تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت ها فاسد باشد، بركت از ميان مى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803224902




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چهره های مختلف فرهنگی هنری کشور نهال کاشتند/ باغ گیاه َشناسی ایران جزو 10 باغ برتر دنیا


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > البرز گزارش خبری/
چهره های مختلف فرهنگی هنری کشور نهال کاشتند/ باغ گیاه َشناسی ایران جزو 10 باغ برتر دنیا
کرج - خبرگزاری مهر: شماری از پیشکسوتان، هنرمندان، ورزشکاران، مسؤلان و نخبگان کشور در مراسمی نمادین 100 اصله نهال در باغ حفاظت شده گیاه شناسی ملی ایران به نام خود کاشتند.



به گزارش خبرنگار مهر، سه شنبه 20 اسفندماه؛ اینجا ورودی باغ گیاه شناسی ملی ایران است. براساس دعوت قبلی قرار است جمعی از  چهره های شاخص و ماندگار کشور به مناسبت هفته منابع طبیعی در اقدامی نمادین 100 اصله نهال بکارند و هر نهال را هم به نام خود ثبت کنند.
 
سیدعلیرضا سجادی نخستین کسی است که خود را به باغ گیاه شناسی رسانده و پس از او مرجانه گلچین و نجفی زودتر از بقیه آمدند؛ همزمان بارانی سبک و نرم آغاز شده و فضای دل انگیزی به وجود آورده است.

یکی از کارکنان باغ از مدعوینی که زودتر از بقیه رسیده اند می خواهد سوار خودروی "ون" ای شوند که برای انتقال مدعوین به محل برنامه در نظر گرفته شده است. به همراه این هنرمندان سوار می شویم تا ما را به سالن محل برگزاری مراسم ببرد.

ساعت 13 و 45 دقیقه است و هنرمندان یک به یک از راه می رسند. گوهر خیراندیش، سیروس ابرهیم زاده، شهره لرستانی، حمید گودرزی، حبیب رضایی و دیگران یکی یکی از راه می رسند.

سالن تقریبا پر شده و برنامه راس ساعت 14 با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود ملی آغاز می شود.

اجرای این مراسم را محمدرضا حسینیان به عهده دارد و همان ابتدا تاکید می کند که برای اینکه از فضای زیبای باغ لذت ببریم و بتوانیم در روشنایی روز نهال بکاریم، برنامه سخنرانی ها به شکلی مدیریت می شود که حداکثر در 40 دقیقه تمام شود و به درختکاری برسیم.

در این بین کلیپی هم از فعالیتهای 40 ساله باغ گیاه شناسی پخش می شود. پس از این قسمت حسینیان از عادل جلیلی رئیس باغ گیاه شناسی ملی ایران به عنوان نخستین سخنران دعوت می کند.

جلیلی می گوید: در سال 1348 دو اتفاق بزرگ در کشور افتاد؛ یکی تاسیس باغ گیاه شناسی و دیگری تشکیل هیئت امنای این باغ بود که تا پیش از انقلاب کارهای بزرگی در این باغ انجام شد و باقی پروژه ها نیز پس از انقلاب به انجام رسید.

وی با بیان اینکه تمام فعالیتهای مربوط به حفظ و احیای باغ ها و طبیعت ایران در این باغ دنبال می شود، ادامه می دهد: در دنیا با استفاده از دو روش از گیاهان حفاظت می کنند؛ یکی در رویشگاه و دیگری در خارج از رویشگاه و در باغ های گیاه شناسی است.

جلیلی می افزاید: باغ گیاه شناسی ایران در کنار 120 باغ گیاه شناسی دنیا مسئولیت حفظ گیاهان کره زمین را به عهده دارد و تمام باغ های گیاه شناسی با یکدیگر در تعامل و ارتباط هستند. علاوه بر این ایران جزو معدود کشورهای در حال توسعه است که دارای باغ گیاه شناسی است و با برخورداری از حدود هشت هزار گونه گیاهی گلدار یکی از غنی ترین باغهای دنیا از نظر تنوع گونه های گیاهی به شمار می رود.

پس از سخنان جلیلی نوبت به مجید شفیعی پور دستیار ویژه رئیس جمهور رسید. وی در سخنانی یادآور شد: اوایل قرن حاضر اهداف توسعه هزاره سوم تا سال 2015 میلادی ترسیم شد اما متوجه شدند این اهداف خیلی واقع بینانه نبوده و با ذات طبیعت انسان همخوانی نداشته است از همین رو اهداف توسعه پایدار را از سال 2015 به بعد وضع کردند که تضمین کننده انسان سالم در بدن سالم و بدن سالم در محیط زیستی سالم باشد.

وی در ادامه سخنانش به این موضوع هم اشاره کرد که باغ گیاه شناسی ایران از نظر تنوع گونه ها و پوشش گیاهی جزو 10 باغ برتر دنیا است و تصریح کرد: متاسفانه الگوهای ناکارآمد مدیریتی در زمانهای مختلف، اکوسیستم های کشور را دچار تهدید جدی کرده و می بینیم که که چه چالشهای نوظهوری در انتظار ماست.

جلیلی معتقد است همکاری هنرمندان و ورزشکاران برای حفظ اکوسیستم کشور، همکاری باقی و پایداری خواهد بود.

محمدعلی شاعری رئیس ستاد حفاظت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نفر بعدی است که درباره اهمیت منابع طبیعی و حفظ گونه های گیاهی صحبت می کند. وی با اشاره با بیان اینکه آلودگی هوا و کاهش بارندگی ها دو بحران جدی در کشور است، یادآور می شود: امسال در تهران 159 روز شرایط ناسالم داشیم که نسبت به سال پیش 20 روز بیشتر شده و در بحث بارش های جوی نیز با کاهش 29 درصدی نسبت به سال گذشته و کاهش 35 درصدی نسبت به 30 سال اخیر مواجه بوده ایم.

 شاعری می گوید: کاشت درخت در مدیریت این بحرانها بیش از هر عامل دیگری کمک کننده است و کاهش گرد و خاک، تعدیل درجه حرارت و ایجاد بستری امن برای حیات جانوری از جمله تاثیرات درختان است.

 وی با بیان ینکه کوچکترین آسیب به طبیعت، انسان و اقتصاد را دچار مشکل می کند، تاکید می کند: باید به سمت مدیریت پایدار و متوازن حرکت کنیم.

به گفته این مسئول در سال 83 سرانه فضای سبز هر شهروند تهرانی هشت متر مربع بود که امروز به 15.2 مترمربع رسیده و هدفگذاری شده که به 17.5 متر مربع افزایش یابد.  رئیس ستاد حفاظت محیط زیست شهرداری تهران تصریح می کند: هم اکنون هشت هزار نقطه بحرانی در کشور وجود دارد که کانون ریزگردهاست.

 در ادامه این مراسم از سیروس ابراهیم زاده و گوهر خیراندیش دعوت شد به نیابت از هنرمندان در این جمع سخن گویند.

 ابراهیم زاده در ابتدای سخنانش اظهار داشت: امروز برای من روز بسیار مبارکی است که در محفلی شرکت کردم که نشان می دهد بر خلاف روش معمول در سرزمین ما که چندان به فکر آیندگان نیستیم، این جمع تصمیم دارد با کاشت درخت به آیندگان خدمت کند. معتقدم برای آیندگان و نسلی که باید چراغ اعتلای فرهنگ و هنر این سرزمین را به دست بگیرند کمتر کار کرده ایم.

 این بازیگر قدیمی گفت: ما با  قطع درختان و ساخت برج های آهنی با خانه های قوطی کبریتی، مشکلات بسیاری را برای خودمان و آیندگان به وجود آورده ایم و امروز دیگر بحران آلودگی هوا به سادگی قابل حل نیست.

 ابراهیم زاده در پایان گفت: برنامه کاشت درخت، احترام به طبیعت و احساس وامداری به طبیعت را به فال نیک می گیرم تا شاید بخشی از دین خود را به فرزندانمان ادا کرده باشیم.

در این بخش نوبت به گوهر خیراندیش رسید که صحبتهای کوتاهش را با این جمله که وقتی از من برای این مراسم دعوت شد وظیفه خود دانستم که شرکت کنم، آغاز کرد و گفت: در تمام سالهای زندگی مسئله زیست همواره برایم از اهیمت ویژه ای برخوردار بود و به دنبال این بودم که مضرات استفاده از پلاستیک را گوشزد شوم.

 وی با بیان اینکه به آینده ایران و شرایطی که روز به روز بهتر می شود امیدوار هستم، افزود: دست دلسوختگانی که برای حفظ محیط زیست ایران تلاش می کنند را به گرمی می فشارم و امیدوارم طبیعتی زیباتر و ایرانی بهتر را شاهد باشیم.

 این بازیگر کهنه کار در پایان صحبتهایش با اشاره به اینکه به اتفاق دو همکار دیگرش- مرجانه گلچین و شهره سلطانی- باید برای ادامه ضبط سریالهای نوروزی مراسم را ترک کنند درخواست کرد که افراد دیگری به جای آنها درخت بکارند که حسینیان از آنها خواهش کرد قبل از ترک مراسم درخت خود را بکارند.

 علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی که نیمه های مراسم رسیده بود پس از سخنان گوهر خیراندیش از طرف حسینیان دعوت شد که برای مراسم امروز سخنرانی کند.

 وی که با لبخند حاکی از تعجب از اینکه قرار نبوده سخنرانی کند پشت میکروفن رفت، اظهار داشت: آمده ایم اینجا درخت بکاریم نه اینکه سخنرانی کنیم.

 وی درختکاری را عملی بهشتی دانست و گفت: تعبیر قرآن از بهشت یعنی باغستان یعنی جایی که درختان انبوه وجود دارد و نخستین شاخصه بهشت داشتن درختان انبوه است. درخت تنها موجودی است که خیر محض و آینه خداوند است.

 یونسی با تاکید بر اینکه ایرانیان، در گذشته نسبت به کاشت درخت توجه خوبی داشتند، افزود: متاسفانه این فرهنگ امروز ضعیف شده است و ما جامعه ایرانی نسبت به این فاجعه رخ داده هیچ احساس تکلیف نمی کنیم.

 وی با اشاره به تک درخت های موجود در برخی مناطق کشور تصریح کرد: سازمانهای مسئول باید تک درخت هایی را که بدون نیاز به نگهداری و آبیاری های خاص ادامه حیات می دهند، تکثیر کنند زیرا این درختان ژن مقاوم دارند.

وزیر سایق اطلاعات با تاکید بر تلاش شهرداری مبنی بر ترویج فرهنگ درختکاری اظهار داشت: ایران بی درخت، ایرانی ناقص است.

جم دبیر ستاد حامیان تیم ملی فوتبال ایران که آخرین نفری بود که برای سخنرانی دعوت شد درباره فعالیت این ستاد گفت: مجموعه طراحی شده برای حمایت از ورزش، طبیعت، نشاط، مهرورزی و نخبگان است که با شعار "وطن من" یعنی از کنار هم قرار دادن حروف نخست این کلمات توسط بنیاد جهانی "امید" شکل گرفته است.

وی هدف از این حرکت نمادین را اشاعه شور و نشاط و عرق ملی در جامعه عنوان کرد و افزود: با توجه به تصویب مجموعه شورای عالی ورزش و جوانان مبنی بر حمایت از تیم های کشور در حوزه های مختلف که حضور بین المللی دارند این مجموعه طراحی شده است.

 به گفته جم کتاب "وطن من" در شرف چاپ  بوده و سامانه 2035 نیز برای اطلاع رسانی عمومی اخبار تیم های ملی و سیستم هشت ستاره نیز برای ضبط صدای حامیان تیم های ملی طراحی شده است.  سخنان جم که به پایان رسید ساعت از 15 و 20 دقیقه گذشته بود و مدعوین برای کاشت درخت سالن را ترک کردند و وارد محوطه بیرونی شدند. برخی مهمانان هم پیش از اتمام سخنرانی ها ترجیح دادند از سالن بیرون بروند و از هوای دل انگیز و خنک دهه آخر اسفندماه لذت ببرند.  مراسم درختکاری امروز به همت شورای حامیان محیط زیست ایران و شورای حامیان تیمهای ملی ایران،شورای حامیان تییم ملی فوتبال ایران و موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در باغ گیاه شناسی ملی ایران برگزار شد.

حاشیه ها:

* در طول برنامه سخنرانیها، فیش هایی بین مدعوین توزیع شد که نشان می داد هر فردی برای کاشت نهال باید به کدام قطعه از باغ گیاهشناسی مراجعه کند.

*براساس این فیش ها قطعات "خزر"، "سیستماتیک" و "آربراتوم" برای مراسم درختکاری معرفی شده بودند و راهنمایان مدعوین را به سمت این قطعات هدایت کردند. بسیاری از مدعوین نیز در پیدا کردن قطعه مورد نظر دچار سردرگمی شدند.

 *فاطمه آجرلو نماینده سابق مردم کرج در مجلس از جمله مدعوین این مراسم بود.

 *براساس اطلاع رسانی قبلی قرار بود چهره های سرشناسی از جمله علی لاریجانی، عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، داوود رشیدی، علی دایی، ابراهیم حاتمی کیا، پرویز پرستویی، داریوش مهرجویی، گوهر خیراندیش، مریلا زارعی، فریبرز عرب نیا، رضا کیانیان، مهناز افشار، هدیه تهرانی، حسین کلانی، امیر قلعه نویی، هادی ساعی، خداداد عزیزی، کریم باقری، حمید استیلی، محمد خاکپور و ... در این مراسم شرکت کنند که به جز گوهر خیراندیش هیچ یک از افرادی که نامشان در رسانه ها منتشر شده بود به مراسم نیامده بودند. * امیر قلعه نوعی امروز برای حضور در مسابقات جام باشگاه های آسیا در قطر به سر می برد. * آیین نمادین کاشت 100 اصله نهال تا ساعت 18 عصر ادامه داشت. به گزارش مهر، منطقه حفاظت شده زیبا و رویایی باغ گیاه شناسی ملی ایران با بیش از 45 سال قدمت و منظره‏ های تماشایی و شبیه‏ سازی شده از طبیعت تمام نقاط ایران و چند قاره جهان، گنجینه بی نظیری از ذخایر گیاهان و درختان کمیاب را در خود جای داده و جزو اثرهای ناب طبیعی کشور بوده و مورد استقبال بسیاری از مخاطبان واقع شده است.

گزارش از فائقه رحیمی


۱۳۹۲/۱۲/۲۱ - ۰۸:۳۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن