تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813226672




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دستیابی به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت درگرو نسخه‌های بومی منطبق باساختارهای شخصیت ایرانیان


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۲




New Image-5.JPG

یک پژوهشگر در حوزه دانش بین رشته‌ای علوم انسانی گفت: بدون شناخت کامل الگوهای شخصیتی و تبیین ساختارهای ذهنی و روانی ایرانیان نمی‌توان به برنامه‌های پیشرفت و رشد دست یافت. یونس یونسیان، پژوهشگر، مخترع و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مدیریت تحول دانشگاه صنعتی امیرکبیر که روز دوشنبه، 19 اسفندماه در سمینار «هندسه شخصیت ایرانیان و صورت‌بندی‌های توپولوژی در روانکاوی» در دانشگاه صنعتی شاهرود به ایراد سخنرانی می‌پردازد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه سمنان، ضمن بیان ضرورتهای طرح این بحث در دانشگاه‌های ایران، به سرگردانی‌ها و شکافهای گفتمان علوم انسانی در کشور، چیستی صورت بندی‌های توپولوژی در روانکاوی و بازخوانی اندیشمندان سترگی از دریدا تا لکان پرداخته است. دستیابی به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت درگرو نسخه‌های بومی و منطبق با ساختارهای شخصیت ایرانیان یونسیان در خصوص سمینار هندسه شخصیت ایرانیان و صورت بندی‌های توپولوژی در روانکاوی که در دانشگاه صنعتی شاهرود در حال برگزاری است، گفت: این سمینار به مجموعه درس گفتارهایی اشاره دارد که با محوریت قراردادن اهمیت مفاهیم بین رشته‌ای در علوم انسانی و تاکید بر تولید دانش درونزا و مبتنی بر مولفه‌های فرهنگی و بومی کشور ایجاد شده است. یونسیان با بیان اینکه انسان در روانکاوی موجودی دارای ناخودآگاه، مبتنی بر ساختارهای زبانی و دارای گذشته تاریخی موثر در امروز است، تصریح کرد: درک ساختارهای ذهنی و روانی انسان و دریافت وضعیت ناخودآگاه از طریق هندسه موضعی یا توپولوژی ممکن می‌شود. نوع پیوستگی و انسجام یافتن ساختارهای ذهنی و روانی شامل رؤیاها، توهم‌ها، سازه‌های ذهنی در ادبیات و هنر می‌تواند از خلال درک ساختارهای توپولوژیک به بهترین شکل تفسیر شود. به جز مسیر تکامل فرد و شخصیت انسانی او، کودکی و گذشته نقش اساسی ایفا می‌کند. وی ادامه داد: نگرش، شیوه زندگی و تجربیات و اندیشه‌های انسان در معرض رانش‌ها و لغزه‌های غیر عقلانی و یکباره است. ناخودآگاه در حقیقت مخزن سائق‌های غیر عقلانی و غیر منطقی انسان است. تعارض میان خودآگاه و ناخودآگاه به ایجاد مکانیسم‌های دفاعی و سازه‌های شخصیتی متفاوت منجر می‌شود. یونسیان با بیان اینکه اهمیت مرزهای دانش و حرکت در مسیر نقاط اتصال و برخورد علوم می‌تواند به یکباره موجب ایجاد جهش‌های فکری و نظری در ساختار علوم انسانی در کشور شود، خاطرنشان کرد: می‌توان با منطبق کردن این مسیرها بر ویژگی‌های فرهنگی و ملی ایران به ترسیم الگوهای پیشرفت ایرانیان و ترسیم ساختارهای پیچیده و نقشه راه شخصیت ایرانیان به عنوان زیرساخت اساسی پیشرفت دست یافت. در واقع برای دستیابی به الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت به نسخه‌های بومی و منطبق با ساختارهای شخصیت ایرانیان نیاز داریم. کشف ارتباطات موثر بین ساختارهای توپولوژیک دانش ریاضیات و مولفه‌های روانکاوانه موجود در ناخودآگاه از طریق روانکاوی کارشناس ارشد مدیریت تحول با بیان اینکه بدون شناخت کامل الگوهای شخصیتی و تبیین ساختارهای ذهنی و روانی ایرانیان، نمی‌توان به برنامه‌های پیشرفت و رشد دست یافت، تصریح کرد: دانش و نظریه روانکاوی توانسته است ارتباط عجیب و موثری را میان ساختارهای توپولوژیک در دانش ریاضیات و مولفه‌های روانکاوانه و ذهنی موجود در ناخودآگاه کشف کند. یونسیان ادامه داد: صورت بندی‌های توپولوژی در نظریه روانکاوی می‌تواند راهگشای درک نوین از مرزها و محل برخورد دو دانش بزرگ و عظیم ریاضیات و روانکاوی باشد و کشور ایران برای دستیابی به الگوهای اسلامی و ایرانی پیشرفت به نسخه‌های بومی و منطبق با ساختارهای شخصیت ایرانیان نیاز دارد. سرگردانی‌ها و شکافهای گفتمان علوم انسانی در کشور کارشناس وزارت علوم با بیان اینکه علوم انسانی و بویژه حوزه علوم محض و نظری همواره نیازمند پشتوانه‌های فلسفی بوده است تا بتواند همواره رابطه تعاملی و هم افزای خود را با حوزه فلسفه و علم حفظ کند، خاطرنشان کرد: فضای آکادمی‌های علوم انسانی در کنار مباحث نظری محض در ایران توانسته است رشد گسترده و عمیقی را تجربه کند، در حالی که در این زمان بیش از هر دوره‌ای لزوم بازتعریف و ایجاد فضای بین رشته‌ای در مقولاتی نظیر روانکاوی و فلسفه علوم احساس می‌شود، لذا از این رو می‌توانند در تحول فضای علمی و بلوغ گفتمان علوم انسانی مفید واقع شوند و دریچه‌ای به سوی تولید دانش درونزا و گفتمان خودی و بومی علوم انسانی بگشایند. روانکاوی در ایران چندین پله پایین‌تر از ترجمه‌ها و تولیدات فکری غربی است یونسیان با بیان اینکه دانش روانکاوی در ایران همواره چندین پله پایین‌تر از ترجمه‌ها و تولیدات فکری غربی ایستاده است، افزود: روانکاوی به عنوان دانش تحلیل روان و کارکردهای ذهنی انسان می‌تواند هسته اصلی علوم انسانی باشد و از این رو نظریه‌پردازی و تغییر پارادایم‌های گفتمان علوم انسانی در ایران بدون درک عمیق از روانکاوی همواره ناکام مانده است. این پژوهشگر، فضای آکادمیک را نیازمند حرکتهای بین رشته‌ای و خلاقانه دانست و گفت: حرکتهایی که به قول ژاک دریدا به سراغ "آپوریا"ها یا سرگردانی‌های فلسفه و مرزهایش می روند، که یکی از این مرزهای سرگردان، محدوده تلاقی روانکاوی و توپولوژی است. یونسیان ادامه داد: توپولوژی با مطالعه مواردی نظیر اشیای فضایی از قبیل منحنی‌ها، سطوح، فضایی که ما آن را جهان می‌نامیم، پیوستار فضا زمان با نسبیت عمومی، فراکتال‌ها، گره‌ها، چند شکلی‌ها (اشیایی که برخی خصوصیات فضایی اصلی آن‌ها مشابه با جهان ما است)، فضاهای مرحله‌ای که در فیزیک با آن‌ها مواجه می‌شویم (مثل فضای وضعیت‌های قرار گرفتن عقربه‌ها در ساعت)، گروه‌های متقارن همچون مجموعه شیوه‌های چرخاندن یک رأس و غیره در ارتباط است. وی توپولوژی را مطالعه اشکال و فضاها تعریف کرد و گفت: ویژگی‌های بنیادین فضا شامل همبندی، پیوستاری و مرزداری است. یونسیان افزود: هنگام صحبت از توپولوژی، معمولاً اشیایی مانند نوار موبیوس، بطری کلاین، گره‌ها و حلقه‌ها نخستین چیزهایی هستند که به ذهن می‌آیند. برخی نیز با عبارتی طنزآمیز توپولوژیست‌ها را توصیف می‌کنند، آنها می‌گویند توپولوژیست کسی است که فرقی میان فنجان قهوه و پیراشکی نمی‌بیند، مثل روانکاو که فرقی میان نرمال و نوروتیک نمی‌بیند. "لکان" و شرح"طرد شدگی درونی" و "بیرون ماندگی درونی" وی با بیان اینکه در فلسفه روانکاوی "ژک لکان" بسیاری از عملیات و مدل‌های روان محور از نظریه فروید را می‌توان با رویکردهای توپولوژیک مورد بررسی و تحلیل قرار داد، افزود: ژک لکان از ساختارهای توپولوژیک نظیر نوار موبیوس، توروس و کراس کپ استفاده می‌کند تا شاکله و ذات غریب و معماروار سوژه را توضیح دهد و درک هندسی و وضوح ریاضیاتی مفاهیم "طرد شدگی درونی" و "بیرون ماندگی درونی" را به عنوان محوریت شکل گیری سوژه شرح دهد. این کارشناس پژوهشی دانشگاه شاهرود ادامه داد: توپولوژی و روانکاوی این توان مضاعف را به همدیگر می‌دهند تا از خلال ساختارهایشان بتوان افراد، رخدادها و مکان‌های دارای تفاوت زمانی و فضایی را در یک وضعیت و یک جایگاه قرار داد. کشف حقیقی "لکان" اتصال کشف فروید به ساحت هندسه نااقلیدسی است یونسیان تصریح کرد: در نسبت میان توپولوژی و روانکاوی دیگر با قیاس و استعاره سر و کار نداریم، این ساختارهای توپولوژیک در واقعیت وجود دارند و شباهتهای ساختار روانی نوروتیک را نشان می‌دهند. وی تصریح کرد: ساختارشناسی بدون ارجاع به فضاهای هندسی یا مورفولوژیک بی معناست و از این رو کشف حقیقی "لکان" اتصال کشف فروید به ساحت هندسه نااقلیدسی و در هم تنیدگی بنیادین میان ناخودآگاه و ساختارهای کیفی و نااقلیدسی هندسه است. ریاضیات با روانکاوی خویشاوندی دارد کارشناس ارشد مدیریت تحول اظهار کرد: ما معتقدیم که یکی از مدخل‌های مهم برای آشنایی با روانکاوی توجه به ماهیت خاص ریاضیات است. ریاضیات است که می‌تواند ما را با عدد غریبی همچون "رادیکال منفی یک" مواجه کند یا مدعی شود که مثلثی وجود دارد که واجد دو زاویه قائمه است. وی افزود: ریاضیات دانشی است که حوزه نمادین مستقر را که در آن توان دوی هر عددی یک عدد مثبت است و مجموعه زوایای هر مثلث صد و هشتاد درجه است، با آشکار کردن "امر واقع"، با آشکار کردن آنچه که از حوزه نمادین حذف شده بود، متزلزل می‌کند و حتی عقل سلیم خود علم را نیز به چالش می‌کشد، لذا از این نظر ریاضیات با روانکاوی خویشاوندی دارد، چرا که روانکاوی نیز همچون ریاضیات ما را وادار می‌کند تا در اصولی‌ترین پایه‌های آنچه که "علم" می‌دانیم، تجدید نظر کنیم. این پژوهشگر ادامه داد: روانکاوی علمی است که ما را با موجودیتهایی مواجه می‌کند که به معنای واقعی کلمه وجود ندارند، اما تاثیر می‌گذارند. روانکاوی است که از ما می‌طلبد تا نگاهی نو به زوج قدیمی ساحت علم، یعنی علت و معلول بیندازیم و با خرق عادتهای خود، همچون خرق عادتهای ریاضیات، اذهان خو گرفته به علم متعارف را به چالش می‌کشاند. یونسیان با بیان اینکه یکی از این خرق عادتهای ریاضیات، مبحث هندسه نااقلیدسی است که در قرن اخیر پا گرفت و حوزه هندسه را با دو هزار سال ثبات، دچار تحول کرد، افزود: توپولوژی، هرچند مستقیما در ارتباط با هندسه نااقلیدسی نیست، اما مولود تحولات فراگیر در هندسه است و شاخه‌ای از هندسه است که ما را از جهان اندازه‌های اضلاع و محیط ها و زوایای هندسه، به جهان قوانین پیوستگی‌ها و گسستهای سطح‌ها و حجم‌ها که جدا از این اندازه گیری‌های معمول است، هدایت می‌کند و تا آنجا پیش می‌رود که آن سطح‌ها و حجم‌هایی را که در مواجهه تجربی خود با جهان به کلی مورد غفلت قرار داده بودیم، ابداع یا به عبارت بهتر، کشف کنیم. وی اظهار کرد: "روانکاوی لکانی" هم با چنین کشفهایی سر و کار دارد؛ با شکلی از روابط میان موجودیتها و عناصر که در تجربه معمول علمی و غیرعلمی غایب است. به همین خاطر است که "لکان" بارها برای شرح این گونه روابط چاره‌ای جز توسل به ابژه‌های توپولوژی نمی‌بیند. به واقع بسیاری از نظریات بنیادین "لکان" با کمک چنین ابژه‌های هندسی‌ای شرح داده شده‌اند و بلکه باید گفت که بدون آنها ناممکن هستند. کارشناس ارشد مدیریت تحول با بیان اینکه در سمینار هندسه شخصیت ایرانیان و صورت بندی‌های توپولوژی در روانکاوی، تلاش می‌شود با شرحی بر هندسه توپولوژی و ربط آن با روانکاوی، راهی به سوی روانکاوی "لکانی" باز شود، اظهار کرد: با استفاده از مفهوم "هندسه شخصیت" می‌توان در حوزه‌هایی نظیر اخلاقیات، سیاست، اقتصاد و جامعه شناسی وارد شد و شباهتهای هندسی و فضایی موجود را مورد نگاشت و تحلیل قرار داد؛ مفاهیمی نوپا و سرگردان که شاید پاسخ و جواب نیستند، ولی توانایی تغییر صورت مساله و باز تعریف مشکل را دارند. بینش نوین درک توپولوژیک از فضا و مسائل وی اظهار کرد: ارتباط میان فضا و روان از بنیادی‌ترین مسائل وارد شده به حوزه روانکاوی بود و فروید از همان توپوگرافی‌های آغازین به این دوگانگی پرداخت و انسداد و بن بست فرویدی در حقیقت چارچوب اقلیدسی مفروض فروید با ویژگی مکانی و مقیاسی و کمی بود و بخشی از پاسخ گم شده از این چارچوب فرار می‌کرد؛ درک تازه‌ای از فضا که به شکل همزمان واجد سویه روانی و جسمانی و مادی است. این پژوهشگر گفت: صحبت از ساختارها و توپوگرافی‌ها در آثار فروید به "فرا روانشناسی فروید" معروف است. توپوگرافی اول فروید با تعبیر رؤیا و ناخودآگاه آغاز می‌شود. فروید در ناخودآگاه و پروژه به شکست هرگونه درک مکانی و مکان سازی آناتومیک برای وضعیتهای روانی اعتراف می‌کند. یونسیان ادامه داد: صورت بندی‌های روانی نظیر اندیشه‌ها، آرزوها، رؤیاها و خاطرات در یک وضعیت و متراژ فضایی مشخص در روان جابجا نمی‌شوند و آنچه اندیشه پیش آگاه را از محتوای ناخودآگاه جدا و متمایز می‌کند، موقعیت و مکان این محتوا و اندیشه در ذهن و مغز نیست، بلکه ارتباط و در هم تنیدگی آن با زبان است و گونه‌ای انرژی و سرمایه گذاری روانی بیش از حد باعث تبدیل اندیشه به زبان و واژه شده و آن را در مرز آگاهی و پتانسیل آگاه قرار می‌دهد. این پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: فروید در سال 1933 در سخنان مقدماتی بر روانکاوی به هشدار و خطر هندسه سیاسی با محدوده‌ها، مرزها، مصنوعیت و خطی بودگی‌ها و کمی گرایی‌اش اشاره می ‌ند و در فراسوی اصل لذت دوباره به سراغ مدل توپوگرافیک خود رفته و در سال 1920 سیستم ادراک خودآگاهی را به لحاظ کارکردی و آناتومیک در حد فاصل و مرز میان امر داخلی و خارجی قرار می‌دهد. وی با بیان اینکه فضای روان و نگاشت ذهن در فلسفه فروید دارای خصلت نااقلیدسی است، تصریح کرد: درک اقلیدسی از فضا دارای پارامترهای متریک و مقیاسی از فضا است و همبسته‌های دکارتی هندسه اقلیدسی در تعریف مکان به جایگاه‌ها روی محور متقاطع ارجاع می‌دهند و فضای اقلیدسی خصلت توپوگرافیکال دارد و به یک فضای گراف پذیر، مقیاس پذیر و نگاشت پذیر اشاره دارد. یونسیان ادامه داد: هنری پوانکاره، ریاضیدان معروف فرانسوی در پایان قرن نوزدهم آغازگر درک تازه‌ای از فضا و کارکردهای آن می‌شود و می‌گوید حوزه توپولوژی به ویژگی‌های کیفی و غیر کمی فضا اشاره دارد و در تقابل با ویژگی‌های هندسی فضا است. در توپولوژی با تعریف فضا نه به مثابه فاصله‌هایی میان نقاط ثابت و ایستا، بلکه به عنوان ویژگی‌هایی که در خلال تبدیل یا اعوجاج ثابت می‌مانند، مواجه هستیم. وی اظهار کرد: ریاضیدانان استفاده از اشکال و نمودارها را برای سطوح توپولوژیک قابل اعتماد نمی‌دانند و به لحاظ ریاضیاتی چنین تصاویری بی معنا است. ساختارها از منظر "لکان" نه مدل‌های نظری بلکه ماشین‌های آغازین هستند این پژوهشگر شاهرودی گفت: برای "لکان" تمایز اساسی میان مفاهیم توپوگرافی و توپولوژی در درک بنیادین از ساختار قرار دارد و توپوگرافی‌های فروید به عنوان مدل‌های توصیف روان را نمی‌توان ساختار دانست، ساختارها از منظر "لکان" نه مدل‌های نظری بلکه ماشین‌های اورجینال و آغازین هستند؛ ماشین‌هایی که سوژه را راهبری و هدایت می‌کنند. وی در این گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به برگزاری سمینار هندسه شخصیت ایرانیان در دانشگاه شاهرود خاطرنشان کرد: این مجموعه دانش بنیان و تیم پژوهش "گروه برندینگ چارصد" توانست مجموعه تحقیقات و پژوهش‌های خود را در این حوزه در قالب سمینار "هندسه شخصیت ایرانیان" ارائه کند. وی اضافه کرد: این سمینار پیش از این در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار شده و به دلیل درخواستها و علاقه‌مندی جامعه دانشگاهی کشور قرار است در در دانشگاه‌های دیگر نیز برگزار شود. همچنین در نظر است کنفرانسی نیز با همت دانشگاه‌ها و نهادهای ذیربط کشور در ادامه این مسیر و با موضوع "مرزهای بینا رشته‌ای علوم انسانی و نقشه راه شخصیت ایرانیان" برگزار شود. انتهای پیام










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن