محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832384339
براي کساني که در سخنان آيتالله جواديآملي تشکيک کردند/ اعتدال جهاني يا عدالت اسلامي؟
واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:
۲۱ اسفند ۱۳۹۲ (۱۴:۵۴ب.ظ)
وطن امروز؛ براي کساني که در سخنان آيتالله جواديآملي تشکيک کردند/ اعتدال جهاني يا عدالت اسلامي؟
به گزارش خبرگزاري موج، وطن امروز نوشت:
برگزيدهشدن «دکتر حسن روحاني» به عنوان رئيسجمهور يازدهم در جمهوري اسلامي ايران با رأي مستقيم مردم، موجب مطرحشدن يک مفهوم فلسفي تبيين نشده به نام «اعتدال» در جامعه شد. تا امروز هواداران رسانهاي دولت کوشيدهاند از پيام 24 خرداد گرفته تا ممنوعيت نقد توافقنامه ژنو و تغييرات ايجادشده در سطح استقلال و عزت ملي را به اين مفهوم ظاهرا مطلق غيرقابل توصيف گره بزنند.
برژينسکي قريب به 40 سال پيش در کتاب «ميان دو عصر» عصر جديد را عرصه درگيري مفاهيم فلسفي خواند، پس گمان اينکه چون «اعتدال» مفهوم فلسفي تعبيرنشدهاي باقي مانده ميتوان در نقد منتقدان صرفا آنها را ملزم به رعايت يک «شعار» کرد، صحبتي گزاف است. کما اينکه تاکنون تمسک بيش از حد به همين مفهوم دربسته مگوي براي شخص رئيسجمهور محترم و زيرمجموعه وي درگيريها و حاشيههاي بيمورد ايجاد کرده که متاسفانه تا مرحله دريافت تذکر صريح از خبرگان و مراجع عاليقدر تقليد نيز پيش رفته است. گشت و گذاري بهاري در تعابير و تفاسير فيلسوف عاليقدر حضرت آيتاللهالعظمي جواديآملي پيرامون مفهوم «اعتدال» و «اعتدالگرايي» فتح بابي خواهد بود براي ورود ساير علما و فلاسفه به محتوايي که رمزگشايي از آن در فضاي سياست و فرهنگ جمهوري اسلامي تاکنون به صورت دقيق صورت نگرفته است. آيتالله جواديآملي در ديدار سينماگران و کارگردانان مطرح کشور در تاريخ ۱۳۸۹/۹/۱۷ فرمودند: «تبليغ بايد حاصل تحقيق محقق باشد اما چون در بخش هنر، محقق وجود ندارد، بايد از مردم تقاضا شود که اين نوعي اعتدال است و اعتدال از رذيلترين رذايل است». ايشان درباره اعتدال در احکام اسلامي تصريح کردند: «کسي که در کنوانسيون زنان ميگويد زن و مرد با هم يکسان هستند، اين شخص از روي عدل حرف نميزند. بايد بدانيم او که انسان را آفريد جاي انسان را تشخيص ميدهد».1
مثال مرجع عاليقدر، تبيينکننده هزار نکته باريکتر از مو در اين ميان است. به تعبير نويسنده، اول اينکه مفهوم اعتدال نبايد در برابر «عدالت» مطرح شود يعني آنجا که بناست حقي ادا شود، توصيه به «ميانهروي» امري مذموم است چرا که حاکم عادل موظف به اجراي «عدل» است نه حرکت در ميان حق و باطل! مورد دوم توجه به محيط مطرح شدن مفهوم «اعتدال» است. در مجامع جهاني به واسطه تفاوت محيطفکري ـ عقلي طبيعتا آنچه ملاک است «عقل سليم» است حال آنکه در جامعه اسلامي «عقل سليم مسلمان» ملاک است. به مثال آيتالله جوادي آملي توجه کنيد. بر اساس کنوانسيون جهاني حقوق زنان عدالت در حقوق دو جنس به معناي «مساوات» و برابري است حال آنکه عقل مسلمان برقراري عدل را به مفهوم اداي حق طرفين تعبير ميکند. با فلسفه غربي مادر خانواده در صورتي عادل محسوب ميشود که فرضا براي فرزند دختر و پسر خود به يک اندازه «مساوي» بدون توجه به نيازها و تفاوتهاي ساختاري دوجنس غذا تقسيم کند.
با تمسک به مفهوم اعتدال جهاني «اعدام» قانوني «غيرانساني» ممکن است محسوب شود چرا که نحوه محاسبه سود و زيان در جوامع ماترياليستي با عقل متشرع متفاوت است. پايه همه اين دعاوي فلسفه است. با تبيين همين جزئيات است که مشخص ميشود چرا تعطيلکردن رسانهاي که احکام شرع را «غيرانساني» ميخواند عين «عدالت» است و قطعا موجب برقراري اعتدال در جامعه اسلامي ميشود. اما عقل يک ماترياليست به واسطه نپذيرفتن هيچ مکتب يا مفهوم الهي صرفا کثرتگرايي در عرصه اجتماع را توصيه ميکند. حال اگر فضا براي بهائيان و فرق ضاله و متعديان به قوانين شرع باز شود که چنين اقداماتي عينا «اعتدالي» و شايسته تقدير نيز محسوب ميشود!
آيتالله جواديآملي سال 1387 نيز در ديدار مديران روزنامه فرهنگ آشتي فرمودند: «ما موظف به عدل هستيم، نه اعتدال و تعادل و فرق اساسي عدل و اعتدال آن است که در عدل هر چيزي در جاي خود قرار ميگيرد پس نقصي ندارد ...ولي در اعتدال و تعادل با توجه به عرضه و تقاضا کارها صورت ميگيرد و برابر خواست مردم سخن گفته و برنامه توليد ميشود... اگر رسانههاي گروهي اينچنين بينديشند معتدلند نه عادل، اما وظيفه ما اين است که فرهنگ عدالت را بالا ببريم.»2 ديدار ديگر آيتالله با مديران همين روزنامه در سال ۹۰ نيز تاکيدات ايشان را درباره عدلخواهي به جاي اعتدالگرايي آشکار کرد: «بايد به فکر عدل باشيم و نه اعتدال بدان معنا که هر چيزي را در جاي خود قرار دهيم، اعتدال يعني تقاضا و عرضه و ما موظفيم که عادلانه زندگي کنيم و درصدد اين نباشيم که خود را با عرضه و تقاضا هماهنگ کرده و لذا بايد هر آن چه مورد نياز جامعه است را تدارک ببينيم».3 با اين تفسير از اعتدال بهزعم نگارنده با تمسک به اصل مستتر در اين تعبير انحرافي از «اعتدال عدلمحور»، ميتوان به رسانه امر کرد به واسطه تغييرات طبيعي دورههاي سياسي، از «ارزشهاي ملي و ديني» دست کشيده و صرفا براساس اقتضائات زماني، آنچه دولت صاحب قدرت ميپسندد را ملاک عدالت قرار دهد. با اين تفکر انتقاد از توافقنامه ژنو امري غيراعتدالي محسوب ميشود چرا که فضاي اظهار عقيده آشکار درباره تضعيف «استقلال ملي» بهواسطه رويکارآمدن حزب و جرياني جديد سپري شده است و در اين ميان به جهت ترک خطرات احتمالي هم که شده، بايد «ميانهروي» را برگزيد تا زماني که دوباره توپ قدرت در دست گروهي ديگر قرار گيرد! اما اکثريت قريب به اتفاق ملت ايران ارزشها و آرمانهايي ثابت را براي خود برگزيده و ساير پديدهها و وقايع سياسي و فرهنگي و اجتماعي را با «مفاهيمي برآمده از تفکر الهي» ميسنجند. چنين جامعهاي هرگز به واسطه مصلحتانديشي و درنظرگرفتن قلت و کثرت حاميان ارزشهاي الهي، دست از «عدل» نميکشد. مدافعان استقلال ملي، ارزشهاي ديني، فرامين شرع و آزادي اسلامي بهطور معمول سلايق گوناگون سياسي دارند. شايد به رئيسجمهور روحاني راي داده باشند يا به هر نامزد انتخاباتي ديگري! آنچه مهم است وحدت جامعه در امور اساسي همچون صيانت از ارزشها و پايههاي انقلاب ملت است که نظام جمهوري اسلامي بر آنها استوار است. صيانت از منافع ملي و ارزشهاي ديني مسالهاي حزبي يا سليقهاي سياسي نيست که به فرض مثال به واسطه روي کار آمدن دورهاي احزاب و افراد متفاوت دستخوش تغيير شود. براي حاميان حقيقي انقلاب اسلامي در دوره هر رئيسجمهوري که بهواسطه راي و نظر ملت زمامدار امور مردم ميشود، تعدي به ارزشها يا مرزهاي منافع ايران و ايراني صورت گيرد همگي در حمايت از دولت و نظام جمهوري اسلامي در ميدان حاضر ميشويم. مفهوم عدالتخواهي اسلامي به اين جهت که بهزعم فيلسوف عاليقدر «عدالت هسته مرکزي اعتدال را هم در خود دارد4» با «درگيري حزبي» فاصلهاي بسيار زياد دارد. اما واجب است براي برطرفشدن سوءتفاهمات و حذف آن عده قليل «بحرانزيست» که با تمسک به مفهوم «اعتدال» به دنبال سوءاستفاده از فضاي سياسي اين روزهاي کشور هستند، بحثهاي فلسفي در اين زمينه را گسترش دهيم.
پيام صادقنژاد
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]
صفحات پیشنهادی
تکرار/ آیتالله جوادیآملی در دیدار وزیر علوم عنوان کرد تهیه نقشه جامع علمی برای تاسیس دانشگاه اسلامی
تکرار آیتالله جوادیآملی در دیدار وزیر علوم عنوان کردتهیه نقشه جامع علمی برای تاسیس دانشگاه اسلامیمفسر قرآن کریم با تاکید بر ضرورت تهیه نقشه جامع علمی برای تاسیس دانشگاه اسلامی گفت دین بوده که کشور ما را تاکنون سرپا نگاه داشته است و گرنه در یک نصف روز نابود میشدیم به گزاآیتالله جوادیآملی: بدون عقلانیت صلح جهانی محقق نمیشود
آیتالله جوادیآملی بدون عقلانیت صلح جهانی محقق نمیشود آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید گفت تا عقلانیت در جهان رشد نکند صلح جهانی محقق نمی شود آفتاب به گزارش ایرنا به نقل از بنیاد بین المللی علوم وحیانی اِسرا وی در دیدار استادان دانشگاه EMU آمریکا و مسوولان موآیتالله حیدری در همایش تربیت اسلامی: هشدار درباره بالا رفتن سن ازدواج/ حد اعتدال داشتن 6 بچه است
آیتالله حیدری در همایش تربیت اسلامی هشدار درباره بالا رفتن سن ازدواج حد اعتدال داشتن 6 بچه استنماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری درباره بالا رفتن سن ازدواج هشدار داد به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز آیتالله محسن حیدری پیش از ظهر امروز در همایش تربیت اسلامی که از سوی ادواکنش حسین شریعتمداری به سخنان آیتالله هاشمی رفسنجانی/ کسانی که دولت قبل را نامشروع میدانند در سال 88 از رژی
واکنش حسین شریعتمداری به سخنان آیتالله هاشمی رفسنجانی کسانی که دولت قبل را نامشروع میدانند در سال 88 از رژیم نامشروع اسرائیل حمایت کردند مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت کسانی که دولت قبلی را نامشروع میدانند همان افرادی هستند که در فتنه سال ۸۸ حضور داشتند به گزارش نامه نیوز حسیدقایقی پیش نشست یک روزه شورایعالی مجمع جهانی بیداری اسلامی پایان یافت
دقایقی پیشنشست یک روزه شورایعالی مجمع جهانی بیداری اسلامی پایان یافتدور دوم ششمین نشست شورایعالی مجمع جهانی بیداری اسلامی شامگاه امروز دوشنبه در محل هتل استقلال تهران پایان یافت به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس دور دوم ششمین نشست شورایعالی مجمع جهانی بیداری اسلامینشست شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی به کار خود پایان داد
باا حضور شخصیت ها و مسئولانی از کشورهای اسلامی نشست شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی به کار خود پایان داد تهران- ایرنا- ششمین نشست شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی با حضور شخصیت های صاحب نام دنیای اسلام شامگاه دوشنبه به کار خود پایان داد به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا اینبه پیشنهاد ولایتی صورت گرفت هفتمین نشست شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی در کشور عراق
به پیشنهاد ولایتی صورت گرفتهفتمین نشست شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی در کشور عراقبرگزاری هفتمین نشست شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی در کشور عراق که به پیشنهاد علیاکبر ولایتی در اختتامیه ششمین نشست این شورای عالی در تهران ارائه شد با اکثریت آرا به تصویب رسید به گزارشفرمانده سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز: ایران اسلامی توانسته با اتحاد توان علمی خود را به جهانیان نشان ده
فرمانده سپاه امام حسن مجتبی ع استان البرز ایران اسلامی توانسته با اتحاد توان علمی خود را به جهانیان نشان دهدفرمانده سپاه امام حسن مجتبی ع استان البرز گفت ایران اسلامی توانسته با اتحاد توان علمی خود را به جهانیان نشان دهد به گزارش خبرگزاری فارس از استان البرز سردار بهرام حسیبیانیه مجمع جهانی تقریب در محکومیت انحلال شورای علمای اسلامی بحرین
چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳ ۰۲ مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با صدور بیانیهای انحلال شورای علمای اسلامی بحرین توسط حکومت آل خلیفه را محکوم کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مجمع تقریب مذاهب در این بیانیه با محکوم ساختن این اقدام تأکید کرد انحلال شعدالت جهانی در اندیشة امام خمینی(ره) و نظریة انتقادی روابط بینالملل
عدالت جهانی در اندیشة امام خمینی ره و نظریة انتقادی روابط بینالمللنظریهپردازان انتقادی معتقدند مدرنیته نتوانسته انسان را بهرهایی برساند بلکه برعکس او را اسیر حصارهای عصر خرد و روشنگری کرد که جلوههایی از آن در استالینیسم و نازیسم نمود یافته است بخش اول چکیده مقایسه نظراتآیتالله نوری همدانی: رهبر جامعه اسلامی قداست دارد/اطاعت از رهبری جزء دین است
آیتالله نوری همدانی رهبر جامعه اسلامی قداست دارد اطاعت از رهبری جزء دین است یکی از مراجع تقلید قم گفت رهبر جامعه اسلامی قداست دارد و اطاعت از او جزء دین است به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت الله حسین نوری همدانی پیش از ظهر امروز در دیدار فرماندهان نیروی انتظامی و نخبگان امر ب22/ همسفر با زائران سرزمین نور آیتالله شفیعی: راهیان نور مقدسترین برنامه در نظام اسلامی است
22 همسفر با زائران سرزمین نورآیتالله شفیعی راهیان نور مقدسترین برنامه در نظام اسلامی استنماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری برگزاری اردوهای راهیان نور مقدس ترین برنامه در نظام اسلامی توصیف کرد آیتالله سید علی شفیعی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کردتکذیب انتقاد آیتالله جوادی آملی از گفتمان اعتدال
تکذیب انتقاد آیتالله جوادی آملی از گفتمان اعتدال آیت الله جوادی آملی همواره متذکر این نکته شده اند که همه ما و مسوولان موظف به اقامه عدل هستیم و نه اعتدال چرا که وقتی عدل اتفاق بیفتد اعتدال را نیز با خود خواهد آورد چون اعتدال لاجرم نتیجه و محصول اقامه عدل خواهد بود کد خبر ۳۸حسنبیگی در همایش بینالمللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی: احیای تمدن عظیم اسلامی از طریق توسعه کارکرده
حسنبیگی در همایش بینالمللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی احیای تمدن عظیم اسلامی از طریق توسعه کارکردهای انسجامبخش کشورهای اسلامی امکانپذیر استرئیس دانشگاه دفاع ملی در همایش بین المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی احیای تمدن عظیم اسلامی را از طریق توسعه کارکردهایآیتالله درینجفآبادی: سبک زندگی اسلامی معنویت را در جامعه افزایش میدهد
آیتالله درینجفآبادی سبک زندگی اسلامی معنویت را در جامعه افزایش میدهدنماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت سبک زندگی اسلامی به عنوان یک شیوه زندگی قادر است معنویت را در بین افراد جامعه افزایش داده و از ظهور و بروز مشکلات متعدد جلوگیری کند به گزارش خبرگزاری فارس از اراک آیتالآیت الله جوادیآملی: مشکل جامعه اسلامی عمل بر اساس ظن است
پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸ ۰۷ آیتالله عبدالله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید با بیان اینکه مشکل جامعه اسلامی این است که در مباحث علمی بر اساس ظن عمل میکند گفت همه مسلمانان و متدینان باید در اندیشه عاقلانه عمل کنند و چنین تعقلی فخر مسلمانی است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانولایتی در ششمین نشست شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی: دشمن به دنبال تغییر اولویتهای جهان اسلام است/امت اس
ولایتی در ششمین نشست شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی دشمن به دنبال تغییر اولویتهای جهان اسلام است امت اسلامی نمیگذارد مسئله فلسطین از صدر اولویتها افول کندمشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل گفت دشمنان تلاش دارند تا اولویتهای جهان اسلام را تغییر دهند و مسئله فلسطین ر-
گوناگون
پربازدیدترینها