تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده ‏اى حقیقت ایمانش را کامل نمى ‏کند مگر این که در او سه خص...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821258570




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزيرصنعت: نه صادرات را ممنوع مي‌كنيم و نه در قيمت‌گذاري‌ها دخالت


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: وزيرصنعت: نه صادرات را ممنوع مي‌كنيم و نه در قيمت‌گذاري‌ها دخالت
در مسير توليد اگر حقوق توليدكننده محقق نشود كالا با قيمت ارزان و كيفيت بالا عرضه نمي‌‌شود و در نهايت حقوق مصرف‌كننده نيز محقق نمي‌شود


همايش حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان روز گذشته در شرايطي با حضور معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري و وزير صنعت، معدن و تجارت برگزار شد كه پردازش به مشكلات مصرف‌كنندگان جاي خود را به چالش‌هاي توليد‌كنندگان داده بود.
به گزارش «جوان» محمد باقر نوبخت با تأكيد بر اينكه حمايت از مصرف‌كنندگان بدون حمايت از توليدكنندگان ميسر نيست، از يارانه ۱۰ هزار ميليارد توماني توليد در سال ۹۳ خبر داد و گفت: تازيانه دولت به توليدِ خسته عايدي ندارد.  نوبخت با بيان اينكه امروزه ديگر جايي براي چانه‌زني در فروشگاه‌هاي بزرگ وجود ندارد و قيمت روي كالاها درج شده است، خاطرنشان كرد: عرضه‌كنندگان در حال حاضر و در شرايط فعلي با توليدكنندگان وارد چانه‌زني مي‌شوند بنابراين توليدكننده و مصرف‌كننده با يكديگر روبه‌رو نمي‌شوند. اين ديدگاه يك نگاه قالب در سطح دنياست و هر كشوري با توجه به اينكه عقبه فكري او چه نظريه اقتصادي باشد شكلي از حمايت مصرف‌كننده را دنبال مي‌كند.
وي ادامه داد: در مسير توليد اگر حقوق توليدكننده محقق نشود كالا با قيمت ارزان و كيفيت بالا عرضه نمي‌‌شود و در نهايت حقوق مصرف‌كننده نيز محقق نمي‌شود، بنابراين بايد براي رعايت حقوق مصرف‌كننده، حقوق توليدكننده را نيز تأمين كنيم البته بايد اشاره كنم كه اين شرط يك شرط لازم است اما كافي نيست بلكه بايد ساير عوامل نيز در تأمين حقوق مصرف‌كننده تأمين شود.
نوبخت با اشاره به اينكه بهره‌وري به توليدكننده اجازه مي‌دهد كه در جهت كاهش قيمت و افزايش كيفيت حركت كند، تصريح كرد: اقتصاد كشور به جاي نفت به درآمدهاي توليد متكي مي‌شود زيرا اگر توليدكننده مسير توليد را به درستي طي كند ماليات نيز به خوبي پرداخت مي‌شود ولي اگر برخلاف اين مسير حركت كند تازيانه زدن به توليدكننده خسته از سوي دولت عايدي براي كشور نخواهد داشت.
وي در ادامه با بيان اينكه موضوع تأمين اجتماعي مسئله‌اي است كه به عنوان يك نظام جامع مورد توجه دولت است، بيان كرد: براي اجراي درست هدفمندي يارانه‌ها به خصوص فاز دوم آن به موضوع حقوق توليدكننده و مصرف‌كننده توجه ويژه‌اي شده زيرا براي اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي كه از عوامل توليد است نرخ توليد افزايش پيدا مي‌كند بنابراين بايد از توليدكننده حمايت كرد.
وزير صنعت، معدن و تجارت هم در ادامه اين همايش گفت: براساس قانون برنامه پنجم توسعه صادرات را نمي‌توان ممنوع كرد و برنامه داريم در سال آينده ممنوعيت صادرات را از بين برده و از دخالت در قيمت‌گذاري‌ها دست برداريم.
محمدرضا نعمت‌زاده اظهار كرد: تا يك ذره فشار وارد مي‌شود سريعا صادرات را ممنوع مي‌كنند ولي صادرات را كه نمي‌توان ممنوع كرد. خوشبختانه قانون برنامه پنجم توسعه نيز اعلام كرده است كه نمي‌توان صادرات را ممنوع كرد. از اين رو برنامه داريم كه ممنوعيت صادرات را از بين ببريم.
وي با اشاره به اينكه بنا داريم امكان صادرات كالاهايي نظير آرد و شكر را نيز البته در صورت پرداخت مابه‌التفاوت ارز آن فراهم كنيم، گفت: ممنوعيت‌ها بايد برداشته شود.
نعمت‌زاده در ادامه با اشاره به اينكه همه به نوعي مصرف‌كننده هستند بيان كرد: وقتي وزير صنايع بودم در سال 1375 پرايدي خريدم و هنوز از آن استفاده مي‌كنم.
وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه ما هم نياز به كالاهاي داخلي داريم و هم وارداتي كه شركت‌هاي بازرگاني بنا بر نياز كشور آن را وارد مي‌كنند تصريح كرد: شاخص‌هايي كه ارزيابي‌ها براساس آنها انجام مي‌شود را در داخل و خارج از كشور بايد ديد و به آنها دست يافت.
نعمت‌زاده اظهار كرد: كيفيت و محيط زيست همان صنعت و توليد است. ديروز در جلسه‌اي با نمايندگان مجلس پيشنهاد توليد و واردات موتورسيكلت‌هاي برقي براي كنترل آلودگي هوا را داده‌ايم.
وي با بيان اينكه ارائه خدمات قبل، بعد و حين فروش تنها مختص كالاهاي داخلي نيست، تصريح كرد: هر توليدكننده‌اي خودش نوعي مصرف‌كننده است و اين خدمات به همه كالاها چه داخلي و چه وارداتي مربوط مي‌شود.
به گفته او، دامنه مسئوليت‌ها بسيار بالاست و نه تنها فعاليت‌هاي خودمان بلكه فعاليت ديگران نيز به ما مربوط مي‌شود.
وزير صنعت، معدن و تجارت با تأكيد بر اينكه ‌بايد سرمشق ديگران باشيم، تصريح كرد: مي‌توانيم شاخص‌ها را نوشته و آموزش دهيم و براي واحدهاي صنعتي مشابه الگو شويم.
نعمت‌زاده گفت: در سن كودكي كه به دبستان مي‌رفتيم مداد مي‌خريديم و اگر نوك آن مي‌شكست مي‌گفتيم ژاپني است و اگر نمي‌شكست مي‌گفتيم آلماني است. بعدها نوشت افزارهاي ژاپني از آلمان نيز پيشي گرفت.
وي با اشاره به اينكه مدتي نيز كالاهاي چيني به لحاظ جنس كيفيت مطلوبي نداشت، بيان كرد: در حال حاضر كالاهاي چيني نيز به حدي از كيفيت رسيده كه به امريكا نيز صادر مي‌شود. چيني‌ها در حال حاضر بزرگ‌ترين توليدكنندگان خودرو شده‌اند و كيفيت خودروهاي آنها نزديك به استانداردهاي بين‌المللي شده است.
وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اعلام اين خبر كه قرار است دستورالعمل جديدي تهيه و براساس آن براي افراد ممتاز در زمينه حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان امتيازات ويژه در نظر گرفته شود، گفت: اين امتيازات شامل دريافت كارت‌هاي طلايي براي بهره‌مندي از امكاناتي نظير تهيه بليت هواپيما، كارت بازرگاني و امثال آن است.
نعمت‌زاده با تأكيد بر نقش انجمن‌ها و تشكل‌هاي مردم نهاد در حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان گفت: بعد از تعطيلات عيد نوروز جلسه‌اي با رؤساي انجمن‌هاي استاني خواهيم داشت تا ببينيم آنها چه نكاتي را در جهت بهبود پيشنهاد مي‌كنند.
وي با اشاره به اينكه بايد سعي كنيم انجمن‌ها فعال‌تر از گذشته شوند، بيان كرد: خدمات قبل از فروش همان قدر مهم است كه خدمات پس از فروش. بايد كالا را قبل از فروش تبليغ فني كرد.
وزير صنعت، معدن و تجارت در پايان با تأكيد بر اينكه ارائه اطلاعات بيشتر حق مصرف‌كنندگان است، خاطرنشان كرد: با ارائه اين اطلاعات پيش از خريد به مصرف‌كنندگان حق آنها ادا شده است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 19 اسفند 1392 - 22:36





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن