تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدبخت‏ترين مردم پادشاهانند و خوشبخت‏ترين مردم كسى است كه با مردم بزرگوار معاشرت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804738006




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دود تبعيض در توليد به چشم کارگران و کارفرمايان مي رود / از هدفمندي يارانه ها تنها پرداخت نقدي آن محقق شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ اسفند ۱۳۹۲ (۱۰:۴ق.ظ)
سخنگوي هيأت رئيسه مجلس: دود تبعيض در توليد به چشم کارگران و کارفرمايان مي رود / از هدفمندي يارانه ها تنها پرداخت نقدي آن محقق شد گروه سياسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، افزايش دستمزد کارگران شايد جزوي از بارقه هايي از اميد باشد که اين روزها بر جان کارگران مي نشيند، گراني هاي که شب عيد کارگران را با حقوق هاي ناچيز تنها به اين اميد نگه مي دارد که شايد بار ديگر عيدانه اي نصيب آنان شود که بتوانند گره اي از گره هاي زندگي خود بازکنند.
تورمي که امروز شاهد آن هستيم، گفت هاي مبني بر تورم 25درصد براي سال آينده و حتي به گفته وزير اقتصاد در مجمع مجلس خبرگان تورم 15درصدي را براي سال آينده کشور ترسيم کرده اند.
البته تورم به کارگران ارتباطي ندارد و کارفرمايان بايد به سراغ متولي توليد تورم که همان سياست هاي غلط دولت است بروند.
در تمام سال هاي گذشته کارگران بند دوم ماده 41 قانون کار که به تأمين معيشت مي پردازد را مطرح نکردند و آن را به کارفرمايان هديه دادند؛ در واقع کارگران با عدم مطرح کردن لزوم تامين معيشت در زمان هاي تعيين دستمزد ساليانه، اين بخش از حق خود را به دولت و کارفرمايان هديه کردند.
چرا تورمي که در سفره کارگران مشاهده مي شود با گزارش هاي دولت متفاوت است.
يک دليل عمده آن نحوه محاسبه اي است که از سوي دولت صورت مي گيرد، به عنوان نمونه در محاسبات تورم سهم هتل و گردشگري خانوار کارگري 13 درصد از هزينه هاي وي را تشکيل مي دهد و سهم تحصيل تنها 3 درصد ديده شده است که اين موارد نشان دهنده اشتباه بودن محاسباتي است که براي تورم صورت مي گيرد چون اساسا هزينه هتل و گردشگري در سبد زندگي خانوار کارگري جايگاه خاصي ندارد.
کدام بخش از عوامل ايجاد کننده تورم در کشور بر عهده کارگران است. در عين حال مطرح شد که کارگران با وجودي که در به وجود آمدن تورم نقشي ندارند، اما؛ تاوان آن را مي پردازند.
دولت بايد به وظيفه چند ساله خود مبني بر واگذاري سبدهاي ويژه کالايي و حمايتي به کارگران عمل کند، موضوعي که در سال هاي گذشته فراموش شده بود.
دستمزد کارگران بايد به ميزان 18 درصد پيش بيني شده دولت براي کارمندان افزايش داشته باشد.
دولت مي تواند از طريق يکسان سازي ضرايب ماليات حقوق کارگران و کارمندان، پرداخت سهم بيمه 7 درصدي کارگران، ايجاد پوشش هاي واقعي بيمه تکميل درمان به نحوي که 85 درصد هزينه آن بر عهده کارگران نباشد و از سويي برقراري برخي حمايت ها شبيه به اضافه کاري کارمندان براي کارگران؛ از مشمولان قانون کار حمايت کند.
به صورت کلي از مقامات وزارت کار خواستيم تا ترتيبي اتخاذ شود نرخ تورم واقعي به کارگران پرداخت شود و دولت نيز از آنسو سبدهاي مشخص معيشتي را براي کارگران در نظر بگيرد. از سويي، سهم صنعت از هدفمندي يارانه ها پرداخت شود.
در همين خصوص با عبدالرضا مصري سخنگوي هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت و گويي را انجام داده ايم که به شرح زير است:

ارزيابي شما از نحوه تعيين نرخ دستمزد در جامعه چيست؟
در تمامي حد نصاب هايي که براي تعيين حقوق کارمندان در نظر گرفته مي شود بايد اين نکته را در نظر بگيريم که يک کارگر بتواند زندگي خود را تأمين کند و هم کارفرما به تناسب توليد، توان پرداخت دستمزد کارگران را داشته باشد.
دو عامل مهم بايد در تعيين دستمزد کارگران محاسبه شود ابتدا اينکه کارگر با چه مبلغي مي تواند زندگي خود را تأمين کند و اينکه کارفرما تا چه ميزان توانايي پرداخت دستمزد کارگر را دارد.
البته نبايد تنها يک جانبه به اين قضيه نگاه کرد و بايد از کارفرمايان براي پرداخت دستمزد به کارگران خود نيز حمايت کنيم؛ هزينه هاي توليد بايد با بازار خريد ارتباط تنگاتنگي داشته باشد به گونه اي که هم کارفرما ضمن به دست آوردن سود، حق و حقوق کارگر را ناديده نگيرد و از طرفي حقوق کارگر موجب زيان کارفرما و در نتيجه آن تعطيلي واحد توليدي نشود؛ اگر دستمزد به گونه اي تأمين شود که کارفرما توان پرداخت آن را نداشته باشد، طبيعتا اين اقدام موجب تعطيلي واحد توليدي شده و کارگر نيز از همان حقوق ناچيز خود نيز محروم مي‌شود.

منافع کارگري تا چه حدودي توسط کارفرمايان رعايت مي شود ؟
منافعي که کارگران دارند، در گرو رضايتمندي کارفرمايان آنان است؛ اگر براي دو عنصر کارگر و کارفرما به حدکافي انگيزه توليد باشد طبيعي است که رضايت دو طرفه را دربردارد؛ اگر منافع کارگران در نظر گرفته شود، موجب ايجاد انگيزه در آنها مي شود و اگر منافع کارفرما نيز مد نظر باشد سرمايه خود را در جهت توليد به کار مي گيرد.

نگاه هايي که از سوي قوه مجريه و مقننه مي شود بايد به چه شکلي باشد که چرخه توليد نيز تضعيف نشود؟
اگر دو قوه تنها به يک طرف از رابطه کارفرما و کارگر نگاه کنند طبيعتا چرخه توليد معيوب مي ماند و مشکلات بيش از پيش مي شود؛ اگر نگاه حمايتي دستگاه هاي اجرايي و يا قانون گذاري تنها به يک طرف باشد و طرف ديگر ناديده گرفته شد دود اين تبعيض به چشم هر دو عنصر کارگر و کارفرما مي رود.
هر ضربه به يکي از اين عناصر، زيان هاي مختلفي را به دنبال دارد؛ بي انگيزه بودن کارگر بهره وري را با کاهش همراه مي کند و در نتيجه توليد معيوب خواهد بود که در نتيجه به زيان کارفرما و واحد توليدي تمام مي شود.

تعيين مزد در کشور تا چه حدي مطابق با واقعيت هاي اقتصادي است؟
در تعيين حداقل دستمزد کارگر بايد تعادل در نظر گرفته شود که هم کارگر بتواند زندگي خود را تأمين کند و هم کارفرما به تناسب توليد توان پرداخت دستمزد کارگران را داشته باشد، اما؛ اگر اين دستمزد به گونه اي تأمين شود که کارفرما توان پرداخت آن را نداشته باشد و موجب تعطيلي واحد توليدي شود، کارگر از همان حقوق ناچيز خود نيز محروم مي‌شود.
بايد بدانيم هر ضربه يکي ازعناصر کارگر يا کافرما، زيان آن متوجه هر دو خواهد بود؛ اگر کارگر انگيزه نداشته باشد بهره وري نيز کاهش مي يابد؛ در نتيجه قطعات توليدي معيوب خواهد بود و منتج به زيان کارفرما و واحد توليدي مي شود.
بنابراين بهترين و مطلوب‌ترين رقم براي تعيين حداقل دستمزد کارگر عددي است که هم منافع کارگر و هم منافع کارفرما در آن لحاظ شده باشد که متأسفانه هيچ گاه اين عدد را تعريف نکرده ايم.
اگر در اين شرايط اقتصادي منافع هر دو عنصر لحاظ نشود توفيقي حاصل نمي شود؛ لذا حداقل دستمزد کارگر بايد برآيند زندگي کارگر با منافع کارفرما با هدف حفظ توليد تعيين شود.

امروز هدفمندي يارانه ها و اجراي فاز دوم آن به يکي از دغدغه هاي مردم تبديل شده است، به نظر شما چگونه بايد آسيب شناسي کرد؟
هدفمندي يا اصلاح هدفمند کردن اقتصاد، بايد وارد مرحله جديدي شود، اما؛ اين مطلب را مدنظر قرار دهيم که پيامدهاي اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها بررسي و دقيقا مشخص شود؛ نبايد بدون اطلاع به استقبال فاز دوم برويم، دستگاه هاي اجرايي بايد مشخص کنند که قيمت ها در چه بخش هايي افزايش مي يابد، اين افزايش صرف چه چيزي خواهد شد، چقدر فشار به مردم وارد مي شود و آيا اين فشار براي آنها قابل تحمل است.

تصميمات اين چنيني که امروز فاز نخست آن را تجربه کرديم، حاکي از تجربه مثبتي براي کشور نبود، نبايد با راهکاري مدون و برنامه ريزي به سمت فاز دوم حرکت کنيم؟
هرگاهي که تصميمات عجولانه براي قوانين اقتصادي کشور گرفته شد، به ضررمان تمام شد؛ زيرا اين تصميمات يک شبه نه تنها از مشکلات حل نمي‌کند، بلکه مشکلات جديدي هم اضافه خواهد کرد؛ بايد براي مطالعه جوانب مختلف اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها وقت گذاشت و همه براي اجراي آن تلاش کنند.

ارزيابي شما از نحوه اجراي فاز نخست چگونه بود، آيا واقعا هدفمندي اجرا شد؟
هدفمندي يارانه ها در کشور اجرا نشد، اين اصطلاح اشتباهي است که مي گوييم هدفمندي يارانه ها اجرا شد، بلکه فقط يارانه ها را نقدي کرديم.
در گذشته تمام يارانه ها به افراد متمکن تعلق مي گرفت و فقرا سهم چنداني از يارانه نداشتند، اما؛ با نقدي شدن يارانه‌ها پول به طور يکسان به همه پرداخت شد.
اگر بخواهيم واقعا يارانه ها را هدفمند کنيم بايد فقط به افرادي که از قبل گراني آسيب مي بييند و چرخه زندگي آنها مختل مي شود يارانه پرداخت شود که البته اين کار نيازمند داشتن اطلاعات جامع است.

آمارهاي واقعي در اين خصوص نيست، شايد اصلا امکانش هم نباشد که آمارواقعي جمع آوري کرد؟
درست است که اطلاع کاملي از سرمايه ها و درآمد واقعي مردم در کشور وجود ندارد، مي توان با استفاده از شاخص هايي از جمله بانک اطلاعاتي سازمان امور مالياتي از دارايي هاي مردم آگاه شد؛ مي توان ابتدا جزئيات کامل اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها را براي مردم تشريح کرد.
اينکه قرار است چقدر پول حامل هاي انرژي بدهند، آب و برق و گاز آنها چقدر مي شود و بعد با رعايت عزت نفس از آنها بخواهيم افرادي که با احتساب اين هزينه ها نيازي به يارانه ندارند از دريافت آن انصراف دهند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن