محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852755742
كلمات فارسى در قرآن مجید
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
كلمات فارسى در قرآن مجید
تنور: 2 بار در قرآن به كار رفته است، از جمله: هود، 40 .
به گزارش سرویس دینی جام نیوز؛ از جمله مباحثی كه از دیرباز تا كنون اندیشه قرآن پژوهان و زبان شناسان عالم را به خود واداشته است مساله وجود یا عدم وجود واژگان قرآنی برگرفته از زبان فارسی است. پاره ای انگیزه ها و زمینه های اعتقادی موجب گردیده كه عده ای از محققان و صاحب نظران در عرصه علوم قرآنی، خصوصا قدما، پا را از گلیم تعصب دراز كرده و در این وادی، موضعی جزمانه اخذ نموده و گفته اند در قرآن حتی یك كلمه غیر عربی نمی توان یافت و بدینسان مساله ای را كه امروزه كاملا علمی می نماید به چوب غیر قابل تحقیق بودن می رانند. البته این سخن بدین معنا نیست كه بتوان نتیجه هر تحقیق آزاداندیشانه ای را به سادگی بر قرآن تحمیل نمود كه این خود خالی از رخنه نیست بلكه منظور، فراهم ساختن فضای مناسبی برای تحقیق و پژوهش در حوزه مسائل گره خورده با این كتاب مقدس آسمانی باعنایت به حریم ملكوتی وحی و پاسداشت ساحت قدسی قرآن است. دیگر اینكه شرط گام نهادن در این جاده باریك و سخت لغزنده، فرونگذاشتن جانب احتیاط علمی و پرهیز از اظهار نظرهای شتابزده و زود هنگام است.
با تقدیم این مقدمه، اینك موضوع سخن و اصل مدعا این است كه عـده اى از مـحـقـقـان اعـم از قرآن شناسان و لغویانی چون طبرى، امام شافعى، ابوعبیده معمر بن مـثـنـى، قـاضـى ابـوبكر باقلانى و ابن فارس، در مقام انكار وجود واژگان غیر عربی در قرآن برآمده اند(1).استناد ایشان به آیاتی است كه در آنها، بحث از نزول قرآن به زبان عربی مبین است. ( یوسف، 2؛ نحل، 103، شعراء، 195، فصلت، 44 ). "امـا مجوزان و قائلان به وجود لغات غیر عربى در قرآن برآنند كه بودن چند فقره لغت غیر عربى، قرآن را از صفت عربى نمى اندازد. چنانكه قصیده و غزل فارسى هم با آنكه لغات عربى بسیارى دارد، ولى این واژگان عربى اش، آن را غیر فارسى یا عربى نمى گرداند. و امروزه زبانشناسان همه پیرو این نظریه اند و برآنند كه هیچ زبانى از زبانهاى زنده و حتى مهجور جهان نیست كه در آن كم یا بیش لغات دخیل از زبان دیگر وجود نداشته باشد. سیوطى در المهذب 140 واژه قرآنى را معرب - یعنى غیر عربى الاصل كه سپس عربى شده است - شمرده است."(2) بررسی ادله موافقان و مخالفان این نظریه را باید به وقتی دیگر و مجالی فراختر واگذارد. ما در اینجا تنها به ذكرنمونه هایی از این طرح مقدماتی و پیشنهادی كه توسط قرآن پژوه فرهیخته بهاء الدین خرمشاهی فراهم آمده است بسنده می كنیم باشد كه مقبول نظر علاقمندان افتد. ( جهت سهولت، كلمات به ترتیب الفبایى آورده شده است.) 1 ) اباریق [ واقـعـه / 18 ] سـیوطى در المتوكلى ( ص 7 )، و المهذب ( ص 33 )، و اتقان ( 2/129 )، و آرتور جـفـرى ( واژه هـاى دخیل در قرآن مجید، ترجمه فارسى، صص 101 ـ 102 ) و ادى شیر در الالفاظ الـفـارسیة المعربة ( ص 6 ) آن را فارسى مى دانند و دو منبع اخیر تصریح دارند كه معرب آبریز است. ویدن گرن آن را معرب آبریغ مى داند. ( واژه هاى دخیل ص 34 ). 2 ) ابد [ 28 بار در قرآن به كار رفته است، به صورت ابدا، از جمله: بقره، 95؛ نساء ،57 ].
منابع اساس كار ما درباره این كلمه خاموشند. فـقـط ادى شیر به اشتباه آباد را كه جمع این كلمه است، از آباد فارسى به معناى معمور و آبادان مى گیرد. ( الالفاظ الفارسیة المعربة، ص 6 ). راغب نیز در مفردات آن را كلمه اى مولد ( غیر عربى اصیل، به نوعى معرب ) مى داند. احتمال دارد كه ابد، متخذ از پت [ پد ] فارسى میانه مانوى باشد به معناى زوال، پایان، تمام شدن و نظایر آن ( ـ فرهنگ پهلوى مكنزى )، كه بر سر آن حرف نفى ا درآمده است. در هر حال این مساله شایان تحقیق و بررسى بیشترى است. 3 ) الاریكة [ كه فقط جمع آن به صورت الارائك، 5 بار در قرآن به كار رفته است: از جمله در كهف، 31 ]. ادى شیر ( در الالفاظ الفارسیة المعربة، ص 9 ) آن را معرب اورنگ فارسى مى داند. كه خود تلفظى از آورند است. جفرى مى نویسد كه به نظر نمى آید كه این سخن درست باشد. اما قائل به اصلیت ایرانى آن است. 4 ) استبرق [ چهار بار در قرآن به كار رفته است، از جمله در كهف , 31 ]. جوالیقى ( در المعرب، ص 15 )، سیوطى در المتوكلى ( ص 7 )، و اتقان ( 2/130 )، و المهذب ( ص 39 ). هـمچنین ادى شیر ( در الالفاظ الفارسیة المعربة، ص 10 ) همه آن را فارسى معرب و به معناى الدیباح الغلیظ دانسته اند. ادى شیر آن را معرب استبر [ ستبر ] مى داند. آرتـور جفرى در واژه هاى دخیل ( ص 116 ـ 118 ) این نظر را تایید و آن را صورت استبرك پهلوى مى داند. ( نیز ـ تعلیقه ویدن گرن درباره این كلمه در آغاز كتاب واژه هاى دخیل، ص 35 ). 5 ) اسوة [ 3 بار در قرآن به كار رفته است؛ از جمله در احزاب، 21 ]. از میان همه منابع، فقط ادى شیر آن را ماخوذ از آساى فارسى مى داند. در اعتبار این قول، جاى تردید هست. 6 ) برزخ [ 3 بار در قرآن به كار رفته است، از جمله در المؤمنون , 100 ] ادى شیر آن را معرب پرزك فارسى مى داند , و آرتور جفرى نظر او را رد مى كند. و خـود معتقد است كه برزخ ( یعنى مانع و حائل یا فاصله میان دو چیز ) صورتى از فرسخ است كه همان پرسنگ یا فرسنگ فارسى است ( واژه هاى دخیل، ص 139 ). اما ویدن گرن در تعلیقه اى كه بر این كلمه نوشته است راى و نظر جفرى را به دلایل زبانشناختى رد كـرده است و این واژه را مركب از برز + اخو كه جزء اولش به معناى بلند و رفیع و جزء دومش از ریشه آهو به معناى هستى است. لذا برزخ مجموعا به معناى هستى برتر است در مقابل دوزخ كه به معناى هستى بد مى باشد، و بهشت به معناى هستى برین ( واژه هاى دخیل، ص 36 ). 7 ) برهان [ 8 بار در قرآن به كار رفده است، از جمله در نساء، 174 ]. ادى شیر برهان را كه به معناى حجت و دلیل است، معرب كلمه پروهان فارسى ( روشن و آشكار و معروف ) مى داند. ( الالفاظ الفارسیة المعربة، ص 21 ). اما آرتور جفرى مى نویسد این امر تا حدى بعید مى نماید. ( واژه هاى دخیل، ص 140 ) و به پیروى از نولد كه آن را متخذ از اصل حبشى برهان مى داند ( به معناى روشن و روشنایى ). دكـتر فریدون بدره اى در تعلیقه اى كه بر این كلمه نوشته شده است، مى نویسد كه معلوم نیست قول نولدكه بر قول ادى شیر ترجیح داشته باشد. ( واژه هاى دخیل، ص 37 ).
8) تنور [ 2 بار در قرآن به كار رفته است، از جمله: هود، 40 ]. جوالیقى آن را فارسى معرب مى داند ( المعرب، ص 84 ) سیوطى هم مى نویسد كه جوالیقى و ثعالبى [ در فقه اللغة، ص 316 ] برآنند كه فارسى معرب است ( اتقان، 2/131؛ المهذب، ص 50 ). ادى شیر چنین مدخلى در كتابش ندارد. آرتـور جـفـرى از قول مزهر سیوطى و معرب جوالیقى برمى آورد كه اصمعى و ابن درید هم آن را فارسى معرب مى دانسته اند. و بـر آن اسـت كـه این كلمه هم در زبانهاى سامى ( آرامى و اكدى و غیره ) سابقه دارد، و هم در زبانهاى ایرانى ( از جمله اوستایى ). (3)
9 ) جناح [ 25 بار در قرآن رفته است. از جمله بقره , 158 ]. ادى شیر آن را معرب گناه فارسى مى داند. ( الالفاظ الفارسیة المعربة , ص 45 ). آرتور جفرى هم همین نظر را تایید مى كند. ( واژه هاى دخیل , 169-170 ). 10 ) جند [ 21 بار به صورت مفرد و جمع ( جنود ) در قرآن به كار رفته است. از جمله : یس , 38 ]. آرتـور جفرى مى نویسد : امكان دارد كه این واژه از اصل ایرانى خود [ گند در پهلوى ] مستقیما به زبان عربى رفته باشد. اما احتمال بیشتر آن است كه این كار از طریق زبان آرامى انجام گرفته باشد. ( واژه هاى دخیل , 171 ـ 172 ). 11 ) دین [ در حدود 91 بار در قرآن به كار رفته است , از جمله : بقره , 132 ]. ادى شیر آن را متخذ از دین فارسى مى داند. ( الالفاظ الفارسیة المعربة , ص 69 ). آرتـور جفرى پس از ذكر معناى حكم و داورى و دین , به بیان اینكه دین و مدین و تداین هم با آن ارتـبـاط دارد مـى نـویسد : در حقیقت ما در اینجا با دو واژه مختلف از دو ریشه مختلف سروكار داریم . 1 ) در معناى دین و مذهب , واژه از ریشه ایرانى گرفته شده است . در زبـان پهلوى ما واژه دین به معناى مذهب و دین را داریم , كه از دینك به معناى قانون دینى , همدین به معناى همدین و هم مذهب و دینان به معناى آدم مذهبى و متدین و مؤمن آمده است . واژه پهلوى خود از واژه اوستایى دئنا به معناى دین آمده است . ( هرچند احتمال دارد كه خود این واژه از واژه ایلامى دئن گرفته شده باشد. گـذشـتـه از آن واژه دین در فارسى جدید از آن گرفته شده است ... 2 ) دین به معناى داورى و حـكـم گـرفته شده از آرامى است ... ( واژه هاى دخیل , ص 207 ـ 208 ) مترجم براى این واژه , تـعـلـیـقـه اى آورده اسـت : ویدن گرن مى گوید : جاى تعجب است كه مؤلف ( یعنى جفرى ) مى گوید كه واژه اوستایى دئنا , خود احتمالا از واژه عیلامى دین گرفته شده است . در حقیقت واژه دئنا همان واژه سانسكریت دهیناست . بارى صورت صحیح واژه در پهلوى دین است . ( واژه هاى دخیل , ص 39 ـ 40 ). 12 ) رزق [ در قرآن بارها به صورت اسم و فعل و با مشتقات دیگرى چون رازق و رزاق به كار رفته است ]. ادى شیر مى نویسد : تعریب روزى است كه خود منسوب به روز است . ( الالفاظ الفارسیة المعربة , ص 72 ). آرتـور جـفـرى مى نویسد : دانشمندان غربى از خیلى پیش , این واژه را , واژه اى دخیل و قرضى دانسته اند كه از اصلى ایرانى گرفته شده و از طریق زبان آرامى وارد زبان عربى شده است . در پهلوى روچیك به معناى روزى و نان روزانه است . ( واژه هاى دخیل , ص 223 ). 13 ) روضة [ ایـن كـلـمه به همین صورت یك بار ( روم , 15 ) , و به صورت روضات یك بار ( شورى , 22 ) در قرآن به كار رفته است ]. آرتور جفرى بر آن است كه این كلمه از رود فارسى گرفته شده است . و نـظـر ادى شیر را كه روضه را از ریز فارسى مى گیرد , رد مى كند ( واژه هاى دخیل , ص 226 - 227 و ذیل صفحه اخیر ). 14 ) زبانیة [ فقط یك بار در سوره علق , آیه 18 به كار رفته است ]. ادى شیر مى نویسد : به نظر من واحد آن زبانى است و معناى آن جهنمى است و منسوب به زبانه فارسى به معناى لهیب است . ( الالفاظ الفارسیة المعربة , ص 77 ). آرتـور جـفـرى نظر ادى شیر را نقل مى كند و مى افزاید كه زبانه خود از واژه پهلوى زبان به معنى زبان گرفته شده است . اما نهایتا نظر او را تایید نمى كند , و این كلمه را سریانى مى داند. ( واژه هاى دخیل , ص 230 ). 15 ) زرابى [ در قرآن فقط یك بار در سوره غاشیه , آیه 16 , به كار رفته است .] یعنى فرشهاى مجلل . ادى شـیـر آن را تعریب زرآب فارسى مى داند و مى نویسد كه فرانكل آن را معرب از زیرپا مى داند ( الالفاظ الفارسیة المعربة , ص 77 ). آرتور جفرى مى نویسد كه فرانكل آن را سریانى مى داند ولى از قول هوفمان آن را گرفته شده از زیرپا ى فارسى مى داند كه احتمال صحت بیشترى دارد. و هـوروویـتس آن را ممكن مى انگارد ... هر چند اگر آن را فارسى بینگاریم محتمل تر آن است كه واژه بـا صـورتـى از واژه پهلوى زرین ... ربط داشته باشد . سپس حدس نولدكه كه آن را از منشا حبشى مى داند تضعیف مى كند و سرانجام مى نویسد : و در نتیجه این تمایل در انسان پدید مى آید كـه احـتـمالا هم واژه عربى و هم واژه حبشى ( زربیه ) از یك منبع ایرانى گرفته شده باشند كه متاسفانه در حال حاضر ما شواهد كافى براى اثبات آن در دست نداریم . ( واژه هاى دخیل , ص 233 ). مـتـرجـم مـحـترم واژه هاى دخیل در تعلیقه اى بر این كلمه آورده است : شوشترى در فرهنگ واژه هاى فارسى در زبان عربى ( ص 306 ) آن جمع زربى و معرب زرباف فارسى گرفته است . نظر او محتمل تر از زیر پا ى ادى شیر است . در این صورت باید پنداشت كه تصحیفى در واژه رخ داده است . ( واژه هاى دخیل , ص 42 ).
16 ) زمهریر [ در قرآن فقط یك بار , در سوره انسان , آیه 13 به كار رفته است ]. ادى شـیـر مى نویسد : زمهریر یعنى شدة البرد [ شدت سرما , سرماى سوزان ] مركب از زم یعنى سرما , و هریر یعنى موجب [ مثلا - زا ] , و در همین زمینه گویند ازمهرالیوم , یعنى سرماى امروز بالا گرفت . ( الالفاظ الفارسیة المعربة , ص 79 ). محمد على امام شوشترى نیز این راى را تایید مى كند و در شرح آن مى نویسد : لغت زم به معنى سرما در تركیبات فارسى بسیار آمده است . از جـمـلـه در لفظ : زمستان و سمیرم و سمیران ( نام كوهى بوده در شمال بندر سیراف قدیم ) و شمیران و دیگرها دیده مى شود. درباره جزء دوم كلمه كه نویسنده برهان قاطع آن را كننده معنى كرده است , نتوانستیم گواهى به دست آوریم . ( فرهنگ واژه هاى فارسى در زبان عربى , ص 320 ). 17 ) زور [ این كلمه چهار بار در قرآن به كار رفته است. از جمله : حج , 30 ]. جوالیقى آن را به معناى قوه و معرب از فارسى مى داند. ( المعرب , ص 165 ). ادى شیر نیز بر همین قول است . ( الالفاظ الفارسیة المعربة , ص 82 ). ولـىدر فـارسـى زور بـه معناى دروغ و باطل آمده است ... واژه زور نه تنها در پهلوى به صورت بسیط زور بـه مـعـنـاى دروغ و بـاطل و افسانه آمده , بلكه در تركیبهایى مانند زورگوكاسیه به معناى گواهى دروغ , شهادت دروغ , و در پازند به معناى زور و به معناى دروغ نیز به كار رفته است . و گذشته از آن , در فارسى باستان , در سنگ نبشته بیستون هم آمده است ... احتمال دارد كه این واژه مستقیما از فارسى میانه وارد زبان عربى شده باشد. ( واژه هاى دخیل , ص 240 ). گـفـتـنـى اسـت كه در قرآن مجید , یك بار هم در مورد شهادت به كار رفته است : و الذین لا یشهدون الزور ( فرقان , 72 ) ( و كسانى كه شهادت ناحق نمى دهند ).(2)
پی نوشت ها: 1- سیوطی، جلال الدین، المهذب 2- خرمشاهی، بهاءالدین، قرآن پژوهی 3- همان
4- خرمشاهی، بهاءالدین، قرآن پژوهی 5- همان تبیان اظهارات جنجالی پاپ: در ۱۷ سالگی دوست دختر داشته ام آیا یک زن میتواند از پیامبران پیشی بگیرد؟
برای دیدن اخبار رسانه های انگلیسی و رسانه های عربی کلیک کنید
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ - ۱۵:۳۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]
صفحات پیشنهادی
ونگر از عملکرد مهاجم تيمش تمجيد کرد
ونگر از عملکرد مهاجم تيمش تمجيد کرد آرسن ونگر سرمربي فرانسوي تيم فوتبال آرسنال انگليس از عملکرد اليور ژيرو مهاجم تيمش در ديدار برابر ساندرلند تمجيد کرد ونگر در کنفرانسي خبري گفت من هيچ شکي درباره قدرت شخصيتي وي ندارم پس از آنکه از وي خواسته شد تا به تيم بازگردد و موفق عمل کند ايهر شب با قرآن/ مهمترین حکمت جاودانهی جهان چیست؟
هر شب با قرآن مهمترین حکمت جاودانهی جهان چیست بر آنیم تا در این مجال قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید مجله شبانه باشگاه خبرنگاران آیه 21 سوره ذاریاتوَفِی أَنْفکاریکلماتور/ آغاز هر سلام، پایان خداحافظی است!
کاریکلماتور آغاز هر سلام پایان خداحافظی است کاریکلماتور حاصل پیوند کاریکاتور و کلمه است از این پس هرشب در بخش کشکول شبانه باشگاه شما را به چند کاریکلماتور مهمان میکنیم باشد که روزی ما مهمان کاریکلماتورهای شما باشیم مجله شبانه باشگاه خبرنگاران بگذارید حقتان را بخورند700 موسسه قرآنی در کشور فعالیت دارد
استانها شمال مازندران طباطبایی 700 موسسه قرآنی در کشور فعالیت دارد چالوس - خبرگزاری مهر موسس و رئیس جامعه القرآن کشور گفت تعداد موسسات جامعه القرآن در سراسر کشور بیش از 700 شعبه است و هر سال بین 50 تا 60 شعبه به آن اضافه می شود به گزارش خبرنگار مهر سید محمد مهدی طباطبایی9 اسفند برگزار میشود رقابت یکهزار قرآنآموز طرح ملی تربیت حافظ قرآن در تویسرکان
9 اسفند برگزار میشودرقابت یکهزار قرآنآموز طرح ملی تربیت حافظ قرآن در تویسرکانکارشناس فرهنگی و اجتماعی اوقاف تویسرکان زمان آزمون کتبی تربیت حافظان قرآن را 9 اسفندماه دانست و گفت این آزمون همزمان با سراسر کشور برگزار میشود مهدی محمدظاهری امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در تاختتامیه سیوششمین دوره مسابقات سراسری قرآن سهشنبه برگزار میشود
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴ ۴۶ مراسم اختتامیه سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم صبح روز سهشنبه با حضور مسئولان سیاسی فرهنگی شرکت کنندگان جامعه قرآنی کشور و معرفی برگزیدگان این دوره از مسابقات در تالار حافظ شهر شیراز برگزار میشود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویمسئول دارالقرآن کریم کردستان خبر داد اعزام 6 نفر به مرحله کشوری مسابقات سراسری تلاوت و تسنیم
مسئول دارالقرآن کریم کردستان خبر داداعزام 6 نفر به مرحله کشوری مسابقات سراسری تلاوت و تسنیممسئول دارالقرآن کریم کردستان از اعزام شش نفر از نفرات برتر مسابقات سراسری تلاوت و تسنیم به مرحله کشوری این مسابقات خبر داد ناصر علیپور امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کردرئیس اداره قرآن و عترت آموزش و پرورش قزوین خبر داد شرکت حدود 216 هزار نفررشته در مسابقات قرآن دانشآموزی قزوین
رئیس اداره قرآن و عترت آموزش و پرورش قزوین خبر دادشرکت حدود 216 هزار نفررشته در مسابقات قرآن دانشآموزی قزوینرئیس اداره قرآن عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش قزوین از شرکت حدود 216 هزار نفررشته در مسابقات دانشآموزی قرآن و عترت مدارس استان خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از قزمدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی خبر داد برگزاری آزمون سراسری طرح تربیت حافظان قرآن کریم در خراسان جنوبی
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی خبر دادبرگزاری آزمون سراسری طرح تربیت حافظان قرآن کریم در خراسان جنوبیمدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از برگزاری آزمون سراسری طرح تربیت حافظان قرآن کریم همزمان با سراسر کشور در روز جمعه 9 اسفندماه خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از بیتمجید وزیرخارجه لهستان از فرهنگ ایرانیان
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶ ۰۳ نخستین بار 12سال پیش زمانی که بهعنوان معاون وزیر امور خارجه مشغول به کار بودم از ایران بازدید کردم این جمله را - رادوسلاو شیکورسکی وزیر امور خارجه لهستان - در شرق نوشت او در ادامه مینویسد بازگشت به این سرزمین زیبا بعد از گذشت تمام این سالها نترویج احکام الهی، رسالت قرآنی خبرنگاران است
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶ ۰۴ قائم مقام ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری گفت ترویج احکام الهی و موعظه تحول آفرین رسالت قرآنی خبرنگاران است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه چهارمحال و بختیاری سیف اله مطلبی امروز پنجم اسفند در جمعمراسم اختتامیه سی و ششمین دوره مسابقات قرآن فردا برگزار میشود
مراسم اختتامیه سی و ششمین دوره مسابقات قرآن فردا برگزار میشود مراسم اختتامیه سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم صبح فردا با حضور مسئولان سیاسی فرهنگی شرکت کنندگان جامعه قرآنی کشور و معرفی برگزیدگان این دوره از مسابقات در تالار حافظ شهر شیراز برگزار میشود به گزارش خدر گفتوگو با یکی از قاریان حاضر در مسابقات مطرح شد مقایسه 2 میزبانی استان فارس از قاریان و حافظان قرآن/ از مد
در گفتوگو با یکی از قاریان حاضر در مسابقات مطرح شدمقایسه 2 میزبانی استان فارس از قاریان و حافظان قرآن از مدرسه تا هتل 5 ستارهقاسمآبادی قاری قرآنی است که در دو دوره مسابقات قران کریم به میزبانی شیراز شرکت کرده و در مقایسه این دو دوره میگوید 10 سال پیش در یک مدرسه شبانه روزی افیلمهای اختصاصی فارس از رقابت قاریان در مسابقات قرآن/ 1 قاری که از شروع مسابقات قرآن امسال تاکنون اول است+فیل
فیلمهای اختصاصی فارس از رقابت قاریان در مسابقات قرآن 1قاری که از شروع مسابقات قرآن امسال تاکنون اول است فیلمجعفر فردی قاری تهرانی است که سالهاست در مسابقات سراسری قرآن کریم شرکت میکند و امسال توانسته در دو مرحله مقدماتی و نیمهنهایی مقام نخست را کسب کند خبرگزاری فارس-گروه فعیک حافظ کل قرآن: هر چه جلوتر میروی، فرآیند حفظ کردن راحتتر میشود
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴ ۰۵ یک حافظ کل قرآن گفت برای حافظ کل قرآن شدن نیاز به یک حافظه خارقالعاده نیست بلکه با یک ذهن و حافظه معمولی هم میتوان حافظ کل قرآن شد محمدتقی سعدالدین در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه سمنان با بیان این مطلب اظهار کرد اگرسی وششمین دوره مسابقات قرآن در شیراز با شکوه بینظیری در حال برگزاری است
سی وششمین دوره مسابقات قرآن در شیراز با شکوه بینظیری در حال برگزاری است نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به جایگاه ویژه حافظان و قاریان قرآن کریم در شیراز باشکوه و عظمت بینظیری در حال برگزاری است به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران ضرغام صادقی ضمن بیان این مطلبرئیس اداره فرهنگی و تربیتی زندانهای کردستان: مددجویان زندانهای کردستان رتبه دوم مسابقات کشوری قرآن را کسب کر
رئیس اداره فرهنگی و تربیتی زندانهای کردستان مددجویان زندانهای کردستان رتبه دوم مسابقات کشوری قرآن را کسب کردندرئیس اداره فرهنگی و تربیتی ادارهکل زندانهای استان کردستان گفت مددجویان زندانهای استان در مسابقات کشوری قرآن کریم رتبه دوم را کسب کردند ● گزارش تصويري مرتبط---
گوناگون
پربازدیدترینها