تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس در روز جمعه ناخن‏هايش را كوتاه كند، عمر و مالش زياد مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812529470




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مریوان مستعد برای کشاورزی اما نیازمند حمایت جدی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مریوان مستعد برای کشاورزی اما نیازمند حمایت جدی مریوان - ایرنا - شهرستان مریوان را با مرز باشماق و دریاچه زریوار می شناسند اما در کنار این دو ظرفیت، نباید از دشت های حاصلخیز و منابع آبی فراوان آن نیز غافل ماند، ظرفیتی که در صورت حمایت، این شهرستان را به منطقه ای مستعد برای کشاورزی تبدیل خواهد کرد.


به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان مریوان با دو هزار و 549 کیلومتر مربع وسعیت کمی بیش از 9 درصد از مساحت استان کردستان را شامل می شود، این شهرستان در 135 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است و براساس آمارگیری عمومی سال 90 حدود 168هزار و 774 نفر جمعیت دارد که 27.8 درصد آن در روستاها و 72.2 درصد در شهرها زندگی می کنند.
مریوان آب و هوای معتدل دارد و میزان بارش سالانه آن به طور میانگین 900 میلیمتر است و از این لحاظ مریوان جزو شهرهای نخست استان در زمینه ثبت بارش باران است.
مساحت این شهرستان 259 هزار و 400 هکتار است که 53 درصد آن مرتع و 36 درصد هم جنگل است و مابقی آن را که معادل 25 هزار و 400 هکتار است اراضی کشاورزی به خود اختصاص داده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مریوان با تاکید بر استعدادهای فراوان این شهرستان در حوزه کشاورزی می گوید: ظرفیت ها و پتانسیل های فراوانی برای تبدیل مریوان به قطب کشاورزی و باغداری منطقه وجود دارد اما باید با حمایت جدی این ظرفیت ها را بالفعل کرد.
سید عزیز هاشمی ابتدا به تشریح این ظرفیت ها پرداخت و گفت: از کل اراضی کشاورزی هفت هزار و 600 هکتار آن معادل 30 درصد آبی و 17 هزار و 800 هکتار معادل 70 درصد دیم است.
به گفته وی از کل اراضی شهرستان مریوان چهار هزار و 600 هکتار باغ آبی و دیم و حدود 20 هزار و 800 هکتار زراعت آبی و دیم است که در این اراضی بیش از 40 هزار تن محصولات زراعی و دو هزار و 500 تن محصولات باغی تولید می شود.
در شهرستان مریوان 300 هزار واحد دامی پرورش داده می شود که سالانه حدود 30 هزار تن شیر و سه هزار تن گوشت قرمز از این تعداد دام تولید می شود.
وی تولید سالانه عسل در این شهرستان را سالانه 70 تن ذکر کرد و گفت: این میزان عسل از 12 هزار کندوی زنبور عسل موجود در شهرستان تولید می شود.
به گفته وی همچنین 55 واحد مرغداری فعال به ظرفیت هر دوره بیش از یک میلیون و 350 هزار قطعه و تولید سالانه بیش از 10 هزار تن وجود دارد.
در شهرستان مریوان به دلیل وجود منابع آبی فراوان اجرای طرح های شیلاتی صرفه اقتصادی دارد و از این رو هم اکنون چهار طرح شیلاتی در این شهرستان فعال است که سالانه 12 تن ماهی از این تعداد طرح تولید می شود.
همچنین در قالب تعاونی صیادان در فصل صید 212 تن انواع ماهی در دریاچه زریوار این شهرستان صید می شود.
مدیر جهاد کشاورزی مریوان گفت: در مجموع سالانه بیش از 110 هزار تن محصول در بخش کشاورزی در شهرستان تولید می شود.
کشاورزان مریوانی با 105 دستگاه تراکتور و هفت دستگاه کمباین امورات مربوط به زراعت را انجام می دهند.
هاشمی به وضعیت بخش صنایع تبدیلی نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون کارخانه شیر با ظرفیت چهار هزار و 80 تن در سال، کارخانه خوراک دام با ظرفیت پنج هزار تن در سال، طیور با ظرفیت 40 هزار تن در سال، کشتارگاه صنعتی طیور به ظرفیت هزار قطعه در ساعت و سردخانه با ظرفیت هزار تن در شهرستان مریوان فعال است.
به گفته وی همچنین واحد پرورش مرغ مادر به ظرفیت 30 هزار قطعه، کارخانه تولید کود مرغی و کارخانه بسته بندی حبوبات و گیاهان دارویی نیز در این شهرستان در دست ساخت است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مریوان به برخی از اقدامات انجام شده توسط این مدیریت اشاره کرد و گفت: جذب 130 میلیارد ریال از اعتبارات طرح توسعه کشاورزی برای 170 طرح، لوله گذاری برای انتقال آب برای کاهش اثرات خشکسالی، افزایش بهره وری آب به میزان 120 هزار متر، توسعه باغات سالانه حدود 200 هکتار و توسعه نهالستان ها با ارقام تجاری و پر درآمد و با روش های علمی و فنی سالانه حدود یک میلیون اصله از جمله این اقدامات است.
هاشمی همچنین تامین نشاء توت فرنگی کشور سالانه حدود شش میلیون بوته، توسعه بذور گواهی شده و ضد عفونی شده و افزایش عملکرد در واحد سطح، توسعه کمی و کیفی واحدهای مرغداری، تجهیز چاه های آب کشاورزری و برقدار نمودن آنها، توسعه تشکل های بخش کشاورزی مانند تعاونی های باغداران، نظام صنفی، شرکت های فنی و مشاوره ای و توسعه آبیاری تحت فشار را از دیگر اقدامات مدیریت جهاد کشاورزی مریوان اعلام کرد.
وی به توانمندی های شهرستان مریوان نیز به عنوان ظرفیت بسیار خوبی در راستای تقویت حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: بارش سالانه حدود 900 میلیمتر نزولات جوی یکی از ظرفیت های بسیار خوب این شهرستان است و می توان از این ظرفیت در زمینه توسعه باغات دیم با رعایت مقررات منابع طبیعی اقدام کرد.
وی وجود سد گاران برای زیر آب بردن زمین های کشاورزی، تنوع ژنتیکی گیاهان و مراتع برای توسعه پرورش زنبور عسل، مرزی بودن شهرستان و داشتن زمینه صادرات، زمین های شیب دار حاشیه رودخانه های فصلی و دائمی برای توسعه اراضی آبی و وجود زمینه فرهنگی باغداری و دامپروری در شهرستان را از جمله دیگر توانمندی های حوزه کشاورزی این شهرستان دانست.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مریوان، اولویت ها و بایدهای این شهرستان را نیز برشمرد و گفت: افزایش سطح اراضی آبی و بویژه باغات با استفاده از ایستگاه های کوچک پمپاژ آب، افزایش راندمان آبیاری و بهره وری از آب و مبازه با خشکسالی با توسعه روش های آبیاری تحت فشار و بهینه سازی استحصال و انتقال آب و افزایش تولید در واحد سطح با اجرای روش های علمی و فنی و مکانیزه را از جمله اولویت های حوزه کشاورزی شهرستان اعلام کرد.
هاشمی همچنین افزایش واحدهای صنعتی بویژه در پرورش گاو شیری و گوشتی، توسعه پرورش زنبور عسل، توسعه شیلات، توسعه اقتصاد مقاومتی و شناسایی ظرفیت های خرد روستایی، افزایش واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش و توسعه بیمه محصولات کشاورزی را از دیگر اولویت های این حوزه ذکر کرد.
وی به برخی محدودیت ها و تنگناهای حوزه کشاورزی شهرستان مریوان نیز اشاره کرد و گفت: عدم استقبال مردم از تسهیلات بانکی، کوچکی قطعات کشاورزی و تغییر کاربری سریع و غیرمجاز و توسعه بی رویه شهرها، محدودیت اعتبارات ایجاد زیر ساخت های آبی و خاکی و تامین آب از جمله این محدودیت ها است.
هاشمی همچنین ناکافی بودن زیربناهای توسعه روستایی در روستاها بویژه در راه روستایی، تعدد متولیان بخش بویژه در آب و خاک و گاها ناهماهنگی و تداخل اراضی کشاورزی با منابع طبیعی و مشکل قانونی و ساختاری را از دیگر محدودیت ها و تنگناهای حوزه کشاورزی در شهرستان مریوان اعلام کرد.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد با حمایت های بیشتر در قالب اختصاص اعتبارات و تسهیلات مناسب بتوان به تقویت حوزه کشاورزی در راستای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی مردم این شهرستان اقدام کرد.ک/4
7346/533
انتهای پیام /*




19/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن