلستان» عشق‏آباد در آستانه عید «نوروز»+تصاویر


به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‌‏آباد، در بازار گلستان که در مرکز شهر عشق‏آباد قرار دارد، همه نوع کالا و مواد مورد نیاز مردم از مواد غذایی گرفته تا لباس، لوازم خیاطی، فروشگاههای عتیقه‌فروشی و زیورآلات فروشی، نانوایی، انواع تنقلات و شیرینی و کیک و نیز لوازم هنری دستی مردم ترکمنستان، مورد داد و ستد قرار می‏گیرد.

با توجه به اینکه کمتر از یک هفته به عید نوروز باقی مانده است، شهروندان عشق‏‌آباد نیز برای گرامیداشت عید نوروز و تزئین سفره‌های نوروزی خود، برای تهیه و خریداری کالاها و اقلام مورد نیاز خود به بازار گلستان مراجعه می‌کنند و به این ترتیب به استقبال عید نوروز می‏‌روند.



این گزارش حاکیست که هدایا به ویژه از کالاهای صنایع دستی، لباس، لوازم خانگی، میوه، کیک، میوه‌‏های خشک، تنقلات، سبزیجات و غیره از مهمترین کالاهایی هستند که این روزها در بازار گلستان، بیش از روزهای گذشته خرید و فروش می‏‌شوند.



این گزارش همچنین می‌افزاید که با توجه به فرا رسیدن عید نوروز و افزایش سطح خرید و فروش در بازار گلستان، مغازه‌داران 20 الی 30 درصد تخفیف را نیز برای مشتریان خود در نظر گرفته‌اند که این مسئله نیز باعث جذب بیش از پیش مردم برای خرید به این بازار سنتی مرکزی شده است.







گفتنی است که پس از استقلال ترکمنستان به فرمان رئیس‌جمهور این کشور به منظور احیای رسم و آئین دیرین این کشور، سال نو را «نوروز» اعلام کرده و هر ساله در 21 مارس جشن گرفته می‌شود. در این کشور سال نو، طبق رسوم قدیم و جدید، 2 بار در سال جشن گرفته می‌شود. یکی به استناد تقویم میلادی و دیگری عید نوروز به نشانه احیای دوباره آداب و رسوم دیرینه مردم ترکمنستان. در ترکمنستان عید نوروز به صورت گسترده با حضور زیاد مردم در دامنه‌های کوه «کپت داغ» و کناره‌های آمودریا با عظمت خاصی برگزار می‏‌شود و این در حالی است که ترکمنستان سال گذشته میزبان جشن جهانی نوروز نیز بود. دید و بازدید: در استقبال از نوروز ترکمن‌ها از روزها قبل از پایان اسفند، به آذین‌بندی شهرها و روستاهای خود و نیز تدارکات پذیرایی‌ها و میهمانی رفتن‌ها و میهمانی‌دادن می‌پردازند. مراسم آوازخوانی: آوازهای محلی جزء جدایی‌ناپذیر مراسم سنتی ترکمن‌ها در استقبال از تجدید حیات طبیعت است و مسابقات اسب‌سواری که در بین ترکمن‌ها جایگاه خاصی در همهٔ طول سال دارد، در نوروز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و از این‌رو جشن‌های نوروزی ترکمن‌ها با مسابقات اسب‌سواری نیز توأم است به طوریکه، این مسابقه‌ها از ارکان اصلی جشن‌های نوروزی ترکمن‌هاست. آشپزی: زنان ترکمن از روزها قبل از نوروز اقدام با طبخ انواع شیرینی و خوراکی‌های شیرین که سمنو حتماً یکی از آنهاست، شیرینی و نشاط را در سال نو به خانه می‌آورند. از غذاها و شیرینی‌های سنتی و محلی ترکمن‌ها «نوروز کچه»، «نوروز بامه‌» است که جای خاصی در سفره‌های نوروزی ترکمن‌ها دارد. مسابقات: آیین‌های عمومی نوروزی در ترکمنستان معمولاً در میادین اصلی شهرها و روستاها برگزار می‌شود و مردان و زنان جوان ترکمن نیز در روزهای جشن، بازی‌ها و سرگرمی‌های ویژه‌ای از جمله سوارکاری، کشتی، پرش برای گرفتن دستمال از بلندی، برپایی جنگ خروس، شاخ‌زنی قوچ‌ها و بازی شطرنج برگزار می‌کنند. به هنگام انجام این بازی‌ها و سرگرمی‌ها، ترکمن‌های زیادی در محل جمع می‌شوند و با تشویق‌های پی در پی، به این مسابقات رونق خاصی می‌دهند. پوشیدن لباس نو، دید و بازدید و پریدن از روی آتش از دیگر رسوم ترکمن‌ها در ایام عید نوروز است. انتهای پیام/.

92/12/26 - 10:20





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن