تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمت نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و تعليم دهيد، بفهميد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816271937




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد مقاومتی، اقتصادی فرصت ساز


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اقتصاد مقاومتی، اقتصادی فرصت ساز خمین- ایرنا- اقتصاد مقاومتی با نگاه ویژه و حمایتی خود به منابع داخلی درصدد ایجاد فضایی مناسب جهت تحقق اقتصادی پویا و قدرتمند است که در موقعیت های زمانی مختلف قادر به رشد و شکوفایی اقتصاد جامعه باشد.


توانمندی و قدرت اقتصادی در هر کشوری به دلیل اینکه پایه و اساس حیات ، مانایی و تاثیر گذاری آن کشور را در عرصه های مختلف داخلی و خارجی فراهم می آورد از اهمیت بسزایی برخوردار است.
بی شک برخورداری از قابلیت ها، توانمندی ها و ظرفیت های اقتصادی نه تنها در حفظ استقلال و حاکمیت ملی یک کشور نقش مهمی را ایفا می کند بلکه در پویایی، نقش آفرینی و تاثیرگذاری آن کشور در محیط بین الملل عامل مهمی محسوب می شود.
اما نکته ای که در اینجا قابل ذکر می باشد، این است که صرف داشتن این منابع و ظرفیت ها به تنهایی برای رشد و پیشرفت اقتصادی یک کشور کافی نمی باشد و نیازمند استفاده از سیاستها و راهکارهای مدبرانه ای است که از سوی نظام حاکم بر آن جامعه در عرصه ی داخلی و خارجی اتخاذ می شود.
نبود سیاست ها و راهکارهای درست، کارآمد و فرصت ساز در استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های داخلی علاوه بر اینکه سبب می شود کشور به نحو شایسته ای از امکانات خود بهره مند نشود در بلند مدت ادامه این روند زمینه ی وابستگی این کشور را از لحاظ اقتصادی به ویژه اگر دارای اقتصادی تک محصولی باشد به سایر کشورها فراهم آورد.
بدون شک اقتصاد تک محصولی و وابستگی اقتصادی علاوه بر اینکه اقتصاد کشور را به شدت آسیب پذیر می کند، از سوی دیگر زمینه ساز دخالت ، سلطه و تحکیم سایر کشورها در امور داخلی آن کشور می شود.
اهمیت و حساسیت این موضوع زمانی بیشتر می شود، که کشورهای دیگر به ویژه کشورهای قدرتمند در صورت مغایرت و یا تمایل کشور وابسته در برآوردن نمودن خواسته ها و منافع آنها از این موضوع به عنوان یک ابزار فشار استفاده می کنند.
تحریم یکی از گزینه هایی بوده است که بارها کشورهای قدرتمند ازآن در راستای دستیابی به اهداف منفعت طلبانه ی خود علیه کشورهای وابسته استفاده کرده اند.
ایران یکی از کشورهایی می باشد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به دنبال در پیش گرفتن سیاست خارجی مستقل، توسط کشور هایی که منافع آن با انقلاب 57 به خطر افتاده بود با فشار و اعمال تحریم اقتصادی مواجه شد.
اگرچه انجام این گونه اقدامات از سوی غرب علیه ایران، نه تنها این کشور را به زانو در نیاورد و حتی زمینه رشد و بالندگی بیشتر آن را در عرصه های مختلف فراهم آورد، اما این موضوع سبب نشد تا کشور از داشتن یک سیاست اقتصادی کارآمد و هوشمندانه که در تحت هر شرایط قادر به ادامه ی حیات و مسیر رشد و تعالی خود باشد ، بی نیاز شود.
تاکید و توجه ویژه مقام معظم رهبری بر اجرای اقتصاد مقاومتی و ابلاغ سیاست های مربوط به آن به سران سه قوا و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را می توان در راستای تحقق این امر دانست.
در واقع اقتصاد مقاومتی به عنوان اقتصادی که توجه و تمرکز آن بر روی عناصر و داشته های ملی و داخلی است یکی از موضوعاتی می باشد که 17 سال پیش از سوی معظم له مطرح شد و نامگذاری سال ها با موضوعات اقتصادی و برگزیدن عنوان هایی مانند ˈ حمایت از تولید داخلی، کار و سرمایه ایرانی ˈ، ˈ اصلاح الگوی مصرف ˈ، ˈ همت مضاعف، کار مضاعف ˈ نیز تدبیر هوشمندانه و مدبرانه ی بود که از سوی ایشان در راستای تحقق و هموارسازی این مسیر صورت گرفت.
اقتصاد مقاومتی یک الگوی اقتصادی بومی بر اساس ظرفیت ها و توانمندی های کشور است که با نگاه ویژه خود به منابع داخلی و ملی در تمامی ابعاد خود از یک سو و حمایت، تقویت، توسعه و مدیریت صحیح آنها از سوی دیگر درصدد ایجاد زمینه و فرصت مناسب برای نقش آفرینی عناصر داخلی در تحقق اقتصادی پایدار، پویا و قدرتمند است که در موقعیت های زمانی مختلف و تحت هر شرایطی قادر به حیات و رشد و شکوفایی باشد.
در واقع اقتصاد مقاومتی برای کشوری همچون ایران که از لحاظ برخورداری از منابع و ذخایر عظیم زیرزمینی و نیروی انسانی کارآمد و مفید از ظرفیت ها و پتانسیل های قابل توجه ای در عرصه ی اقتصادی برخوردار است، می تواند یک الگوی فرصت ساز باشد.
الگویی که از یک سو با رویکرد جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون زا، پیشرو و برون گرا خود نه تنها فرصت و بستر یک اقتصاد پایدار و مقاوم متکی بر داشته های داخلی را فراهم می کند که سبب رفع نواقص و مشکلات اقتصادی می شود بلکه از سوی دیگر زمینه ساز حضور جدی و موثرتر ایران در سایر عرصه های جهانی می شود.
نکته ای که در پایان قابل ذکر می باشد این است که تحقق این مهم و بهره مندی از مزایای آن تنها در سایه ی عزم و اراده ملی و به تعبیر مقام معظم رهبری حرکت جهادی و حماسی است که محقق می شود.ک/4
7276/555
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن