تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان، در روز قيامت، قدم از قدم برنمى‏دارد، مگر آن كه از چهار چيز پرسيده مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804085861




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تقويت توان نظامي ژاپن در شرق آسيا


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۵ اسفند ۱۳۹۲ (۱۴:۱۴ب.ظ)
تقويت توان نظامي ژاپن در شرق آسيا ژاپن براي تبديل شدن به قدرت مطرح بين المللي، با توجه به تهديدات نظامي از سوي چين و كره شمالي،‌ در سالهاي اخير و در دولت شينزو آبه، بر ميزان سرمايگذاري هاي نظامي، بودجه دفاعي و روابط امنيتي خود با كشورهاي منطقه اي و فرا منطقه اي افزوده است.
به گزارش خبرگزاري موج، پايان جنگ جهاني دوم و شكست ژاپن در اين نبرد، باعث ايجاد محدوديت هايي در زمينه قدرت نظامي اين كشور شد. بر اين اساس توكيو تلاش خود را صرف قدرت اقتصادي خود كرد. چنانكه هم اكنون سومين قدرت اقتصادي دنيا شد. اما از آنجا كه لازمه حضور قدرتمند در مناسبات دنيا داشتن تمامي وجوه قدرت است، ژاپن نيز به ويژه پس از روي كار آمدن شينزو آبه، تلاش دارد بر توان ميليتاريستي خود بيفزايد. اين در حالي است كه اين كشور با موانعي در قانون اساسي خود در زمينه توسعه نيوري نظامي روبرو مي باشد. اما تاكيد نخست وزير كنوني بر وجود تهديدات مختلفي از سوي كره شمالي و چين باعث افزايش بودجه نظامي و تقويت روابط دوجانبه امنيتي با ايالات متحده شد.
همچنين اين كشور در صدد است تا وارد بازار صدور سلاح نيز شود. ژاپن در سال 1967 "سه اصل" در مسئله صادرات اسلحه را تصويب كرد. بر اين اساس اين كشور اجازه صدور سلاح به كشورهاي بلوك كمونيستي، كشورهاي منوط به تحريم سلاح به واسطه قطعنامه هاي سازمان ملل و كشورهاي درگير در مناقشات نظامي را نداشت. اما در سالهاي اخير توكيو بر آن است ممنوعيت صادرات تجهيزات نظامي خود را به حداقل برساند. به همين دليل در ماه اكتبر سال جاري، اين كشور به نيروي دريايي بريتانيا قطعات موتور ژاپني براي كشتي را ارسال كرد. گفتني است ناظران انگيزه دولت ژاپن را براي صدور سلاح را در تغيير افكار عمومي اين كشور مي دانند. زيرا بنا بر آمار يك نظر سنجي، 80درصد ژاپني ها كشورشان را در معرض خطر كشورهاي خارجي مي دانند كه ممكن است به يك جنگ بزرگ منتهي شود. در واقع ژاپن در پي آن است تا با ايجاد تحول در استراتژي امنيت ملي خود، در زمينه خريد و فروش سلاح محدويت هاي متقبل شده از دوران جنگ جهاني دوم را كاهش دهد. در اين راستا آبه در تلاش است بدون نظامي تر كردن ژاپن، امنيت آن را افزايش دهد. در نتيجه مي خواهد به نيروهاي مسلح حوزه عمليات بيشتري بدهد تا بتوانند با تهديد هاي خارجي بهتر مقابله كنند.
در همين راستا دولت كنوني توكيو، با در نظر گرفتن 240 ميليون دلار از سال 2014 تا 2019 براي خريد جنگ افزار و سلاح هاي مورد نياز ژاپن بهتر مي تواند مسئوليت هاي خود را در صحنه جهاني اجرا كند. همچنين هيات دولت ژاپن طرحي را تصويب كرد كه بر مبناي آن توكيو يك "نيروي دفاع مشترك پويا" براي كمك به نيروي هوايي،‌زميني و دريايي تشكيل خواهد داد.
افزايش بودجه نظامي چين اگرچه از سوي مقامات پكن با توجه به جمعيت و وسعت سرزمين اين كشور توجيه شده است اما به دليل مناقشه بر سر جزايري كه ژاپن از سال 2012 آنها را در تملك خود گرفت و همچنين اعلام منطقه دفاع هوايي در درياي جنوبي چين نگراني بسياري در توكيو بر انگيخت.
با توجه به اين شرايط بود كه ايالات متحده و ژاپن تصميم گرفتند پس از 17 سال، براي بررسي موافقت نامه هاي دفاعي دو جانبه در هاوايي گرد هم آيند. توكيو تلاش دارد مسير مذاكرات به سمتي سوق يابد كه هرگونه ايچاد چالش از سوي چين در جزاير مورد اختلاف با واكنش امريكا با توجه به دفاع دوجانبه،‌ روبرو شود. اما شوند اما واشنگتن اصرار دارد در مورد بحث هاي گسترده تر گفتگو كنند.
آمريكا در مورد اين جزاير موضعي نگرفته است. جزايري كه چين آنها را ديائو و ژاپن سنكاكو مي خواند. با اين وجود واشنگتن اين مسئله را كه اين جزاير توسط ژاپن اداره شود، به رسميت مي شناسد و عنوان كرده است كه آنها تحت پيمان امنيتي دو كشور هستند و آمريكا ملزم است از ژاپن در صورت تجاوز به اين جزاير دفاع كند.
مقامات امريكا نشان داده اند كه تمايلي به وارد شدن به درگيري ميان دومين و سومين قدرت اقتصادي دنيا را ندارند.
دولت شينزو آبه تحولات نظامي سري چين را تهديد تلقي و چين نيز توكيو را متهم به برانگيختن تهديدات منطقه اي مي كند. شينزو آبه اعلام كرده است ژاپن مي خواهد بحث هاي مربوط به چين اولويت بندي شود و نقش هاي مربوط به آمريكا و ژاپن در حوادث " منطقه خاكستري" مشخص شود.
با اين اوصاف هرگونه تلاش ژاپن براي افزودن بر توان نظامي خود از طريق افزايش بودجه نظامي،‌ خريد تسليحات، توسعه پيوند نظامي با قدرت هاي فرا منطقه اي و برگزاري رزمايش هاي متعدد نظامي با كشورهاي منطقه و امريكا صرفا بر تنش در شرق آسيا خواهد افزود. زيرا اين اقدامات باعث ايجاد موجي اس سوء تفاهم خواهد شد كه بر ميزان مداخله قدرت هاي خارجي، صرف بودجه گزاف در مسائل ميليتاريستي و ايجاد مسابقه تسليحاتي خواهد افزود.
زهرا سادات حسيني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن