واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مبدع نظریه عقلانیت وحیانی:
عقلانیت وحیانی راهی برای تطبیق زندگی بر پایه حقایق قرآن است
مبدع نظریه عقلانیت وحیانی گفت: نظریه عقلانیت وحیانی براساس قرآن بوده و بیان میکند حقایقی در جهان وجود دارد که میتوانیم زندگی خود را بر مبنای آنها تطبیق دهیم.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجتالاسلام کریم خانمحمدی پیش از ظهر امروز در نشست علمی «عقلانیت وحیانی در نظام معرفتی قرآن کریم» واژه عقل در مجموعه دین را مبین عقلانیت عنوان کرد و گفت: واژههایی با معانی عقل در قرآن به معنای عقلانیت است. وی افزود: در تاریخچه عقلانیت عدهای بر این باور هستند که انسانها عاقل بوده و دیگر موجودات عاقل نیستند بنابراین کار انسانها عاقلانه است اما عدهای بر این باورند که همه کارهای انسان عاقلانه نبوده بلکه یکسری از کارهای وی عقلانی است. مبدع نظریه عقلانیت وحیانی اظهار کرد: عقلانیت وصل کنش است یعنی زمانی که میگوییم فلان جامعه عقلانی است یعنی دارای عقلانیت است به همین خاطر عقلانیت یک کنش محسوب میشود و اوج این عقلانیت نیز به روش عقلی همان کنش به وسیله وابسته است. این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: چنانچه کنشگری دارای عقلانیت باشد و کوتاهترین راه هم برای این کنشگری انتخاب شود میتوان آن را «عقلانیت کنش به وسیله» نامگذاری کرد. وی در ادامه افزود: مارکس وبر این نوع عقلانیت را سوری عنوان میکند یعنی مدل عقلی که به انسان اختیار میدهد بعد از مدتی چنان پیش میرود که همگان با یک نوع مدل عقلانیت رو به رو هستند و مجبور به پذیرش خواهند بود البته وبر به این مدل معترض است. خانمحمدی گفت: نباید عقلانیت را در حوزه رفتار محدود کرد چون مفاهیم ارزشی و نظری تولیده شدهاند که عقلانی هستند، پس مسکوت گذاشتن اهداف و اینکه بگوییم گستره جامعه شناختی خارج از عقلانیت خواهد بود، اشتباه است. وی خاطرنشان کرد: عقلانیت وحیانی مسلک وجودی جهان را معنا کرده و دارای مفهوم سعادت است در صورتی که سعادت در عقلانیت غرب معنایی ندارد و در واقع با بیان این موضوع در عقلانیت وحیانی دنیا معنا مییابد. مبدع نظریه عقلانیت وحیانی عنوان کرد: این نظر با محوریت عقلانیت در قرآن مطرح و برای ارائه و اثبات آن از روش نشانهشناسی الهام گرفته شده تا مشخص شود چه نوع عقلانیتی قرآن برای بشر مشخص کرده است. وی عقلانیت در قرآن را الالباب دانست و گفت: میتوانیم یک جامعه آرمانی عقلانی را در الالباب ببینیم یعنی هر کس به این جامعه برسد الالباب است که مثال بارز آن ائمه اطهار (ع) هستند. خانمحمدی تفکر و تعقل را 2 بال الالباب عنوان کرد و توضیح داد: تفکر بعد نظری و یا همان عقل نظری بوده و تعقل بعد عملی یا عقل عملی و این مطالب از قرآن استخراج شده است. وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه قرآن کریم آزادی در عقلانیت را عنوان میکند همچنین برای آن مرزهایی نیز قرار داده که اگر از این مرزها و خط قرمزها عبور کنیم به بیراهه میرویم و این نشان میدهد در زندگی گاهی اوقات نیاز به وحی است. این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: 16 بار واژه الالباب در قرآن آمده است که از این تعداد 9 بار همراه با واژه تذکر، چهار مرتبه همراه با تقوا و یک مرتبه همراه با عبرت بوده یعنی مولفههای الالباب با این کلمات همراه شده است. وی در پایان خاطرنشان کرد: عقلانیت وحیانی این را بیان میکند که حقایقی در جهان وجود دارد که میتوانیم زندگی خود را بر مبنای این حقایق تطبیق دهیم. انتهای پیام/2258/م30
92/12/19 - 16:28
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]