تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خود را از تمامى مردم با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و قل هو اللّه‏ احد حفظ كن. آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816355537




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سنت‌های پسندیده ای در نوروز وجود دارد که مورد تأیید اسلام است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:
سنت‌های پسندیده ای در نوروز وجود دارد که مورد تأیید اسلام است خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، سنت‌های موجود در نوروز را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: سنت‌های خوب و پسندیده ای در بین اقوام و ملل دنیا وجود دارد که مورد تایید اسلام است و این سنت‌ها باید حفظ شود.



به گزارش خبرگزاری رسا، حجت لااسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، در مراسم «تواصی بحق» سنت‌های موجود در نوروز را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: سنت‌های خوب و پسندیده ای در بین اقوام و ملل دنیا وجود دارد که مورد تایید اسلام است و این سنت‌ها باید حفظ شود.

پاکیزگی و نظافت در نوروز

وی یکی از سنت‌های پسندیده ایام نوروز را مساله نظافت و پاکیزگی دانست و اظهار داشت: معمولاًً دراین ایام همه تلاش می‌کنند منازل خود را نظافت کنند و لباس نو بپوشند و ظاهر منظم و مرتبی داشته باشند.

وی افزود: تعابیر بسیاری در زمینه پاکیزگی و نظافت در روایات آمده از جمله این تعبیر که «النظافة من الایمان»، پاکیزگی بخشی از ایمان است. لباس و پوشش انسان مومن نباید آشفقته و ژولیده باشد. رسول گرامی اسلام (ص) هم نسبت به پوشیدن لباس پاکیزه و نظم، اهتمام ویژه داشتند. هرگز کسی ایشان را با لباس ژولیده و نامرتب ندید و هر وقت که از منزل خارج می‌شدند موهای خود را شانه می‌زدند. هنگام مسافرت شانه و عطر همراه خود داشتند و معطر در میان جمع حاضر می‌شدند. این‌ها همه از سنن دینی ما محسوب می‌شوند.

صله رحم (دید و بازدید) در نوروز

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به سنت حسنه صله رحم، تصریح کرد: نکته دیگر این است که در نوروز مردم به دیدار هم می‌روند و این سنتی پسندیده است که آن را تایید می‌کند. دید و باز دید از یکدیگر در فرهنگ دینی ما «صله رحم» نامیده می‌شود. اسلام همواره تاکید کرده است که مسلمانان در طول سال به دیدار هم بروند. در روایات آمده است کسی که «صله رحم» را ترک می‌کند، عمرش کوتاه می‌شود.

وی افزود: اسلام همچنین بر دید و بازدید با همسایگان توجه ویژه داشته است. در رویات آمده است تا 40 منزل اطراف محل زندگی انسان، حکم همسایه را دارد و حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) به فرزندشان امام مجتبی (ع) فرمودند «الجار ثم الدار» اول همسایگان سپس اهل خانه. دستور اسلام است که «صله رحم» بجای آورید و با همسایگان خود رفت و آمد داشته باشید و مقید به پیگیری احولات آنها باشید. اگر زمانی به فقر گرفتار شدند، به آنها کمک کنید، اگر بیمار شدند، عیادتشان کنید و اگر به مشکلی مبتلا شدند، در رفع مشکلاتشان، آنها را یاری کنید. نباید اجازه داد که دغدغه‌های زندگی امروز، ما را از این ویژگی‌های پسندیده غافل نماید.

سفر، سنت پسندیده نوروز

سرپرست حجاج ایرانی، سفر را یکی از سنت‌های پسندیده نوروز دانست که مورد توجه اسلام نیز قرار گرفته است و در این باره اظهار داشت: سیر مردم در طبیعت وبهره بردن از فضای آن همواره مورد تاکید قرآن و روایات بوده است. قرآن می‌فرماید: سیروا فی الارض: سیر در زمین داشته باشید و از طبیعت استفاده کنید.

وی افزود: برخی متدینین در گذشته می‌پنداشتند که دنیا و مواهب آن را باید به اهل دنیا بسپارند و تنها گوشه عزلت گزیده و تارک دنیا گردند. این کار اشتباهی است، چون قرآن می‌فرماید «سَخَّرلکم ما فی السموات و ما فی الارض» تمام آنچه که در آسمان و زمین است برای شما خلق کردیم. مخاطب اول این آیه مومنان و انسانهای شایسته ای هستند که خداوند به وجود آنها افتخار می‌کند. البته خداوند رحمان و رحیم است ونعمت‌های دنیویش همه موجودات روی زمین را شامل می‌شود. همه باید از مواهب خدا دادی استفاده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، استفاده از زینت‌ها و لباس نو را مورد تاکید اسلام دانسته و اظهار داشت: در روایات ما آمده است که اگر کسی امکانات مالی خوبی دارد باید از آن استفاده و آن را ابراز کند. در اسلام «کنز اموال» خودش نوعی گناه است. مال را نباید «کنز» کرد اگر خداوند امکاناتی به انسان عطا فرمود، باید از آن باید استفاده نماید. در روایات نیز آمده است که اگر کسی خانه وسیع داشت، برای او یک نعمت و حسن محسوب می‌شود و این جزو نعمت‌های الهی است که انسان منزل و همسر خوب داشته باشد. البته انسان باید مراقب باشد تا دچار تجمل گرایی نشود.

وی در ادامه به وجود برخی از سنن غلط در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: بعضی از رسوم غلط نیز د رجامعه وجود دارد باید کنار گذاشته شوند. رسومی مانند چهار شنبه سوری که شب چهارشنبه آخر هر سال در کشور برگزار می‌شود این کار از نظر عقلی از نظر عقلانی و دینی درست نیست و برخی کارها از ان جهت که ایذاء مردم را در پی دارد حرام شرعی است. طی چند سال گذشته، در شب چهارشنبه سوری، افراد زیادی در اثر آتش بازی‌ها و انفجار مواد منفجره آسیب‌های جدی دیده و حتی جان خود را از دست داده اند.

وی تاکید کرد: اسلام انسان را به کارهای لغو وبیهوده دعوت نمی‌کند و رسوم و خرافات غلط باید کنار گذشته شوند. البته این امر نیاز به فرهنگ سازی دارد و باید از دوران کودکی آموزش‌های لازم به فرزندان داده شود تا خودبه خود این کار را بد دانسته و از سوی جامعه طرد شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، اظهار داشت: باید از سالهایی که از عمر ما می‌گذرد بهره معنوی ببریم. به هر حال عمر به سرعت می‌گذرد و فرصت‌ها یکی پس از دیگری از دست می‌رود. باید فکر ذخیره ای مطمئن، برای آخرت خود باشیم. در روایت آمده است بنگرید به لذت‌های زودگذر که سپری گردیده اما آثار و پیامدهای آنها باقی مانده است. باید توجه داشته باشیم هر سالی که نو می‌شود، یک سال از عمر ما گذشته و به مرگ نزدیک‌تر شده ایم. پس باید از نو شدن سال نیز استفاده معنوی داشته و سعی کنیم که سال آینده ما از گذشته بهتر و پربار‌تر باشد.

وی در پایان با توجه به مصادف شدن ایام فاطمیه با بخشی از روزهای تعطیل در سال جدید از مردم شریف کشورمان خواست تا حرمت این روزها را نگه دارند./920/د102/ن


۱۳۹۲/۱۲/۲۱






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن