تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى بهره از ادب بيشتر طمع مى كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802968342




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

به بهانه روز جهانی کلیه


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: به بهانه "روز جهانی کلیه"

به بهانه

13 مارس 2014 برابر با 22 اسفند 92 روز جهانی كلیه است.


13 مارس 2014 برابر با 22 اسفند 92 روز جهانی كلیه است. بیماری‌های كلیوی در ایران مانند كشورهای دیگر در حال توسعه شایع است این در حالیست كه این گونه بیماران بیش از سایر افراد در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند به‌ گونه‌ای كه خطر ابتلا به این بیماری در مبتلایان به نارسایی پیشرفته كلیه 30 برابر بیشتر از افراد سالم است.

شایع‌ترین علت مرگ و میر در دنیا بیماریهای قلبی و عروقی است كه 30 درصد كل موارد مرگ در دنیا را شامل می‌شود. هرچند در كشورهای پیشرفته مرگ و میر این بیماران رو به كاهش است، ولی متاسفانه در كشورهای در حال توسعه این عارضه در حال رشد است. افراد مبتلا به دیابت و یا پرفشاری خون در صورت ابتلا به نارسایی كلیه با افزایش خطر بیماری قلبی عروقی مواجه می‌شوند. خطر وقوع بیماریهای قلبی و عروقی در مبتلایان به نارسایی پیشرفته كلیه 30 برابر بیشتر از افراد سالم است. متاسفانه خطر ابتلا به این عارضه نه تنها در مراحل پیشرفته بلكه در مراحل ابتدایی بیماری كلیوی نیز مشاهده می‌شود به طوری‌ كه در بیمارانی كه دفع پروتئین بیش از 300 میلی گرم در 24 ساعت دارند، میزان این خطر تا 6 برابر افزایش می‌یابد. همچنین كاهش بدون علامت عملكرد كلیه كه در آزمایش خون با افزایش كراتینین مشخص می‌شود نیز به عنوان یك عامل خطر در بروز عوارض قلبی عروقی مطرح است كه تاثیر آن حتی از پرفشاری خون بیشتر است.

میزان شیوع نارسایی كلیه در ایران
این بیماری در ایران مانند سایر كشورهای در حال توسعه شایع است البته در استان‌های مختلف ایران شیوع متفاوتی دارد. مردان 1/2 برابر بیشتر از زنان به این عارضه مبتلا می‌شوند. مبتلایان به دیابت، فشارخون، چاقی و افزایش چربی خون همچنین افراد مسن، سیگاری و یا دارای سابقه خانوادگی بیماری كلیوی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

نحوه تشخیص بیماری‌های كلیوی
اندازه گیری فشار خون، انجام آزمایش ساده ادرار و اندازه گیری كراتینین سرم از راه‌های تشخیص این بیماری است. در آزمایش ساده ادرار نباید خون یا پروتئین وجود داشته باشد.

راه‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی
انجام آزمایش‌های دوره‌ای برای بررسی دفع پروتئین در ادرار و آزمایش كراتینین خون به منظورارزیابی عملكرد كلیه، كاهش وزن در افراد چاق و اصلاح رژیم غذایی، انجام حركات ورزشی، قطع مصرف سیگار و كنترل پرفشاری خون (فشار خون مناسب 80/120 میلی متر جیوه است) راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستند. از دیگر راه‌های پیشگیری از این بیماری به كنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت (Hgb A1C كمتر از 7 درصد)، كنترل چربی خون (LDL كمتر از 100) و استفاده از برخی از داروهای كاهنده فشار خون و پروتئین ادرار با تجویز پزشك می‌توان اشاره كرد.
انجام این گونه اقدامات بر بهبود وضعیت قلبی و عروقی تاثیر مستقیم دارد و باعث كاهش دفع پروتئین در ادرار می‌شود و از افت سریع عملكرد كلیه جلوگیری می‌كند در نتیجه خطر بروز بیماری قلبی و عروقی را كاهش می‌دهد.






1392/12/22





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن