تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ واعـظـى مـؤثرتر از نصيحت نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816212935




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا این قانون بچه‌های بهزیستی را به سمت بزه سوق نمی‌دهد؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: آیا این قانون بچه‌های بهزیستی را به سمت بزه سوق نمی‌دهد؟
کد خبر: ۳۸۶۸۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۸ - 15 March 2014


کم کم داریم به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم و روزگار روزگار حساب و کتاب و جمع و جور کردن و خانه تکانی است. خلق خدا این روزها، حسابی درگیر تمیزکاری و رفت و روب خانه هایشان هستند و دوست دارند، سال جدید را توی خانه های تمیز، پاک و به دور از هر گونه ناپاکی و گرد و غبار به استقبال سال نو بروند و جشن بگیرند. اصلا ذات آدمی این پاکی و طراوت را دوست دارد و می پسندد...

به گزارش اعتدال، این آخر سالی فرصت مغتنمی است برای خیلی از ماهایی که در یک سال گذشته حسابی دویده ایم و خسته شده ایم و گرد و غباری نشسته بر روی دلهایمان؛ و چه فرصتی بکری است روزهای پیش رو برای تکاندن دل از هر آنچه ناپاکیست... که اگر دلهایمان را از کبر و غرور کینه و زشتی پاک کردیم، آن عید، عید است و آن سال، «نو» می شود برایمان...

جشن نیکوکاری دلیل خوبی بود تا سری به موسسه خیریه تبسم شکوفه یاس بزنیم. در بدو ورود به خانه ای که در اختیار فعالیت های موسسه قرار گرفته با تعدادی از دانشجویان دختر و پسر فعال مواجه شدیم که برای تامین مالی هزینه های موسسه و کمک به کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست به سختی مشغول کار و فعالیت بودند. متاسفانه مشکلات این موسسه خیریه در ماه های اخیر افزایش یافته است. به همین بهانه پای صحبت های امین رنجبران مدیر موسسه یاس نشستیم. آن چه می خوانید متن مصاحبه اعتدال با مدیر این موسسه است.

هدف خود از راه اندازی و تاسیس موسسه خیریه یاس را توضیح دهید و اینکه چه اتفاقی افتاد که به فکر آغاز این فعالیت افتادید؟

سابق بر این حدود 4 تا 5 سال جلسه قرآن و اخلاق شرکت داشتیم. در این جلسات که به صورت هفتگی برگزار می گردید، حدود 10 تا 15 نفر شرکت داشتند و علاوه بر قرائت قرآن به تفسیر قرآن و روایات احادیث معصومین (ع) نیز پرداخته می شد. وجه اشتراکی که در بین تمامی این دوستان دیده می شد، رعایت اخلاق در جامعه بود. پس از 5 سال فعالیت در جلسات قرآنی تصمیم گرفته شد کاری را بنیان نهیم که سود و نمود اجتماعی داشته باشد. در وهله اول توجه ما معطوف به کودکان سرطانی گردید. فعالیت هایی را نیز در این زمینه انجام دادیم. اما پس از مدتی متوجه شدیم که در این زمینه موسسه محک کمک های شایانی به این افراد کرده و توانسته تا حدودی مشکلات این افراد را برطرف نماید. از این رو این افراد نیاز چندانی به کمک ما ندارند. پس از آن و با بررسی جامعه متوجه گردیدیم زمینه ای که می توانیم در آن مثمرثمر واقع شویم و مورد نیاز جامعه می باشد، حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش بهزیستی است. متاسفانه خانواده های این  کودکان و نوجوانان آموزش های لازم را در زمینه های مختلف حتی در مورد پیشگیری از بارداری ندیده و شاهد افزایش روز افزون کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست در جامعه هستیم. از این رو تصمیم گرفتیم از این کودکان و نوجوانان تحت پوشش بهزیستی، حمایت نماییم. بدین گونه کودکان و نوجوانانی را که بهزیستی به ما معرفی می نماید، بصورت شبانه روزی نگهداری می نماییم. همه مسئولیت این کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست به عهده موسسه یاس می باشد و همانند یک خانواده در کنار هم در یک خانه زندگی می کنیم. در این خانه مدیر داخلی، مربی، مسئول آموزش و آشپز وجود دارد. این افراد مانند هم سن و سال های خود به مدرسه می روند و برای حل مشکلات روحی و روانی آنها از کمک مشاوران بهره می گیریم. این کار بسیار سنگین است و معضلات روحی و روانی این کودکان و نوجوانان مشکل کار را دو چندان کرده است. از سازمان بهزیستی نیز قول گرفتیم که در سال 93 (اردیبهشت یا خرداد) تعدادی از کودکان 6-12 سال خود را تحت حمایت و پوشش موسسه یاس قرار دهد.

شما چرا فعالیت خود را زیر نظر بهزیستی و حمایت از افراد تحت پوشش این سازمان تمرکز کردید و چرا با سایر نهادها از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) همکاری نداشتید؟

اول اینکه درآمد کمیته امداد با سازمان بهزیستی قابل مقایسه نیست و بهزیستی از لحاظ مالی خیلی در مضیقه قرار دارد. دوم اینکه جامعه هدف این دو نهاد و ارگان متفاوت است. افرادی که تحت پوشش موسسه یاس هستند جامعه هدف بهزیستی هستند. کمیته امداد نیز ایتامی تحت پوشش خود دارد ولی این ایتام دارای خانواده هستند. ولی کودکان و نوجوانانی که بی سرپرست و بدسرپرست هستند و یک موسسه یا سازمان باید از آنها حمایت کند زیر نظر بهزیستی هستند و فعالیت موسسه یاس نیز در همین راستاست.

کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست تحت حمایت موسسه یاس چه رده سنی هستند و ملاک شما برای انتخاب این افراد چیست؟ آیا موسسه یاس می تواند مستقیما افراد را انتخاب و تحت پوشش قرار دهد؟

موسسه یاس تعدادی از کودکان 6-12 سال را با همکاری سایر موسسات خیریه تحت حمایت خود دارد. اما در سال آینده قصد داریم تعدادی از کودکان 6-12 سال را مستقلا تحت حمایت خود قرار دهیم. فعلا به طور مستقل تعدادی از نوجوانان 12-18 سال را نگهداری می نماییم. 16 خانواده بی بضاعت نیز تحت حمایت موسسه هستند و سعی داریم که این 16 خانواده را به سایر موسسات خیریه انتقال دهیم و تمرکز خود را روی کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست معطوف نماییم.

تعدادی از نوجوانان تحت حمایت موسسه نیز بزرگتر از 18 سال شده اند و طبق قانون بهزیستی ترخیص شده اند.

ملاک انتخاب برای موسسه یاس نیز بهزیستی است. بدین صورت که بهزیستی افرادی را به موسسه معرفی کرده و موسسه این افراد را تحت پوشش قرار می دهد. گرچه در برخی موارد کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرستی به موسسه معرفی شده اند و حتی اعضای موسسه خود این افراد را شناسایی کرده اند. در این موارد این افراد به بهزیستی معرفی می شوند. پس از بررسی های بهزیستی اگر با شرایط حمایتی این سازمان سازگار بودند، می توانند تحت پوشش موسسه یاس قرار گیرند. از این رو مستقیما و بدون هماهنگی و تایید بهزیستی نمی توانیم کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست را تحت پوشش موسسه قرار دهیم.

این افرادی که بزرگتر از 18 سال شده و ترخیص شده اند، آیا با موسسه هنوز ارتباط دارند و تحت نظارت و حمایت موسسه یاس هستند یا خیر؟

یکی از معضلات موسسه یاس همین موضوع است. طبق قانون بهزیستی افراد بالای 18 سال باید ترخیص شوند. بدین معنی که بهزیستی مقداری پول و هزینه ماهیانه در اختیار این افراد قرار می دهد و آنها را به خارج از موسسه هدایت می کند و این افراد باید مستقلا برای خود مسکن و مکان زندگی تهیه نمایند. حال اینکه اکثر این افراد بدلیل عدم نظارت خانواده و ارگانهای مربوطه و مشکلات جامعه یا به سوی اعتیاد کشیده می شوند یا به فعالیتهای بزه می پردازند. بر این اساس سال ها تلاش افراد زیربط به باد می رود. متاسفانه در مراکز بهزیستی نیز مهارت کافی به این افراد داده نمی شود. یکی از دغدغه های موسسه یاس آموختن مهارت هایی به این نوجوانان است. این افراد باید قبل از استقلال توانمندسازی شوند که بتوانند معیشت و زندگی خود را اداره نمایند. ضمن اینکه ما این افراد را رها نمی کنیم. گرچه بایستی ترخیص شوند ولی موسسه یاس هم چنان از آنها حمایت می کند. در وضعیت کنونی جامعه مشخص است که افراد 18 ساله نمی توانند زندگی خود را به تنهایی اداره نمایند، چه رسد به این نوجوانان که در محیط خانواده رشد نکرده اند و یکسری مشکلات روحی خاص خود نیز دارند. ضمن اینکه موسسه یاس سعی دارد این افراد وارد دانشگاه شوند و تحصیلات دانشگاهی داشته باشند و تا جایی که نیاز به حمایت داشته باشند، از آنها حمایت می کند.

این طور که پیداست حمایت های موسسه یاس تنها به حمایت های مالی خلاصه نمی گردد و نگاهی نیز به توانمندسازی و آموزش مهارت و تحصیلات نیز دارید. لطفا در این مورد نیز توضیح دهید.

اصل فعالیت توانمندسازی موسسه یاس در حوزه علایق شخصی افراد است. تعدادی از نوجوانان تحت پوشش موسسه یاس نیز خود را برای آزمون کنکور سراسری آماده می کنند. یکی از این نوجوانان نیز در زمینه موسیقی استعداد وافری دارد و در این زمینه فعالیت می کند و امیدوار هستیم به یاری خدا در این زمینه بتواند به مدارج خوبی دست پیدا کند. در رشته های ورزشی نیز تعدادی از نوجوانان موسسه مقامهای گوناگونی کسب کرده اند. در کنار این مسایل به آموزش فنی و حرفه ای این افراد نیز توجه می شود و دوره های مختلفی را در این زمینه گذرانده اند و مهارت هایی کسب کرده اند. با موسسات کاریابی نیز رایزنی هایی صورت گرفته تا شغل مناسبی برای این افراد پیدا کنند.

هزینه های مالی موسسه از چه طریقی نامین می گردد و اهم مشکلات مالی شما مربوط به چه مواردی است؟

معضل اصلی موسسه تهیه خانه و محل زندگی برای این افراد است. هزینه نگهداری این کودکان بسیار بالاست و درآمدهای موسسه کفاف مخارج آنها را نمی دهد. سعی بر این داریم که با کمک افراد خیر بتوانیم هزینه مسکن آنها را تامین نماییم ولی تاکنون خیری پیدا نشده که این هزینه را پرداخت نماید. در مرحله بعد نیز تامین هزینه های معیشتی و مربی و  مسئول آموزش این کودکان و نوجوانان است.

در کنار فعالیت های حمایتی، همراه با بهزیستی فعالیت هایی نیز انجام دادیم. در جشنهای نیکوکاری و عاطفه ها و عید فطر توانستیم درآمدی برای موسسه و حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست کسب کنیم.

برخی از افراد خیر با موسسه یاس همکاری دارند که به صورت ماهیانه به موسسه کمک می کنند و تعدادی صندوق نیز بین افراد توزیع کرده ایم که مبالغی از هزینه های جاری را تامین می کنند. برخی از افراد نیز به صورت اقلام به موسسه یاس کمک می کنند.

مقداری از هزینه های موسسه یاس نیز از راه فروش کاغذهای باطله تامین می گردید که متاسفانه در این زمینه با شهرداری به مشکل برخوردیم و فعلا این منبع کسب درآمد موسسه قطع شده است. در بدو امر با تعدادی از ارگانها و ادارات مذاکره شده بود و در این ادارت محل هایی برای جمع آوری کاغذهای باطلاه تعبیه شده بود. ضمن اینکه اعضای موسسه و سایر افراد نیز کاغذهای باطله خود را در اختیار موسسه قرار می دادند و از فروش این کاغذها منابع مالی خوبی نصیب موسسه یاس می گردید. اما متاسفانه شهرداری و پیمانکاری مربوطه به مراجع قضایی شکایت کرده و این مراجع موسسه را از ادامه این فعالیت منع نمودند. با این حال مشغول رایزنی با مسئولین هستیم تا به یاری خدا بتوانیم مجوز مربوطه را کسب نماییم.

یک بخش دیگر از هزینه های موسسه نیز از برگزاری جشنواره های غذا تامین می گردد. در این جشنواره اعضا و سایر افراد با تهیه غذاهای مختلف و فروش آنها در غرفه های مخصوص، درآمد حاصل را در اختیار موسسه یاس قرار می دهند. تا کنون درآمد موسسه یاس از این جشنواره ها مناسب بوده و مردم از این جشنواره ها استقبال خوبی نموده اند.

منبع دیگر کسب درآمد موسسه یاس برگزاری کلاس های خصوصی است. از آنجا که موسسه یاس 700 عضو فعال دارد و این 700 نفر اکثرا از دانشجویان و فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد داشگاه بوعلی سینا و سایر دانشگاه ها هستند، توانایی تدریس خصوصی در مقاطع مختلف را دارند. این اعضا به افراد مختلف تدریس کرده و بخشی از درآمد حاصل از این تدریس را در اختیار موسسه یاس جهت امور خیریه قرار می دهند.

در شهربازی رنگین کمان نیز غرفه ای به رایگان در اختیار موسسه یاس قرار داده شده است. در این غرفه اعضای موسسه به فروش تنقلات مشغول هستند و عواید آن صرف امور خیریه می گردد.

از این رو در موسسه یاس به دنبال این هستیم که پشتوانه مالی مطمئنی جهت برطرف نمودن هزینه های جاری موسسه داشته باشیم و بتوانیم موسسه را به یک استقلال مالی برسانیم. راهکارهای ذکر شده نیز در راستای رسیدن به این استقلال مالی است.

استقبال مردم و اقشار مختلف از فعالیت های موسسه یاس چگونه است؟

در مرحله اول قشر دانشجو خیلی از فعالیت های موسسه حمایت کرده است و اکثر بار فعالیت های موسسه نیز بر عهده همین دانشجوهاست. اما متاسفانه بخشی از مردم جامعه  مسئولیت پذیری کافی نسبت به افراد جامعه را ندارند و حتی برخی از افراد به ما خرده می گیرند که چرا در فعالیت ها و وظایف دولت دخالت می کنید و کار موسسه را باعث تنبل شدن دولت در رسیگی به وظایف خود میدانند. در همین راستا در موسسه گروهی برای توضیح لزوم وجود سازمان های مردم نهاد در جامعه تشکیل شده است که چرایی وجود این سازمانها را برای اقشار مختلف تشریح می کند. از همین رو اگر بتوانیم فعالیت داوطلبانه افراد در جامعه را به سطح نرمال برسانیم بسیاری از مشکلات جامعه حل میگردد. تمامی  فعالیت های موسسه یاس در این راستا است که بتوانیم جامعه را برای کمک هدفمند به خود جامعه آموزش دهیم

مشکلات شما در کمک به کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست در جامعه چیست؟

مشکل اصلی موسسه عدم همکاری برخی از مسئولین است حتی هنگامی که قصد برگزاری برنامه هایی نظیر جشنواره غذا به نفع امور خیریه را داریم، باید زمان بسیاری صرف گرفتن مجوزهای مربوطه نماییم. در صورتی که جشنواره غذا دو یا سه روز است باید حدود یک ماه برای گرفتن مجوزهای آن وقت بگذاریم. از این رو برای کارهای خیریه و کمک به کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست مسئولین سنگ اندازی های بسیاری در این راه انجام می دهند و موسسه یاس را شدیداً در منگنه قرار می دهند. انتظار داریم مسئولین بیشتر با ما و سایر موسسات خیریه همکاری داشته باشند. البته ما نیز دغدغه های آنها را درک می کنیم آنها نیز مسئولیت دارند و سابقاً مشکلاتی پیش آمده و برای جلوگیری از وقوع  دوباره این مشکلات سخت گیری می کنند. با این حال مهمترین معضل ما عدم همکاری و درک مسئولین در رسیدگی به امور خیریه است.

 مشکل دیگر موسسه افزایش مشکلات اقتصادی در جامعه است. این مشکلات از دو طریق به درآمد ها  و منابع مالی موسسه خسران وارد نموده است .ابتدا اینکه به دلیل افزایش مشکلات اقتصادی، خانواده ها کمک کمتری به موسسه میکنند و موسسه یاس از این لحاظ در مضیقه قرار گرفته است و دیگر اینکه مخارج و هزینه های نگهداری کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست افزایش شدیدی یافته است و موسسه به منابع مالی بیشتری برای گذران زندگی روزمره این افراد نیازمند است. الان یکی از دغدغه های موسسه تامین مالی کودکان 6 تا 12 ساله است که سال آینده به این مجموعه اضافه می گردند. با این حال هرچه درآمد موسسه بیشتر باشد افراد بیشتری را می توانیم تحت پوشش موسسه یاس قرار دهیم و آنها را برای ورود به جامعه آماده سازیم. بارها پیش آمده که شرمنده افراد بی بضاعت برای کمک به آنها شدیم، چون موسسه توان مالی کافی برای حمایت از این افراد را نداشته است.

هزینه های جاری ماهیانه شما چه مقدار است و چقدر لازم است تا مشکلات مالی شما تا حدودی برطرف گردد؟

فعلاً درآمد موسسه حدودا ماهیانه 2 تا 3 میلیون تومان است که فعلاً تا حدودی کفاف مشکلات ما را می دهد اما از سال آینده و با اضافه شدن کودکان 6-12 سال به دلیل نیاز به مسکن، مربی، مسئول آموزش و آشپز حدوداً به ماهیانه 5 میلیون تومان نیاز مبرم خواهیم داشت، تا جمعاً به درآمد ماهیانه 7 تا 8 میلیون برسیم و خیالمان از رسیدگی به امور این عزیزان راحت باشد. گرچه هر چه منابع مالی بیشتری داشته باشیم تعداد افراد زیادتری را می توانیم شناسایی نموده و تحت حمایت خود قرار دهیم.

چه انتظاری از مسئولین شهر و سایر نهادها و ارگانهای مربوطه دارید؟

مهم ترین انتظاری که موسسه یاس از مسئولین دارد عدم سنگ اندازی در امور خیریه موسسه است. در زمینه کاغذ باطله حتی اجازه جمع آوری کاغذ از نهادهای خصوصی را به موسسه نمی دهند. در جشن نیکوکاری اجازه نصب تعداد کافی چادر در سطح شهر برای کسب کمک های مردمی به ما را نمی دهند. اعضای موسسه با وجود زحمات و مشکلات بسیاری که در سر راه خود دارند انتظار دارند که حداقل مسئولین کمتر برای آنها مشکل ایجاد کنند و سد راه امور خیریه گردند. نمی گوییم که مسئولین به ما کمک مالی کنند، فقط کافی است سنگ اندازی نکنند و بگذارند مردم از جامعه خود حمایت کنند و در امور خیریه سهیم باشند. حتی لازم است مسئولین و رسانه ها مردم را به کمک به جامعه و حمایت از این افراد تشویق و ترغیب کنند.

و سخن پایانی؟

از مردم انتظار داریم خود به داد جامعه برسند. متاسفانه مسئولین در جاهای دیگر آنقدر درگیری دارند که به بخش عظیمی از جامعه توجه نمی کنند و فاصله ای که بین اقشار بی بضاعت و دولت افتاده است مسئولین را از رسیدگی به این افراد دور نموده است. بنابراین این جامعه است که باید به این افراد رسیدگی کند و آنها را تحت حمایت خود قرار دهد. موسسه یاس از مردم خواهش دارد که با توجه به فرصتی که فراهم شده به حمایت این افراد برخیزد و آنها را تحت پوشش خود قرار دهد. ضمن اینکه ابتدا این کمک ها، کمک به خود است و مطمئناً مد نظر خداوند قرار خواهد گرفت.

ثانیاً اگر ایده ای برای کمک به افراد نیازمند دارند در اختیار ما قرار دهند، تا بتوانیم از این ایده ها جهت کسب درآمد و کمک به افراد مختلف استفاده نماییم.

سیستم پیامک یاس: 30001818303030

پست الکترونیکی یاس: [email protected]

شماره تماس دفتر یاس: 0811-8275980

شماره حساب: 4916663096

شماره کارت: 6104337974536896 بانک ملت به نام موسسه خیریه تبسم شکوفه یاس

روابط عمومی گروه: 09185866614














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن