تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812602505




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ترمه اصیل ایرانی زادگاه ، اصالت و احیایش را دنبال می کند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ترمه اصیل ایرانی زادگاه ، اصالت و احیایش را دنبال می کند شیراز -ایرنا- جانماز نخ نمای ترمه ، همواره برایش یاد و خاطره مادربزرگ مهربانی بود که در قنوتش خانه خدا را می دید و با آن راز و نیاز می کرد.


نقش و نگار و بته جقه های جانماز برایش نقلی از گذشته داشت ، وقتی نگاهش در میان پارچه غرق می شد انگار مادربزرگ قصه پهلوانی پدر و شال خلعتی را تعریف می کرد.
جانماز ترمه را وقتی هدیه گرفت که اولین بار در خانه مادربزرگ نمازش را بی غلط خواند ، انگار بته ترمه ای با دین و ایمانش به هم گره خورده بودند.
بته های ترمه برایش یاد سروهای سر به آسمان کشیده که به احترام بزرگی نیاکان سر خم کرده ، یاد مهربانیها، یاد گاری از یادها بود.
ترمه دست باف زری دوزی یا نقره دوزی شده از دیر باز در میان خانواده های سنتی شیراز جایگاه ویژه ای داشت ، این میراث از اجداد و نیاکان برایشان باقی مانده بود.
در گذشته های نه چندان دور ، ترمه بافی در شیراز مرسوم بود اما گذر ایام ، این هنر دستی را مانند برخی دیگر هنرها منسوخ کرد و امروز باید رد این هنر را تنها در دیگر شهرهای ایران جست و جو کرد.
اصالت ترمه دست باف ، مربوط به هنرمندان کرمان ، خراسان و آذربایجان بود ، هنرمندان یزدی تبار با اوج ترمه بافی درعهد صفویه این هنر را به یادگار حفظ کرده اند.
ترمه پارچه ظریف و لطیفی است که از کرک ، پشم و ابریشم با دو سری نخ تار وپود بافته شده ، با طرحهای اصیل ایرانی ، به نحوی که پود در پشت پارچه آزاد و تراکم پودی آن زیاد است.
قدمت ترمه بافی در ایران به 500 سال پیش برمی گردد ، برخی معتقدند زادگاه اصلی ترمه قلب آسیای مرکزی و ارتفاعات کشمیر است اما برخی مورخان بر این اعتقادند که ترمه بافی هنر اصیل ایرانی است که به کشمیر راه یافته است.
ترمه ایرانی ، پارچه بسیار ظریفی است که نشانگر ذوق ، سلیقه و ابتکار ایرانیان در پارچه بافی است و جنس و طرحهای خیال انگیز آن در جهان کم نظیر است.
هنر ترمه بافی در دوره شاه عباس صفوی به اوج شکوفایی و تکامل خود رسید و بعنوان یکی از محصولات صادراتی ایران در دنیا جایگاهی پیدا کرد.
در بافت ترمه های اصیل از پشم و ابریشم استفاده می شود ، پشم سفید رایج ترین پشمی است که در بافت ترمه مورد استفاده قرار می گیرد زیرا تنوع رنگ آمیزی در آن زیاد است.
پشم ترمه باید مرغوب و دارای الیاف های بلندی باشد ، گوسفندان ایران و کشمیر دارای پشمهای نرم ، محکم ، براق و سفیدی هستند .
در دوره شاه عباس صفوی ، طراحان برجسته ای هنرنوین پارچه بافی را پایه ریزی کردند ، به همین دلیل ترمه های آن زمان زیبایی و برجستگی خاصی پیدا کرد .
رنگ ترمه های ایرانی معمولا از گیاهان طبیعی تهیه می شود ، این رنگ از ریشه ، تنه ، برگها ، گل ، میوه و یا پوست گیاهان بدست آید .
ترمه های ایرانی در انواع شال چارقدی که برای روسری یا بقچه بکار می رود که هم لچک ترنجی آن متداول بوده و هم نوع گلدار آن و انواع دیگر آن شال راه راه پهن و باریک ، شال رضایی ، شال اتابکی ، شال بندی ، شال محرمات ، شال کشمیری ، شال زمردی ، شال کرمان ، شال امیری و شال یزدی است.
دستگاه بافندگی ترمه شبیه سایر دستگاههای نساجی سنتی نبوده و تنها دستگاه نساجی است که دو نفر همزمان باید کار را به پیش برند ، این دستگاه چوبی در خود مناطق تولید و توسط صنعتگران محلی ساخته می شود.
ترمه در گذشته برای دوخت لباسهای فاخر،اشرافی ، پرده، جانماز، خلعتی استفاده داشته است.
در گذشته رجال ، اشراف و پادشاهان بیشتر از ترمه استفاده می کردند و امروز با کاربردهای جدید دکوری ، رومیزی ، قاب و همچنین در عروسی ها ، اعیاد ، مراسم رسمی و خانوادگی به یکدیگر هدیه می دهند.
صنعت ترمه قبل از ورود پارچه ها و منسوجات بافت کارخانه های ماشینی غرب به ایران و به دلیل تنوع کاربرد در بین طبقات مرفه از جایگاه خاصی برخوردار بوده است.
در گذشته در یزد بین 500 تا 700 دستگاه بافت ترمه دستی وجود داشته
اما امروز بدلیل گران بودن قیمت تمام شده ترمه دستی و کمبود استادکاران ماهر این حرفه دستی تقریباً منسوخ شده است .
یکی از ترمه بافان یزدی که پاسدار میراثی کهن از آبا ، اجداد و سرزمین مادری است ، می گوید: ترمه یزد گویای هنرمندی و صبوری مردمانش در دل کویر است.
محمد مهدی رضایی افزود: صنعت ترمه بافی از قدمتی 173 ساله در خاندان ما برخوردار است ، ترمه برند رضایی از گذشته دور از جایگاه ویژه ای برخوردار و چهار دهه قبل جایزه ممتاز صنایع دستی ایران را نصیب خود کرده است.
این نواده ترمه باف معتقد است: ترمه دست باف یزد بدلیل گرانی دستمزد ، مواد اولیه و نبود صنعتگران و بافندگان ویژه از چرخه تولید خارج شده است.
بگفته رضایی ، متاسفانه تولید برخی ترمه های با کیفیت پایین ، اصالت این صنعت را با مشکل مواجه می کند و این مهم نیاز به کنترل و نظارت دارد.
وی اضافه کرد: ترمه یزد هم اکنون پاسخگوی نیاز بازار داخلی نیست در حالیکه می توان با توسعه این صنعت و ایجاد زمینه صادرات در افزایش ارزش افزوده آن گامی اساسی برداشت.
وی گفت: ترمه یزد در میان گردشگران اروپایی و آمریکایی شناخته شده است و به خوبی از آن استقبال می کنند اما در دیگر کشورها شناختی از آن ندارند.
رضایی بیان داشت: بهر حال ترمه یزد بعنوان صنعت دستی منسوخ شده و بعنوان کالای صنعتی نیز مظلوم واقع شده است.
وی افزود: در راستای حفظ هنر اصیل ترمه بافی دستی به زودی در مکانی سنتی کارگاه بافت ترمه دایر می شود تا ضمن تولید همگان از این هنر اصیل دیدن کنند.
یکی دیگر از ترمه بافان با اصالت یزد می گوید: ترمه یزد همچون تاریخ سرزمین مادری از اصالت و هویت برخوردار است.
مهدی هاشمی گفت: ترمه بافی یزد با گذر از مرحله سنتی به صنعتی ، طرحها و نقشه های مطابق با سلیقه و الگوی مصرف جدید پیدا کرده و مشتریان بیشتری را به خود جلب کرده است.
وی افزود: توسعه و رونق صنعت ترمه بافی نیاز به تسهیلات ویژه و حمایت دولت دارد تا بتوان از این طریق یک هنر اصیل را حفظ کرد و زمینه صادرات را فراهم کرد.
وی ادامه داد: برای خرید ماشین آلات وام در اختیار صنعتگران این حرفه نیست ، شش ماه پیش در قالب خرید مواد اولیه تسهیلات بانکی دریافت کردم اما هنوز ماشین آلات وارد نشده است.
وی اضافه کرد: ماشین آلات بدلیل تحریم باید با واسطه از کشورهای دیگر وارد شود که این مهم هزینه بسیار بالایی برای صنعتگران دارد.
کارشناس نساجی صنعت ، معدن و تجارت یزد گفت: صنایع نساجی مانند سایر صنایع می توانند درخواست تسهیلات برای سرمایه ثابت و خرید ماشین آلات را ارائه دهند.
محمد رضا حدادیان افزود: کشور ما در شرایط تحریم با مشکلات زیادی برای واردات ماشین الات صنعتی مواجه است اما برای توسعه صنعت تمهیدات ویژه ای اندیشیده می شود.
وی ادامه داد: امسال 640 میلیارد ریال تسهیلات در اختیار واحدهای صنعتی برای خرید ماشین آلات قرار گرفته است.
محمد رضا نصیری کارشناس صادراتی در یزد می گوید: ترمه یزد ریشه در اصالت و هویت این خطه تاریخی دارد.
وی افزود: اگر چه بافت ترمه در گذر زمان از شیوه سنتی به صنعتی رسیده اما همچنان هویت و اصالت خود را حفظ کرده است.
وی ادامه داد: ترمه یزد هم اکنون به عنوان صنایع دستی یزد به برخی کشورها به صورت غیر رسمی صادر می شود ، بهمین دلیل آمار واقعی از آن در دست نیست.
وی اضافه کرد: بدلیل نبود پرواز خارجی در فرودگاه یزد ، برخی افراد بصورت چمدانی ترمه را از دیگر فرودگاههای کشور به خارج از کشور صادر می کنند.
نصیری بیان داشت: از سوی دیگر بدلیل عدم ثبت جهانی ترمه و شناسنامه دار نبودن ، این محصول برند خاصی ندارد و همانند سایر محصولات صنایع دستی ایران در سایر کشورها جا باز نکرده است.
وی گفت: همراه کردن طراحان جوان ، هنرمند و خلاق با صنعتگران قدیمی ترمه بافی می تواند در گستردگی کاربرد این پارچه در مصارف مختلف و توسعه صادرات آن موثر باشد.ک/4
680/ 667
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن