واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
مروری بر مهمترین رخدادهای صنعت گیم کشور درهفته ای که گذشت فناوری اطلاعات > بازی - صنعت بازیسازی کشور با سرمایهای 20 میلیارد تومانی ایجاد شد و اینک 20 میلیون گیم باز در کشور وجود دارد.
بر اساس آمار روزانه 46 درصد از کاربران گیم بازی کرده و میانگین بازی در هفته را به 15.5 ساعت رسانده اند که از این تعداد، 60 درصد از طریق رایانه گیم بازی می کنند. بر این اساس 40 میلیون ساعت روزانه صرف بازی رایانه ای می شود، اکنون بیش از 150 ژانر برای بازی های مختلف وجود دارد که با ورود کنسول های نسل جدید ، فضای جدیدی برای گروههای سنی بخصوص نوجوانان و جوانان بوجود آورده است.مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانه ای به تازگی اعلام کرد که در طول سالهای اخیر با ایجاد جریان جدی گیم در کشور بیش از 2 هزار فرصت شغلی بوجود آمده است.این فرصت های شغلی در قالب راه اندازی 150 موسسه که 110 موسسه به امر تولید بازی و مابقی مجموعه یادشده به حوزه توزیع گیم مشغول هستند، در کشور ایجاد شده است.بر اساس اعلام سازمان رده بندی سنی بازیهای رایانه ای (اسرا) از میان سبک های بازی در ایران، سبک ورزشی پرطرفدارترین گونه به شمار می رود.بر این اساس ، سبک های ورزشی با 1/22 درصد، داستانی- معمایی با 3/16 درصد، اکشن با 2/15 درصد، مسابقه ای با 1/ 14 درصد، مبارزه ای با 6/12 درصد و استراتژی با 7 /10 درصد از سبک های پرطرفدار بازی رایانه ای در ایران محسوب می شود.همچنین سبک های نقش آفرین با 0/3 درصد، تخته ای/پازل با 8/2 درصد ، شبیه سازی با 9/1 درصد و دوبعدی با 0/1 درصد در رده های بعدی گونه های پرطرفدار گیم در کشور قرار دارند. بر اساس این گزارش ، سالانه بیش از 50 میلیون نسخه بازی رایانه ای در ایران به فروش می رسد که سهم بازیهای ایرانی 10 درصد است .بسیاری از صاحب نظران نبود قانون کپی رایت ، نبود نظارت بر ورود بازی های خارجی وبازار مصرف به همراه ارزانی عرضه این قبیل محصولات در مقایسه با کالای ایرانی را از دلایل فروش بالای گیم خارجی عنوان می کنند. در این هفته اعلام شد بازی رایانه ای سرزمین گمشده به زودی وارد بازار می شود. بازی رایانهای "سرزمین گمشده" که با حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای تولید شده، آماده عرضه به بازار گیم است.به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای، این بازی در سبک ماجرای اشاره کلیک برای گروه سنی +7 طراحی شده است. بازی رایانه ای سرزمین گمشده به مدیریت محمد علی وزیری و نویسندگی ابراهیم مسجدیان در شرکت فطرس پویا رایانه ساخته شده و برای پخش در بازار گیم آماده می شود.این بازی در 22 مرحله طراحی شده و کاربران در هر مرحله باید یک یا دو معما ی طراحی شده را حل کنند تا بازی ادامه داشته باشد.ایده بازی رایانه ای سرزمین گمشده از بازی رایانه ای خارج از سرزمین گرفته شده است. داستان بازی سرزمین گمشده روایتگر دو دوست است که کاروانی دارند و در یکی از سفر ها با راهزن ها روبه رو می شوند و آنها کلیه بار و افراد کاروان را به اسارت می برند این دو دوست تصمیم می گیرند تا افراد گروگان گرفته شده را آزاد کنند که .... مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با یادآوری اینکه اکنون عرصه گیم به عنوان چهارمین صنعت پولساز جهان شناخته می شود، گفت: در صورتی که بتوانیم صنعت بازیهای رایانه ای کشور را در چرخه درآمدزایی و عرضه مناسب تولیدات قرار دهیم، حوزه یادشده به سوددهی و ایجاد کارآفرینی در کشور کمک شایانی خواهد کرد.به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازیهای رایانه ای، "بهروز مینایی" در گفت وگو با رادیو فرهنگ افزود: جمهوری اسلامی ایران اکنون جایگاه اول را در کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه در صنعت گیم داراست.وی یادآورشد: بازی های رایانه ای یک مدیا فرهنگی است که می توان از طریق ایجاد موج جدیدی از بازی های رایانه ای با توجه به اتکای محتوای بازی ها به فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی می توان از این طریق به محتوا سازی شبکه ملی اطلاعات کشور که مورد تصویب شورای عالی فضای مجازی کشور قرار گرفته اقدام کرد. تولیدکننده بازی رایانه ای "آسمان دژ" گفت که راهکار ارتقای حوزه بازیهای رایانهای کشور ایجاد زیر ساخت لازم برای صنعتی شدن است.به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای،"فرزام ملک آرا" گیم در کشور را صنعتی نوپا دانست و افزود: آنچه که با آن روبه رو هستیم صنعتی نو و همانطور که از تعریفش بر می آید، نیازمند تمام ابعاد لازم برای ایجاد و ظهور با بهرگیری از چرخه های سرمایه گذاری، تولید، عرضه، مصرف و غیره است.
به عقیده این تولید کننده بازی رایانه ای، شرکت های تولیدی در چند سال گذشته این موضوع را به اثبات رسانده اند که توانایی تولید محصولات با کیفیت را دارند، حال این پرسش مطرح است که چرا این صنعت به بلوغ مورد انتظار دست نیافته و پاسخ این سوال را باید در روند تصمیم گیری در اسناد بالادستی و سیاست گذاری های کلان جستجو کرد. مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت که صنعت بازیسازی کشور با سرمایهای 20 میلیارد تومانی و با کمک بخش خصوصی و دولتی ایجاد شد. مرور منابع اختصاص یافته به صنعت گیم کشور از سال 86 با شکل گیری بنیاد ملی بازیهای رایانه ای ، نشانگر نوسان در اختصاص بودجه به این عرصه و کمبودهای یادشده در پرداخت ها در مقابل حجم عظیم امور اجرا شده و نقطه ایستاده صنعت بازی در وضعیت حال است.
بر اساس اعلام مجموعه تشکیلات ، روش ها و طرح و برنامه بنیاد ملی بازیهای رایانه ای ، از مجموع حدود 60 میلیارد تومان بودجه - برنامه ارایه شده جهت اجرای برنامه های سالهای 86 تا 92 ، تنها 27درصد این بودجه به بنیاد تخصیص یافته است و بسیاری از برنامه های طراحی شده متوقف گردیده است.
به عنوان نمونه در سال 91 از مجموع 12 میلیارد تومان برنامه و بودجه پیشنهادی که قرار بوده به این بنیاد پرداخت شود تنها حدود 21 درصد متناسب با برنامه پیشنهادی مصوب ارایه و بیش از 79 درصد برنامه ها به ناچار حذف شده است.
همچنین در سال 92 از مجموع 179میلیارد ریال برنامه و بودجه پیشنهادی که 70 میلیارد ریال آن تصویب و قرار بود به بنیاد بازیهای رایانه ای پرداخت شود، حدود 22 درصد رقم یاد شده متناسب با برنامه پیشنهادی مصوب ارایه و حدود 78 درصد برنامه حذف شده است. 5656
پنجشنبه 22 اسفند 1392 - 11:50:19
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]