تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودتان را بر خوش اخلاقى تمرين و رياضت دهيد، زيرا كه بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820095668




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دیپلماسی فراگیر ایران و نوبت شرق آسیا


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

در حاشیه سفر ظریف به ژاپن و اندونزی دیپلماسی فراگیر ایران و نوبت شرق آسیا تهران- ایرنا- گسترش مناسبات جمهوری اسلامی ایران با ژاپن و اندونزی در زمینه های گوناگون، رایزنی در مورد فعالیت های صلح آمیز هسته ای و نیز تحولات منطقه ای از جمله مهمترین دستورهای کار سفر وزیر امور خارجه کشورمان به توکیو و جاکارتا بود.


پس از دیدارهای پرشمار مسوولان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و چندین کشور آسیایی و اروپایی، در روزهای گذشته عقربه قطب نمای دیپلماسی فراگیر تهران به سمت شرق آسیا چرخید.
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، پس از رایزنی ها و نشست های پیاپی با مسوولان سیاست خارجی کشورهایی چون لهستان، بلژیک، اسپانیا، سنگاپور و هند در روزهای نخستین ماه جاری، عصر سه شنبه سیزدهم اسفندماه وارد توکیو شد.
ظریف پس از دیدار 2روزه با مقام های ژاپنی، راهی جاکارتا -پایتخت اندونزی- شد تا در روزهای پایانی هفته با وزیر امور خارجه و رییس جمهور این کشور در مورد روابط 2جانبه و تحولات منطقه به گفت و گو بنشیند.
**اهداف سفر ظریف به شرق آسیا
سفر ظریف به توکیو و دیدار با «فومیو کیشیدا» وزیر امور خارجه و «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در واقع پاسخی به سفر کیشیدا به تهران در آبان ماه سال جاری و دعوت دیپلماتیک او از وزیر امور خارجه کشورمان بود.
بدین ترتیب پس از سفر فرستاده ویژه آبه به تهران برای دیدار با «حسن روحانی» رییس جمهوری و ملاقات رییسان دولت های جمهوری اسلامی ایران و ژاپن در حاشیه نشست شصت و هشتم مجمع عمومی سازمان ملل، حضور ظریف در ژاپن چهارمین تماس مهم مقام های سیاسی تهران و توکیو از زمان روی کار آمدن دولت تازه به شمار می رود.
از این رو، ناظران پس از روند رو به رکود تعاملات سیاسی و مبادلات اقتصادی ایران و ژاپن در سال های گذشته، از فصل تازه مناسبات 2کشور سخن به میان آورده اند.
در دیدار ظریف با مقام های ژاپنی، افزون بر رایزنی در مورد ارتقای سطح تعاملات اقتصادی و بازرگانی، راه های گسترش روابط سیاسی و فرهنگی تهران و توکیو و نیز تحولات منطقه ای بویژه رخدادهای افغانستان و سوریه مورد بررسی قرار گرفت.
وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گو با مقام های ژاپنی و نیز سخنرانی در جمع کنشگران اقتصادی و رسانه ای، بهره وری صلح آمیز از انرژی هسته ای، ایمن سازی تاسیسات اتمی، مبارزه با مواد مخدر و همکاری های زیست محیطی در زمینه گسترش صنایع سبز و رویارویی با چالش های اقلیمی را از مهمترین محورهای همکاری های آینده 2 کشور بر شمرد.
ظریف پس ترک ژاپن و ورود به اندونزی، با «محمد مارتی ناتالگاوا» وزیر امور خارجه و «سوسیلو بامبانگ یودهویونو» رییس جمهور این کشور دیدار و در مورد گسترش همکاری های تهران- جاکارتا در زمینه های گوناگون بویژه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گفت و گو کرد.
پیش از این و در روزهای میانی بهمن ماه، فرستاده ویژه رییس جمهوری اندونزی به تهران سفر کرده و در دیدار با «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری، در مورد گسترش روابط 2کشور رایزنی کرده بود.
همزمان با سفر آسیایی وزیر امور خارجه، روز چهارشنبه چهاردهم اسفند ماه در فیلیپین مراسم پنجاهمین سالگرد برقراری روابط تهران- مانیل با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران و مقام های وزارت امور خارجه و نیز کمیته روابط خارجی پارلمان فیلیپین برگزار شد.
در این مراسم، ضمن بررسی راه های گسترش مناسبات 2کشور بویژه روابط تجاری پس از توافقنامه ژنو، اعلام شد که رییس مجلس نمایندگان فیلیپین بزودی راهی تهران خواهد شد تا در مورد افزایش سطح همکاری ها در زمینه های گوناگون با مقام های ایرانی به گفت و گو بنشیند.
بدین ترتیب روزهای پایانی هفته پیشین را می توان روزهای آسیایی دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دانست که می تواند زمینه ساز خروج روابط آسیایی ایران از وضعیت رکود چند سال گذشته باشد.
**اهمیت سفر ظریف به ژاپن و اندونزی
در سال های گذشته ژاپن از جمله مهمترین شرکای تجاری تهران بوده که به دلیل گسترش تحریم ها، جایگاه این کشور در مناسبات خارجی ایران کم رنگتر شده است و رقیبان آسیایی چون هند و چین رفته رفته جای ژاپنی ها را گرفته اند.
در سال 1386، ژاپن با خرید روزانه نیم میلیون بشکه نفت مهمترین مشتری آسیایی نفت ایران بود و با رسیدن حجم مبادلات اقتصادی 2کشور به 15 میلیارد دلار، توکیو دهمین شریک تجاری تهران به شمار می آمد، اما تنگ تر شدن حلقه تحریم ها سبب شد تا ژاپنی ها با وجود نیاز فزاینده به منابع انرژی و نیز بازار پر کشش ایران، مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را کاهش دهند.
به همین دلیل، ژاپنی ها در شرایط کنونی با استقبال از توافقنامه ژنو، تعلیق بخشی از تحریم ها و پدیداری چشم انداز رفع تحریم های ضد ایرانی، در تکاپوی بازگشت به شرایط پیشین هستند و بارها اعلام کرده اند که از پیشرفت گفت وگوهای هسته ای تهران و 6 قدرت جهانی استقبال می کنند.
نخستین نشانه های رویکرد تازه ژاپنی ها در فضای پس از توافقنامه ژنو با افزایش چشمگیر میزان واردات منابع انرژی از ایران ارتباط می یابد.
به گزارش روزنامه آنلاین «ژاپن تودی» در سوم مارس (دوازدهم اسفندماه)، ژاپن به عنوان چهارمین خریدار بزرگ نفت جهان، در ماه ژانویه سال 2014 میلادی با افزایش نزدیک به 30 درصدی واردات نفت از ایران، خرید خود را به میزان 210 هزار بشکه در روز رسانده است.
به گزارش این روزنامه، خریداران بزرگ نفت آسیا یعنی کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در ماه نخست سال جاری میلادی به نسبت سال 2013، به میزان 22 درصد وارادات نفت از ایران را افزایش داده اند.
ژاپن تو دی ضمن اشاره به تلاش شرکت های چینی برای حضور پررنگ تر در صنایع انرژی ایران، میزان افزایش واردات نفت چین از ایران را در ژانویه 2014 نسبت به ژانویه 2013، 82 درصد اعلام کرده است.
این روزنامه ژاپنی پرداخت نخستین قسط دارایی های بسته شده ایران از سوی ژاپنی ها به میزان 550 میلیون دلار را پیش درآمد پرداخت دیگر قسط های مربوط به درآمدهای نفتی ایران دانسته و اعلام کرده پیرو گفت و گوهای تازه دیپلماتیک تهران با شریکان تجاری، بزودی کره جنوبی و هند نیز به واریز درآمدهای نفتی به حساب ایران اقدام خواهند کرد.
ژاپنی ها در نخستین روزهای اسفندماه با فرستادن سفیر خود به جزیره خارک، زمینه های گسترش روابط نفتی خود با ایران را مورد بررسی قرار دادند. در این پیوند، معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی از گسترش روابط 2کشور در حوزه صنعت نفت و علاقمندی شرکت های ژاپنی به سرمایه گذاری در برنامه های بزرگ حوزه های بالادستی بخش انرژی خبر داد.
افزون بر آنچه گفته شد، گسترش همکاری های تهران و توکیو به دلیل ظرفیت های بالای ژاپنی ها برای سرمایه گذاری مالی در بخش های مختلف و نیز توان بالای فنی در زمینه های گوناگون می تواند در بردارنده فرصت های چشمگیری برای ایران باشد. در برابر، حضور پررنگ و سودآور در بازار ایران و فرصت مشارکت در طرح های گوناگون اقتصادی بویژه در بخش انرژی، انگیزه فراوانی را برای ژاپنی ها در زمینه گسترش روابط با ایران به وجود آورده است.
و اما کشور 247 میلیون نفری اندونزی با تولید ناخالص داخلی نزدیک به یک تریلیون دلار و رشد اقتصادی خیره کننده بیش از 6 درصدی نیز می تواند در کنار چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در سال های پیش رو به یکی از مهمترین مقاصد تجارت آسیایی ایران تبدیل شود.
به گفته «محمود فرازنده» سفیر جمهوری اسلامی در اندونزی، حجم مبادلات تجاری ایران و اندونزی می تواند افزایش 150 درصدی داشته باشد. فرازنده در آستانه سفر ظریف به جاکارتا تصریح کرد میزان روابط تجاری 2کشور در سال 2011 میلادی، 2میلیارد دلار بوده است، اما می توان امیدوار بود که این رقم در آینده ای نزدیک به بیش از پنج میلیارد دلار افزایش یابد.
در این پیوند، در ماه گذشته قراردادی سه میلیارد دلاری بین یک کنسرسیوم از شرکت های ایرانی و اندونزیایی به امضا رسید تا پالایشگاه هایی برای بهره وری از محصولات نفتی و میعانات گازی در اندونزی ایجاد شود.
افزون بر ظرفیت های بالای 2کشور برای همکاری های اقتصادی، ایران و اندونزی به عنوان 2کشور مهم اسلامی می توانند شتابنده تر از پیش به سمت گسترش روابط سیاسی و فرهنگی گام بردارند.
از دید مقام های ایرانی، گسترش روابط با کشورهایی چون اندونزی می تواند نقش کلیدی در افزایش همکاری های تهران با اعضای سازمان منطقه ای «آ.سه.آن» ایفا کند؛ مساله ای که پیش از این و در دیدار وزیران امور خارجه ایران و سنگاپور بدان اشاره و بر فرصت های گسترش همکاری های دو جانبه 2سازمان منطقه ای «اکو» و آ.سه.آن تاکید شده بود.
با توجه به آنچه گفته شد سفر آسیایی ظریف به 2کشور مهم آسیای شرقی را می توان اقدامی مهم در جهت افزایش ارتباطات و همکاری های تهران با کشورهای آسیایی در زمینه های گوناگون دانست؛ اقدامی که گامی مهم به سمت گسترش متوازن دیپلماسی فراگیر ایران در شرایط کنونی به شمار می رود.
از محمد کاظمی - گروه تحقیق و تفسیر خبر
تحقیق**9279**1358
انتهای پیام /*




17/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن