تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمت نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و تعليم دهيد، بفهميد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821135380




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تشکلهای مردمی گیلان خواستارچاره اندیشی برای رفع آلودگی محیط زیست شدند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تشکلهای مردمی گیلان خواستارچاره اندیشی برای رفع آلودگی محیط زیست شدند انزلی - ایرنا - نمایندگان سازمانهای مردم نهاد زیست محیطی گیلان و استادان محیط زیست و منابع طبیعی در جلسه هم اندیشی با معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست ، خواستار برنامه ریزی جدی برای رفع آلودگی های زیست محیطی استان شدند.


به گزارش ایرنا ، عضو هیات مدیره جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست گیلان به نمایندگی از سازمان های مردم نهاد طرفدار محیط زیست استان روز شنبه در این جلسه خواستار تجدید نظر اساسی در سیاست های بهره برداری از منابع آب و انجام و اجرای مطالعات ملی آمایش سرزمین بعنوان سند فرادست شد.
ˈتهمینه شمشادیˈ جلوگیری از تغییر اراضی کشاورزی ، تدبیر جدی برای کاهش الودگی رودخانه ها و تالاب ها و اجرای قانون حریم و حق آبه را از خواستهای صاحب نظران و دوستداران محیط زیست عنوان کرد .
این نماینده تشکلهای زیست محیطی گیلان همچنین ساماندهی زباله های شهری و روستایی ، اصلاح مدیریت بازیافت ، تشکیل صندوق ملی و استانی محیط زیست ، ارائه لایحه مالیات زیست محیطی و ارزش گذاری منابع و واریز وجوه به صندوق محیط زیست کشور را برای بهبود شرایط زیست محیطی استان الزامی خواند .
وی حضور نمایندگان متخصص سازمانهای مردم نهاد در کانونهای تصمیم گیری از شورای عالی حفاظت از محیط زیست گرفته تا شوراهای استانی و دفاتر ارزیابی اثرات زیست محیطی ، گنجاندن مفاد درسی ویژه حفاظت از محیط زیست، مشارکت جدی رسانه ها در اطلاع رسانی ، ارائه لایحه حمایت از محیط بانها، جلوگیری از تغییر کاربری پارک ملی بوجاق از بندر صیادی به تجاری را از دیگر خواسته های سازمان های مردم نهاد طرفدار محیط زیست در گیلان بیان کرد .
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان نیز در این نشست گفت : این جمع متشکل از استادان دانشگاه گروه های محیط زیست و منابع طبیعی ، تشکل های مردم نهاد زیست محیطی ناظران محیط زیست در کارخانجات جمع خوبی است .
ˈ محمد رضا برجی ˈ با اشاره به این که محیط زیست کشور دورانی را پشت سر گذاشت که زیر سنگ اسیابی بی تدبیری در حال له شدن بود؛ خاطرنشان کرد : مثلت محیط زیست از فهم ، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی ، دستگاه های دولتی و سازمانهای مردم نهاد تشکیل شده است.
وی ابراز امیدواری کرد که این پیوند مبارک در جهت حفظ محیط زیست کشور خصوصا گیلان موثر باشد .
دهدار درگاهی از استادان محیط زیست نیز گفت : گیلان از پر تولید ترین استان های ایران و دارای بیشترین تراکم انسانی کشور است .
وی با اشاره به این که شرایط حال ما مشابه دهه 1970 اروپا و معضلات زیست محیطی ناشی از صنعتی شدن است، متذکر شد: رسالت وزارتخانه ها مسئولان استان و نمایندگان بهبود شرایط زندگی مردم است .
معاون رییس جمهوری و رییس حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ما گوش شنوا برای برگزاری گفتمان های زیست محیطی در جامعه داریم، گفت: فضا برای حل مشکلات زیست محیطی با رویکردهای علمی فراهم است.
ˈمعصومه ابتکار ˈ اظهار کرد : در گذشته ملاحظات زیست محیطی کشور جدی گرفته نشد و برای پسماندها ، پساب ها و فاضلاب های کشور مدیریت درستی دیده نشده و ما باید سیاست گذاری ویژه ای در این بخش داشته باشیم.
وی گفت: آلودگی سواحل را به دلیل تخلیه فاضلابهای شهری شاهد هستیم و این آلودگی ها اکنون در دستور کار دولت قرار گرفته است.
وی افزود: مدیریت سواحل خزر با نگاه آمایشی و مبتنی بر ظرفیت زیستی سواحل و ذخایر موجود در دریا در حال برنامه ریزی است.
ابتکار درخصوص حفاظت از جنگل های هیرکانی تصریح کرد : ما سیاست های ویژه ای را در این بخش دنبال می کنیم و ممنوعیت بهره برداری از درختان سالم جنگل ها تصویب شد و از این پس فقط از درختان آسیب دیده در بخش تجاری استفاده می شود.
وی خاطرنشان کرد : جنگل های گیلان به هیچ عنوان جنبه استفاده تجاری ندارند و ما به جد پیگیر این موضوع هستیم.
وی با اشاره به این که از اوایل سال آینده مدیریت پسماند شش استان کشور که در ایام نوروز بیشترین گردشگر را دارند آغاز خواهد شد افزود : این حرکت اگرچه در آغاز نمادین خواهد بود اما بازگوکننده ضرورت توجه به این بخش با پشتوانه مردمی است .
وی اضافه کرد: موضوع محیط زیست در سرلوحه کار دولت قرار گرفته و همه باید برای حفظ آن پای کار بیاییم.
ابتکار با بیان اینکه در استان های بحرانی نیازمند همکاری بیشتر سازمان های مردم نهاد هستیم، گفت: سالانه 30 میلیون گردشگر وارد استان های شمالی می شوند و حجم پسماند تحمیل شده در این استان ها بسیار زیاد است و متاسفانه در برنامه ریزی های سال های گذشته این مساله نادیده گرفته شده است.
ابتکار تاکید کرد: با فرهنگ سازی برای گردشگران باید طوری برنامه ریزی کنیم که گردشگران سبب ایجاد آلودگی در دریا، طبیعت و جنگل نشوند.
وی معضل پسماند در گیلان را بسیار جدی عنوان و خاطرنشان کرد: زیرساخت ها برای رفع این مشکل فراهم است و با همکاری همه مردم و پشتوانه های علمی در آینده نزدیک معضلی به نام پسماند نداشته باشیم.
معاون رییس جمهوری با بیان این که نگرش دولت تاکید بر فعالیت و مشارکت همه آحاد مردم است، از سازمانهای مردم نهاد خواست تا پررنگ تر در عرصه حضور یابند و در تصمیم گیری ها، سیاست گذاری ها و اجرای برنامه ها سازمان محیط زیست را یاری دهند.
وی خاطرنشان کرد: امروز فضای آزادی بیان و نقد در چارچوب قانون در کشور فراهم است و امیدواریم از این پس؛ بیان آزاد را برای کسانی که دلسوزانه مشکلات را مطرح می کنند شاهد باشیم.
ابتکار ادامه داد: فضا برای حل مشکلات زیست محیطی با رویکردهای علمی فراهم است و ما گوش شنوا برای این گفتمان ها در جامعه داریم.
وی با اشاره به اینکه فناوری های نوین دانشگاه ها راه حل برون رفت از مشکلات زیست محیطی استان را رقم می زند، خاطرنشان کرد: ما فقط به خروجی ها فکر نمی کنیم و می خواهیم فرایندی در جهت حل مشکلات زیست محیطی در حداقل زمان و مکان داشته باشیم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه موضوعات محیط زیست بسیار تخصصی و پیچیده است، گفت: دانشگاه ها می توانند با بکارگیری تجربیات و منابع علمی در این خصوص به ما کمک کنند.ک/2
620/695
انتهای پیام /*




17/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن