تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 2 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى‏خواهد خداوند او را از زبانيه (فرشتگان عذاب) نوزده‏گانه برهاند، بسم الل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801704195




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازتاب سفر روحانی به عمان در رسانه های لبنانی/ آغاز فصلی جدید در روابط کشورهای منطقه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بازتاب سفر روحانی به عمان در رسانه های لبنانی/ آغاز فصلی جدید در روابط کشورهای منطقه بیروت – ایرنا – سفر « حسن روحانی » رییس جمهوری اسلامی ایران به عمان بازتاب گسترده ای در رسانه های لبنانی داشت و از آن به عنوان آغاز فصلی جدید در روابط کشورهای منطقه و حتی شروع ایجاد یک پیمان محوری در منطقه یاد کردند.


به گزارش ایرنا، روزنامه «السفیر» درشماره روز پنجشنبه خود با عنوان « پیمانی محوری» نوشت : روحانی اولین مقصد دیدار رسمی خود از کشورهای عربی و اسلامی را سلطان نشین عمان برگزید تا برتاسیس یک پیمان محوری در منطقه تاکید کند.
السفیر با اشاره به روابط نزدیک و همکاری های گسترده تهران و مسقط ، خاطرنشان کرد، سلطان قابوس اولین مقام خارجی بود که برای دیدار با روحانی بعداز انتخاب او به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران به تهران رفت.
سفر دو روزه رییس جمهوری اسلامی ایران به کشور عمان در آن سوی تنگه هرمز از دیروز( چهارشنبه) آغاز شده و نه تنها لبنان بلکه در همه کشورهای منطقه بازتابی گسترده داشته است و محافل ساسی و رسانه ای آن را پیگیری می کنند.
السفیر نوشت: از آنجا که ایران و عمان بر دو کرانه تنگه راهبردی هرمز که 40 درصد نفت جهان از این تنگه عبور می کند، سیطره دارند، اهمیت سفر روحانی به عمان برای هماهنگی بیشتر در حفظ امنیت این تنگه دوچندان به نظر می رسد.

** سکوت رساترین پیام
«الاخبار» دیگر روزنامه لبنانی هم به روابط نمونه ایران و عمان اشاره کرد و نوشت : شکی نیست که زمان و اهداف این سفر کاملا حساب شده است.
این روزنامه افزود: درست است که اطلاعات زیادی از آن به بیرون درز نکرده اما به نظر می رسد این « سکوت» رساترین پیام سفر روحانی به عمان است.
الاخبار اضافه کرد: نقش های میانجیگرانه عمان بین ایران و غرب و کشورهای عربی خلیج فارس معروف است و به همین دلیل از سفر روحانی به عنوان کلیدی برای گسترش روابط بین کشورهای منطقه و از بین بردن بحران های منطقه ای یاد می شود.
این روزنامه ادامه داد: تحولات روشن و به سطحی بی سابقه رسیده است اعم از اختلافات ایران و برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و یا بین خود این کشورها که اخیرا در قالب تنشی بزرگ بین قطر و سه کشور عربستان ، امارات و بحرین خود را نشان داد و این در حالی است که ایران رایزنی های گسترده ای را با مسکو و پکن در آستانه دور جدید مذاکرات اصلی با گروه 1+5 شروع کرده است.
الاخبار با توجه به اظهارات روحانی و سلطان قابوس نوشت : روابط تهران و مسقط می تواند نمونه ای برای روابط بین کشورهای منطقه باشد.

** سفر روحانی و تحولات شتابان در منطقه
روزنامه « النهار» نیز ازسفر روحانی به عمان به عنوان آغازی برای بهبود روابط تهران با برخی پایتخت های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس یاد کرد و توافق هایی را که بخصوص در خصوص گاز قرار است بین دو طرف امضا شود ، بسیار مهم دانست.
النهار افزود: سفر روحانی به مسقط در سایه ادامه بحران در روابط ایران و برخی کشورهای عربی ، بحران سوریه و دیگر تحولات شتابان از جمله تلاش های صورت گرفته برای دامن زدن به اختلافات مذهبی در منطقه مورد توجه قرار گرفته است.

** اقتصاد و امنیت
در همین حال پایگاه اطلاع رسانی لبنانی « النشره» تحلیلی را در باره سفر روحانی به عمان به قلم « آنتوان الحایک» منتشر کرده که به شرح زیر است:
منطقه به عرصه تحولاتی بی سابقه و شتابان مبتلا شده که بحران های امنیتی دیپلماتیک و سیاسی از جمله درعراق و سوریه و مشاجرات بین واشنگتن و مسکو بخشی از آن است ودر این شرایط سفر رسمی روحانی به سلطان نشین عمان انجام شد.
تبادل نظر درباره مسائل سیاسی و امضای توافق های اقتصادی از جمله اهداف این سفر اعلام شده اما بیش از همه نقش میانجیگرانه مسقط که به پخت و پز تفاهم غرب با ایران که بعداز دیدار اخیر سلطان قابوس از تهران وارد مرحله جدیدی شد، از نگاه ها دور نمانده است.
به نظر می رسد که زمان تعیین شده برای سفر روحانی به مسقط در آستانه دیدار « باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا از عربستان سعودی تصادفی نیست.
اهمیت این دو سفر با توجه به بحران رو به افزایش در منطقه بویژه بروز اختلافات بین کشورهای عربی و اعضای شورای همکاری خلیج فارس، تشدید جنگ درسوریه ، تحولات ریشه ای در عربستان ازجمله همراهی آن با جنگ علیه تروریسم بعداز کنارگذاشتن « بندربن سلطان» دو چندان به نظر می رسد.
ارتباطات جاری بین کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با جمهوری اسلامی ایران بطورکلی ، موفقیت های حاصل از ارتباطات ایرانی قطری که می تواند برخی موازنه های قدرت را در منطقه تغییر دهد، توافق سه جانبه بین ایران ، قطر و عمان در خصوص گاز که در آینده نزدیک امضا خواهد شد، توافقات هسته ای ایران و روسیه که اجازه می دهد همسایگان ایران از انرژی های جدید با قیمت های رقابتی بهره ببرند و معادلات جدید اقتصادی را در منطقه ترسیم خواهد کرد و امنیت تنگه هرمز، از جمله پرونده هایی است که احتمال می رود در سفر روحانی به عمان بررسی شده باشد.
ناظران معتقدند که بعداز این سفر باید منتظر نقش آفرینی های بیشتر سلطان نشین عمان در آینده بود.
خاورم ** 1324
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن