تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از به زبان آوردن سخنان زشت بر حذر باش. زیرا فرومایگان را گرد تو جمع می کند و گرانم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816179328




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نوروز با یک بام و دو هوا


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نوروز با یک بام و دو هوا شهرکرد-ایرنا-از همان قدیم ندیم ها هم مرسوم بود که هر که بامش بیشتر، برفش بیشتر و حالا بماند بام اینجا هم برفش بیشتر است و هم گرمایش.


چند روزی است سرما، بد جوری از پنجره های باز رو به نوروز در شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری سرک می کشد،اما خب خاصیت بهار این است که نوروز هر جا پا بگذارد، هوا طبع بهاری به خود می گیرد.
دمای هوا در شهرکرد در حالی در آستانه نوروز به چهار درجه زیر صفر می رسد که دما در بخش بازفت به ویژه دره سنگ چین و موری به حدود پانزده درجه بالای صفر است.
در حالی که هوای سرد موگویی مردم را مجبور به پوشیدن لباس های زمستانی کرده است، در لردگان هوای گرم در روزهای نخستین بهار خودنمایی می کند.
در منطقه موگویی شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری، بهار جور دیگری است و نو بهارش با همه جای ایران فرق می کند، چرا که بهار ایستاده بر فراز دیوارهای یخی و برفی موگویی برای رفتن زمستان لحظه شماری می کند.
ساکنان 13 روستای منطقه موگویی در کوهستانهای سردسیر و برفگیر کوهرنگ چهارمحال و بختیاری، بخشی از سال را در محاصره برف قرار دارند و بهار اینجا زمستانی است.
موگویی ها همیشه حدود نیمی از سال را در محاصره برف بسر می برند و با شهرها و مرکز چهارمحال و بختیاری ارتباط زمینی کمتری برقرار می کند.
دید و بازدیدهای نوروزی این مردم در کنار چشم اندازی از برف همراه است و مردم این دهستان برای رفتن به سراغ بزرگان و دید و بازدید نوروزی با لباس گرم از کنار برف های انباشته عبور
می کنند.
رسم است، در مناطق مختلف چهارمحال و بختیاری، براساس یک سنت دیرین، مردم در آغاز سال نو و نوروز درب خانه هایشان را باز می گذارند، تا بهار از در خانه ها به تمام اتاقها سرک بکشد، اما در دهستان موگویی کسی نمی تواند از سوز سرمای برف ها، درب خانه خود را باز بگذارد.
ارتفاع برف در برخی از گردنه های منطقه موگویی حتی تا پایان خود نوروز هم در این منطقه به بیش از یک متر می رسد و ارتفاع برف در کنار گردنه عسل کشان این منطقه، به چند متر نیز رسیده است.
هم اکنون 44 کیلومتر از این جاده در ارتفاعات بیش از سه هزار متری از سطح دریا قرار دارد و دارای یخچالهای دایمی است و منطقه موگویی با چهار هزار و 500 نفر جمعیت در 160 کیلومتری شهرکرد مرکز استان واقع شده است.
ارتفاع برف در برخی از مسیرهای روستایی باعث می شود بازگشایی جاده ها تا یک ماه پس از سال نو نیز ادامه داشته باشد و با باز شدن این محور، عشایر کوچرو منطقه نیز می توانند به ییلاق محل زادگاه خود برگردند.
منطقه موگویی در شهرستان کوهرنگ از توابع چهارمحال و بختیاری و در 190 کیلومتری مرکز این استان و در سرشاخه های زاینده رود قرار دارد.
حالا کمی آن طرف تر ،درست حدود 50تا 60کیلومتر هوای بهاری گرمای دلنشین دارد و دما در بخش جنوبی بازفت بالای 10درجه است.
حالا در این استان، مردم در دهستان های بخش منج به ویژه منطقه بارز در نقطه مرزی چهارمحال و بختیاری،در نوبهاران روزهای گرمی را پشت سر می گذارند.
برای رسیدن به بارز باید چهارمحال و بختیاری را پشت سر گذاشت و دوباره از راه خوزستان و دهدز به سرزمین گرم لردگان وارد شد، تا بارز را از نزدیک ملاقات کرد.
بارز بر دامنه کوه غارون ایستاده و بر بلندای این کوه به راحتی می توان نظاره گر استان خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری بود.
منطقه بارز در آخرین نقطه چهارمحال و بختیاری قرار گرفته و ‎ 210کیلومتر از شهرکرد، مهمترین مرکز شهرنشینی استان چهارمحال و بختیاری فاصله دارد.
تاریخ بارز و کوه غارون به دوره ساسانیان باز می گردد و درخت هزاران ساله، گواه قدمت تاریخی کوه غارون و روستای بارز است.
وجه تسمیه کوه غارون به دلیل وجود غارهای متعدد است و برخی آن را کوه قارون عنوان می کنند، عشایر در کوه غارون رمه داری می کنند و زندگی خودکفایی دارند.
زنان عشایر کوه نشین غارون در آستانه نوروز هر صبح به دوشیدن شیر و مشک زدن و نان پختن مشغولند و برخی دیگر نیز در پایین قله کوه به کشت گندم و درو کردن محصول در طول روز اشتغال دارند و برخی نیز برای جمع آوری هیزم به دل جنگل
می زنند.
پوشش بیشتر جنگل کوه غارون در کنار روستای گرم بارز را، بنه و بلوط تشکیل می دهد و بخشی از سوخت روزانه عشایر کوه نشین غارون نیز از همین چوبهای خشک جنگلی تامین می شود.
شهرستان لردگان در ‎ 160کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده و دارای ‎ 177هزار نفر جمعیت است.
هوای بارز در روزهای منتهی به نوروز 93 هوایی گرم و بهاری است و دشت و طبیعت این منطقه از چهارمحال و بختیاری سرسبز و دل انگیز است.
به گزارش ایرنا، مسافران نوروزی در سفر به چهارمحال و بختیاری به چشم خویش طبع یک بام و دو هوا را خواهند دید و از این طبیعت خدادادی لذت خواهند برد.
گزارش از محمود رییسی
7359
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن