تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر بسم اللّه‏ را قرائت كنى، فرشتگان، تا بهشت تو را حفظ مى‏كنند و آن شفاى هر در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821226057




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بزرگداشت نگارنده كتاب جامعه شناسي انتخابات يازدهم


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: تجليل از علي دارابي؛
بزرگداشت نگارنده كتاب جامعه شناسي انتخابات يازدهم
از دكتر علي دارابي پژوهشگر و نويسنده كتاب جامعه شناسي انتخابات يازدهم در موسسه فرهنگي مطبوعاتي همشهري قدرداني شد .


به گزارش حوزه رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از  روابط عمومي رسانه ملي  ، اين مراسم با حضور دكتر غلامعلي حداد عادل مشاور عالي مقام معظم رهبري و رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي، مجتبي شاكري عضو شوراي اسلامي شهر تهران، علي معلم دامغاني شاعر و رئيس فرهنگستان هنر، دكتر مهدي ذاكري، مدير عامل موسسه فرهنگي مطبوعاني همشهري، دكتر يونس شكرخواه عضو هيئت علمي دانشگاه تهران و نيز جمعي از انديشمندان، اصحاب قلم، نويسندگان، روزنامه نگاران  برگزار شد.

ريس فرهنگستان زبان و ادب فارسي در سخناني ضمن قدرداني از دكتر دارابي پژوهشگر و نويسنده كتاب " جامعه شناسي انتخابات يازدهم"   بازخورد آن در جامعه را مثبت ارزيابي كرد و از ضرورت آن براي بررسي انتخابات گذشته و اندوخته اي براي انتخابات آتي سخن گفت . وي افزود: اين اثر براي جامعه شناسان و اهل سياست يك فرصت است و اهل سياست مي توانند با مطالعه اين اثر حساب شده تر و علمي تر وارد عرصه انتخابات شود . رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي در آيين تجليل  از علي دارابي نويسنده كتاب جامعه شناسي انتخابات يازدهم گفت: اين اثر ارزشمند براي اهل سياست و جامعه شناسان يك فرصت است.

دكتر غلامعلي حداد عادل گفت: اهل سياست با مطالعه اين كتاب مي تواند با آگاهي بيشتر ، حساب شده تر و علمي تر وارد عرصه انتخابات شود . وي با نگاهي به انتخابات گذشته گفت: نبايد انتخابات را تنها از منظر برد و باخت نگاه كرد بلكه مي توان به انتخابات غير از رقابت دو فرد يا جناح سياسي نگريست.
وي افزود : انتخابات در ايران پديده كلان اجتماعي است. در طول سال هيچ حركت و خيزش عمومي به وسعت انتخابات وجود ندارد و حضور آگاهانه و پرشور مردم در انتخابات، پذيرش و پايبندي نتيجه انتخابات از ويژگي هاي انتخابات در جمهوري اسلامي ايران است . رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي دموكراسي و مردم سالاري را ابزار استكبار جهاني براي تحت فشار قرار دادن كشورها توصيف كرد و گفت: انقلاب اسلامي اين ابزار را از دست امريكا گرفته است و آمريكا نمي تواند به بهانه فقدان مردم سالاري در ايران دخالت كند. مردم از اول انقلاب در انتخابات شركت داشته اند و با همان روحيه و تشخيص در همه سال ها در انتخابات حاضر شده اند.
دكتر حداد عادل با مقايسه انتخابات قبل از انقلاب و پس از ان، گفت: پيش از انقلاب راي دادن و انتخابات مفهومي نداشت و كسي باور نداشت كه انتخاباتي صورت بگيرد در حالي كه پس از انقلاب اسلامي درست خلاف آن باورپذير شد و انتخابات واقعي شكل گرفت.
وي انتخابات را بزرگترين هديه انقلاب به مردم ايران دانست و  افزود: مردم حقيقي بودن انتخابات در ايران را مي دانند و به آن احترام مي گذارند. رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي تصريح كرد: در هر انتخابات يك گفتمان مطرح است و هنر آن است كه اين گفتمان مسلط زمان انتخابات شناسايي و مورد توجه قرار گيرد.
دكتر حداد عادل نظر سنجي با اشاره به جايگاه نظر سنجي در انتخابات و ديدگاه هاي مختلف در اين خصوص گفت: نظرسنجي يك علم است و نتايج انتخابات درستي ان را نشان مي دهد . دكتر ذاكري مدير عامل موسسه فرهنگي مطبوعاتي همشهري نيز بهره گيري از بيانات رهبر معظم انقلاب، نثر روان، مستند بودن به آمار و نمودار و پرهيز از مطول بودن را از ويژگي هاي بارز كتاب جامعه شناسي انتخابات يازدهم برشمرد و با ستايش از نويسنده آن گفت: انتشار اين اثر گوياي اهتمام دكتر دارابي به ضرورت دقت نظر در انتخابات است و براي كساني كه قصد تعمق و تامل در انتخابات رياست جمهوري يازدهم دارند موثر است. علي معلم دامغاني نيز گفت: اين كتاب ارزشمند است چرا كه نويسنده آن در خصوص موضوع تجربه عملي دارد و هم از لحاظ تحقيق و علم به اين موضوع احاطه كامل دارد.
شاكري عضو شوراي اسلامي شهر تهران هم در اين نشست گفت: اهتمام دكتر دارابي به نگارش اين اثر با وجود مشغله هاي زياد كاري وي در حوزه رسانه ملي، "ايثارگري بزرگ"  است و اين نويسنده فاخر و فكور با اين كتاب و ديگر آثارش براي اعتلاي ذهن و روح شهر تلاش مي كند.
وي ابراز اميدواري كرد اين اثر عنصر محرك و سرآغازي براي دست يافتن به آرمان شهر مطلوب باشد. در ادامه دكتر علي دارابي نويسنده كتاب "جامعه شناسي انتخابات يازدهم " نيز در سخناني با بازخواني بخش هايي از اين اثر گفت: هدف از نگارش كتاب اين است كه آيا ما مي توانيم الگوي راي دهي ايرانيان را در انتخابات نظام مند كنيم؟
وي افزود: اين اثر رفتار انتخاباتي شهروندان ايران را مطالع مي كند، به اهميت "صنعت نظر سنجي"  در انتخابات مي پردازد، تاثير گذاري و نقش آفريني شبكه هاي اجتماعي ، سازمان هاي مردم نهاد و خانواده ها و از طرف ديگر فروكاسته شدن نقش احزاب در انتخابات را بررسي مي كند.
در پايان اين مراسم لوح تقدير دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران، مهندس ضرغامي رئيس سازمان صداوسيما و موسسه فرهنگي مطبوعاتي همشهري به دكتر دارابي اهدا شد.
كتاب جامعه شناسي انتخابات يازدهم با تحليلي بر فضاي انتخابات رياست جمهوري يازدهم و رفتارهاي راي دهندگي ايرانيان به قلم دكتر علي دارابي است كه اين اثر در هشت فصل در تابستان 1392 منتشر شده است و  در اين فاصله به چاپ دوم رسيده است.
نويسنده در فصل اول و در قالب سه بخش به تحليل رفتار انتخاباتي ايرانيان، تحليل آماري انتخابات رياست جمهوري در ايران و نيز اهميت انتخابات يازدهم پرداخته است.
بررسي توانايي‌هاي راهبردي مقام معظم رهبري در مديريت، هدايت و برگزاري باشكوه انتخابات يازدهم و خلق حماسه سياسي، موضوع دومين فصل كتاب حاضر را تشكيل مي‌دهد.
در فصول سوم و چهارم به بررسي آرايش نيروها و جريان‌هاي سياسي اعم از اصلاح‌طلب، اصولگرا  و جريان مستقل و نيز عملكرد آنها قبل و در جريان برگزاري انتخابات يازدهم رياست جمهوري توجه شده است.
تحليل جامعه‌شناختي چرايي پيروزي دكتر حسن روحاني، مبحث پنجمين فصل كتاب حاضر را تشكيل مي‌دهد.
در فصل ششم ضمن نقد و ارزيابي عملكرد رسانه‌هاي بيگانه در انتخابات يازدهم به نقش و كاركرد رسانه ملي در اين انتخابات و از جمله بررسي عملكرد موفقيت‌آميز آن در زمينه برگزاري مناظره‌هاي انتخاباتي پرداخته شده است.
بررسي نقش و كاركرد نظرسنجي‌هاي انتخاباتي و نيز ميزان دقت و موفقيت آن‌ها و نيز آسيب‌شناسي آن ديگر مساله‌اي است كه دكتر علي دارابي در فصل هفتم بدان پرداخته است.
تبيين نشانگان، درس‌ها و پيام‌هاي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري آخرين موضوعي است كه در اين كتاب به آن توجه شده است.
انتهای پیام/







تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن